Google

Translate blog

tisdag 25 augusti 2009

Du blir troligen fysiskt sjuk efter 3 år efter en obearbetad kris


Säkert känner du någon som efter en obearbetad livskris eller efter en svårforcerad livskris plötsligt blivit allvarligt sjuk efter 3 år. Tre år efter krisen.

Det kan vara av en allvarlig sjukdom av fysiskt slag eller av en somatiskt svårbehandlad sjukdom psykiskt betingad.

En fråga man kan ställa sig är varför efter just ca 3 år eller ca 1000 dagar?

Jag har inget svar. Men jag är säker på att de flesta vet någon som det stämmer på kanske en del även känner igen sig själv i den beskrivningen.

Men varför människan är så stark att den klarar en svår misslyckad krishantering utan att knäckas förrän efter den tiden är svårt att förstå. Enda förklaringen är egentligen att människans psyke och vilja är otroligt stark medan kroppen är svag. Så i slutändan blir det den fysiska kroppen som reagerar och ger upp inte psyket. Men när det väl hänt tar självfallet även psyket stryk ofta till den grad att det inte finns en väg tillbaks till ett riktigt liv igen.

2 kommentarer:

Maria sa...

Vad är det här för slutsats? Jag menar, var kommer den ifrån? Har du källa? Vill gärna läsa mer.

Rolf sa...

Någon annan källa än Freuds tankar inom området psykoanalys har jag inte. Treårsgränsen har jag själv sett från ett flertal i bekantskapskretsen.

När partnern dött, förälder dött och ingen kristerapi kommit till stånd. Då har ofta psykofarmaka tagits till hjälp.

Efter tre år har någon kroppslig sjukdom brutit ut, Cancer, i ett fall en mycket ovanlig och dödlig sjukdom vars namn jag inte kommer ihåg, fibromyalgi som blev handikappande.
Det var mina egna tankar som gjorde att jag såg sambandet i att något hände efter tre år. Jag skulle kunna räkna upp flera fall till. Men något vetenskapligt bevis för att tre år är gränsen har jag inte. Själv var jag även i kris en gång men fick proffshjälp genom en insiktsterapi i över 1,5 år jag tror detta räddade mig från tabletter och sjukdom.

Jag är övertygad om treårsgränsen.

Obearbetad kris av dödsfall skilsmässa mm ger kroppsliga symptom av allvarlig natur efter ca 3 år. Jag ser det som att då kollapsar kroppen i något slag av reaktion.

Jag tar upp det då jag är säker på att många skulle kunna hitta detta samband om de räknade baklänges i tid på någon anhörig som blivit allvarligt sjuk och som gått igenom en kris som denne inte fått hjälp med på annat sätt än medicinering.