Google

Translate blog

lördag 31 oktober 2009

Fenelon Francois de Salignac de la Monte (1651-1715)


Det finns mycket att läsa om honom på denna länk. Översätt den gärna, själv kan jag inte franska.

I övrigt sa han att Fursten inte ska leva för sin egen njutning men för folkets väl. Han ska undantränga orättfärdigheten med vissa lagar och ta sig i akt för högmod och slöseri.

Fina ord komna ur den kristna läran och om alla ledare levde utefter detta skulle vi haft en annan värld och en annan syn på våra medmänniskors väl och ve. Om vi haft det skulle mycket fusk och mycken korruption och egoism varit borta.

Den så i dag hyllade individualismen skulle inte heller haft så stort utrymme. Vi människor är gruppdjur och passar egentligen inte som individualister. Men samhället av i dag är individkoncentrerat att detta gör att många känner sig som främlingar i samhället då de som människor motarbetar den mänskliga naturen med sitt skapade krav på individualism och förverkligande av sig själv.

fredag 30 oktober 2009

Några av Fenomenologins mindre kända gestalter.


Fenomenologins förgrundsgestalter med Edmund Husserl som första namn kan man studera här:

Men det finns även mindre kända personer inom detta fält. Två av dessa var Albert Michotte från Belgien och dansken Edgar Rubin.

Deras gemensamma utsaga och påstående var att; de eftersträvade introspektiva data i form av naiv, omedelbar beskrivning av fenomenen utan influens av psykologiska och logiska kategorier.

Detta är svårare än det kanske låter. Skillnaden mot Husserl är vad jag kan se endast att man här poängterar naiv beskrivning. Medan Husserl talar om intuition vid beskrivningen.

Vad som kan ses som lämpligaste beskrivningen har med personligheten då man kan se dessa begrepp som särskiljande men även som lika bra beskrivande.

torsdag 29 oktober 2009

fantomsyner Gustav Theodor Fechner (1801-1887)


Grundläggare av de psykofysiska metoderna och verksam vid Leipzigs universitet.

Han experimenterade med synvarselblivningar och fick härmed själv problem med sina ögon. Han började se efterbilder. Bilder man kan se som fantombild av ett ljusstarkt föremål om man stirrar länge på det och sedan ser mot ett mörker. Otrevligt och han kom genom att se och skrämmas av dessa fenomen att få en religiös kris.

Därefter slutade han med sitt forskande inom området och övergick till metafysiska och filosofiska studier vilket var mindre ohälsosamt för ögonen.

onsdag 28 oktober 2009

Apotek nu och då var finns skillnaden?


En gång var det platsen där man blandade allehanda dekokter i skilda ämnen för bot och bättring.

Idag en plats där man får färdiga blandningar från fabriker långt bortifrån.

Alla mediciner ska vara godkända och samma medicin kan fås på alla apotek i hela landet. Detta till skillnad mot förr då apotekaren hade egna mirakelkurer, olika på olika apotek.

Man fruktade apotekaren som blandade lika glatt huggormsextrakt som kvicksilverblandningar till både människor och djur.

Sedan förstatligades våra apotek. I dag privatiseras många av dem igen. Kan då samma sak ske igen att apoteken har olika medikamenter och specialiteter beroende på vem som äger dessa? Kanske, dock har skillnaden ännu bara blivit prishöjningar över hela linjen.

tisdag 27 oktober 2009

Fantasi är kreativitet


Fantasi är många gånger kungsvägen till nytänkande, uppfinningar och för att klara av en svår situation i livet.

Den som inte kan fantisera får i många fall svårt att klara av bakslag i livet. Detta då denne då inte kan hitta nya vägar med fantasins hjälp eller drömma sig bort ett tag för att få nya krafter mitt i händelsernas centrum.

Fantasi och kreativitet är synonymer. Skillnaden är endast att fantasi är ett begrepp som ses som tillhöra barn medan kreativitet är ett vuxenbegrepp.

måndag 26 oktober 2009

Rådgivare ger råd efter hur det lönar sig ekonomiskt


Beroende av tid är råden olika för samma sak. Tidsandan och vetenskapen ger råd som passar för den kunskap som för tillfället ska ses som riktig i samhället.

Men det som var rätt i går har förfalskats i dag. Allt är relativt i förhållande till tid och denna tids syn på verkligheten.

Inget är beständigt.

söndag 25 oktober 2009

Familj. Vad är det idag?


I dag kan allt ses som en familj. Kärnfamiljen finns inte utan omändras hela tiden över tid. Det som i dag är en familj är i morgon två familjer.

Det som förr sågs som familj är i dag något som förr sågs som onormalt.

Tiderna förändras, värderingar likaså. Men är människan densamma nu som då? Knappast, i årtusenden var den det. Men idag är människan allt och inget. Inga fasta värden enbart experimenterade allt i syfte för att förändra vilket blivit dagens ledstjärna.