Google

Translate blog

lördag 25 maj 2024

BepiColombo har fått problem.

 


Från vikipedia ”BepiColomboBepiColombo, är en rymdsond som sköts upp med en Ariane 5-raket den 20 oktober 2018. Sondens buss (MTM: Mercury Transfer Module) kommer färdas till Merkurius med två rymdsonder som ska placeras ut och kretsa kring Merkurius: en europeisk som ska kartlägga planetens yta (MPO: Mercury Planetary Orbiter) och en japansk som ska studera dess magnetosfär”  fritt citerat.

BepiColombo är ett  uppdrag och samarbete mellan ESA och Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) med destination MerkuriusMerkurius. Den minst utforskade planeten i det inre av solsystemet. 

Uppdraget består av två rymdfarkoster som kommer att placeras i skilda omloppsbanor runt Merkurius: ESA:s Mercury Planetary Orbiter och JAXA:s Mercury Magnetospheric Orbiter. Båda fungerar just nu som beräknat. Båda är fullpackade med vetenskapliga instrument och utformade för att studera Merkurius sammansättning, atmosfär, magnetosfär, historia och för att ta itu med frågor om bildandet och utvecklingen av vårt solsystem.

BepiColombo, ESA:s och JAXA:s gemensamma uppdrag till Merkurius, har dock haft ett problem som hindrar rymdfarkostens styrpropellrar från att fungera med full effekt. BepiColombo i sig är en tredelad bestående  av två vetenskapliga sonder (se ovan) och Mercury Transfer Module som är den som bär ovan farkoster utformade för att separeras från varandra som en del av uppdraget. Den 26 april, när BepiColombo skulle påbörja sin en manöver, misslyckades Mercury Transfer Module med att leverera tillräckligt med elektrisk kraft till rymdfarkosten BepiColombo styrpropellrar.

Ett kombinerat team från ESA och uppdragets industripartners började då arbeta i samma ögonblick som problemet identifierades. Den 7 maj hade de återställt BepiColombos dragkraft till cirka 90 procent av den tidigare nivån. Överföringsmodulens tillgängliga effekt är dock fortfarande lägre än den borde vara och därför kan full dragkraft ännu inte återställas.

Teamets nuvarande prioriteringar är att upprätthålla en stabil framdrivning av rymdfarkosterna på nuvarande effektnivå och att uppskatta hur detta kommer att påverka kommande manövrer. Arbetet fortsätter parallellt för att identifiera grundorsaken till problemet och för att maximera den kraft som är tillgänglig för propellrarna.

Flygkontrollteamet BepiColombo, som arbetar vid ESA:s ESOC-kontrollcenter i Darmstadt, Tyskland, har ordnat ytterligare passager till Jorden för att kunna övervaka rymdfarkosten på nära håll och reagera snabbt om det behövs.

Om den nuvarande effektnivån bibehålls bör BepiColombo anlända till Merkurius i tid för sin fjärde gravitationsassistans till de två modulerna  i september i år. Den slutliga omloppsbanan runt Merkurius är planerad till december 2025 och starten av rutinmässiga vetenskapliga operationer till våren 2026.

Bild vikipedia på BepiColombo.