Google

Translate blog

torsdag 31 juli 2008

Livet och dess följder beror ibland på naiva stelbenta byråkrater och ogenomtänkta lagparagrafer.


Christine de Pisan blev den första kvinnan som kunde försörja sig som författare.
Hennes uppväxt var i Venedig, hon levde mellan 1364-1432och var dotter till en läkare som
även var astrolog.

Hon ansåg att kvinnor hade en kultur o män en annan. Kvinnor har rätt att få möjlighet till självutveckling ansåg hon i sin bok ”Kvinnostaden”, väl värd att läsa även idag. Hon krävde även att kvinnor liksom män skulle ha samma möjligheter till utbildning.

På sin ålders höst gick hon i kloster o skrev här den enda hyllningsdikt som finns bevarad, om nu fler skrivits, om Jeanne de Arc, kvinnan som brändes på bål 1431, anklagad för att vara en häxa.

Arc tar jag inte upp här men för den intresserade rekommenderar jag denna sida http://www.sub.su.se/national/tjean1.htm som kortfattat tar upp lite om hennes liv.

I Matteusevangeliets 10:e kapitel, vers 32-33 kan vi läsa "Var och som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen."

Läs och begrunda denna text och tänk sedan över hur migrationsverket förvärldsligar tron hos flyktingar som bekänner sig som kristna.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155878

Vad de går ut med är att man som utvisad ska dölja sin bakgrund, sin tro och allt som kan bli till fara för liv och lem vid återvändandet. Men om det nu finns sådana faror då är ju personen, familjen, berättigad till att stanna av politiska eller religiösa skäl. Jag kan inte tolka det på annat sätt. Politiska flyktingar har i många fall fått stanna, även homosexuella som riskerar förföljelse. Men kristna ska visst utvisas och uppmanas dölja sin tro.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=798885

Det verkar som religiösa skäl inte ger samma bedömning utan till skillnad mot homosexuella som man anser ska kunna leva ut sin läggning ska samma sak inte gälla kristna utan här ska man dölja sin tro. Samhället av i dag och Sverige av i dag är totalt kallt och materialistiskt. Förföljelse på grund av tro ses inte så allvarligt av migrationsverket, den kan man dölja anser de. Homosexualitet däremot ska levas ut och inte döljas anser de och då är möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige betydligt enklare att få.

onsdag 30 juli 2008

Människan är sig lik genom historien. Förtryckaren finns inom oss alla.


Den heliga Birgitta kom från en av Sveriges mest välbeställda familjer och slutade sin karriär som helgon postumt och grundare av Vadstena kloster men det var hennes dotter som blev första abbedissan på Vadstena.

Birgitta hade många teologiska uppenbarelser som saknade en vetenskaplig förklaring. Fast påven var negativ till kvinnoorganisationer godkände han likväl att Birgitta fick grunda en klosterorden.
Av rädsla för hennes uppenbarelser eller av tron på henne som helig person vet vi inte.
Men uppenbarelserna påverkade och uppmärksammades även i Påvens residens.

Det finns en hel del skrivet om henne och konstigt vore det annars då hon kan ses som en av Sveriges mest kraftfulla kvinnor genom den svenska historien. Vi ska hålla i minnet att under den tid hon verkade var samhället i betydligt större utsträckning en stat av män än vad det är i dag. För att komma fram under 1300 talet för en kvinna behövdes det betydligt mer själslig styrka än vad som behövs i dag.

Läs gärna hennes biografi många har skrivet den eller varför inte hennes egna skrifter.

Nu till något helt annat som uppmärksammats i dagarna.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155785

Jag har tagit upp det många gånger i min blogg och tecknen hopar sig. Tecknen på en omänsklig segregerande människosyn och politik som vi inte upplevt som rumsren sedan
30-talets Europa och vilken nådde sin kulmen i Tyskland under andra världskriget. Uppfattningen att människor är olika och ska behandlas olika. Segregationstanken och bekämpningen av oliktänkande eller utseendeolika. Vi har segregationen av svenska folket under Alliansen som ser det som självklart att bekämpa sjuka och arbetslösa för att få ner arbetslösheten. Man sätter människor i fack där det mesta är tillåtet när det gäller att behandla dessa.

Vi har sett det många gånger i historien. Resultatet blir förakt för den som inte passar in i den norm som gäller i samhället och när då staten är den som för fram denna uppfattning i sin agenda då är vi nära vad som hände under Hitlers tidigaste ledning. Utrotning av oliktänkande eller de som ses som misslyckade kom sedan som ett brev på posten. Vad som händer i Italien, det gamla facistfästet under Mussolini, visar än tydligare det människoförakt som uppstår vid en politik av detta slag som börjat se dagens ljus där.

Sverige ligger inte långt efter de första stegen är tagna genom utanförskapande politik av det slag som nu förs i vårt land. Historien förskräcker men går det att stoppa? Nej, säkert inte! Människan är för grym för detta.

Ge människan vapen för segregering och alla problem i ett samhälle läggs då på de som segregeras. I Sverige misstänks numera ex alla som får något bidrag för överlevnad som presumtiva fuskare. Det ger då mandat att behandla dem efter behag av staten och dess lakejer, försäkringskassa, socialbyråer m.fl. och människor i gemen får då intryck av att
detta är bra och rätt och gynnar alla.

tisdag 29 juli 2008

Sök sanningen, den finns där ute någonstans.


Kristina av Stommeln gjorde ett starkt intryck på Petrus de Dacia till den grad att han skrev en bok om henne grundad på deras brevväxling och därmed blev han den förste svenska författaren. Han var dominikanermunk, hon en ung kvinna från Stommeln utanför Köln, med syner och upplevelser av religiös natur och tiden var mitten av 1200 talet.

Hon fick ofta och oförklarligt Jesu sår på sin kropp och även andra märken och hade många syner och uppenbarelser. Petrus blev mycket imponerad och besökte henne många gånger, alltid lika nyfiken på vad som hänt sedan sist.

Boken som grundas på hans brevväxling köpte jag själv på ett antikvariat på nätet och den är väl värd att läsas. Den är både gripande, erotiskt laddad och med mycket mystik.

Den heter Om den saliga jungfrun Kristina av Stommeln. Och utgavs senast vad jag vet av Bonniers förlag 1965. Det är i varje fall den upplaga jag har.

Läser att på Wikipedia kan nu all världens forskare och även lekmän lägga in nya rön om DNA. Kartläggningen av människans arvsmassa fortsätter.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/bioteknik/article382373.ece
Absolut inget fel i detta. Wikipedia är och blir allt mer gränslöst. Kunskaper och nya rön läggs dagligen in på denna numera världens största encyklopedi. Detta uppslagsverk måste vara tillgängligt för alla och fortsätta att vara fritt att använda.

Kunskap ska man inte behöva betala för vilket skulle få fattiga att uteslutas ur kunskapssökande och segregera kunskapen till de som har råd. Låt oss alla hjälpas åt med att stötta Wikipedia, världens bästa kunskapsbank och troligen den enda ev, om nu ingen eller flera konkurrenter dyker upp på nätet.

måndag 28 juli 2008

Påven varnar, få lyssnar, detta bekräftar vår tids kaos och förvirring.


Marie de France, en psykologiskt insiktsfull diktare från 1200 talet vilken skrev bl.a. versnoveller, såkallade lais på franska i hövisk anda. Hon hade sin verksamhet vid Henrik II:s och Eleonora av Akvitaniens hov i England. Det var i slutet av 1100 talet hon var verksam.

Lai har sitt ursprung i keltisk tradition och introducerades i Frankrike av den keltiska befolkningen i Bretagne. Lais är vanligast åttastavig, parrimmad vers och bygger på sagostoff med keltiskt, antikt eller österländskt ursprung. Ungefär 40 texter är bevarade, 12 av dessa har Marie de France som författare.

Övriga diktare av likartat slag under denna tid var Lombarda, Castelloza, grevinnan av Dia och Bieris av Romans. Alla kvinnor, och gemensamt är att det finns få alster bevarade av det de skrev.

Gemensamt är även att de skrev vad som på svenska benämns trubadurdikter. Något om detta o diktarna kan läsas på följande länk http://art-bin.com/art/acondezas.html

Vad jag funderar på om vi gör ett lappkast och går fram till nutid är att kristendomen är på väg att förintas i många människors sinnen. Påven varnar i dagarna för att en andlig öken i världen är vad vi är på väg mot.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155737
Säkert är den i många avseenden redan här. Människor önskar snabba svar på sina frågor och är okänsliga för kristendomen som inte ger samma spännande kickar som ex många andra religionsyttringar gör. Stämningen under en kristen gudstjänst är lugn, inte tungomålstalande, med en rockig musik och pastorer som piskar upp stämningen.

Men bibeln förklarar att så ska det vara och bli den sista tiden. Kristendomens budskap i original ska bli mindre och mindre intressant för merparten. Det kommer glada och förvirrande nya religionsyttringar. Falska förvirrade, förvirrande profeter med stark utstrålning lockar många på villovägar den sista tiden. Nog är vi där nu? Men säkert blir det än värre innan slutet. Vad vår tid präglas av är otålighet och förväntan på snabba svar. Detta är inte det kritna budskapets kärna vilket istället är ödmjukhet och tro.

söndag 27 juli 2008

Hur beslutas hur någon var, vad denne sa och varför?


Jag tänkte på detta när jag såg reprisen av ”Passionernas tid” serien om Jean Paul Sartre och Simone de Beauvoirs liv, på TV 2.

Frågan ovan kan ställas i alla sammanhang där man gjort en film om någons liv eller skrivit en biografi om någons liv.

Det finns säkert hållpunkter, många kända händelser som man kan skildra. Skildraren kan läsa dagböcker och när efterlevande finns i livet intervjua dessa. Men allt blir en objektiv tolkning av en person. I många fall har olika personer gjort biografier av samma person och då subjektivt tolkat dennes liv utefter egen förförståelse av denne och den tid som skildras.
Det kan självfallet bli bra böcker och dokumentärfilmer som visar en stor sanningshalt av vad som skedde och varför.

Men sedan finns de filmer jag reagerar mot. Romantiserande och äventyrliga filmer där man även tar upp vad personer talade med varandra om i vardagen hemma och tillsammans med anhöriga och kärlekspartners.

Då har biografin blivit en fantasiprodukt och här anser jag den plötsligt hamnat i fictiongenren.

En förfalskning av verkligheten och personens liv har då konstruerats i en del fall för att misskreditera en person, ibland tvärtom beroende på syftet med skildringen. Ibland har fictionbeteendet kommit till för att öka tittarsiffrorna och om det är en film som ska gå på bio besöksantalet. Ett bra ex på detta är ex Titanic filmen vilken egentligen skildrar ett skepps sista dagar mer än människornas ombord.

Men kaptenen m.fl. som skildrades på filmen har funnits i verkligheten, men sa och gjorde de verkligen i detalj vad filmen visade? Säkert inte. Det blev en fiction av en verklig katastrof i syfte av att locka publik och kassaklirr. Ja, det var lite tankar om vad jag tycker blir fel och verklighetsförfalskning av verkliga händelser och verkliga personers liv.

lördag 26 juli 2008

Alliansens ledning borde gå i samtalsterapi. De misstänkliggör svenska folket som en hög fifflare, arbetsskygga, bedragare och säkerhetsrisker.


Hildegard av Bingen var nästan helt bortglömd i mer än 800 år. 1982 utgavs hennes alster för första gången på engelska. Hennes musik har sedan dess spelats och intresset för den har ökat.

Hennes uppfattning är att vi människor är en del av Skapelsen och består av samma element och är uppbyggda efter samma principer som världen i övrigt.

Hon ansåg även att vi människor har ansvar för alla andra levande varelser. Troligen grundar hon denna uppfattning på bibeln då hon var djupt religiös och var nunna i Benedictorden.
Hon försäkrar även att elementen kommer att hålla rätt kurs (vara i balans) om våra gärningar är goda, men vålla oss lidanden (vara i obalans) om vi begår onda gärningar.

Vi kan se exempel på detta genom vår tids klimatförändringar orsakade av miljöpåverkan av oss själva och vår produktionsiver.

Synd innebär enligt henne att inte vara i harmoni med världen omkring sig. Men hon poängterar även att människan och hela skapelsen i grunden är god.

För ytterligare intresse o läsning om Hildegard tipsar jag om följande länk:
http://www.ettnet.se/~beur/hildgard.htm

Så har vi sett ännu ett exempel på hur vår kära Allians lider av förföljelsemani.
Försvarsministern visar med all tydlighet detta i denna artikel: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155725

Tidigare har vi i andra sammanhang än i FRA dumheterna sett hur misstänksamheten mot svenska folket och omvärlden manifesterat sig. Ex genom påståendet att svenskarna fuskar med sina bidrag i stor skala och så har man ökat kontrollmöjligheterna. Genom påståendet att arbetslösa inte söker jobb, och så har man gjort det omöjligt att försörja sig som arbetslös. Genom att misstänkligöra sjuka och så har man begränsat längden på sjukskrivnings- möjlighet. Alliansens ledning borde gå i samtalsterapi. Sedan bör man även ha i åtanke att som man bedömer andra blir man själv bedömd.

fredag 25 juli 2008

Sapfo, dikterskan från Lesbos och Markus, den tatuerade pastorns mission.


Hon kom till världen c:a 650 f.kr o blev en mycket uppskattad dikterska som ärades med sin bild på mynt redan under sin levnad. På Lesbos levde hon i stark vänskap med andra kvinnor och man har genom senare historia feltolkat denna vänskap som lesbisk vilket man i dag betvivlar starkt. Ön Lesbo har dock gett namn åt lesbisk.

I dag anser man att den kärleksdiktning hon uppmärksammades för under sin tid och efteråt inte kan ses som en kärleksförklaring till kvinnor i betydelsen sexuell attraktion. Istället bör den ses som symbolisk diktning av samma slag som den som finns i Höga Visan i bibeln.

Här är ett smakprov på hennes diktning:

”Till en väninna inför hennes bröllop”

Du säger att du fruktar bröllopsdagen,
då över tröskeln till det rum du måste gå
där sängen står, och maken enligt lagen
din ungdoms ljuva oskuld måste få.
Jag svarar dig till tröst, att också jag
av Zeus (det svär jag på) en enda oskuld fick
som jag fick offra på min bröllopsfest.
Dock frejdigt in i kammaren jag gick
där Hera kommenderat jungfruns död,
och därför vill jag inge mod och glöd.
Min kära flicka, sa jag högt och glatt,
den första natten var så ljuv, var inte rädd!
För du ska veta, i din bröllopsbädd
är smärtan kort, men lång din vällusts natt.

När man läst denna dikt förundras man över hur någon kunnat tolka Sapfo som lesbisk.

I övrigt vill jag nämna i dag att man inte ska bedöma en människa utifrån kläder och utseende. Ett bevis på att Gud kallar alla slags människor för att predika och vittna är Markus frikyrkopräst.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155641

Genom sin något extrema stil får han kontakt med människor som knappast vanliga korrekt klädda pastorer får. Gud väljer och kallar alla slags människor och det finns anledning till detta. Gud önskar profeter som är olika för att människor är olika. Men budskapet är detsamma för alla.

torsdag 24 juli 2008

Snart kommer giftspindlar att bli vanligare som sängkamrater?


Manuel Castells och vår tid. Några år innan Millennieskiftet kom det ut ett gigantiskt verk av denne tänkare som åter tog ett samlat grepp om vår verklighet. Ett stort filosofiskt verk hade sett dagens ljus igen. I en tid då de stora berättelserna ansågs borta och enbart små berättelser om fragment om verkligheten hade skrivits under flera år. Inom det som kallas postmodernismen sa bl.a. Lyotard detta, se:
http://www.mv.helsinki.fi/wadenstr/artiklar/lyo.htm

Men så kom Castells verk om informationsåldern. Tre tjocka böcker som tog ett samlat grepp om verkligheten av i dag. Böckernas titlar är: Nätverkssamhället, Identitetens makt och Millenniets slut. Böcker värda att studera för människor som känner sig oförstående för hur vi hamnat i det samhälle vi i dag har.

Han behandlar begrepp som globalisering o identitet. Den informationsteknologiska revolutionen och nätverk kontra identiteter m.m. Det finns hur mycket som helst att läsa om honom och hans verk på nätet, sök på hans namn och se själva.

Med detta avslutas min långa redovisning inom området filosofers tänkande från de gamla grekerna till vår tid. Men jag kommer igen nu med några kvinnors historia som blivit odödliga genom sin historia. Detta börjar jag med i morgon.

En spännande nyhet kom ut för några dagar sedan om en nyupptäckt insekt utanför naturhistoriska museet i London.
http://politiken.dk/udland/article539510.ece

Som det står kommer årligen nya insekter till Europa. En del totalt okända som denna.
Inte ens på museet fanns den nedtecknad eller känd tidigare och det finns 28 millioner
arter i samlingarna.

Men nog är det fantasieggande att den upptäckts just utanför den plats där man har förteckningar över, som man tror, alla kända insektsarter.

Kan den ha blivit placerad här för att driva gäck med museets personal av någon kollega som hittat den? Är allt en bluff för att locka fler att bli intresserade av museets samlingar?
Ingen vet, men den lilla mandelformade insekten ska i dag vara den vanligaste insekten i museets trädgård enligt artikeln. Varför just här? Jag upprepar igen utan att ha belägg för det; kan det vara en skröna för att locka till sig fler besökare till museet?

Det skulle vara en bra reklam och lockelse att locka med en okänd insektsart, vilken ingen kan förklara hur den hamnat där eller vad det är för art. Som sagt, bara tankar, sanning eller konsekvens.
Men det är mycket troligt att insekten funnits i London alltid. Att den upptäckts nu kan bero på att den hittats just utanför museet och av något skäl förökats i stora mängder detta år. Här är människor i rörelse som intresserar sig för och har kunskap om insekter. När då något de inte känner igen uppenbaras så väcker det självfallet nyfikenhet. Därför är det ingen slump att det hittas nya insekter i närområdena till museer av detta slag. Det finns säkert många insekter som ännu ej hittats av forskare och katalogiserats. Lekmän ser säkert många också men vi vanliga ickekunniga inom området reagerar inte över om en insekt är katalogiserad eller inte då vi inte kan veta vilket.

onsdag 23 juli 2008

Tron på vad som känns spännande och ger en svindlande känsla av spänning.


Richard Rorty (1931-2007) o pragmatism i nutid. Han tvivlade på att den sanna kunskapen är en avspegling av verkligheten. Det innebär en förnekelse av att objektet förhåller sig till subjektet som en spegelbild till det avspeglade.

Sanning är istället det som är bra och konstruktivt för oss att tro på. Här kan man tala om relativism anser jag. Men visst kan jag hålla med Rorty då han fortsätter med följande påstående.

Sanna teorier är de med vilka vi kan åstadkomma det vi önskar åstadkomma. En bra teori är en som fungerar i verkligheten, oberoende av vad den egentligen speglar för del av denna, utan hänsyn till helheten o den absoluta sanningen som vi bara kan anta finns.

Helt galen är denna tanke inte, kanske vi kan påstå att den är helt korrekt utifrån vad vi vet i dag och utifrån vad våra föregångare trodde var absolut kunskap. Den absoluta kunskapen har aldrig funnits eller hittats men många anser att de kunnat visa en bild av den. Hela vår mänsklighet har genom åren haft tänkare som tyckt sig visa verkligheten och förklarat denna och de har fått många anhängare, då som nu.

En serie av artiklar i tidningen Dagen speglar vår tids sökande efter en tro och trygghet. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155567
Människor söker en andlighet och då av ett slag som är mer spännande än den kristna kyrkans. Det är upp till var och en vad de tror på, men att kalla sig kristen och tro på reinkarnation är helt galet. Fundamentet i kristen lära är trobekännelsen. I den apostoliska finns följande ord: Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Detta är en grundsten i kristen tro. De dödas uppståndelse innebär som det låter och ska inte tolkas som att den döde återföds i en ny kropp eller lever i en annan dimension efter döden. Är man bekännare av kristendomen tror man på uppståndelsen, om inte ska man inte kalla sig kristen bekännare utan då är det en annan form av tro med inblandning av indisk religion och andra trosinriktningar. New age anser jag låter bättre då.

tisdag 22 juli 2008

Bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa, ett första steg tillbaks till en mänsklig politik.


Francis Fukuyama o historiens slut. Det finns enligt honom enbart ett förnuftigt samhälle.
Det liberala. Efter kommunismens fall är alla samhällssystem genom historien förbrukade.
Samtliga har haft brister av skilda slag när det gäller hur man fördelar sina resurser. Enbart det liberala som innebär den marknadsbaserade demokratin, är ännu inte prövad fullt ut och som sådan såg han detta som det enda som kan fungera.

Hans bok Historiens slut och den sista människan som utkom 1992 poängterar detta.
Och nog såg vi hur det nyliberala samhället såg ut efter uppbyggnad i många stater inklusive Sverige under 90-talet.

Jag är inte imponerad. Välfärdssamhällets nedrustning, bidragsberoendet på i många fall lägsta existensnivå, egoismen i löneförhandlingar genom att varje person får förhandla själv för sin lön, individuella löner har skapat retorikbehov vid förhandlingen. De som ej har denna förmåga får nöja sig med lite eller ingen lönehöjning. Hela samhället har blivit ett elitsamhälle, ja man kan upprepa i det oändliga.

När sedan Alliansen fick makten så segregerades människorna snabbt och effektivt genom sänkt a-kassa, jobbavdrag och höga löneökningar till de som hade ett arbete. Utanförskapande åtgärder såg och ser dagens ljus dagligen och allt vinklas till att det ska se ut som om det ger det motsatta resultatet. Media hjälper till så gott de kan genom att inte beskriva försämringarna för de arbetslösa, sjuka eller pensionärerna. Man går i den borgerliga grymhetens maktband då de själva oftast är borgerliga tidningar. Vänsterpartierna tiger och gör inte något för att visa missförhållandena heller. Ynkligare socialdemokrati än den vi har i dag hittar man inte i den svenska historien.

I detta Alliansens förlovade land finns även Centerpartiet. Här talar partiledaren om värderingsskifte.
http://www.centerpartiet.se/defaultnormal.aspx?id=64126
Ett begrepp som verkligen fått en ny innebörd för arbetslösa, sjuka och pensionärer som fått se en segregation utan like i modern tid i Sverige. Återgången till en samhällssyn där dessa har sig själva att skylla framgår tydligt i dag och botemedlet för att komma ur dåliga och försämrade levnadsförhållanden botas, enligt Alliansen, av att man upprepar mantrat sök jobb. Gör det inte det får man skylla sig själv, då anses man inte ha försökt tillräckligt. Nej, bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa. Stoppa segregationspolitiken, förmänskliga Alliansens politikers ideologi och inte minst Centerledningens.

måndag 21 juli 2008

Rättning i ledet maktgalenheten och maktberusningen leder partiet åt helve..


Michael Waltzers tanke var att ett samhälle ska byggas upp utefter att varje etnisk grupp har sina egna skolor, kyrkor med mera. Tanken bakom detta är att det då blir det jämställdhet mellan grupperna.

Jämställdhet ska koncentreras till att i första hand konstrueras mellan grupper av olika ras, religion eller kön. Detta är enligt honom mycket viktigare än jämställdhet mellan individer.

Detta är kvoteringstanken som vi sett fullbordas inom många områden i dag. Hälften kvinnor hälften män inom politiken är målet, pappaledighet för att få ut föräldrapenningdagarna m.m. vi har sett många exempel på detta.

Men jag tror för min del att det viktiga är jämställdhetsarbete som lika lön o rättigheter är det viktigaste att arbeta för. Då får vi rätt peson på rätt plats i samhället. Inte rätt kön för kvoteringens skull. Även detta kan bli rätt men då fodras kanske ibland sökning efter rätt person med rätt kön och så ratas de som redan finns för en befattning på grund av fel kön. Detta är diskriminering om något, oberoende om det är män eller kvinnor som ratas för kvoteringens skull. Nej till kvotering, som är ett fint ord för att dölja diskriminering grundat på feltänkt jämställdhetsarbete.

Nu har den gamla stammen av folkpartiledare vaknat och dammar av folkpartiets ideal som gått förlorade i nyliberalismens (dagens folkparti).
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155509
Frihet, jämlikhet mm vilket missats i dag genom att arbetslösa segregerats genom orättvisa skattesänkningar, minskad a-kassa mm.

Men vad som nu tas fram i artikeln är att de gamla partiledarna uppmanar sin nye ledare, som går i halskedja styrd av Reinfeldts och Borgs hårda nypor, bör slita sig från bojorna och lyssna på folket i FRA-frågan. Att som moderaterna avfärda kritiken genom att påstå att folket inte förstår lagens syften är att fördumma svenska folket.

Men bara för att många var så dumma att vi röstade fram ett parti som segregerar svenskarna i arbetslösa, sjuka, invandrare och pensionärer och missgynnar dessa är vi inte så naiva att vi går på detta en gång till, eller är vi det? Förhoppningsvis inte. Osympatin för de sämst ställda och misstron mot dessa ska väl ändå inte Alliansen få fortsatt mandat för att i accelererande takt eskalera? Men man kan aldrig veta, det gick i Tyskland på 30-talet, det kanske går här denna gång.


Nej låt oss hoppas på en regering som bekämpar arbetslösheten och inte de arbetslösa.

söndag 20 juli 2008

Bilar av idag tråkiga att köra - svårt lära om. Automatare HJÄLP!


Bilkörning har blivit svårare i dag. Jag körde bil dagligen i över 20 år men slutade med detta 1993. Körkort har jag kvar och nu har jag försökt att uppgradera mina körkunskaper igen.
Jag har ingen bil.

Men bilfirmornas provkörningsdagar besöker jag och testar att köra igen. Men fy, automatväxel, motorstopp, svårt att bara komma igång. Saknar kopplingen.
Gick ej alls, så aldrig igen en automatväxlad bil.
Känsligheten på gaspedalen har även gjort att dagens bilar är mer snabba på att reagera på små tryckförändringar på pedalen. Varför har man gjort detta? Hemskt.

Är det då ingen ny bil jag kan köra och känna igen mig i? Jo, dieselbilar reagerar långsammare. Här känner jag mig hemma. Självklart skulle jag även göra detta i en äldre modell av bil. Hade alltid Volvobilar en gång. Amason, 244 och 245 var de bilar jag ägde.
Bra lättkörda och om man jämför med dagens bilar inte så snabba i reaktionen av gaspedalstryck.


15 år utan att köra bil har lärt mig att mycket har hänt med bilarna. Vad är alla konstiga reglage och displayer till för? Någon undrar kanske om jag inte ens åkt bil under dessa år? Svaret är mycket lite, jag har till kanske 98 % åkt buss, cyklat eller gått när jag transporterat mig.

Men körkunskapen, har jag numera förstått, ska eller bör man hålla kvar. Jag har slarvat med detta och då jag inte har bekanta som har bil kan jag inte låna en bil för att köra då och då. Hyra vill jag inte. Alternativet blir då att hänga på när det är provkörningsdagar hos bilförsäljarna och ta en kort tur. Man får i vilket fall som helst då testa många olika märken. Men som sagt, aldrig mer bakom ratten i en bil med automatväxel. Den skräckupplevelsen önskar jag aldrig uppleva igen. Jag gjorde bort mig totalt. Vilken bil det var?
Det var Dodge Nitro.

lördag 19 juli 2008

Känner du som jag eller jag som du? Riskanalysera med ett DNA-test.


Charles Taylor menade att de önskningar vi har kan kategoriseras som lägre eller högre önskningar i betydelsen av dygdiga eller lastbara önskningar, låga eller ädla, modiga eller fega. I alla tider, sa han, har vi försökt reducera dessa kvalitativa värderingar till en mätbar kvantifierbar standard utifrån olika njutbara tillstånd som vi upplever att vi ska kunna mäta.

Detta ansåg Taylor vara en bristande moralisk styrka och ett försök att dölja kategoriseringen till objektiva värden för att lättare kunna kontrollera känslorna genom mätning o klassificering som har sin grund från en specifik önskning och dess fullbordan eller misslyckande.

Att mäta känslor är näst intill omöjligt såvida man inte ger känslor olika benämningar av sjukdomskaraktär för laboreringens skull.
Många vetenskapare har försökt och mer eller mindre tyckt sig lyckats men aldrig fullt ut.

Känslor och önskningar är individuella och av den anledningen bör de inte kvantifieras utan ses på i kvalitativ synvinkel.

Önskningar om god hälsa gör att möjligheten av att göra DNA-test på nätet kan bli en lukrativ affär för de som erbjuder detta.
http://sydsvenskan.se/kropp/article345489.ece

Men är det så lämpligt att göra detta test? Jag är tveksam.

En känslig person som får veta att denne har förhöjd risk för ex förhöjt blodtryck eller något annat, kan påverka sig själv så att det verkligen blir förhöjt. Trons kraft och psykets makt över kroppen är stor. En självuppfyllande profetia har uppstått.

Motsatsen kan naturligtvis också uppstå. En person som anser att denne har stor risk för en viss sjukdom får i testet veta att denna risk inte är så stor. Här kan den självuppfyllande profetian bli att personen blir övertygad om att han inte är i riskzonen för ex förhöjt blodtryck och därför inte bryr sig om hur han lever och tror att inget kan hända, men det kan det. Risker kan nämligen förändras beroende på ändrade kostvanor och rörelsemönster.

fredag 18 juli 2008

Stoppa verklighetsförvrängningen i dagens kristdemokraters ledning.


Alasdair MacIntyre påstår att den instrumentella vetenskapen (positivismen) för länge sedan distanserat sig från subjektet (människan) då man mäter det som egentligen inte bör mätas eller kan mätas vid observationer.

Därmed kan fakta manipuleras obegränsat. Man bevisar det man vill bevisa. Och som vi alla vet statistik manipuleras till att bevisa det vi vill bevisa. Han säger att validitetsproblemen är stora och det kan vi hålla med om.

En mycket bra förklaring på begreppet och det lika viktiga begreppet i sammanhanget reliabiliteten mm kan man läsa om här http://www.infovoice.se/fou/bok/10000035.htm

Inom vissa vetenskaper bör man vara försiktig med statistikförfaranden. Inom naturvetenskap är de ok. Inom humanistisk vetenskap blir de löjeväckande i många fall då man ofta här försöker beskriva fall av något slag eller människors ageranden och tankar utifrån något. Ingen kvantitativ mätningshysteri här om resultatet ska bli seriöst.

All form av diskriminering av religion eller oliktänkande, etniska grupper mm är ett steg tillbaks i historien. Vi måste motarbeta alla uppfattningar som kan locka lättrogna och obildade till främlingsfientlighet mm. Men även förvrängning av verkligheten måste motarbetas. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155671

Visst misslyckades socialdemokraterna med sin arbetsmarknadspolitik när de hade makten. Men Alliansen har inte gjort så mycket som kan ses som positivt mer än haft tur med en högkonjunktur. Men värre är att Alliansen segregerat långtidsarbetslösa genom att göra det svårt att leva utan arbete. Minskad ersättning och utanförskap genom att ge skattelindring enbart för de som har arbete. Man måste hålla i minnet att äldre långtidsarbetslösa är och i de flesta fall blir kroniskt arbetslösa med korta avbrott av praktik och nu senast av plusjobb som numera inte är tillåtna av Alliansen.

Alliansen skapar en än starkare känsla av utanförskap för långtidsarbetslösa men även för sjuka och pensionärer. Långtidsarbetslösa får inte arbete oberoende av hur mycket ersättningen än sänks, de får enbart än mindre självförtroende och orkar i många fall därför inte längre söka jobb. De känner det totalt meningslöst när ersättningen sänks. Tidigare när de sökte jobb kände de i alla fall att de inte förolämpades av staten genom de inte fick samma skattesats som de som arbetade och ersättningen gick att leva på.

I dag har många gett upp och arbetsförmedlingen hittar inte ens praktikplatser till alla som hamnat utanför. Segregationspolitik och utanförskapande för i första hand äldre långtidsarbetslösa är vad Alliansen skapat. Och KD bör skämmas för att föra en så okristen och segregerande politik. Medmänsklighet borde vara varje kristens ledstjärna, inte egoistiskt handlande på bekostnad av de sämst ställda genom att ingå i och stötta en högerpolitik som vi i Sverige inte sett på generationer.

Man kan fråga sig vem eller vad som förvirrat dagens KD till att gå ärenden som inte kan ses som kristna om man inte ser kristendomen som framgångslära av det slag som ultrahögerns kristna sekter i USA.

torsdag 17 juli 2008

Utan de fyra sista siffrorna i personnumret är du fredlös på arbetsmarknaden.


John Rawls, en politisk filosof, vars arbete ”En teori om rättvisa” kom att bli mycket uppmärksammat och har följande tema.

Rättvisa är en fråga om hur man ska välja agerande utan kunskap på vilken roll eller position man ska få i ett kommande samhällsbygge.

Rawls ansåg att människor i en sådan position som skulle få uppdraget att upprätta ett samhällskontrakt då skulle koncentrera sig på två frågeställningar för rättvisesökande.

1. Man skulle koncentrera sig på grundläggande fri och rättigheter för alla utan undantag.

2. Man skulle enbart tillåta sociala och ekonomiska olikheter om de var till fördel för de sämst ställda i samhället.

Exempelvis genom att ekonomisk tillväxt gynnade de svaga i samhället.

Boken är ett intressant mastodontverk som det tar tid att ta sig igenom. Men det har inte hindrat att den studerats av många politiker av i dag och varit obligatorisk kurslitteratur på många universitet i Europa. Boken finns på svenska.

Ibland blir man överraskad när man läser en artikel. Se

http://sydsvenskan.se/skane/kavlinge/article344972.ece

Man har ibland fördomen att svenskar i gemen är främlingsfientliga.
Men när man läser om hur många som vill bli flyktingfaddrar i Kävlinge blir man positivt överraskad. Förförståelsen skulle annars vara att få skulle anmält sitt intresse.

När det gäller flyktingar som egentligen är fel ord har jag nu lärt mig (det ska kallas migranter då de flesta som kommer är just detta) vill jag tipsa om en bok som fick upp ögonen på mig när det gäller kunskap om de nya svenskarna som ännu inte fått uppehållstillstånd.

Kristina Mattssons bok: ”De papperslösa och de aningslösa.”

onsdag 16 juli 2008

Är Sverige på väg att bli en angivarstat där underrättelsematerial säljs till högstbjudande?


Paul Feyerabend talade om vetenskapliga revolutioner. Många teorier som vunnit laga kraft har för att fungera haft hjälp av hänsynslösa hjälphypoteser för att inte kunna falsifieras.


Om metodregler följts skulle mycket av de moderna vetenskaperna aldrig kommit att få laga kraft. Anarki är ordet sa han är det som råder och rådde. Galilei är ett exempel på anarkistisk teoribildare som använde hjälphypoteser för att skydda Copernicus heliocentriska teori.

Feyerabend ansåg att ledstjärnan är och har varit att allt är tillåtet. Han undrade till och med i sina funderingar om något vetande är bättre än något annat. Är kemi en seriösare vetenskap än alkemi? Är fysik en sundare vetenskap än magi? Frågor som få vetenskapsmän ställer eller vågat ställt för att inte låta oseriösa men som Feyerabend dog fram i ljuset. Själv har jag ingen uppfattning om detta, men skulle absolut inte komma på tanken att bara negligera tankar av detta slag. Läs mer om hans tankar här: http://dis.dsv.su.se/~hele-klo/itk.htm

Så har Sverige fått en möjligt ny inkomstkälla. Försäljning av underrättelsematerial.
http://hd.se/inrikes/2008/07/09/fra-lagen-riktad-mot-ryssland/

Kanske detta var en mening med den ogenomtänkta och omogna FRA-lagens tillkomst?
Vi har ju inte sett annat än omogna och ogenomtänkta beslut under Alliansens tid.

Kan dock FRA-lagen vara genomtänkt i så motto att man ser nya möjligheter till inte bara försäljning av underrättelsematerial och därmed även utpressningsmöjligheter för att i vissa fall inte sälja det vidare. Utöver detta kan Svenska underrättelsetjänsten få kunskap och information de själva kan få användning för.

Sverige tar nu steget till att bli en internationell angivarestat. Inte undra på att kritiken från omvärlden är hård. Sveriges rykte i världen sjunker säkert snart som en fri och neutral stat till en diktaturstat i vissa hänseenden med en s.k. demokratisk regering. En helt ny politik har sett sitt ljus. Blandning av demokrati och diktaturfasoner. Övervakningssamhället av i dag har sett sitt ljus. Namnet på denna stat är Sverige, regeringsformen Alliansen av högerpartier.
Något att kanske ta efter i vissa andra mindre nogräknade stater i världen.

tisdag 15 juli 2008

Dold kunskap bara för invigda, hur vanligt är och var detta?



Thomas Kuhn, en av de stora inom metodtänkandet under 1900-talet, såg inte vetandet och utvecklingen som en på räls, med ett steg i taget, fortlöpande tråd. Istället sker det, ansåg han, revolutioner då gammalt vetande ersätts med nytt som revolutionerar vetenskapen på kort tid inom alla vetenskaper.

Det man tidigare trott på och ansett riktigt blir förfalskat genom att ny kunskap får mer detaljer av verkligheten att passa ihop. Vi har sett revolutioner som när tron på jorden som världens medelpunkt ersattes av tron på solen som en vanlig stjärna med en ordinär planethop cirklande runt sig varav jorden är en. I dag upplever vi kanske också en helt ny vetenskaplig revolution i och med att strängteorin börjar accepteras. Med den blir synen på verklighetens uppbyggnad ny igen. Ett nytt paradigm som Kuhn kallade det har uppkommit.

Dessa revolutioner inträffar när för många anomalier i vetenskapen blir för omfattande och sökandet efter ny enhetsvetenskap har hittat en ny förklaringsmodell som bör införlivas i vetandet och gör detta när tillräckligt många accepterat enkelheten i den.. Den helt säkra vetenskapen då allt är klart och förklarat inom forskningen och vi har säker kunskap inom allt kommer vi knappast som människor att få uppleva. Kan vi bara ha en vetenskap som går att använda under en tid ska vi vara nöjda och när så inte längre går, kanske på grund av teknikutveckling, då får vi konstruera en ny syn på verklighetens uppbyggnad, så enkelt är det.

En ny upptäckt som benämns en ny dödahavsrulle, i sten har nyligen uppmärksammats.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155244

Det är spännande, om nu tavlan är äkta och sant skildrad, att redan innan Jesus tid fanns i judendomen en tro på att Messias skulle plågas och dö när han kom och därefter uppstå igen på den tredje dagen.

Frågan jag ställer mig är då varför judarna inte såg Jesus som Messias när väl kunskapen om att han uppstått efter tre dagar blev känd. Det är en historisk gåta.

Kunskapen om Messias återuppstående och likhet med Jesus liv måste dolts i judendomen efter Jesus tid. Översteprästerna då såg kanske faran av att om judarna i gemen fått kunskap om att den som folket dödat, Jesus, var den de väntade på, Messias, vilket då kunnat få hela fundamentet i judendomen rasa och prästerna korsfästa.

Vi vet inte. Men dagens judar har ingen kunskap om denna skrift. Om sedan skriften är äkta eller ej, om den tolkas rätt eller ej, det är en annan fråga.

måndag 14 juli 2008

Kommer utrensningen av bidragstagare och romer tillbaks i Europa?


Karl Popper blev känd för sin falsifieringsteori. De teorier som inte kan falsifieras är inte vetenskapliga sa han, och detta är något som präglar vetenskapligt metodtänkande i dag.
På det sättet kan man se vilka vetenskapliga teorier som kan ses som vetenskap. Det som inte kan motsägas är inte vetenskap ansåg han.

En vetenskap som han absolut inte såg som seriös vetenskap var psykoanalysen. När patienten säger emot psykoanalytikern ser denne det som att han har rätt, patienten har förträngt något som han förnekar och detta bevisar riktigheten av psykoanalytikerns påståenden. Om däremot patienten håller med analytikern visar även detta att analytikern hade rätt. Så hur patienten än gör så får analytikern rätt. Psykoanalysens resultat går inte att falsifiera.

Som Popper sa: Finns den ortodoxa psykoanalytiker som skulle ändra sin uppfattning om oidipuskomplexet genom något slag av empirisk erfarenhet? Nej, det trodde inte Popper.

Nu till en artikel som väcker tankarna på att det går ett spöke i Europa.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155229
Vi lite äldre blir förskräckta när vi läser denna artikel och påminns om hur registreringar av detta slag fick stora delar av Europa att acceptera segregation av människor förra gången. Tyskland under 30-talet. Här registrerades inte bara judar utan bl.a. även romer. Romer som de sedan satte i dödsläger. Verktygen för detta var i första skedet registrering.

Varför har människor så svårt för att lära av historien? Varför uppkommer främlingshat och segregation av människor i en stat? Vi har sett det i Europa men även i forna Öststaterna.
I dag finns det mer subtilt men ändå synbart i många länder. Öppet när det gäller romerna i Italien.

I Sverige finns ett stort främlingshat men även en misstro och misstänksamhet och nu denna segregation av arbetslösa, sjuka och pensionärer. Segregationen mot flyktingar är mer subtil då det är förbjudet att diskriminera dessa i lag. Medan undantag för diskriminering har blivit legio då det gäller behandlingen av föregående grupper.

Här har staten gått ut på bred front och tagit bort försörjningsmöjligheter för stora grupper och minskat för återstoden. När man då gör undersökningar i media på hur levnadsstandarden ökat eller minskat under en period nämns exempelvis ej långtidsarbetslösa utan endast låginkomsttagare, som arbetslös är klassificeringen inte låginkomsttagare utan presumtiv arbetsskygg bidragstagare och som sådan nämns dessa inte i debatten eller i media. Vi lever i en tid där allt kan hända även en ny utrensning av människor. Men denna gång tror jag inte att grupper som judar, homosexuella eller handikappade ingår. Istället blir det bidragstagare, flyktingar och kanske även återigen romer.

söndag 13 juli 2008

Kommer morgondagens pensionärer att sitta och skrika åt varandra dagarna igenom?


Dagisbarn måste göra sig hörda och lär sig att skrika för att överrösta kamraterna. De lär sig därför att höja rösten för att överrösta sina kamrater.

Beteendet som är ett fenomen som uppkommit efter det att dagis och förskolor upprättades och personalen inte längre hade fullmakt och rätt att kuva barnen genom att bestraffa högljuddhet går igen när barnen är i sin hemmiljö.

Tidigare generationer tystade barnen när de blev för högljudda i sina lekar på bakgårdar eller annorstädes.

Detta gör man inte i dag. Barnen ska få vara ifred anser många föräldrar och andra vuxna ska eller bör inte i dagens samhälle försöka uppfostra andras barn. Förr hjälptes vuxna åt att passa barn. Man sa till grannens barn när de hitta på ofog och alla såg det som helt riktigt.

I dag kan en utomstående som säger till ett barn att tysta ner sig eller något annat bli hotad av barnet, barnets förälder eller till och med anmäld om den utomstående tar tag i barnet.
Fri uppfostran har blivit friheter från gränser och respekt.

Men alla barn då som inte pratar med varandra under lek och stoj utan istället skriker åt varandra hur blir de en gång som äldre?

Jodå de flesta lugnar ner sig och pratar i normal samtalston när de kommer upp i åldern.
Men då uppkommer frågan hur blir de som pensionärer?

Gamla blir ju som det sägs barn på nytt.

Ännu har inte dagisgenerationen blivit pensionärer. Men den dag de blir det kommer då servicehus, ålderdomshem och andra inrättningar fyllda av äldre bli som ett dagis igen?

Pensionärer som skriker och inte talar med varandra? Ja det är inte alls omöjligt om talesättet att äldre blir barn på nytt stämmer. Den som lever får se.

lördag 12 juli 2008

Tillrättalagd kunskap ger ofta nya fondmedel att forska för. Media är viktiga.


Williard van Oman Quine var filosof och analytiker. Han diskuterade satser inom språket. Han frågade sig exempelvis om man kan kalla satsen ”alla ungkarlar är ogifta” analytisk.
Kan man se ogift man och ungkarl som synonymer.

Härmed skulle analytiska satser vara sanningar formellt. Men, frågade han sig, hur kan man veta att två utryck är synonyma? Ungkarl och ogift exempelvis.

Det kan man inte. Man kan bara acceptera dem som empiriskt riktiga. En fortsatt analysering leder ofelbart till en återvändsgränd, sa han.

Empiriskt betyder att något är grundat på erfarenhet och iakttagelser.
Därför bör man analysera med måtta, för mycket analyserande leder ingenstans, alternativt ut i periferin. Det blir ett analyserande för analyserandet egen skull utan meningsfulla resultat.

Utifrån ovan och efter att ha läst följande artikel kan man ställa sig frågan hur kan man veta att vin och hälsa är synonymt?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=800918
Läser man artikeln kan man få intrycket att man bör öka sin vinkonsumtion, ju mer man dricker desto mer troligt är det att man får ett långt liv. Men så kan man se på vad begreppen innebär analytiskt, liksom begreppsparen ogift och ungkarl ovan.

Det verkar finnas ett ämne i vin som kan vara nyttigt för människokroppen, om nu inte forskningsresultatet släppts för tidigt i syfte att ge uppmärksamhet och nya fondmedel för fortsatt forskning.

Men är det då vinet som ger effekten de funnit hos möss? Nej! Men att publicera det som att det är vinet ger ett större intresse i media. Det är ett ämne i druvans skal som heter resveratrol som ger effekten. Ämnet finns även i jordnötter, blåbär och rabarber exempelvis.

Men hur uppmärksammade skulle forskarna blivit om de gått ut med att resveratrol gav ovanstående effekt? Inte mer än bland kollegerna, då gemene man inte vet vad det är för ett ämne.

Inte heller en rubrik i pressen av slaget ”Ämne i rabarber håller kroppen ung” skulle gett samma uppmärksamhet som rubriken ”Ämne i rödvin håller kroppen ung.” Människor vill ha bevisat att alkohol är nyttigt och därför få en ursäkt för att dricka utan dåligt samvete.

Rödvin och hälsa i detta fall är därför inte synonymt.

Vari ligger då att begreppsparen ogift och ungkarl inte kan ses som synonyma?
Helt enkelt att ogift lika väl kan betyda ungmö (ogift kvinna) som ungkarl.

fredag 11 juli 2008

Kommunist som ombudsman för moderaterna - samma sak som ateist som gravgrävare.


Peter Frederick Strawson (1919-2006) var en Oxfordfilosof och specialist i språkfilosofi och metafysik.


Han hade idén att alla individuella ting måste kunna lokaliseras till tid och rum för att vara identifierbara. Och det är väl ändå rätt självklart att något som inte kan lokaliseras varken i tid eller i rum inte kan bli uppmärksammat och undersökt. Därför måste alla individer ha materiella egenskaper och kan inte vara uteslutande själsliga.

Ska vi prata om själsliga fenomen då är vi ute på trons område. Här kan inga konkreta undersökningar göras såvida man inte undersöker den som tror och försöker komma underfund med likheter mellan de som har en tro. I tid och rum.

Är de troende i dag av samma slag av människor som de troende av i går? Vad är likheterna? Vad är skillnaderna? Detta är ett möjligt undersökningsområde. Men att undersöka det man tror på är omöjligt. Det kan inte lokaliseras i ett speciellt rum eller till en speciell tidsskala. Var är Gud då? En troende svarar överallt. Då Gud fanns och finns i alla tider och ingen plats finns eller funnits utan Gud blir resultatet att Gud inte är materiell och därför inte kan ha en specifik egenskap som kan undersökas.

Ja det var lite funderingar utefter Strawsons tankegångar.

Läste i dagarna om sommarjobbet som försvann i svenska kyrkan när den sökande var ateist.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155196

Ja självklart ska anställda i svenska kyrkan dela kyrkans tro. Likväl som ett politiskt parti inte anställer en motståndare som kanslist, ombudsman eller valarbetare. Så jag förstår inte varför en kristen tidning som Dagen tar upp en så självklar sak. Sedan att det finns oförstående icketroende som tycker det är fel att inte anställa ateister i svenska kyrkan får man stå ut med. Dumskallar och oförstående finns det överallt.

torsdag 10 juli 2008

Mytbildningen fortsätter, nya skapas hela tiden och många tror på vad som helst.


John Austin (1911-1960) , kollega till Ryle, och professor i moralfilosofi i Oxford med tankar om det han kallade performativa satser. Vad dessa innebär tar vi ett exempel på.

Det är en sats som beskriver vad vi gör och då i betydelsen en språklig handling.
Ett exempel som ofta tas fram när Austins tanke förklaras är följande. När jag säger att jag lovar att hjälpa dig då påstår jag absolut ingenting. Jag har inget sagt, varken någon sanning eller någon lögn. Det enda jag sagt är: Jag lovar. Jag har endast gett ett löfte om hjälp och förbundit mig att göra något.

För att det ska bli ett löfte är förutsättningen att det ges under vissa omständigheter.
Det måste ges till en person som är inom hörhåll. Det jag lovar måste vara något personen önskar att få gjort och självklart ska jag även ha möjlighet att göra det.

Om dessa villkor inte är uppfyllda har jag misslyckats med löftesgivandet. Men misslyckandet är något helt annat än att komma med ett falskt påstående.

Sedan tar Austin upp konstativa satser. Skillnaden mellan performativa och konstativa satser är följande. En performativ sats lyder exempelvis: Jag lovar att hjälpa dig.
En konstativ sats lyder: Jag kommer att hjälpa dig.
Detta kan se ut som ett sant eller falskt påstående. Men går även att ses som ett löfte.

Av den anledningen börjar Austin istället att tala om lokutionära handlingar respektive illokutionära handlingar. Lokutionära handlingar innebär yttranden som består av att yttra vissa ord eller satser som har en viss betydelse och referens.

Illokutionära däremot har en viss kraft bakom sig. Att lova något, slå vad om något etc. är sådana handlingar.

Ja det var lite att tänka på.
Nu något annat att tänka vidare inom.

Vad som är falskt eller riktigt kan alltid diskuteras. Människan är lättlurad och det den vill tro på tror den på vad än logiken visar. Det finns många myter som ses som sanna.
Många skapas fortfarande den dag som idag är.
http://www.nyteknik.se/nyheter/teknikprylar/prylar/article376420.ece
Här läser man ett exempel på en myt som många verkar tro på.

onsdag 9 juli 2008

En ny marknad för Hackers har uppstått.


Ryle, metafysikern i Oxford, levde mellan 1947-1976, talade om kategorimisstag. Detta innebär ett slags missförstånd av hur språket fungerar. Och då i förhållande till tankar, avsikter, karaktärsegenskaper, och känslor och hur dessa fenomen fungerar och förmedlas genom språket.

Han tar exemplet på en gästande främling på det universitet där han själv verkade. Om denne förevisades byggnad för byggnad av de som tillhörde universitet och därefter ställde frågan: Men var är universitetet? Då hade denne gjort sig skyldig till ett kategorimisstag. Detta då de olika byggnaderna eller colleges tillsammans utgör det som benämns universitetet. Helheten är universitetet, inte byggnad för byggnad.

För förståelse måste man därför bygga upp ett helhets-seende eller hur? Gamla tiders katederundervisning där man lärde sig rabbla upp årtal för årtal av olika krig ger ingen förståelse. Förståelse av vad som orsakade krigen och i vilken följd det ena orsakade det andra och varför. Det gav bara kunskap om de årtal under vilka krigen rasade och under vilken kung som då regerade och dennes levnadsår.

Årtal i detalj är därför meningslös kunskap såvida man inte önskar specialisera sig inom området för nöjes skull.

FRA var inte bra som protesterna nu visar. Hur politikerna kunde få igenom ett förslag som kan missbrukas beroende på vem som sitter i regeringsställning är otroligt. Vi har sett övervakningssamhällen som forna Sovjet där angiveri var dagligt förekommande. Lagen som kan ses som en angiverilag är en skam för Sverige, vi är på väg till att bli en angiveristat där medborgarna övervakas hela tiden.
http://www.centerpartiet.se/defaultnormal.aspx?id=63876

Utöver detta kan lagen missbrukas ytterligare. Med rätt kunskap kan säkert oskyldiga misstänkliggöras som samhällsfarliga som hämnd av någon. Det ger ett nytt vapen för att sätta dit ovänner eller fiender. Hackers får en ny marknad där de mot betalning kan sända ond information i andra personers namn för att få oskyldiga dömda eller misstänkta i olika sammanhang för allehanda kontakter eller brott.

De som däremot lagen väl har i syfte att hålla koll på kommer säkert att hitta krypterade möjligheter att fortsätta sin verksamhet. Lagen är härmed den fånigaste och farligaste lag i Sverige någonsin. Protesterna från omvärlden har redan visat hur illa man ser på denna övervakningslag. Vi ger nu redskap till en framtida ond regim. Såvida man inte redan nu kan se detta onda i dagens regim. Det är lätt att se det så. Fördelningspolitiken, segregationen av arbetande och arbetslösa, sjuka och pensionärer, skattemässigt och a-kassebidragens sänkning är knappast godhet och empati mänskligt sett.

tisdag 8 juli 2008

Bort med våld men inte Sex.


Robin Georg Collingwood (1889-1943) var arkeolog och historiker med specialiteten romarrikets dagar i Britanien.

Historikern är aktivt skapande sa han. Historiebeskrivningen är inte som man tror de yttre händelser som skett utan istället den tanke som utrycks vid beskrivningen.

Som historiker ska man då enligt honom rekonstruera målsättningen, avsikten och tankarna bakom en viss händelse i det förflutna Genom denna beskrivning levandegörs åter det som en gång hände.

När då historikern tänker Platons eller Alexander den stores tankar exempelvis är det till viss del historikerns egna tankar som kommer fram. Anledningen till detta är att vi alla är ett mikrokosmos och just därför kan vi leva oss in i och rekonstruera tänkanden som en gång gjorts och medvetanden som en gång levt.

Inte helt galet sagt tycker jag, då det gäller mikro makrokosmos rekommenderar jag följande länk för bättre förståelse eller förvirring http://www.nykultur.nu/Artiklar/Mikrokosm_univ.html

Läste i veckan om att Piteå ska bli porrfritt. Kanske det blir nästa steg när det gäller att få bort porr på hyllorna på bensinstationer och livsmedelsbutiker.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155022

Men vad är viktigast om man ska ta bort tidningar från hyllorna? Porr eller våldsskildringar?
För min del ser jag all slags våld som mycket mer förnedrande och hemskt än porr. I första hand borde våld bort. Ser vi på filmer och bio är det ex mycket mer våld än porr.

Även teveprogram är fullt av våldsskildringar och mycket lite sex eller porr. Den porr som visas är snällporr medan man knappt kan säga att våld där människor slår någon är snäll våldsskildring. Så jag vill i första hand få bort våldsskildringar innan vi diskuterar porr.
Porr har ju oftast inte förödmjukelser i sig som alltid våld har. All porr är inte heller våldsam.
Ut med våldet först och främst antingen det handlar om sexuellt våld eller annat våld.
Men mjukporr där kärlek ingår ska inte röras ser jag det som.

måndag 7 juli 2008

Katastrofen är kanske redan oundviklig


Alfred Jules Ayer är känd bl.a. för sin teori om de moraliska omdömena. De positivistiska fantasterna som ville se logiska satser inom alla områden kunde inte få någon ordning på de moraliska omdömena. De kunde varken ses som tautologier innebärande att hur man än vände på en sats så blev den rätt. Exempelvis den klassiska tautologin att ”antingen regnar det eller regnar det”, båda lika sanna eller osanna.

Ayers lösning på det moraliska dilemmat blev att påstå att moraliska omdömen inte ska ses som omdömen då de egentligen inte säger någonting varken av sanning eller av lögn.

De är pseudobegrepp utan innebörd i verkligheten. När man säger att det var orätt av dig att ta chipspåsen i köpcentret så är inte något annat sagt än att du stal chipspåsen, i en ton av ilska.

De moraliska satserna är därmed enbart känslouttryck och sätt att påverka andras handlingar.
Ayer jämför dem med utrop eller befallningar. Det enda de moraliska omdömena åstadkommer är att ge olika slag av känsloreaktioner.

Ännu en larmrapport har sett dagens ljus när det gäller den globala uppvärmningen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=799201

Jag börjar misstänka att det är en kombination av normal regelbunden klimatförändring av det slag jorden upplevt många gånger genom historien.

Kombinationen är då miljöförstörelsen orsakad av mänskliga förbränningar och just genom detta går det fortare än vad vi kan föreställa oss.

Det som ses som en uppvärmningssiffra efter ett antal år framåt kanske istället bör minskas med åtskilliga år. Vi har kanske katastrofen här om några få år inte om femtio eller hundra år. I så fall är allt försent.

söndag 6 juli 2008

Det finns dumma, dumskallar och så tokstollarna som är allra värst.


Tokstollarna ser vi och hör talas om då och då. Exempel på sådana är sedan gammalt de som visserligen misslyckas men ändå med alla medel försöker bevisa att förintelsen aldrig ägt rum
I dagarna har en ny tokstolle fått uppmärksamhet för sin idé om att VM 58 i fotboll aldrig ägt rum.

Jag undrar när nästa tokstolle uppenbarar sig. Kanske det kommer någon och påstår att vi aldrig haft VM i fotboll eller ishockey utan allt är falskt.

Ja sedan finns de som påstår att månlandningen 1969 aldrig ägt rum.

Säkert finns det fler som snart uppenbarar sig. Förslag på ämnen till dessa presumtiva tokstollar är att försöka bevisa och påstå att andra världskriget eller Vietnamkriget aldrig ägt rum.

Kanske ett annat förslag kunde vara om man vill vara riktigt tokig att försöka bevisa att man själv aldrig blivit född.

Gränserna för tokstollars idéer är gränslösa. Man kan le åt dem men det hemska och mystiska är att en tokstolle samlar andra tokstollar till sig och så har vi en konstellation av tokstollar. Lik andra udda knäppgökar kan då dessa tokstollar i vissa fall få ett infall att ta till vilka medel som helst för att få uppmärksamhet eller få gehör för sin snedvridna verklighetsbild. Det kan jämföras med terrorister av skilda slag.

Därför får dessa tokstollar aldrig nonchaleras utan måste bemötas hur fåniga utsagor de än hittar på. I annat fall blir fler o fler människor lurade till att gå på någon tokstolles verklighetsbild och så kan vi få ytterligare en terroristgrupp.

lördag 5 juli 2008

Dårarna samlas och förvillar de lättrogna.


Rudolf Carnarp var en tysk-amerikansk filosof och logiker som levde mellan 1891-1970.
Han ses som en av den logiska positivismens förgrundsgestalter och var medlem i Wienkretsen.

1931 blev han professor vid tyska universitetet i Prag men flyttade 1935 till USA.

Hans huvudverk är ”Världens logiska uppbyggnad# utgiven 1928. Här ville han visa hur logisk analys kan återföra alla fenomen i världen på sinnesupplevelserna.

Det finns enligt honom fyra huvudtyper av fenomen. Dessa är ett: egna upplevelser, det man upplever av världen runt omkring sig. Två: De fysiska föremålen, föremål som man kan ta på substantiven om vi ser det grammatiskt. Tredje fenomenet är andras medvetande, vilka vi inte kan undgå att påverkas av eller ta hänsyn till i en civilisation. Slutligen, de sociokulturella fenomen om hur samhället och dess kultur formats och därigenom påverkat oss och omgivningen exempelvis dess konst, lagar och normer.

I den logiska positivismen är verifierbarhetstesen ett huvudtema. Detta säger att alla påståenden som inte kan verifieras med hjälp av enbart sinnesförnimmelser är meningslösa påståenden. Positivismen är därmed en materiell vetenskapsmetod.

I dag är denna metod i första hand förbehållen laboratoriemiljön.
Frågan är bara om den alltid är den rätta ens där.

Ja, så kommer ytterligare ett miljölarm.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1408961.svd

Klimatet förändras till ett varmare sådant. Det är bevisat och ingen normalt funtad människa tror heller något annat. Det är bara att gå ut en vinterdag i Sverige för att ta ett exempel.
Men lik förbannat finns dårar som vägrar se och som troligen tror att vi inte har eller är på väg mot ett helt annat och människofientligt klimat.


Men människor har alltid vägrat inse sanningen i många fall även om de haft den rakt framför ögonen. Människan söker faran och stimuleras av denna. En global fara som denna stimulerar säkert många och vad kan stimulera mer än att vägra se en uppenbar fara. För att även utöver detta förvilla sina medmänniskor i att denna fara inte finns. Vi ser det tidigare när det gällde kärnkraften på 50-talet, politiska yttringar som nazismen under 30-talet mm.

fredag 4 juli 2008

Alliansen skapade möjlighet till ett övervakningssamhälle där alla misstänker alla.


Otto Neurath som levde mellan 1882-1945, var en filosof och sociolog från Österrike och var medlem av Wienkretsen. Han var en av grundarna av kretsen. Hans största roll inom denna var i utvecklingen av den logiska positivismen. Politiskt var han dock annorlunda mot de övriga i kretsen som var socialister. Neurath var marxist.

Han var en förespråkare av tanken på att det skulle utarbetas en enhetsvetenskap.
Han ansåg att samtliga vetenskaper behandlar samma sak, nämligen fenomen i rum
och tid och dess relationer.

Han ansåg även att alla deskriptiva vetenskapliga termer och begrepp ska kunna återföras på termer som betecknar iakttagbara fysiska egenskaper.
Tankar som dessa, att allt ska kunna vägas och mätas och därmed iakttas är en av hörnpelarna i den kvantitativa forskningsmetodiken. Den så kallade positivismen. Den är självklar inom laboratorievärlden. Men utanför denna ses den numera som mer eller mindre tveksam att använda. Hur mäts ett psyke i förhållande till ett annat exempelvis? Varje psyke är unikt. Vad ska då mätas och vad får man för resultat? Knappast något vettigt. Psykologiska förlopp exempelvis bör istället beskrivas kvalitativ exempelvis med en hermeneutisk metod.

Här har jag hittat ännu ett bevis för hur Alliansen försöker skapar ett övervakningssamhälle.
Var finns den frihet borgerligheten så glatt sa sig värna om under tidigare regimer?
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154929
Den som inte rättar sig efter partitoppen får hot som synes. Likadant var det i forna Sovjet,
i nazityskland m.fl. övervakningssamhällen i historien. Hot först, utrensningar sedan.
Är det detta samhälle vi vill ha? Tydligen. Men jag varnar åter för hur ex FRA lagen kan missbrukas eller brukas för att hålla koll på oliktänkande. Vilka dessa är beror på de politiska uppfattningarna.


I dag är det misstänkliggöranden mot sjuka, arbetslösa, flyktingar och internetanvändare i första hand men vilka fler det blir i framtiden vet vi inte.
Politisk åsiktsregistrering kan vara ett slag som kan registreras. Historien är full av detta slag av registrering och angiveri. Alliansen tänker inte, de regerar utefter en skrämmande ideologi liksom kommunismen, fascismen och nazismen gjorde och gör.

torsdag 3 juli 2008

Statistik är en källa till bluff och båg för den som önskar bevisa något.


Moritz Schlick var professor i filosofi på Wiens universitet. Här ingick han som en av förgrundsfigurerna i Wienkretsen.

Han ansåg att filosofin har en uppgift som var viktigare än någon annan. Det är att logiskt analysera och klart redogöra för de påståenden som vetenskapen kommer fram till. Detta för att aldrig oseriös vetenskap ska få en möjlighet att förvirra människor.

Att forskningsresultat då blir motsägelsefulla bör visa på fel i metodik och därmed inte publiceras. I dag ser vi ofta i medierna motsägelsefulla forskningsresultat, den ena forskaren säger så, den andre så. Exempelvis är vetenskapen oense om klimatuppvärmningens orsaker.

Nästan dagligen läser vi om nya larm om matvaror. Hur noga är dessa resultat uppmätta och analyserade och klargjorda enligt hur Schlick önskade innan de släpps ut som vetande.
Inte alla, långt ifrån alla. Många resultat släpps ut innan man gjort alla analyser för att undvika fel eller motsägningar bara för att forskningsgruppen önskar publiceringen för att snabbt få möjlighet till mer forskningsresurser i form av pengar, bidrag eller fondanslag. Det är den bittra sanningen. Ju mer uppmärksammad en rapport blir desto större chans till nya fondanslag. Schlick mötte sitt öde genom att 1936 bli mördad av en sinnesförvirrad student.

Nu till en annan tankeställare. Tänk vad man kan visa med statistik. Har man en önskan av att bevisa något eller få uppmärksamhet för något för att bli omtalad är möjligheterna gränslösa.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154899
Säkert skulle det gå att bevisa motsatsen också till vad denna undersökning visar. Det handlar enbart om urval av respondenter och blir det inte som man vill ökar man populationen tills ett spännande resultat uppstår. I annat fall lägger man till någon extra fråga som gör resultatet till något som ger uppmärksamhet. Seriös forskning? Nej!

onsdag 2 juli 2008

Världslig ledning av kyrkan missleder präster.


Ernst Mach var en av de som ingick i den så kallade Wienkretsen på universitetet i Wien. Dessa samlades för möten och diskussion en gång i veckan mellan 1925-1936.

Mach ansåg att verklighetens yttersta beståndsdelar består av varseblivningar vilka han varken ser som objektiva eller subjektiva. De är ej heller kroppsliga eller själsliga.

Detta var Wienkretsens kärna. Att både den kroppsliga och den andliga verkligheten är att betrakta som logiska konstruktioner av de neutrala varseblivningarna vilka är själva basen i konstruktionen av verkligheten som den blir.

Blir, är mitt ord och detta tycker jag förklarar bättre hur Wienkretsen tänkte än att bara tala om bas konstruerad av neutrala varseblivningar.

En artikel som är väl värd att läsa och fundera kring är denna: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154846
Visst skulle det bästa vara om kyrkans tjänare behandlades enligt sin tro. Då skulle godhet råda och fackets roll vara onödig för kyrkans ledare och tjänare.

Men arbetsgivareansvaret ligger i många fall hos församlingsledning eller kyrkofullmäktige och dessa ledamöter är inte alltid troende utan världsliga representanter som har andra värderingar än bibelns och empati.

Därför bör facket finnas även för prästerskapet om deras arbetssituation ses som vilket arbete som helst av ovanstående ledningar.
Men behöver då inte präster en a-kassa? Jo idag behöver de säkert detta. Sekualiseringen kan göra att präster i framtiden blir arbetslösa.
På tal om a-kassa så förstår jag inte hur så många vågar lämna a-kassan i samhället av i dag.
När arbetslösheten kommer är det svårt, ibland helt omöjligt att få ett nytt arbete. Äldre och arbetslöshet är snart självklarheter i vårt samhälle. Flertalet långtidsarbetslösa är över 50 år gamla. Den andra stora gruppen är yngre som inte kommit ut på arbetsmarknaden. Men dessa hör knappast till den grupp som gått ur a-kassan. Avgiften är hög men alternativet vid arbetslöshet är en låg ersättning eller socialbidrag om man nu inte tillhör de som har ett stort sparkapital eller har åldern inne för förtida pensionsuttag. En låg ersättning där man får leva snålt är bättre än en ännu lägre ersättning under förödmjukande former av socialbidrag.

tisdag 1 juli 2008

Förändring med syfte att hitta en modern tro.


Ludwig Wittgensteins bok tractatus logico-philosophicus innehåller ett antal aforismer. Den första säger att världen är allt som är fallet. Vår värld består av sakförhållanden och fakta. Fakta som är helt oberoende av varandra. Ett faktum kan vara fallet, alternativt icke vara fallet, medan övriga blir sig lika.

Tanken är en logisk atomism, vilken säger att varje elementärt förhållande i sak är kontingent och som sådant utan nödvändigt samband med något annat sakförhållande eller med en helhet av något.

Tanken är att man ska eller bör se varje sak för sig och inte söka ett samband med alla andra eller något annat som sker eller är.

Sambandstanken är annars mycket vanlig då man söker förklaringar för fenomen. Det var en liten detalj ur Ludwig Wittgensteins värld.

Världen och samhället är idag under ständig förändring. Många gånger är förändring en ledstjärna i olika slag av organisationer. Många gånger genomförs förändringsarbeten där allt egentligen fungerar bra som det är. Förändringshysterin präglar vår tid. En oro som sprids och accelererar. Detta har även drabbat kyrkan, se ex: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154748

Även bibelns dogmer omtolkas i många fall för att passa vår tid och vårt samhälle.
Men när så sker har vi fått en religion som är relativ i förhållande till det som för tillfället har pondus av rätt eller fel i samhället. Men då har vi även fått en ny tro. Det är inte konstigt att färre och färre lämnar sin tro då den snart inte har fasta värden utan kan ses som en tro som vänder kappan efter vinden. Inte konstigt då att respekten för kristendomen minskar i samhället. Tryggheten med en fast tro försvinner och vad som finns kvar då är egentligen ingenting.