Google

Translate blog

lördag 8 augusti 2009

Biologin läran om livet och dess processer. Men hur började det?




Var det så mystiskt att det bara började ur ingenting och sedan fick namnet evolution?



Vad är då evolution början på? Utveckling från Big Bang?



Är det så enkelt eller så självklart som evolutionisterna säger och påstår?



Vad fick då evolutionen att starta från absolut ingenting?




Något stämmer inte. Ur ingenting av ingenting började en evolution som accelererade liv. Något är fel i detta resonemang, anser jag.




Jag tror att om det nu var Big Bang som var början av en evolution som skapades ur ingenting så uppstod det inte utan någon skapade eller startade det.



Något eller någon. Samma sak vilket. Kalla det Gud. Jag tror det är rätt att göra så. Sedan får var och en fundera vidare på vad denne kan tro på och acceptera.

2 kommentarer:

Ingemar Wincent sa...

Spörsmålet är intressant. Vetenskapen kan egentligen inte säga något konkret om tiden innan "Big Bang", även om vissa menar att det rör sig om en ständigt upprepande cykel och att "de stora smällarna" byter av varandra.

Att någon/något "satte igång" det hela är förvisso tänkbart, men det löser inte huvudproblematiken. Vad menar jag då med huvudproblematik? Jo, med det menar jag att det inte går att tänka sig det hela som en utvecklingskedja med en given start- och slutpunkt. Om man kommer fram till en startpunkt, så blir alltid följdfrågan "vad hände innan dess?".

Om hur det hela började kan vi alltid spekulera, men vi måste vara ödmjuka inför det faktum att någon egentlig visshet inte går att få!

Rolf sa...

Stoikerna hade tanken på återupprepning av världen i det oändliga. En tanke som har likhet med Big Bangåterupprepning.
Jag har skrivit om detta den 19 januari 2008 på denna blogg. De ansåg även att allt återupprepas alla levande varelser återuppstår igen och lever om sina liv exakt lika som innan. Tanken om det de kallade världsåret var mycket utbredd.
Man måste självfallet vara ödmjuk och fri i tanken för hur allt kan hänga samman och hur det en gång startade om det nu gjorde det. Tanken att allt funnits alltid finns och fanns också. Evolutionstanken är jag till stora delar tvivlande på. Men något av sanning finns det dock säkert i den.