Google

Translate blog

onsdag 15 januari 2025

Nästa generations rymdfarkoster

 


Bilden från https://engineering.virginia.edu  visar en 6 kW Hall-propeller i drift vid NASA Jet Propulsion Laboratory. (Med tillstånd av NASA-JPL/CalTech)

Målet är snabbare, längre och mer effektiv framdrivning av rymdfarkoster. Det är vad ingenjörer som Chen Cui arbetar med vilken är ny som biträdande professor vid University of Virginia School of Engineering and Applied Science. Cui arbetar med att undersöka olika sätt att förbättra elektriska drivpropellrar en nyckelteknik vid framtida rymduppdrag. "För att säkerställa att tekniken förblir livskraftig till långsiktiga uppdrag måste vi optimera EP-integrationen (elektrisk plasma framdrivning kan det förklaras som) med rymdfarkostsystem", påtalar Cui.

I samarbete med sin tidigare rådgivare, professor Joseph Wang vid University of Southern California, publicerade Cui under december 2024  resultat i Plasma Sources Science and Technology (se nedan) här visar Cui nya insikter om elektronkinetiskt beteende i plasmastrålar och  vad som kanske ska ske inom framdrivning av farkoster i en snar framtid. Cui började på institutionen för maskin- och flygteknik hösten 2024 och fokuserar sin forskning på att förstå hur elektroner små, snabbrörliga laddade partiklar beter sig i plasmastrålar som sänds ut av EP-propellrar.

"Dessa partiklar är små, men deras rörelse och energi spelar en viktig roll för att bestämma den makroskopiska dynamiken hos plymen som sänds ut från den elektriska framdrivningspropellern", beskriver han.

Genom att studera dessa interaktioner vill Cui bättre förstå hur plymen av plasma som sänds ut interagerar med själva rymdfarkosten. Elektrisk framdrivning fungerar genom att jonisera en neutral gas vanligtvis xenon och sedan använda elektriska fält för att accelerera  jonerna som bildas. Jonerna, som  bildas i en plasmastråle med hög hastighet, driver rymdfarkosten framåt.

Jämfört med kemiskt framdrivna raketer är EP-system mycket mer bränsleeffektiva vilket gör det möjligt för rymdfarkoster att resa längre med mindre bränsle. Dessa system drivs ofta av solpaneler eller små kärnreaktorer vilket gör dem idealiska för långa uppdrag i rymden till exempel NASA:s Artemis-program, som syftar till att återföra människor till månen och så småningom skicka astronauter till Mars mm.

Plymen som avges av propellrarna är dock inte bara avgaser det är livlinan i hela framdrivningssystemet. Om plymen inte konstrueras väl kan den orsaka oväntade problem. Vissa partiklar kan flöda bakåt mot rymdfarkosten vilket kan skada viktiga komponenter på farkosten såsom solpaneler eller kommunikationsantenner.

För att lära mer om studien så kan denna läsas här titeln är "Vlasov Simulations of Electric Propulsion Beam", C. Cui och J. Wang, Plasma Sources Science and Technology, vol. 33, nr 12, s. 125005, 2024.