Google

Translate blog

tisdag 16 september 2008

Socialdemokraterna blev ett medelklassens parti av vår tidsanda.


I denna artikel nämns bl.a. att politiken inte tar ställning till livets mening.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157393
Helt riktigt, i dag är den totalt känslokall och förödmjukande mot de som ej lyckas få jobb, är sjuka eller blivit gamla. Jobblinjen råder, det minst kristna budskapet som existerat på många år, när det tolkas utefter Alliansens agenda. Är du något av ovanstående värderas du till noll och intet. Du ska leva på små summor per månad och skylla dig själv att du inte har kontakter så du kan få ett jobb. Skylla dig själv att du inte jobbar när du blivit sjuk. Skylla dig själv att du frivilligt slutat arbeta vid pensioneringen. Detta är ledtrådar i Alliansens politik och fler o fler anammar den, nu senast socialdemokraterna som tänker behålla den hårda linjen mot sjuka och utanförlevande efter nästa, val om de får makten. Röstskolk tror jag blir agendan nästa gång.


Olaus Luth skrev bl.a. om solur.

Men just detta arbete har försvunnit i historiens dimmor. Han var annars en berömd astronom vars föreläsningar finns bevarade. Det fanns enligt honom nio himlar. Den yttersta kallade han den första rörelsen och det var denna som satte fart på allt så himlamaskinen kunde fullfölja sin rörelse på ett dygn och ur denna hastighet har vi matematiskt fått fram att dygnet innehåller 24 timmar, påstod han.

Utanför den första rörelsehimlen finns fixstjärnehimlen, därefter de återstående himlarna där den närmsta är månens himmel. Himlarna hade nu, 1579, löpt runt i 5541 år enligt Luths beräkningar.

Planeterna hade dock sina egenrörelser som gick i motsatt riktning mot himlarnas. De hade olika längd av omlopp.

Luth beräknar himlavalvets cirklar, storcirklar som himmelsekvatorn, medianen och zodiaken. Cirklarna kopierades enligt honom på jordklotet. För att visa sina geografiska uträkningar enligt denna ide använde han längd, breddgrader och sinustabeller.
Han som många andra använde i sin undervisning exempel från den grekiska mytologin.
Man skulle beräkna avståndet till exempelvis Troja från en bestämd ort och då gärna också kunna lite av vad Trojanska kriget handlade om när man ändå höll på med beräkningen, för att ta ett exempel av hur det kunde gå till.