Google

Translate blog

måndag 12 januari 2009

Är Sverige ett U-land som inte har råd att ge härbärge åt hemlösa?


Självklart inte. Men däremot ett land där människor värderas utefter om de har lyckats få ett arbete, kan klara av ett arbete eller är lydiga socialbidragstagare.

Om inte är budskapet frys ihjäl, om du inte kan underkasta dig våra lagar ska du inte tro du ska få värma dig i ett härbärge.

Vad visar detta? Jo att Sverige av i dag är betydligt grymmare i människoförakt än vad Fattigsverige var. Då sattes medellösa och bostadslösa in på fattigstugan. Inte var det en så värdig miljö men de hade tak över huvudet. Ingen kommun på första hälften av 1900-talet tillät heller medellösa att ligga och frysa ihjäl.


Man tvångsintog fattiga, sjuka och äldre på fattigstuga och senare på ålderdomshem. Var det bättre? Ja självklart, ingen ska behöva fara illa även om personen inte förstår att den gör det. Vi ska ta hand om varandra, även de som inte förstår att de behöver hjälp ska komma undan. När de väl fått balans i livet igen och självmedömkan är borta kommer de tacka sina räddare även om de förbannade dem när de först tvångsomhändertogs.

Alla har vi varit framtidshoppfulla barn, en del har fått sina drömmar kraschade men alla är lika mycket värda och Ska ha hjälp när de inte kan klara sig själv längre, även de som inte just då förstår eller önskar detta.


Emanuel Swedenborg

Han ansåg sig ha fått kontakt med andevärlden och bildade en ny tro. Swedenborgare kallades de och finns ännu idag.

Han började på bergskollegium men lämnade senare i livet forskning inom den materiella världen där han skrev Principia i renlärig cartesiansk matematisk rationalism 1734.

Istället började han söka sig in i andevärlden och det på allvar, i en ålder av 57 år. Han blev andeskådare och siare och hade direktkontakt med änglar. Han ansåg sig undervisad av dessa änglar och har skrivit en bok om detta och vad han lärde sig om den sanna verkligheten.

Det finns mycket nedskrivet om och av honom. En sökare har mycket att begrunda vid studier av hans skrifter. Hans verk, himmelska hemligheter, är på 17 böcker.

söndag 11 januari 2009

Det finns ingen mening i meningslöshetens onda handlingar


Högsta formen av meningslöshet är onda handlingar. En ond handling är något som får människan att undra varför Gud inte ingrep eller varför den skedde. Det är något som skadar. Ur det som fungerar uppkommer plötsligt något som välter allt upp och ner. Kaos råder, död, tsunami, jordbävning, rån, oprovocerat våld.

Möjligheten till sådant finns latent i naturens uppbyggnad i människors valmöjligheter och allt kan ses som ondska. Ondska är något som skadar.
Detta är meningslösa handlingar som inte ger något gott eller upplyftande för de som drabbas.
En meningslös handling som uppstår ur ett oordnat kaos. Kaos ser jag som motsatsen till ordning. Visst efter kaos uppstår i naturen ett nytt jämviktsläge om man ser till ex jordbävningar. Men bättre ändå hade varit balans utan determinism.

Jag ser det inte som determinism när våld utövas utan ren och skär ondska. Den ondes yttringar är totalt meningslösa utom i ett syfte de skapar kaos hos den som drabbas och dess anhöriga. Frågan varför uppstår och tvivel på Guds existens tar vid. En troende kan sluta tro mm. Detta kan vara syftet med det meningslösa onda handlingarna som är uppkomna ur den ondes skaparmöjlighet. Ibland är en våldverkare efteråt själv oförstående till varför denne grep till våld och slog någon fördärvad. Men då den onde får ett lillfinger tar den hela handen. Jag kallar den onde den eller det. Precis som Gud.

Varken Gud eller den onde har ett kön men självklart kan båda uppvisa sig som man eller kvinna. Låt aldrig ondskan lura dig till att tro att godheten inte finns. Det är människans likhet med Gud fri vilja fria val som gör att den onde kan påverka en människa att välja ondskan före godheten.

Framkomlighet har ersatts med hinderlopp i trafiken.


När vägsystemen byggdes ut och städerna ökade sin befolkning. När urbaniseringen började som det kallas. Då byggdes vägar både i och utanför städerna för att vara så raka och framkomliga som möjligt. Fri sikt befordrades och krokiga häststigar rätades i många fall ut till raka landsvägar och senare motorvägar eller riksvägar.

Allt var frid och fröjd, när något hände kunde utryckningsfordon snabbt komma fram.
Men sedan dess har något hänt.

Vägar har hastighetsbegränsats, snart är det olika hastigheter för var kilometer. Rena cirkusen med andra ord. Men inte nog med detta. Gator i städerna är inte längre lätt framkomliga istället har vägbulor och hinder satts upp på fler och fler gator. Framkomligheten har härmed försämrats och utryckningsfordonen måste köra försiktigare både för fordonets skull men även för sjuka och skadades skull i ambulanserna vilka annars skulle skadats än mer i fordonets skumpande väg.

På gångbanor och cykelbanor inom bostadsområden i städerna har man lagt ut stora stenar och bommat för vissa passager med vägbommar. Framkomligheten har minskat även av detta. Våra förfäder rensade bort stora stenar när bostäderna byggdes en gång för att de inte skulle hindra framkomligheten. Nu läggs stenbumlingarna tillbaks igen i städerna. Se er omkring, överallt ligger dessa bumlingar vilka lyste med sin frånvaro för bara några årtionden sedan. Vart är vi på väg? Är nästa steg att plantera ogräs på stigarna och gatorna och låta en och annan buske växa där för att än mer hindra framkomligheten?

lördag 10 januari 2009

Ålproblem i vår tid Varför?


Ålen håller på att utrotas och frågan man ställer sig är varför?


Ålfångst har förekommit i många år och även under den tid vi har haft vattenkraftverk och
inte minskade ålen för det under 30-90 talet. Men nu minskar den. Förklaringen sägs vara vattenkraftverken. Inte tror jag på det då dessa har funnits länge och någon utbyggnad är inte är gjord på länge, om förklaringen varit denna skulle det inneburet en otrolig utbyggnad över hela Sveriges vattendrag. Trams med andra ord. Förklaringen ligger säkert ute i havet något av all miljöförstöring har slagit ut ålen. Vad? Inte vet jag men det är något för forskarna att ta reda på istället för att gömma sig bakom vattenkraftsverken, som om de varit boven, utrotat ålen redan på 40-50 talet. Detta hände inte.

Samuel Alnander


Han beskrev tidens teologi i ett mycket omfattande biologiskt verk som heter Anvisning til et utvaldt theologiskt bibliothek. Verket är i nio delar vilka gavs ut mellan 1762 och 1772.

Alnander som var en fattig man från fattiga förhållanden blev lektor på kadettskolan i Karlskrona.

Hans skrift användes länge som kurslitteratur och även hans andra skrift Historia librorum prohibitorum in Svecia utgiven 1764. Båda skrifterna är svåra att få tag på idag. De som dyker upp har ett förhållandevis högt pris på antikvariaten.

fredag 9 januari 2009

Borg har missuppfattat sitt uppdrag totalt.


Kära Herr Borg, du ingår i ett parti som gick till val som det nya arbetarpartiet. Vad ingen visste då var att det innebar diskriminering av de arbetslösa och sjuka. Ja, visste och visste, ni gick ju ut och sa hur ni tänkte, att sedan svenska folket som med sina fördomar fick ny energi i sin syn på arbetslösa som arbetsointresserade och som bluffmakare är en annan sak.
Men nu går du för långt.

Ditt uppdrag är att se till att så många som möjligt har arbete och att de som inte har eller får den möjligheten ändå ska ha ett liv som är gott. Inte som nu ses som parasiter och tvingas leva på sämre bidrag än under förra regimen och det fast priserna höjts. Till råga på allt diskriminerar du o dina likar dessa stackare och det är inte ironi med att ge dem högre skattetryck än de som har arbete. Du skapar avsky och människoförakt. Lik väl går du nu ut och säger att du inte har råd att rädda jobb. Hur fan hade du då råd med att sänka skatten för de som redan hade jobb? Hemska tankar men jag misstänker att du gjorde en omvänd Robin Hoodpolitik. Historien kommer att bedöma er politik som en av de värst segregerande på kortast möjliga tid i modern tid i ett demokratiskt samhälle. Skäms! Du fick mandat för att segregera och diskriminera svenskar och du lyckades, men jag återupprepar; SKÄMS! Du ska inte se arbetslösa som arbetsovilliga det är en lögn och vad ska man då kalla dig som inte tycker Sverige har råd att satsa på jobben utan överlämnar ansvaret till de arbetslösa som du förstört livskvaliteten för och som självklart då inte har något självförtroende kvar.


Carl Reinhold Berch.

Han var en samlare av mynt och medaljer och kom att tillbringa mycket av sin tid som numismatiker. Han var som många studerande är idag, studerande av olika ämnen utan att avlägga en formell examen. Läste fristående kurser istället för program kan man utrycka det som. Tiden han studerade i var 1720-talet.

Han läste bl.a. juridik och statsrätt i Holland. Hemma Sverige hade han bl.a. sysselsättning som sorterare av gamla mynt och sorterare av allt möjligt annat som fanns i Antikvitetsarkivet där han senare skulle bli chef. Men även idéer till nya kungliga medaljer formulerade han och hans kontakt med medaljör Hedlinger resulterade i en hop nya medaljer.

torsdag 8 januari 2009

I körkortsprovet skulle psykologiskt test finns. Läs vad en totalt olämplig förare gjorde.


Genom att inte psykologiska test görs likt dem som görs vid mönstring för ungdomar som önskar bli soldater vid körkortsprov får vi en annan dåre i trafiken.

En sjuk människa hoppade på en vägarbetare då denne inte flyttade sig snabbt nog när dåren kom är ett av de senaste bevisen på att psyktest
behövs.


Varför ska vi ha idioter ute bland normalt folk i fordon som kan döda lika bra som ett gevär kan inom armén. Inte tar man in psykiskt instabila i de militära förläggningarna. Men i trafiken går det bra. Stoppa dårarna nu tillräckligt med dumskallar finns där ute som ger fula tecken med handen. Knyter näven svär slår och bär sig åt som små barn som bråkar i en sandlåda. Stoppa dårarna det ska var trafiksäkert på våra vägar så långt det går.

Andreas Knös


Prästsonen som blev wolfian. Anhängare av Christian Wolf Hauss filosofi. Dock var han från början renlärig lutheran. Se Wollfs filosofi kortfattat


Knös gick det inte så bra för, genom sitt intresse för denna filosofi misstänktes det av teologerna att hans renlärighet inte längre var så renlärig. Att resonera fritt inom teologiska spörsmål ville de på det bestämdaste avråda herr Knös och andra från.

Han diskuterade mycket i sina avhandlingar inom området och det var inte populärt. På ett prästmöte i Strängnäs fick han dock stöd av den som man sade orädde Johan Ihre .


Men trons folk inom kyrkan var hårda, tro, inte rationalism, skulle religion grundas på, därmed basta.

Det slutade med att kungen skrev ett brev vari det stod att filosofi och religion inte skulle beblandas då det kunde få till följd att statsreligionen kunde hotas. Ungefär så var andemeningen i brevet och så hade den lutheranska ortodoxin segrat med hjälp av kungen.

Knös själv blev nu informator för att snart ta steget in i herrnhutarnas värld.
Härefter blev han faktiskt domprost i Skara och anfader till en stor mängd Knösar genom historien.

Han var på ålderns höst starkt teologiskt grubblande. Storsnusare och lite utanför verkligheten, instängd i grubblerier om meningen med tillvaron och sökande efter en sanning.

Reinfeldt ser inget fel i sin fördelningspolitik, inget samvete här inte.


Reinfeldt anser sig ha gott samvete fast han är en av de skyldiga till att Sveriges sjuka och arbetslösa lider under hans förtryckarregim. Lägre bidrag, ingen skattesänkning m.m. dolt under mantrat jobblinjen, vilket har gett mandat att förtrycka stora delar av svenskarna.

Vad blir nästa steg i egoisternas och framgångsteoretikernas politik? Jag misstänker sänkta socialbidrag och fortsatt gynnande av de som har turen av att ha,få eller behålla ett arbete och inte blir avskedade i finanskrisens spår. Vi har fått den svenska regering vi förtjänar, en egocentrisk känslokall regering där hänsyn till den svage icke existerar ens i teorin utan enbart hånfullhet mot de svaga.


Peter Hernquist.

Med honom börjar veterinärmedicinen. Han hade som så många andra dessa år på 1700-talet studerat för Linné. Han studerade även ute i Europa men hittade inte vad han sökte förrän han hamnade i Paris. Här började han studera hos Philippe Etienne Lafosse som var en berömd hästdoktor. Tillbaks i Sverige blev han lektor vid gymnasiet i Skara. Utöver denna tjänst undervisade han även inom veterinärmedicin.

Det blev snart en populär utbildning som vann stort anseende. Den bedrevs på en plats som heter Brogården och som finns utanför Skara. Även idag har man utbildning här. Det är Sveriges Lantbruksuniversitet som bedriver verksamhet här.