Google

Translate blog

söndag 5 januari 2014

Fredrik Reinfeldts uttalande om FRA - läs mellan raderna. Carl Bildts uttalande säger en del också. Media ska tiga, är svaren från båda.



Citat: ”Jag måste utgå ifrån att FRA följer svensk lag”, säger statsminister Fredrik Reinfeldt (M).  Han vill inte kommentera uppgifterna om att FRA tillsammans med amerikanska NSA har deltagit i datorintrång utan hänvisar till de kontrollorgan som finns. Slut citat.

Vilka lagar det gäller och hur de lyder och kontrolleras efterlydnaden av, finns inte med i artikeln eller i Fredrik Reinfeldts uttalande. Kanske det är så att svensk lag tillåter det som nu media uppmärksammar.

Enligt uttalandet från Fredrik Reinfeldt bör vi se det så. Vi samarbetar lagligt enligt svensk lag  med USA. Men detta kan missuppfattas av media och svenska folket  därför ska locket läggas på. Media tiga. Detta är vad man kan se i uttalandet ovan. Främmande makter utanför USA o Sverige har säkert redan vetat om samarbetet sedan länge. Alla spionerar på alla.

Citat: så fort det kommer frågor om de senaste uppgifterna om att svenska FRA hjälpt amerikansk underrättelsetjänst med språkanalys, blir Bildt mer svävande.
– Öh, jag har ingen, öh, vet inte, jag har ingen aning om det du talar om, för jag, det är väl något program...
Det är ett dokument?
– Det är möjligt, men jag kan inte. Jag har ett arbete att sköta istället för att läsa tidningar, avslutar utrikesminister Carl Bildt. Slut citat.

Carl Bildts uttalande ovan säger samma sak som Fredrik Reinfeldts: Tig media! Mer blir det säkert inte av detta, som alla nyheter idag är det dagssländor de kommer upp och glöms bort tills något nytt händer. Säkraste sättet för glömska i samhället är att politiker tiger, vilket ovanstående gör. Det så kallade kalla kriget finns ännu.


Inga kommentarer: