Google

Translate blog

tisdag 4 augusti 2009

Varför ser vi nästan aldrig någon reklam för bibliotek? Fildelningslikheten.


Här finns ju möjligheten att läsa de nyaste böckerna, visserligen kan det ta tid att få dem många önskar ju läsa dem, men det är gratis. Här finns möjlighet att utan kostnad läsa dagstidningar och faktatidningar.

Ja mycket finns och hjälp att hitta det man söker finns också. Vissa filmer och musiksamlingar finns även att låna, ibland gratis, ibland mot en låg avgift.

Varför besöker då inte än fler biblioteken?

Vi hjälps ju alla åt att betala, genom vår skatt, detta förträffliga centrum.

Kan det vara så att reklam skulle få privathandeln av böcker mm att sälja mindre?

Kanske. Det har ju skrivits och beslutats under senare tid om vådan av att plagiera. Musik och film men även fri nedladdning av e-böcker genom fildelning är i dag förbjuden.

Men hur kan då biblioteken undantas? Även här kan man låna många e-böcker genom nedladdning direkt till hemdatorn gratis. Visst, de är kopieringsskyddade men detta går säkert att knäcka och så är kopieringen i gång.

Varför en lag om fildelning skulle få effekt mer än marginellt och tillfälligt är svårt att förstå. Troligen är den enbart en markering som visar att det är förbjudet och någon och några kommer säkert att med jämna tillfällen åtalas. Detta som varnande exempel med höga orimliga böter som straff. Men fildelningen kan inte stoppas. Nya vägar öppnas hela tiden likt nya säkerhetshål hela tiden upptäcks när det gäller Microsofts programvaror. När ett hål tätas har nya redan uppstått.

2 kommentarer:

anna-stina sa...

Ja, varför så sällan biblioteksreklam? Det har förstås att göra med att det är en offentligt finansierad verksamhet och av tradition ska det inte finnas några marknadsföringspengar där. Men naturligtvis finns det ett stort behov av att marknadsföra biblioteken och deras utbud.

På biblioteken är vi inte vana vid att sätta undan pengar till sådant, så det får helst inte kosta något. Därför är det en hel del bibliotek som numera försöker sig på marknadsföring via sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter. Sök gärna i dessa medier efter bibliotek, så kommer du att hitta en, kanske liten men trevlig, samling.

Biblioteksföreningen genomförde under förra året kampanjen Library Lovers. En massa små rosa hjärtan i annonser och på prylar. Den kanske du såg? :-)

Rolf sa...

Säkert helt riktigt. Men ändå. Även om marknadsföring sker på nämnda sajter så missas ändå många. De som står längst från vårt samhälle av i dag och som mest skulle behöva upplysas. De som aldrig suttit framför en dator. De som står lägst på samhällstegen i utbildning och som ser sig själva som utanför när det gäller kulturyttringar och förändringar i samhället. De som aldrig öppnar en dagstidning eller ser på en nyhetssändning. De är många fler än man anar. De ser ut som oss andra så de utmärker sig inte utåt. Har själv träffat personer som jag förvånades över vid samtal att de inte visste något om en stundande influensaepedemi. Hur ska sådana personer ex kunna erbjudas vaccination när de inte har en aning om epedemin. OBS: detta är helt vanliga personer som är isolerade av en eller annan anledning dock inte handikappade varken psykiskt eller fysiskt.
Dessa om några skulle behöva upplysas och även få veta var kunskapsbanker finns utan kostnad och motkrav.