Google

Translate blog

fredag 29 mars 2013

Alliansens sjuka syn på sjuka och riksdagsbeslutet om rehabilitering respekteras troligen inte av alliansen.




Respekt för demokratiska majoritetsbeslut i riksdagen har inte utmärkt alliansens regering. Fas 3 beslutet i riksdagen att inte anvisa fler personer till fas3 2011 nonchalerades helt. Någon misstroende förklaring mot denna nonchalans, vilket för ett tag sedan Miljöpartiet hotade med, blev det inget av. Båda blocken tar riksdagssbeslut med en klackspark, om dessa handlar om arbetsmarknaden.

Troligen är även synen på sjukas rehabilitering lika med noll, då sjuka precis som arbetslösa ses som ointressanta för blocken.

Citat: En majoritet i riksdagen tvingar regeringen att återkomma med förslag om bättre rehabilitering för sjukskrivna.
– Det är inte acceptabelt att den som blivit sjuk står alldeles själv i kampen för rehabilitering, säger Tomas Eneroth (S), vice ordförande i socialförsäkringsutskottet. Slut citat.


Hur alliansen ska göra här får vi se, någon liten förändring som gör att det syns de gör något, likt de gjorde i fas 3 fallet. Största förändringen med betydelse för de arbetslösa då blev en namnändring till sysselsättningsfasen. Kanske även rehabilitering för sjuka får ett nytt begrepp med någon meningslös åtgärd inbakad i begreppet, som gör att det ser ut som att något gjorts.

Troligen blir det så och då inbakat en ytterligare kontrollåtgärd av jobbsökarkaraktär för de sjukas otrivsel och kontroll från myndigheterna av att de söker jobb som arbetssökande.

Arbetslinjens kärna är nämligen arbetssökande - inget annat.

torsdag 28 mars 2013

Nu slår sig moderaterna för bröstet och ser möjligheter att ytterligare förstärka utanförskap och segregation. Mantrat Arbetslinjen skallar. Vad det betyder ses nedan.




Nu myser moderaterna, statistik visar att de kan fortsätta segregera arbetslösa och sjuka, då Sverige inte har så mycket fattiga i jämförelse med övriga Europa.

Citat: - Den som har varit fattig eller arbetslös en längre period har inte fått det materiellt sämre. Däremot har den gruppen halkat efter gentemot dem som jobbar, säger Thomas Helgeson, som jobbar med välfärdsstatistik på SCB.     Slut citat.

Uttalandet ovan visar dock bara att människor har tak över huvudet och materiella saker kvar sedan de hade en inkomst som gjorde det möjligt att handla.

I övrigt kan ingen sunt tänkande människa påstå att det inte blivit ekonomiskt sämre för arbetslösa efter sänkningen av a-kassan och en a-kassa som är statiskt fastslagen utan höjningar fastän priserna höjts sedan 2002 sedan senaste höjningen av a-kassa gjordes. Utöver det har ersättningen sänkts till 65 % för de som mest behöver ersättningen, de långtidsarbetslösa.

Risk för fattigdom har dock ökat i Sverige. Citat: Antalet personer som lever i risk för fattigdom, ett annat EU-mått, har ökat. Det måttet har EU definierat som att ha en disponibel inkomst som är mindre än 60 procent av medianinkomsten i landet. 2011 var det 14 procent av befolkningen i Sverige, mot drygt 12 procent 2008. Slut citat.

I övrigt hänvisar jag till artikeln citaten kommer från, där man kan utläsa vad fattigdom begreppsmässigt är.

Men rubriken på ovanstående artikel är, Lägst andel fattiga i Sverige. Detta ger en falsk bild och då borgerliga anhängare oftast bara läser en rubrik av något, då denna bekräftar att Sverige fortfarande är en välfärdsstat, ger detta råg i ryggen för verklighetsfrämmande personer som dagens alliansregim.


onsdag 27 mars 2013


Nedan finns en sann bild av Sverige idag.


Citat: 33 766 personer är inskrivna i FAS 3. 33 766 personer x 5,000 kr till arbetsgivaren som tar emot FAS 3are. Det blir 168.830.000 kr per månad som staten mutar arbetsgivare med för att ta emot arbetskraft.

Framtida löneförhandlingar kan se ut som följande om de inte redan i vissa fall gör det redan. Citerar från Fib kulturfront följande tänkvärda ord: Ja mina kära anställda som ni vet finns det många arbetslösa med låg a-kassa och de känner sig som slavar i fas 3. Så jag antar väl att ni inte tycker en lönehöjning är så viktig? Klagar ni på lönen eller nya schemat tar vi in bemanningsanställda. Slut citat.

BETALD arbetskraft!!! Pengarna hade behövts inom sjukvård, förskola och äldreomsorg med mera. Slut citat.

Nog ger detta en sann bild av Sverige av idag!
Den som inte har arbete, och då av slaget tillsvidareanställning, lever farligt ekonomiskt och socialt.

tisdag 26 mars 2013

Arbetslinjen moderaternas akilleshäl och misslyckande




Moderaterna är bakåtsträvare, något få trodde 2006 när de påstod sig vara det nya arbetarpartiet. Men nya arbetarpartiet blev - som vi vet idag - enbart ett mantra-upprepande parti  av något var och en får tolka som den kan, begreppet arbetslinjen. Det enda tydliga moderaterna la in i detta begrepp var att det var motsatsen till det de ansåg socialdemokraterna förespråkade, bidragslinjen.


Så började de regera. Sänkte a-kassan, införde slavarbete genom fas 3 för de långtidsarbetslösa, sänkte skatten i omgångar för de som hade arbete och lät a-kassan ligga på samma nivå som 2002 inga basbeloppshöjningar här inte, inga skattesänkningar för de som gjorde en full arbetsinsats i fas 3. Och en 65 % ersättning av en redan usel a-kassa för de som var med i a-kassan, annars socialbidrag vid arbete i fas 3. Utförsäkring av sjuka om de inte blev friska efter ett visst datum. Även dessa blev i många fall sedan socialförsäkringsfall.


En flat opposition som enbart svagt opponerade sig mot politiken. Ord var och är vanliga från dessa men inget konkret händer inte ens efter det att oppositionen fick majoritet i riksdagen för att stoppa fas 3 hände något, ingen misstroendeförklaring mot en regering som inte accepterar demoratiska beslut i riksdagen, bara ordväxling, då och då blev resultatet.


Men vi tar väl med några ord från oppositionen i detta inlägg också.


Citat: väl fungerande trygghetsförsäkringar är en förutsättning för ett framgångsrikt samhälle. När sjukdom eller arbetslöshet inte leder till kraftigt sänkt levnadsstandard, utan till insatser för återgång till arbete, blir Sverige starkare. Människor får framtidstro och fler kan jobba. - - - Nu är det hög tid för regeringen att bli tydlig med sina avsikter. I dag finns ett brett stöd för höjda tak, men Moderaterna stretar envist emot. Ska vi tolka det som att man vill ha en utveckling mot privatiserade trygghetssystem?
Medborgarna förtjänar ett svar: varför höjs inte taket i sjukförsäkringen?
Slut citat.


Troligen är målet att de med pengar som önskar en bättre trygghet ska kunna ta privata försäkringar, mer är det inte med detta, moderaterna styr och oppositionen mumlar svagt protester i bakgrunden.

Men inget sker då svagheten i protesterna knappast är så stora att någon reaktion från regeringen behöver göras  utan tystnad är bästa reaktionen  så inte media vaknar och väcker svenska folket.

måndag 25 mars 2013

Borde inte en statsminister ha kunskap om verkligheten?




Reinfeldt tillhör inte den kategori av statsministrar som har kunskap om verkligheten i arbetslivet. Han rör sig med floskler och fördomar och kallar dessa arbetslinjen.

Ännu har han aldrig förklarat vad arbetslinjen betyder mer än att det är motsatsen till det han föraktfullt benämner bidragslinjen. Utöver det ser han på något sätt ett samband mellan att sänka levnadsstandarden för sjuka och arbetslösa, för att sänka skatten för de med anställning genom de - för de arbetande - lönsamma jobbskatteavdragen.

I övrigt gör han uttalanden på löpande band utan verklighetsförankring, ett ex är detta.

Citat: Verklighetsflykten har ­sina orsaker, och de har bara blivit starkare. Den skamstämpel som nog ­alltid har funnits på den som inte ”arbetar” har de ­senaste åren ­utvecklats till ett brännmärke. Arbetslöshet, det är väl inget som drabbar etniskt födda svenskar mitti livet, som stats­ministern ­säger. Slut citat.

Mer behöver inte sägas om en statsminister som förlorat sig i teorier om en arbetslinje, utan substans med verkligheten.

söndag 24 mars 2013

Fas 3 är en skam, inte bara för staten utan även för arbetsförmedlingen!




Läs och tänk efter vilket misslyckande detta är för arbetsförmedlingen. Att sedan staten placerar misslyckandet i rena förvaringsboxen fas 3 är en otroligt barnsligt naiv ideologi.

Citat: först är man arbetslös med a-kassa i cirka 14 månader. Därefter ingår i jobb- och utvecklingsgarantins fas 1 och fas 2 cirka 21 månader (450 dagar är 90 veckor. Det är 52 veckor på ett år). Det innebär en arbetslöshet på cirka 3 år. Slut citat.

Detta är förberedandet för fas 3. Otroligt, eller hur? Och det får fortsätta!

lördag 23 mars 2013

Marknadsföring av fas 3 are meningslös. Arbetsgivare är också påverkbara människor




Arbetsförmedlingen och staten vill locka arbetsgivare att anställa de långtidsarbetslösa genom bidrag men misslyckas självfallet med detta.

Anledningen är av två slag. Ingen anställer utan behov av arbetskraft och skulle alla långtidsarbetslösa eller arbetslösa överhuvudtaget få arbete, skulle snart nya hopar av arbetslösa finnas.

Efter allt fördomsfullt skrivande om långtidsarbetslösa vill få arbetsgivare anställa dessa personer, även om de får bidrag för detta, då misstanken finns att de är arbetsovilliga, funktionshindrade eller har konstiga onormala beteenden vilket kan skapa otrivsel på en arbetsplats.

Citat: Däremot tycker hon att det är synd att inte fler arbetsgivare tar chansen att anställa långtidsarbetslösa i sysselsättningsfasen. Under ett års tid subventionerar nämligen Arbetsförmedlingen anställningarna med upp till 85 procent. Ersättningen sjunker sedan successivt.

– Vi marknadsför den här gruppen mot arbetsgivare just nu.
– Jag tycker att fler ska anta det generösa erbjudande som de får genom att anställa de här personerna, säger Charlotte Humling, chef för Arbetsförmedlingen i Gävle. Slut citat.


Oberoende av vad som sägs i citatet ovan så är och förblir det nästintill omöjligt att få arbetsgivare att anställa dessa. Som fas 3 kan vissa arbetsgivare ta in dem som en affärsidé, då de mot en förvaringsplats får 5000 kr skattefritt för varje person o månad  bara de har en lokal och någon liten arbetsuppgift för dem som företaget inte behöver få utförd.

Men de få som fått arbete som fas 3 are är ofta de som kommit in i skolor och där gått bredvid lärare i klassrummen som hjälp i två år som fas 3 are. En del av dessa får sedan ett år med anställningsstöd  därefter hamnar de åter i fas 3.


Därför är knappast kostnaderna för skattebetalarna så höga av bidraget särskilt anställningsstöd. Men självklart finns kostnaderna för aktivitetsstöd och försörjningsstöd istället.