Google

Translate blog

torsdag 15 oktober 2009

Tuppluren eller middagsvilan var viktig i vårt samhälle förr och är så än i Sydeuropa.


Middag bör ses som det används och användes förr. Middag åts klockan 12 på dagen inte på kvällen eller hur som helst som nu för tiden. På kvällen åts kvällsmat ofta rester som värmdes efter middagen. Så växte jag upp men förstod redan som ung att det var okänt i stan vilken jag ingen erfarenhet hade av förrän jag var runt 25 år.

Efter denna huvudmåltid var det förr självklart att ta sig en tupplur liksom det ännu idag är självklart i Sydeuropa att ta en siesta.

Visst var dygnsrytmen annorlunda förr. Man kunde gå och besöka varandra vid femtiden på morgonen samtidigt som de flesta på vinterhalvåret lade sig vid halvsjutiden på kvällen. Halv 11 på kvällen ansågs som mycket ofint att kontakta någon då det sågs som mitt i natten

I dag misstänker jag att vi i tidevarvet när vissa krogar öppnar 23 eller senare inte av dess besökare skulle välkomna ett besök vid femtiden på morgonen. Ja kanske föresten då vissa festar ju ännu vid denna tid som förr var början på en ny arbetsdag.

Varför dygnsrytmen ändrats är en gåta. Nog kunde dagens nöjesställen öppna vid 18 tiden och stänga vid 23 tiden och nog skulle det gå som förr att besöka vänner och bekanta vid femtiden på morgonen igen.

Dygnsrytm har vänts, tuppluren åsidosatts och människan har blivit vilsen då den förändrat och förändrar allt utan hänsyn till hur människan som art levt sedan dess uppståndelse ur historien. Varför vet jag inte men ju äldre man blir desto mer ifrågasätter man.

Inga kommentarer: