Google

Translate blog

fredag 12 februari 2010

Att imitera är att förödmjuka eller göra sig rolig över någon annan.


När man imiterar någon får andra roligt på den som imiteras bekostnad. Man kan undra om inte även detta kan falla under diskriminering?

Visst är det en lek och politiker kan inte anmäla om någon retar sig på dem eller skrattar åt dem.

De är offentliga personer och det är nästan bara hot som är förbjudna att rikta mot dessa.

Men skulle någon göra någon ickepolitiker eller annan ickeoffentlig person till åtlöje är det risk för domstol om någon anmäler det.

Detta kanske inte de som önskar bli politiker alltid räknar med eller förstår, vad en offentlig person är och hur påpassad denne är.

Så ska det självfallet även vara, den som står upp offentligt med sina åsikter måste vara beredd på att det finns motsatta åsikter. Hade det inte funnits detta skulle politik varit meningslös och då behövde vi varken haft lagar, regler eller avtal.

Allt skulle fungerat till allas belåtenhet ändå. En utopi som inte kan ses som mänsklig. Kanske det finns varelser någonstans där detta är helt naturligt men det är det inte på vår livsplanet, tvärtom.

torsdag 11 februari 2010

Varför har vissa svårt att känna igen de medmänniskor vilka de känner?


Känns det igen? För mig gör det så. Jag ser sällan de medmänniskor jag möter på stan som kända . Jag har till och med mött mina barn och inte tänkt på att det är de jag mött förrän de sagt ”hej pappa”. De är vuxna men vi ses ändå ofta.

Så det gör självfallet att jag ändå mer har svårt för att känna igen personer jag inte sett på ett tag. Visst, det finns de jag känner igen, men inte är de många.

Namn har jag även svårt att komma ihåg. Bara de närmast anhöriga och de jag för tillfället har en relation till, t.ex. på ett arbete, kommer jag ihåg. Närmast anhöriga självfallet, de andra glömmer jag namnet på när relationen upphört.

Så är jag ovanlig? Jag tror inte det, jag tror det är en personlighet av slaget att ha en viss distans. Men jag vet mycket väl att motsatsen finns.

Vi är alla olika.

onsdag 10 februari 2010

Idéhistoria rekommenderas varmt att läsa för nöjes och nyttans skull.


Är du det minsta intresserad av varför vi har de ideologier vi har, den pedagogik vi har? De idéer om människan och naturvetenskapen vi har?

Den läkarvetenskap vi fått? Läs idé- och lärdomshistoria, minst lika viktigt för att inte säga betydligt viktigare ämne än historia. Historia präglas just av krig grundade på idéer från tänkare och många gånger kommer grunden av allt från de grekiska tänkarna.

Läs, begrunda och förstå. Det finns hur mycket som helst att få aha-upplevelser från. Kanske i första hand Aristoteles skrifter. Kanske den som mest är en riktig aha bok av honom är Den nikomachiska etiken vilken han skrev till sin son.

måndag 8 februari 2010

Är du som Alliansen idealist eller ser du verkligheten som en realist?


När ideologi går före sunt förnuft får vi ett segregerat samhälle likt det vi idag fått med Alliansens fördelningspolitik. Ideologin är arbetslinjen vilket innebär mer till de som har arbete, mindre till sjuka, arbetslösa och pensionärer.

Ideologin är stenhård, utan empati och förståelse för de som inte kan få arbete, inte är friska eller kommit upp i en ålder då arbete inte är realistiskt varken för hälsa eller av den anledningen att de då stoppar nya generationers inträdesmöjligheter på arbetsmarknaden.

Arbeten (betalda) är en begränsad möjlighet. Det finns inte obegränsade möjligheter till betalda arbeten. Därför är politiken i dag omänsklig, ogenomtänkt och enbart en ideologi av personer som aldrig upplevt arbetslöshet och därför ser arbetslösa som ickearbetsvilliga om de inte får mindre möjligheter att klara sig utan ett arbete.

Realister finns det få av inom politiken i dag. Det har inte funnits på minst 20 år. Tyvärr och till plåga och pina för dagens svenskar med undantag av de bortskämda personer som aldrig varit arbetslösa och därför ser sig som osårbara och tror att sjukdom och arbetslöshet är ett sätt att slippa arbeta.

Att förverkliga en idé kan inte alla.


Detta kan vara oövervinnerligt för många. Att testa den utanför fantasin kan vara en fantasi det med.

Motsatsen den som förverkligar sina idéer prövar sina vingar kallas kreativa företagare utan att man för den skull bör se företagande som synonymt med att vara egen företagare.

Idéer kan vara av alla slag inte bara ett sätt att tjäna pengar på. Det kan vara att tillfredställa något man är nyfiken på att testa. Upplevelsesökande i smått som stort.

Vad är du, en fantasirik drömmare eller en kreativ testare? Fråga dig själv, bara du kan svara på det genom att se på hur ditt liv utvecklats.

söndag 7 februari 2010

Att höra eller inte vilja höra.


När något obehagligt sägs kan många låta det gå in i ena örat och ut genom det andra och härmed inte ta till sig.

Ett uttryck som det ligger mycket sanning i. Men egentligen handlar det om att kunna distansera sig och inte bry sig eller nonchalera vad man hör.

Detta kan vara bra ibland då de som inte kan detta riskerar att överreagera och göra sig hopplösa socialt.

Vilken typ är du? Bäst är ett mellanting tror jag. Att reagera mot förtal och påhopp bör man göra för att kunna försvara sig eller en åsikt man har eller tror på annars gör man fel mot sig själv och den man är.

Men att reagera mot åsiktsskillnader med våld eller skrik och gap för att visa sin åsikt gör att man gör bort sig, både för andra, sig själv och socialt blir man sedd ner på.

Lite tankar att fundera på.

lördag 6 februari 2010

Carl Johan Höjer (1753-1830) ville införa elevdomstolar.


Det var i Stockholms storskola i vilken han var rektor som han önskade införa bland annat elevdomstolar.

Kan det vara något? Det finns ju elevråd i många skolor och då kan man se möjligheter till all slags elevuppdrag, även domstolar. Inte i den bemärkelsen som juridiskt dömande. Men elevrådsdomstolar där den som mobbar, förstör eller stör får stå till svars. En försvarare och en åklagare bör utses och även en jury. Straff kan vara att städa upp, be om ursäkt mm.

Detta skulle även vara lärorikt i så måtto att eleven fick lära sig något om hur det i verkligheten ser ut i en domstol och att straff utmätts vid brott mot regler och lagar. Självfallet måste eleverna då ha klart för sig vilka regler som gäller på skolan.

Mobbing, förstörelse mm ska vara straffbelagda. Säkert kommer många som ställs inför elevdomstolen att lära sig ett och annat. Kanske en bra idé att genomföra från en viss ålder i skolorna, kanske högstadiet är rätt åldersgrupp.