Google

Translate blog

onsdag 16 oktober 2013

Mindre till tågunderhåll, istället lånas pengar för jobbskatteavdrag…



Citat: Tänker Catharina Elmsäter-Svärd fullfölja planerna eller är hon beredd att satsa mer pengar, egentligen finns svaret redan nu i den budgetproposition Anders Borg lade fram idag, där det finns mindre pengar anslagna till drift och underhåll än vad som används nu, säger Pia Nilsson.
Det kanske inte finns några pengar?
- Det finns pengar att sänka skatten med 15 miljarder, då tycker jag att 400 miljoner kronor till järnvägsunderhåll är småsmulor i sammanhanget. Slut citat.

Problemen med tågunderhållet och tågförseningar som följd samtidigt som passagerarantalet har ökat får inte alliansen att öka anslagen, istället ser de det som lämpligt att efter förra budgetens tillfälliga ökning minska anslaget igen, fastän problemen inte är lösta.

Självklart reagerar människor på detta usla ställningstagande. Anledningen är garanterat att pengar behövs för jobbskatteavdrag nummer fem. Pengar som inte finns, utan man får låna till och att då låna till järnvägsunderhållet än mer blir för dyrt.

Jobbskatteavdraget segregerar ett snäpp mer arbetssökande och sjuka i förhållande till de med arbete ekonomiskt ännu mer, och det är den viktigaste åtgärden i alliansens politik.

Att arbetsgivare inte med denna åtgärd får mer behov av arbetstagare för att dessa får lägre skatt betyder intet. Segregationen måste göras då risken är att alliansen åker ur regeringsställningen efter 2014 och då inte har mer än denna chans att segregera arbetssökande och sjuka än mer på några år. Stolt kan de se tillbaks på en lyckad förändring av synen på människovärdet och en segregerad befolkning i ”vi och dom”. De rödgröna har de även lyckats få att acceptera jobbskatteavdragen.
Nog blir det en nöjd allians som lägger fram sin - kanske sista - utanförskapande budget innan de garanterat kommer tillbaks 2018 med Sverigedemokraternas hjälp.

Men nu var det järnvägsunderhållet som skulle nämnas. Vad säger då infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Citat: Catharina Elmsäter-Svärd tillbakavisar kritiken, och framhåller att det kommer att ta flera år att åtgärda bristerna i det svenska järnvägsnätet.
Men är det fel att uppfatta 7,7 som blir 6,7 som en minskning?
– Nej absolut inte, men det är inte det som är intressant. Slut citat.

Svaret kan ses som: Goddag yxskaft då det inte säger något vettigt utan enbart förvånar i sitt osammanhang av ordval.


Inga kommentarer: