Google

Translate blog

tisdag 2 augusti 2011

Min kamp mot fas 3 avslutas nu då 80% av deltagarna visat sig nöjda med åtgärden

Få är också missnöjda med ersättningnsnivån av det stöd de får i fas 3. Då ser jag ingen mening längre att motarbeta fas 3. Hade resultatet varit det motsatta hade jag kämpat vidare.

 Alliansens politik stöds därmed av inte bara alliansen och svenskarna utan även i stor majoritet av deltagarna. Kampen mot fas 3 blir därmed meningslös.

Jag kan aldrig förstå varför människor är nöjda med en ersättning som är så låg och att de accepterar det jag ser som slavliknande förhållanden. Ingen är skrämd till tystnad människor har utan risk sagt vad de anser och resultatet är raka motsatsen till vad som tidigare framkommit. Åtgärden är här för att stanna och  ersättningsnivån som finns för de sysselsatta kommer, utan att mer än några få protesterar, att urholkas år för år genom inflationen.

Kanske de som är i fas 3 har skolats in i underkastelse så hårt i fas 1 och 2 att de anser att de ska få det sämre ekonomiskt år för år.

Nu kommer jag att koncentrera mig på andra saker som jag anser vara fel istället ex utförsäkringen av sjuka. Om nu inte en rapport kommer där dessa till 80% anser att utförsäkringen av dem är rätt.

Slutligen kan Arbetsförmedlingen rapport kan läsas i sin helhet här.


2 kommentarer:

Bengt Fredriksson sa...

Idag är jag förbannad, ledsen och bedrövad... Bedrövad över den undersökning av arbetsförmedlingen som visar att 8 av 10 anser sig vara nöjda med Jobb och Utvecklingsgarantin med Fas 3 inbegripet.

Är det verkligen så? Skall jag kasta in handduken och känna mig nöjd med att jobba full tid för en halv ersättning? Uppenbarligen, enligt undersökningen så är de allra flesta nöjda med detta, för annars skulle följaktligen inte 8 av 10 kunna vara nöjda med en ersättning som i princip är en halv normal lön .. eller.. hur ställdes frågorna egentligen?

Syftet med denna undersökning kan aldrig ha varit att pejla en opinion bland arbetslösa utan snarare att lugna densamma samt slå undan fötterna på all opposition och förnedra alla kritiker.
Nu har arbetsmarknadsminister Hillevi Engström jublande redan konstaterat till TT.

"... Arbetsförmedlingens rapport stärker arbetsmarknadsminister Hillevi Engströms övertygelse om att grunderna för jobb- och utvecklingsgarantin är riktiga och att arbetslinjen är det som gäller. Det säger hon i en skriftlig kommentar till TT..."

Detta kommer hon nu att idissla om och om och om igen.. och slå dessa 80 nöjda procent i ansiktet på alla som ifrågasätter Fas3.. göra alla kritiker till gnälliga kverulanter.

Vilka är det då som är nöjda med Fas3?
Jag misstänker de som närmar sig pensionen och är nöjda med att slå sig till ro i Fas3 ett eller ett par år innan dess.
Vilka fler? Här får jag svårt att få ihop det.. Rik make... Nej..

Kan frågorna vara fel ställda?
Jag har inte sett dem men misstänker att de är vinklade så att man får frågan ifall man trivs med sysslorna och om de verkar meningsfulla och inte huruvida man tycker att villkoren i övrigt är acceptabla.

Jag kan skratta, gråta eller bli förbannad över att alla mina argument emot Fas3 i en handvändning sopas under mattan av arbetsförmedlingen som därmed väljer att slå dövörat till för oss arbetslösa istället för att konstruktivt lyssna på kritiken och vidarebefordra till ansvarig regering.


Jag är förbannad.

Jag är heligt förbannad.

Jag är förbannad över att som 50 åring tvingas att leva med en ständigt krympande ekonomi samtidigt som jag faktiskt utför ett fullgott arbete.

Jag är förbannad över mitt eget land behandlar mig och ser mig som en kriminell bara för att marknaden ser mig som något slags överblivet material där såväl funktion som bäst före datum ifrågasätts.

Jag är förbannad över att mitt eget land, mitt eget folk, mina förtroendevalda politiker inte orkar, vågar eller vill lyssna på den kraftiga kritik som man nu dragit en löjets slöja över genom vinklad statistik.

Jag är förbannad över att jag inte ser något slut på det här.. förbannad över ett hus som behöver sin översyn.. förbannad över hur hopplöst allt verkar..

Förbannad över att man vid 50 års hederligt liv inte kan få en smula värdighet de sista 15 åren i sitt arbetsliv.


Förbannad över lögn och förbannad dikt.

Rolf sa...

Jag är helt överens om detta. Jag blev chockad över resultatet. Hoppas någon analyserar hur frågorna ställdes. Rapporten sände jag med i mitt inlägg som synes. Men jag orkade inte läsa den just nu.Resultatet blir att Alliansens fas 3 med låg ersättning av arbete har accepterats av majoriteten av deltagarna i fas 3. Självklart blir det då ingen förändring av åtgärden. Enbart vad jag förstår mer jobbliknande åtgärder i fas 3. Mer riktiga arbeten som inte betalas med lön. Så länge inte något i rapportens framställande eller frågornas innehåll kommer fram som kan förfalska vad människor ansett sig svara på måste man se det som att majoriteten av fas 3 deltagarna är nöjda både med sina uppgifter och sin ersättning. Till dess är det inte meningsfullt att opponera sig då inget stöd finns för detta hos majoriteten av deltagarna. Ha bra vi får acceptera rapporten just nu fast vi är både förvånade, besvikna och rent ut sagt förbannade. Bengt vi är i samma situation och dina ord stämmer lika bra på mig.