Men det handlar även och kanske i första hand om ideologi. Ideologi går numera före ekonomi för kommunerna. Istället sparar man på vård, omsorg och skola inom den offentliga verksamheten till förmån för de privata alternativen som ofta inte ses som en belastning för kommunen och dess snart tomma skolbyggnader.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35188&a=1288097&lid=puff_1288203&lpos=rubrik
Vi skapar tyvärr enligt mig ett mer kapitalistiskt samhälle där kommunen ses som en distans som inte ska vara vinstgivande. Hade den fått vara det och konkurrerat på lika villkor hade vi knappast behövt så höga skatter. Men nu var det skolan. Barnen segregeras i privata skolor genom att man sorterar ut vilka barn man önskar och sorteringen behöver inte öppet ses utan kan döljas i kösystem där vissa barn aldrig kommer fram i kön vilket är ett lätt sorteringssystem att ta till och vilket aldrig kan bevisas missbrukas.
Pufendorf kämpade för
att kungen skulle vara en kung av guds nåde. All makt åt kungen liksom de gammaltestamentliga kungarna i bibeln hade haft. Detta var på den tid då Karl XI hade all makt i samhället. Det kungen sa gällde som lag han var enbart ansvarig inför Gud på domens dag.
Man ansåg att Karl XI var herrens smorde liksom de israeliska kungarna varit under den gammaltestamentliga tiden. Dessa var härskare över både folk och fä och det karolinska prästerskapet ansåg att denna gammaltestamentliga lag skulle gälla för evigt.
Pufendorfs skrift De jure naturae och De officio var lärostoff på universiteten och var gällande både här i Norden o i Tyskland det närmsta århundradet. Tiden var 1600-talet och 1700-talet på ett ungefär när En enda doktrin var tillåten, liksom i religionen protestantismen var allenarådande, var suveräniteten grundad på naturrätten det allenarådande för kungamakten, Kungen av guds nåde gällde och majestätsbrott kunde bestraffas med döden. Ingen fick ifrågasätta kungens beslut. Och krigen fortsatte för att kulminera med Karl XII och hans härjningståg genom Europa.