Google

Translate blog

onsdag 13 januari 2010

Varifrån kommer hämningar?


Varifrån kommer hämningar när det gäller sökning efter kärlek och upplevelser?

En del säkert från tidiga barnaår då föräldrar skrattat åt sitt barn då detta gjort något som förälder tyckt barnsligt, gulligt eller värt att berätta för bekanta.

Barnet i sig tyckte eller förstod inte varför förälder och bekanta skrattade åt det barnet gjort. Inte heller varför förälder gjorde bort barnet inför bekanta när barnet förstått att de gjort något andra skrattat åt. Barnet trodde det gjorde något bra men skrattet kändes som ett hån. Hånet kom från den som betydde mest för barnet; föräldern.

Därifrån är uppbyggningen av hämningar inte lång. Inte vill den hämningsfulle tonåringen, unge vuxne eller vuxne sedan riskera att bli skrattad åt när de visar sitt intresse för en kvinna eller man. De vill inte bli ratade och så kan de låta möjligheten försvinna. Möjligheten att fråga på chans som det hette ett tag eller fråga rakt ut om känslor eller attraktion är besvarade eller sexet kan varieras.

Människas liv kan vara svårt. Men mycket av svårigheterna byggs upp av föräldrar s om är oförstående.

tisdag 12 januari 2010

Hem och skola i dag en sammanfogad felhet?


I dag har skolan och hemmet samarbete för som det heter barnets bästa. Förr var skola och hem två åtskilda platser med mycket lite med varandra att göra. Det var endast vid skolk som hemmet kontaktades eller annat ofog barnet hade gjort under skoltiden.

Mobbing fanns självklart men ingen brydde sig om det varken föräldrar eller skola. Det sågs som något som barn alltid gjort. Agan florerade i hem som skola. Det fanns de som agade i förebyggande syfte. Hade barnet inget gjort ansåg en del att agan gjorde så att de inte heller fick idén att hitta på något.

I dag anmäls mobbing till polisen, hemmet kontaktats vid minsta avvikelse från ett barn.

Något som däremot förvånar är att då barn förr slogs stoppades slagsmålet när ett av barnen låg på marken. Det fanns en heder bland barn och de flesta vuxna att när någon låg ner hade denne förlorat och slagsmålet var slut.

I dag finns inte den spärren. En berättigad fråga är varför det blivit så i dagens samhälle där skola och hem hela tiden samverkar?

Något har blivit fel, fruktansvärt fel. Slagsmål mellan barn och unga har alltid funnits och kommer att finnas. Men varför har det blivit råare och kallare utan nåd i vår tid? Vad har gått fel??

måndag 11 januari 2010

Kunskap skapas utifrån vilka vi är.


Vi försöker alltid placera in ny kunskap inom de ramar vi upplever och ser på tillvaron. Men vi är inte öppna för helt ny kunskap eller omarbetad syn på tillvaron. Detta ju äldre vi är.

Vi önskar se den verklighet och de värderingar vi socialiserats in i en gång. Men det blir allt svårare i en föränderlig värld som vår värld är i dag.

Därför flyr många in i konservativa uppfattningar som inte leder till en bättre tillvaro men som kanske innehållsmässigt känns igen från långt tillbaks.

Kan det vara anledningen till att pensionärer är borgerliga och stöder Alliansens politik fast de inte fått den skattesänkning som de som lyckats få ett avlönat arbete har fått?

Jag tror det. Många äldre har växt upp i ett samhälle där arbete var självklart att få och kan inte förstå att det inte är så längre.

Därför misstänker många att arbetslöshet är likställt med arbetsskygghet och så röstar pensionären på Alliansen för att de ser dessa som de som kan tvinga arbetsskygga i arbete. Det handlar om människosyn, en syn Alliansen utnyttjar fast det även bland dem måste finnas de som har arbetslösa i omgivningen och upplever sanningen om detta.

söndag 10 januari 2010

Hembygd kan innebära idyll eller skräck och fasa


Beroende på plats, föräldrar, kompisar och ekonomi kan hembygden ses i ett skimmer av nostalgi eller fasa.

Alla har vi något minne av hembygden som gör att vi ser på den på något sätt.

Den som flyttat runt hela sin barndom har ändå någon plats som denne refererar till som den bästa platsen

Ingen är utan hembygd. Platsen vi aldrig vill återvända till eller platsen vi alltid önskar återvända till om så bara i dagdrömmen.

lördag 9 januari 2010

Hegel såg Förnuftet som världens väsen genomsyrande allt.


Hegel Såg utvecklingen i samhälle och historia som utgånget från en tes som övergick i en antites vilka för jämviktens skulle blev till en syntes vilken sedan blev den nya tesen osv.

Från denna utveckling var det förnuftet som var det ledande och från vilket allt utvecklades vidare till ett allt bättre samhälle och där slutet var ett uppgående i förnuftet. Den gudsmakt som var allts källa och varifrån förnuftet hade utgått och fortsatte utvecklas.

Utifrån denna teori kom sedan Karl Marx att arbeta fram sin världsbild men då utifrån kapitalets tankegångar och dess utvecklingskedja historiskt som mänskligt där målet måste bli kommunismens förlovade land.

Hegel var inte kommunist men hans tankar kunde användas av andra för helt andra teorier. Bara man använde kärnan i den. Tes, antites och syntes. Detta kan användas inom allt för förklaring av det mesta. Lärande, teknik ja vad som helst om man vill.

fredag 8 januari 2010

Vad är arbete?


Det talas så mycket om arbete och jobbavdrag numera. Det har blivit ett modeord som ligger i tidens människosyn.

Men vad är arbete och vem ska ha dessa avdrag i skatteskalorna?

Man ser det som att när någon betalar för ett utfört arbete så får den som utfört detta en lägre skatt än den som utför ett arbete utan att någon betalar för det.

Ideellt arbete, arbetet med att försöka bli frisk, arbetet med att söka någon som går med på att betala för den arbetsinsats man erbjuder. Detta är arbeten som inte värderas i samhället i dag utan här fås arbetslöshetsunderstöd, sjukbidrag etc. som beskattas hårdare.

Men dessa personers arbetsinsats psykiskt är minst lika stor som de som har ett arbete någon betalar för.

Men precis som psykiska åkommor ses ner på ses dessa personer ner på.

Detta ligger sedan tidernas begynnelse som ett stigma över mänskligheten.

Men vad som är skamligt är att staten av i dag inte bekämpar denna uppfattning utan istället uppmuntrar den genom sitt jobbskatteavdrag.

Vi har med jobbskatteavdraget och förödmjukelsen av sjuka gått ett par steg baklänges i människosyn. Att få Alliansen att tro på det eller förstå det är omöjligt.

Detta då de oftast eller kanske nästan alltid kommer från bakgrunder och uppväxt utanför de stora bostadsområdena av hyreslägenheter. Där man inte kan betala för att komma undan problem eller har föräldrar som inte kan hjälpa barnen till arbete eller har kontakter för detta.

torsdag 7 januari 2010

Vad är en ny möjlighet Reinfeldt och för vem


Den offentliga Nyttan är den högsta offentliga moralen.

Ord sagda av Helvetius, en mycket intressant filosof som levde på 1700-talet och var unik i många stycken i sin världssyn.

Han var en av de 1700-tals filosofer som påpekade nyttans princip. Största möjliga lycka åt så många som möjligt även om det innebar att det resulterade i att några då fick det uselt. Utilitarismens princip om det goda.

Vi ser i dag åter denna syn i vårt land. Största möjliga lycka ekonomiskt för de som har lyckats i livet att få ett avlönat arbete eller bli egna företagare med vinst.

Alliansens ideologi är att ge maximal vinst för de flesta människor. De flesta tillhör dessa grupper men någon måste betala och få det sämre. De som har måste känna sig privilegierade och då måste andra känna sig segregerade.

Det blev de sjuka och arbetslösa som värderades som mindre värda och fick det sämre. Ja även pensionärer fick det sämre.

Man införde mantrat jobblinjen som skiljemärke mellan människors värde.

Där är vi idag. Människor ser detta som största möjliga lycka för flertalet. De som hamnar utanför ska skylla sig själva enligt denna dogm.

Sjuka ska ges möjlighet till en andra chans sa Alliansen och drog bort sjukskrivningens längd.

En ny chans?? Ja om de var friska så självklart. Men nu är det sjuka som vägras ses som sjuka. Vilken ny chans blir det då??