Google

Translate blog

onsdag 2 april 2008

Klåfingriga programmerare tjänar pengar


Reinhold mannen och uttolkaren av Kants filosofi var den som spred dennes filosofi över världen. Han var inte helt positiv till Kants filosofi utan kritiserade den något. Utifrån detta förde han fram åsikten att den kritiska filosofin borde utvecklas och systematiseras utifrån en enda grundprincip. Detta tog en av Kants lärjungar tag i och utvecklade honom ska jag presentera i morgon.

Kritisk filosofi eller kriticism innebär att kritiskt granska och undersöka hur människor arbetar för att uppnå kunskap, vilka gränser som kan finnas att uppnå kunskap i ett visst arbetssätt, vilka möjligheter till kunskap som finns och vilka begränsningar som finns och hur man kan arbeta vidare för att öka kunskapen inom ett område. Allt detta ska kritiskt granskas.

Vad man kan se här är att det inte alltid är en stor filosofisk tanke som i sig själv blir berömd och klassisk, utan det behövs och behövdes trogna lärjungar, elever, som marknadsför idéerna.

Marknadsföring var viktigt då som nu för att få en tanke att slå rot bland människor. Vi har marknadsförare som Platon under den grekiska antiken. Hur känd eller populär hade Sokrates varit i dag om inte Platon skrivit om honom? Hur känd hade Jesus varit utan apostlarnas evangelier. Och samma sak med Kant hur känd hade han varit utan Karl Leonard Reinhold som levde mellan 1758-1823.

Ingen vet. Men en sak är säker marknadsföring har behövts även i tidigare historiska skeenden. Sedan uppkommer frågan om hur många intelligenta och spännande idéer m.m. som har fallit i glömska på grund av bristande marknadsföring? Ingen vet.

http://www.idg.se/2.1085/1.152684
Marknadsföring i dag handlar inte som tidigare om att sälja i första hand utan i många fall om förändringar. Se länk om ett exempel på detta.

Hemnet har en lättnavigerad sida som klåfingriga programmerare nu ska förändra med mer länkar och svårnavigation skulle jag tro. Så har det blivit på andra hemsidor där programmerare fått leka fritt. Senast skräckexempel som jag ser det är platsbanken på amf.se En sedan många år bra sida där man hittade och förstod uppläggningen har nu gjorts oöverblickbar.

Men förändringshysterin av det som redan fungerar optimalt finns överallt. Se hur tv får program med höga tittarsiffror att gå ner i tittartoppen. Katastrofexemplet är Bingolotto som var ett av de mest sedda programmen. Med nya programledare minskade intresset stort. Senast har de även lagt programmet i en kanal som långt ifrån alla har tillgång till. Tiden, bästa sändningstid som det var tidigare är även den ändrad.

Andra program som minskat i popularitet på grund av förändringhysteri är Jeopardy där programledaren Härenstam byttes ut. Många såg programmet enbart för att de ansåg honom rolig som programledare. Andra program är Så ska det låta mfl mfl. Samma förstörelse görs som sagt både i tv och i hemsidesproduktionsförändringshysterin.

Tur, anser jag, att denna hysteri inte fanns på 60-talet då hade ett då så populärt program som Hylands hörna säkert fått en ny programledare när de varit som populärast.