Google

Translate blog

tisdag 4 augusti 2009

Varför ser vi nästan aldrig någon reklam för bibliotek? Fildelningslikheten.


Här finns ju möjligheten att läsa de nyaste böckerna, visserligen kan det ta tid att få dem många önskar ju läsa dem, men det är gratis. Här finns möjlighet att utan kostnad läsa dagstidningar och faktatidningar.

Ja mycket finns och hjälp att hitta det man söker finns också. Vissa filmer och musiksamlingar finns även att låna, ibland gratis, ibland mot en låg avgift.

Varför besöker då inte än fler biblioteken?

Vi hjälps ju alla åt att betala, genom vår skatt, detta förträffliga centrum.

Kan det vara så att reklam skulle få privathandeln av böcker mm att sälja mindre?

Kanske. Det har ju skrivits och beslutats under senare tid om vådan av att plagiera. Musik och film men även fri nedladdning av e-böcker genom fildelning är i dag förbjuden.

Men hur kan då biblioteken undantas? Även här kan man låna många e-böcker genom nedladdning direkt till hemdatorn gratis. Visst, de är kopieringsskyddade men detta går säkert att knäcka och så är kopieringen i gång.

Varför en lag om fildelning skulle få effekt mer än marginellt och tillfälligt är svårt att förstå. Troligen är den enbart en markering som visar att det är förbjudet och någon och några kommer säkert att med jämna tillfällen åtalas. Detta som varnande exempel med höga orimliga böter som straff. Men fildelningen kan inte stoppas. Nya vägar öppnas hela tiden likt nya säkerhetshål hela tiden upptäcks när det gäller Microsofts programvaror. När ett hål tätas har nya redan uppstått.