Google

Translate blog

torsdag 3 april 2008

Universum troligast livlöst


Johann Gottlieb Fichte sa att Jaget sätter Icke-Jaget Han ansåg i sin tanke att Jagets första handling var att sätta sig själv- bestämma sig själv. I betydelsen att jag är jag och inget annat. Ur detta kan sedan allt annat härledas dialektiskt. Jaget medvetandegör sig självt.

Därefter sätter Jaget Icke-Jaget. Jaget ser sig självt i förhållande till någon eller något annat. Det kan vara någon sak som ett träd en blomma eller någon människa men även något hinder etc.

Subjektet har härmed skapat ett objekt som särskiljer från Jaget och skapar därmed världen. Jaget har omedvetet skapat verkligheten. Och den yttre verkligheten är då inte en yttre verklighet utan en skapelse av vårt transcendentala medvetande, vår inbillningskraft och fantasi.

Subjektet eller Jaget som han utrycker det har skapat något som kan förstås och kan ses som utgångspunkt att agera utifrån eller mot.

Om inte detta gjordes skulle allt agerande endast bli livsuppehållande rörelser på försök eller slump. Men genom att något som kan ses som ett objekt skilt från Jaget är skapat abstrakt kan rörelser eller ageranden syfta mot något mål.

Målet får en mening och denna mening kan få Jaget att ställa upp nya mål att agera för. På det sättet uppstår förändring och utveckling.

Det var mina tankar utifrån Fichtes sätt att tänka och fundera om Jag och Icke-Jaget. Vilket jag tolkar som subjekt och objekt.

Sökandet efter liv på andra planeter har enbart gett fler o fler antaganden av att livet på jorden är unikt. Det upptäcks fler o fler planeter men inget bevis på liv har kunnat uttolkats från dessa upptäckter. Se länk.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1044185.svd

Kanske en dag skapelseberättelsen kommer att få en renässans igen bland vetenskapen. Darwins teori är vetenskapligt lätt att förstå men om den skulle vara sann skulle liv vara universellt och skapas överallt. Detta ser ut att stämma på Jorden vilket egentligen kan bekräfta att något startat denna process här. Inget har till vetenskapens besvikelse kunnat bekräftas av detta vid planetupptäckterna utanför vårt solsystem. Tvärtom bekräftelsen i dag är att liv är unikt. Ännu har inte vetenskapsmännen (kvinnorna) gett upp och självklart ska de inte göra detta.

Så länge inte alla planeter upptäckts vilket aldrig kommer att ske så finns hoppet eller möjligheten att det finns någon form av liv någonstans där ute. Det handlar om tro. Min tro är däremot att vi är ensamma och skapade av Gud. Detta är en tro jag kan inget bevisa lika lite som de som tror på liv ute rymden kan bevisa detta. Men nog är det tankvärt att inget bevis för liv av något slag upptäckts fast sökandet hållit på länge nu och man verkligen vill bekräfta liv där ute. Men denna självuppfyllande profetia har inte lyckats.

onsdag 2 april 2008

Klåfingriga programmerare tjänar pengar


Reinhold mannen och uttolkaren av Kants filosofi var den som spred dennes filosofi över världen. Han var inte helt positiv till Kants filosofi utan kritiserade den något. Utifrån detta förde han fram åsikten att den kritiska filosofin borde utvecklas och systematiseras utifrån en enda grundprincip. Detta tog en av Kants lärjungar tag i och utvecklade honom ska jag presentera i morgon.

Kritisk filosofi eller kriticism innebär att kritiskt granska och undersöka hur människor arbetar för att uppnå kunskap, vilka gränser som kan finnas att uppnå kunskap i ett visst arbetssätt, vilka möjligheter till kunskap som finns och vilka begränsningar som finns och hur man kan arbeta vidare för att öka kunskapen inom ett område. Allt detta ska kritiskt granskas.

Vad man kan se här är att det inte alltid är en stor filosofisk tanke som i sig själv blir berömd och klassisk, utan det behövs och behövdes trogna lärjungar, elever, som marknadsför idéerna.

Marknadsföring var viktigt då som nu för att få en tanke att slå rot bland människor. Vi har marknadsförare som Platon under den grekiska antiken. Hur känd eller populär hade Sokrates varit i dag om inte Platon skrivit om honom? Hur känd hade Jesus varit utan apostlarnas evangelier. Och samma sak med Kant hur känd hade han varit utan Karl Leonard Reinhold som levde mellan 1758-1823.

Ingen vet. Men en sak är säker marknadsföring har behövts även i tidigare historiska skeenden. Sedan uppkommer frågan om hur många intelligenta och spännande idéer m.m. som har fallit i glömska på grund av bristande marknadsföring? Ingen vet.

http://www.idg.se/2.1085/1.152684
Marknadsföring i dag handlar inte som tidigare om att sälja i första hand utan i många fall om förändringar. Se länk om ett exempel på detta.

Hemnet har en lättnavigerad sida som klåfingriga programmerare nu ska förändra med mer länkar och svårnavigation skulle jag tro. Så har det blivit på andra hemsidor där programmerare fått leka fritt. Senast skräckexempel som jag ser det är platsbanken på amf.se En sedan många år bra sida där man hittade och förstod uppläggningen har nu gjorts oöverblickbar.

Men förändringshysterin av det som redan fungerar optimalt finns överallt. Se hur tv får program med höga tittarsiffror att gå ner i tittartoppen. Katastrofexemplet är Bingolotto som var ett av de mest sedda programmen. Med nya programledare minskade intresset stort. Senast har de även lagt programmet i en kanal som långt ifrån alla har tillgång till. Tiden, bästa sändningstid som det var tidigare är även den ändrad.

Andra program som minskat i popularitet på grund av förändringhysteri är Jeopardy där programledaren Härenstam byttes ut. Många såg programmet enbart för att de ansåg honom rolig som programledare. Andra program är Så ska det låta mfl mfl. Samma förstörelse görs som sagt både i tv och i hemsidesproduktionsförändringshysterin.

Tur, anser jag, att denna hysteri inte fanns på 60-talet då hade ett då så populärt program som Hylands hörna säkert fått en ny programledare när de varit som populärast.

tisdag 1 april 2008

Falska tjänstemän har alltid funnits


Skalden Friedrich von Schiller sa att ”Mot dumheten kämpar gudarna förgäves”. Och nog kan vi hålla med om detta när vi ser på hur världen ser ut. Egoism, miljöförstöring och individualismen som handlar om att satsa på sig själv och härmed dra sitt strå till utdömandet av samhörighet och empati.

Vi ser hur detta resulterat i segregation av de svaga och initiativlösa. En personlighet som inte kan slå sig fram genom fräckhet och vilja av stål passar inte i individualismens tid. Men fastän den omhuldade individualismen krossar människoöden i större och större antal fortsätter påståendena om individualismens förträfflighet att runga över hela Europa med nedmontering av välfärdssamhället som resultat. Om inte detta är omänskligt och därmed en dumhet så undrar jag vad dumhet är.

Samma sak är det med miljöförstöring vi vet att vi är beroende av en livskraftig miljö men ändå tillåts miljöförstöring och de som förstör tänker i mycket korta tidsperspektiv troligen i sitt eget korta livsperspektiv. Då i tankar som varför bry sig, om några år är jag borta varför ska jag då inte leva så gott som möjligt den tid jag har här?

Skrämmande egoism och tur är det att inte tidigare generationer var lika naiva. De såg till så gott de kunde att nästa generation hade något att ta över, en gård kanske. Och indianerna exempelvis levde med naturen och sparade härmed medvetet resurser till nästa generation, jaktdjur m.m. man dödade efter matbehov inte för nöjes skull. Man bedrev inte rovdrift på naturen i historisk tid.

Schiller ansåg även att för att förstå det absoluta måste fantasin användas. Med fantasin hjälp kan vi framställa det absoluta i exempelvis konsten. Han var en man som fick stor betydelse för den filosofiska romantiken och den tyska idealismen. Vid intresse för romantiken se
http://hem.passagen.se/hlesjo43/romant.htm Och den tyska idealismen se
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9699397.asp

På tal om något aktuellt i dagarna där falska tjänstemän lurat allmänheten se länk
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080329/KRISTIANSTAD/602640781/1018

kommer jag åter att tänka på hur det var tidigare historiskt sett När falska eller icke falska tjänstemän då kom ut för att stjäla eller ta upp fogdens skatt fanns det gränser för vad folk accepterade. Man gick samman i medborgargarden eller bondesammanslutningar som det kallades då och gjorde uppror. Man helt enkelt tog lagen i egna händer. Genom att hjälpa varandra inom en by kunde man stävja missbruk från tjänstemän eller pålagor man ansåg ej vara av godo. Som det står så tänkvärt i boken Fogdemakt och bondeuppror av Mats Adolfsson sid 10, ” Det var inte många hundra år sedan det var självklart att göra uppror om missnöjet blev för stort”.

Jag undrar varför vi i dag inte gör uppror när orättvisorna ökar. Ex varför låter arbetslösa, sjuka och pensionärer sig behandlas som de gör av den regering vi har. Varför accepterar de neddragningar av ersättningar utan protester. Ja en och annan insändare i pressen kommer ju men varför sådan flathet bland de som utsätts i dag. Varför så stor respekt och lydnad för överheten? Vår historia visar på motsatsen. Var finns den svenska motståndskraften mot orättvisa i dag? Varför låter vi oss duperas av de som har makten. Tidigare gick svenskar i döden hellre än att låta sig behandlas hur som helst av myndigheterna. Vi släppte inte heller in kungens tjänstemän i våra hus om vi inte hade vapen i hand. Varför är vi så godtrogna i dag?

måndag 31 mars 2008

Romantiken och ondskan


von Humboldt ansåg att en mångfald av världsåskådningar hade ett samband mellan språket och människosläktets andliga utveckling.

Han undersökte världsbilden från de språkvetenskapliga material han fann inom bl.a. sanskrit, indiankulturer och andra språk för att hitta samband mellan språk och världsbild.

I sin bok ”Om de mänskliga språkens olikhet och deras inflytande på människosläktets andliga utveckling”, utgiven 1836 ett år efter von Humboldts död diskuterar han denna tanke.

Man kan fundera över om han ville bevisa att de språk som indianer exempelvis talade bevisade att de var lägre stående människor. Jag vet inte då jag inte läst hans bok. Men 1800-talet var inte indianernas århundrade det vet vi genom historien och människans framfart i Amerika då och tidigare.

Europa sågs som civilisationens vagga och civilisations ursprung. Därför kan man misstänka att han idealiserade Europas språk. Exempelvis Latin och grekiska. Lösa spekulationer från min sida men troliga utefter hur människor då tänkte och idealiserade västerlandet. Inte minst i norden där vi såg Sverige som civilisationens ursprung.

Det var tiden då Götiska förbundet fanns. Förbundet vars syften var litterära men även allmänt fosterländska. Man ville återuppliva frihetsandan och mannamodet som man ansåg hade funnits under vikingatiden och stormaktstiden och dess myter och hjältehistorier.

Förbundet bildades 1811 av ett antal akademiker och diktare. Bland annat var Esaias Tegnér och Erik Gustaf Geijer aktiva i rörelsen. Geijer var redaktör för dess tidskrift Iduna som utkom under åren 1811-1824. Tegnér och hans dikt Frithiofs saga som utkom 1825 kom att bli obligatorisk läsning i dåtidens skolor och var detta en bra bit in på 1900-talet. Dikten var ett sätt att skapa fosterlandskärlek.

Även i Tyskland kom göticismen att påverka nationalkänslan. Här togs också myter upp om vikingar och asagudar. Detta kom snart att få ödesdigra konsekvenser för Europa. Germanerna sågs som ättlingar till vikingarna och därmed som en överlägsen ras. Några rastankar finns dock inte i Geijers eller Tegnérs diktning, de föddes senare under 1800-talet.

Men nordiska överlägsenhetstänkandet fanns och i detta det europeiska civilisationstänkandet som Europa som civilisationens vagga. Vad jag menar är att von Humboldt troligen också idealiserade Europa och då nedvärderade andra folk och språk och därför vinklade sina undersökningar utefter detta. Så var tidsandan och mer är det inte med detta. Det kom att kallas romantikens tidevarv.

Läs här och förundras.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151657
Om smädelse ska skyddas och tillåtas då förstår jag inte varför vi har en diskrimineringsombudsman. Att anse att tro och religion kan förlöjligas utan att människor ska ta illa upp eller ha rätt att reagera negativt är skamligt för vår tid. Att kritisera till hör yttrandefrihetens grundpelare och ska självklart skyddas i grundlagen. Men att håna och förlöjliga är inget som hör till yttrandefriheten eller pressfriheten utan ren och skär diskriminering, provosering, respektlöshet och mobbing i syfte att håna människor för sin tro. Mycket dumheter har vår regering gjort det senaste året. När då ett land regering anser detta rätt då är något sjukt mycket sjukt i den regeringens agenda.

Jag påstår som jag tidigare sagt flera gånger att vi lever i en tid då ondskan får mer o mer makt på bekostnad av solidaritet och godhet för de svaga. Beslutet ovan gynnar bara ondskan och det onda har vunnit ytterligare en seger i syfte att steg för steg försöka krossa människors tro på en Gud.

söndag 30 mars 2008

Vita veckan kom


Nostalgiskt såg jag åter en vinter att snön kom. Sent var det i år här i södra Sverige. Men skönt blev det med den kalla klara vinterluften istället för den fuktiga intetsägande luft vi oftast haft hela denna vinter i södra delarna av vårt land. Solen har knappt synts bara moln dis och lite regn plus mycket blåst.

Bardomens vita vintrar ser vi allt mer sällan här i söder. Någon vit vecka får ersätta de vita vintrarna här och snart kanske även vita veckan uteblir. Varje snödag kan bli den sista här. Klimatet har förändrats. Det kan ha skett genom naturliga orsaker. Klimatförändringar av längre eller kortare slag har alltid funnits. Men att klimatförändringen denna gång även har mänskliga orsaker kan knappast motsägas.

Forskarnas rapporter duggar tätt. Forskare som bör kunna förstå sammanhangen. Om de inte kunde detta skulle vi inte kunna lita på något slag av rapporter. Kan inte naturvetarna förstå vår omvärld hur ska då samhällsforskarna kunna detta som inte har samma möjligheter att mäta och väga subjekten de under söker.

Vi får vara tacksamma för 2008 års vinters vackra pudrade snölandskap här i söder. Snart får vi troligen resa norrut om vi ska få uppleva snötyngda skogar. En av de vackraste landskapupplevelser som finns.

Tack för vintern för i år fastän den först i år kom till Påsk. Nu är det vår.

lördag 29 mars 2008

Domedagssekter är farliga för sina medlemmar


Harmann ansåg att all sanning är konkret, individuell, erfarenhet och inte abstraktion. Gud är en poet inte en matematiker tyckte han. Tiden var 1700 tal och världen hade börjat söka allmänbegrepp o naturlagar som skulle förklara allt vi kan se och uppleva. Det är då Harmann kommer med sitt påstående att reglerna i tänkandet, det abstrakta tänkandet, inom konst och moral, krymper och hämmar människans kreativitet. Allmänbegreppen var han inte förtjust i. Därför var hans filosofiska riktning inte Kants utan istället Humes tankevärld. Om Hume har jag skrivit tidigare.

Varje språk har även sin världsåskådning ansåg han. Beroende på vårt språk och vad begreppen i detta betyder upplever vi och värderar verkligheten. Här kan man kanske se behovet av ett delat språk. Tidigare var detta latin, numera är det engelskan.

Varje skolning, yrkesskrå, eller sekt har sitt särskilda språk sa han. Det kan vi hålla med om. Ett begrepp kan användas på helt skilda sätt av en sociolog än av en psykolog. Nya begrepp uppfinns inom vetenskap o forskning lite då och då. När ett sådant används i en avhandling måste begreppet utredas i detalj för att inte missuppfattas av läsaren.

Vi kan även ha i tanke att tolkning av verkligheten är relativ i förhållande till tid och rum, kunskap, miljö och kultur. Det är min uppfattning.

Vi har i dagarna läst i pressen om undergångssekten som gömt sig i en grotta för att vänta på världens undergång. Nu verkar de dock ha tankar på att lämna grottan.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151548

Men det intressanta är vad en karmatisk ledare kan göra. Att få en grupp människor att bli övertygade om att världen en bestämd dag ska gå under något som ingen kristen präst lyckats tolka ut ur bibeln. Men däremot har många sektledare genom århundradena lyckats få förhandsinformation om detta. Information som aldrig slagit in. Tyvärr har det i många fall resulterat i kollektiva självmord när dagen kom. Man kan därför undra varifrån den information som sektledaren ansåg sig ha mottagit kom ifrån? Jag misstänker att denna knappast kom från goda krafter. Resultaten i många fall av kollektiva självmord bekräftar, anser jag, detta antagande. Därmed inte sagt att det nu aktuella fallet i Ryssland ska gå så långt.

fredag 28 mars 2008

Präster o Ateister bör inte beblandas


Herder ansåg att varje tid har sin anda och att varje tidsålder präglas av sin egen särart och individualitet. Historien upprepas därmed inte. Det språk som talas i en viss tid och stat är präglat av denna stats kollektiva erfarenheter ansåg han. Utifrån detta kan man tala om nationalandan eller folksjälen i denna stat.

Genom att så starkt tro på denna särart i en stat kan Herder ses som nationalstatens fader. Detta då stoffet ovan kan ses som början av nationalstatstänkande och segregering av folk utifrån gränsdragningar.

Jag kan själv ställa mig bakom tanken på att varje tid är präglat utifrån de händelser som då utspelas politiskt, kreativt, tekniskt och erfarenhetsmässigt. Men som har kommit kollektivt sett ifrån historiska erfarenheter.

Därför tror även jag att historien inte kan upprepas i detalj. Men ändå ses igenkännande utifrån historiska händelsemönster men med undantag av några tidsmässiga och lokalt annorlunda skillnader i nutid.

Herder kan förstås och man kan enligt mig inte bara se honom som grundare av tanken på en tids särart eller anda utan även som individualismens föregångstänkare. Detta då man kan se även en människa som präglad av sin tid och härmed som en individualist av sin tids anda. En individualist som skapar sin egen privata värld i kollektivet, staten, som i sin tur är präglad av tidens anda eller särart.

Vår tid präglas av förändring i en takt som ingen förstår. Det sker inom alla områden även religiösa. Fasta värden omtolkas i många fall för att passa vår tid. Äktenskap omvärderas för att ta något närliggande exempel.

Ett annat förunderligt exempel är följande som kan läsas här.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151477

När anhöriga önskar kyrklig begravning för en ateist då förstår inte de anhöriga vad respekt för kyrkan eller den döde innebär. Om nu den döde förstod själv vad icketro var det vet ingen.
Visst kan det i vissa fall finnas ekonomiska skäl för att gå ur kyrkan. Men då bör personen tala om detta för sin församlingspräst och även skriftligt ha detta nedtecknat ex i sitt testamente. Om detta är skälet kan personen ändå under sin levnad gå regelbundet till kyrkan och därmed visa sin tro.

Om det handlar om missnöje med kyrkopolitikerna i sin församling finns möjlighet att gå i kyrkan i grannförsamlingen så det är ingen anledning för att gå ur kyrkan. Ekonomiska skäl och ateistiska orsaker är enda skälet. En ateist ska begravas borgerligt. En troende som gått ur av ekonomiska skäl ska kyrkan ta hand om. Detta bör vara en ledstjärna för kyrkan över hela Sverige.