Google

Translate blog

tisdag 12 augusti 2025

Nu har den 13 åriga marsbilen Curiosity fått nya förmågor.

 


Bild https://www.nasa.go NASA:s Curiosity har undersökt sten formad som en bit korall den 24 juli 2025 vilket var den 4 608:e marsdagen av uppdraget. Rovern har hittat mycket sten som den här vilka bildades av mineraler som avsatts av uråldriga avstannade vattenflöden i kombination med miljarder år av sandblästring av vind. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Tretton år efter att Curiosity landade på Mars utvecklar nu ingenjörer nya sätt att använda rovern. Den kan numera göra flera saker samtidigt. Möjliggjort genom förbättringar av mjukvaran i syfte att få ut det mesta av Curiositys energikälla, en termoelektrisk generator bestående av  radioisotoper. Uppdraget är att undersöka spår efter det forntida klimatet på Mars. En tid då planeten hade sjöar och floder fram till den kyliga öken den består av idag.

Härdade åsar på Mars tros ha skapats av underjordiska  vattenflöden  för miljarder år sedan. Formationerna, som sträcker sig flera kilometer på Mount Sharp, ett 5 kilometer högt berg och som kan avslöja om mikrobiellt liv kan finnas kvar. Överlevt under Mars yta för eoner sedan vilket förlängde perioden av liv längre in i den tid då planeten torkade ut (bild ovan).

Förutom att köra och sträcka ut sin robotarm för att studera stenar och klippor har Curiosity radio, kameror och 10 vetenskapliga instrument som alla behöver el. Rovern behöver även värmekälla som håller elektronik, mekaniska delar och instrument igång på effektivaste vis.

Tidigare uppdrag av Spirit och Opportunity rovers och InSight-landaren förlitade sig på solpaneler för att ladda sina batterier. Men den tekniken riskerar alltid att inte få tillräckligt med solljus för att ge el.

Curiosity och dess yngre syskon Perseverance använder istället sin  MMRTG-kärnkraftskälla, sönderfallande plutoniumpellets för att skapa energi till att ladda roverns batterier. MMRTG (multi-mission radioisotope thermoelectric generator) ger gott om kraft till roverns många vetenskapliga instrument . Men eftersom plutoniumet sönderfaller med tiden tar det längre tid efterhand att ladda Curiositys batterier, vilket ger mindre energi till arbete för varje dag.

Reidar Larsen vid NASA:s Jet Propulsion Laboratory i södra Kalifornien, som byggde och driver rovern. Beskriver "I allmänhet skickar JPL:s ingenjörer en lista med uppgifter till Curiosity som ska slutföras en efter en innan rovern avslutar sin dag med  avstängning för att ladda batterierna.

Till exempel skickar Curiositys radio regelbundet data och bilder till en förbipasserande rymdsond som sedan vidarebefordrar insamlad data och bilder till jorden. Att konsolidera uppgifter kan förkorta varje dags plan vilket kräver mindre tid med värmare på och instrument i ett aktivt tillstånd och minskar den energi som behövs. Tester visar att Curiosity kan göra det på ett säkert sätt.

Ett annat knep är att låta Curiosity stänga av sig automatiskt då den avslutar sina uppgifter tidigt en marsdag. Ingenjörer gör alltid sina uppskattningar av hur lång tid en dags aktivitet kan ta.

Genom att låta rovern ta hand om när den ska stängas av behövs det mindre laddningstid för nästa dags plan.

Flera mekaniska problem krävde en omarbetning av hur robotarmens stenpulveriserande borr samlar in prover och körfunktioner kunde förbättras med programvaruuppdateringar. När ett färgfilterhjul slutade slå på en av de två kamerorna som var monterade på Mastcam, Curiositys svängbara "huvud", utvecklade teamet en lösning som gjorde det möjligt för dtta att fånga vackra panoramabilder.

JPL har också utvecklat en algoritm för att minska slitaget på Curiositys stenhårda hjul. Och även om ingenjörerna noga övervakar eventuella nya skador är de inte oroliga. Efter 35 kilometer och omfattande arbete är det tydligt att hjulen trots en del punkteringar har flera års ytterligare slaglängd i sig. Och i värsta fall skulle Curiosity kunna ta bort den skadade delen av hjulets "slitbana" och ändå köra på den återstående delen.