Bild https://www.nottingham.ac.uk/
I en ny studie från University of Nottingham beskrivs en förbättring och användning av bränslefria framdrivningssystem för
rymdfarkoster och hur de skulle kunna användas i framtida rymduppdrag.
Transmissiva solsegel styr med hjälp av enbart
solljus, inte genom att reflektera det utan genom att böja ljuset i
mikroskopiska, brytningsmönster.
Akademiker från tekniska fakulteten och
NottSpace-forskargruppen vid University of Nottingham har utvecklat ett nytt
optimeringsramverk för att designa och utvärdera dessa brytningsmönster. Resultatet
blev avsevärt förbättrad kontroll- och framdrivningseffektivitet. Detta
bidrar direkt till utvecklingen av hållbar teknik med låg miljöpåverkan i
framtida rymduppdrag vilket minskar beroendet av bränsle ombord och möjliggör
längre verksamhet i yttre rymden.
Dr Cappelletti och Dr Pushparaj från
NottSpace-forskargruppen, i samarbete med Technical University of Munich,
Tyskland, och Kungliga Tekniska högskolan, Sverige har bidragit till en bredare
plan för ett planetariskt solskyddssystem. En idé som utforskats som en del av
det globala arbetet med geoengineering av solenergi. Det föreslagna
solskyddsystemet kan hjälpa till att reflektera och sprida
solstrålningen för att minska den globala temperaturen.
Nyligen var Dr Cappelletti från University of
Nottingham också inbjuden att presentera detta koncept vid ett FN-evenemang om
klimatinnovation där hon talade om potentialen hos solsegelaktiverade
planetariska solskydd som en del av framtida strategier för klimatåterhämtningstrategi.
Rapporten "Modelling and numerical optimisation of refractive surface patterns for transmissive solar sails (Acta Astronautica, 2025)" beskriver en ny klass av ultralätta, bränslefria framdrivningssystem för rymdfarkoster och kan läsas här.