Google

Translate blog

måndag 23 juni 2008

Lämna oss ifred från civilisationen!!!! FÖRSVINN!


Det som finns, sa Jose Ortega y Gasset, är varken ett naket subjekt eller den nakna materien utan Jaget med dess omständigheter. En värld tolkat av subjekt.

Varje sanning måste därför tolkas utifrån eller relateras utifrån det subjekt som tolkat den.

Förnuftet å sin sida är inte kroppslöst eller opersonligt. Det är istället givet oss och med dess hjälp ska vi kunna klara av våra liv. Det har sin funktion i en reell konkret livssituation som är präglad av (eller ur) en historisk situation.

Vi skapar efterhand vår verklighet utifrån en viss situation vi hamnat i eller sökt oss till, medvetet eller omedvetet. Utifrån denna går vi sedan historiskt vidare. Situationen å sin sida är kommen från tidernas begynnelse. Då allt som hänt sedan dess och innan vår skapelse och födelse fått till resultat att jag eller du just nu befinner oss där vi är, just nu.

Vi lever i en, i många avseenden, omänsklig värld där teknik och lönsamhet är ledmotiven och psykofarmaka trösten. Men det finns ännu människor som vägrar inordna sig i vår tids ordning. Ex original som lever sina egna liv.

Utöver det finns det folk som vägrar att medverka i vår tids värld utan istället blir kvar i traditioner och en miljö de levt under i kanske årtusenden.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=780012
Jag undrar när dessa stammar ändå påtvingas kontakt från yttervärlden. Kontakt från etnografer och personer som önskar lämna civilisationen och bosätta sig hos stammen.
Varför kan en vilja inte respekteras i dag?

Tänk om någon i dag önskar lämna civilisationen och leva med naturen. Slipper denne då skatter, myndigheter, lagar, fastighetsskatt på boendet i jordhålan, grottan eller stugan i skogen?


Kan denne hitta en plats att slå sig ner på som ingen redan äger? Frågorna är många, en är även den om vem som äger marken stammarna ovan brukar och lever på.


Finns frihet i dag? Mitt svar är Nej, inte utifrån de frågor jag ställt ovan, vilka måste besvaras ja om denna frihet skulle finnas. Friheten att slippa civilisationen och bli lämnad ifred.

söndag 22 juni 2008

Varför ses midsommar som alkoholens och sexualitetens förlovade tid?


Många drogar sig varje helg och även däremellan. Men vissa människor, som till vardags som till fest, sällan eller aldrig dricker alkohol och om de någon gång gör det dricker med måtta, super sig redlösa under dessa två helger.

Midsommar och nyårsafton är de två högtider som fler super än under någon annan av årets övriga högtider.

Varför? Vilka traditioner ligger bakom att det är acceptabelt att supa som svin just dessa högtider men inga andra?

Med all säkerhet ligger traditionen långt tillbaks i tiden kanske ända sedan Hedenhös dagar.

Midsommar var en gång en fruktbarhetshögtid och har firats sedan förkristen tid här. Troligen ligger därför utgångspunkten för fritt supande och sexuella utsvängningar denna högtid så långt tillbaks i tid.

Men naturligtvis tänker människor inte på detta när de firar midsommar idag. Det är bara något man gjort varje år och fortsätter med.

Så har ännu en midsommar lagts bakom vår livsresa. En i raden av otaliga sedan det första gången firades här i Norden. Jag hoppas det gav firarna en mening och att det blev en helg värd att minnas. Själv har jag däremot aldrig firat midsommar på något speciellt vis än att jag ätit matjessill och jordgubbar.

Men då jag ursprungligen kommer från landsbygden var och är denna tid en tid då mycket arbete finns inom lantbruket, så det var aldrig en högtid för bönder. Det fanns ej tid.
Hur det är idag på landsbygden vet jag däremot inte.


Is är även nu i midsommar funnet och det på Mars. Men vatten som är en förutsättning för liv innebär inte automatiskt liv.


För min del tror jag att vi är ensamma. Liv är komplext och mycket ska stämma innan det skapas. Vatten bevisar inget mer än att det är en vätska som troligen kan finnas på många platser i universum. Liv tror jag är skapat och när väl det skapats kan det muteras och genom evolution accelerera till många former. Men återigen det kan inte tror jag skapas ur intet. En intelligens som jag kallar Gud är skaparen. Men det handlar om tro jag kan inget bevisa.

lördag 21 juni 2008

Värme dödar, kommer människan att koka bort?


Antonio Gramsci var en socialistisk filosof som sa att makt alltid vilar på en kombination av samtycke och tvång. De styrande måste, för att det ska fungera, ha upprättat en frivillighet i samhället att underkasta sig de styrandes lagar och normer. Annars blir det inbördeskrig.

Den styrande måste visa på en vilja, inte tvunget förverkliga den, men visa på en vilja av mer än att styra utifrån egenintresse eller särintressen, som en viss klass intressen m.m.

Den styrande eller de styrandes representant, premiärministern, statsministern eller vad det nu kan vara, måste visa en fasad av allmänintresse och ge egenskapsintresse med folket för att vi inte ska hamna i terrorstaten.

Och här säger han en sak som jag sagt många gånger och gärna säger igen. Det att varje människa har sin syn på livet och härigenom skapar sin verklighet, sitt sätt att uppfatta den och agera i den.

Det fungerar bra i de flesta fall. Men när en illa formulerad verklighet som är på kollisionskurs med majoritetens verklighet kolliderar, då blir det kaos. Våld och sjuka illdåd blir följden av psykopater eller terrorister.

Men meningar kan skapas som lurar människor att agera i någon annans intressen. Intressen av oftast makt eller kapitalslag. Förfalskning av verkligheten är något som då kan tas till och som många svaga eller lättledda människor gärna tar till sig. Alternativt betalda forskare vilka mot kapital går storkapitalisters intressen till mötes.

Ett exempel är miljöfrågan, där det ännu i dag finns forskare och lekmannaforskare plus en förvillad allmänhet, vilka tillsammans bildar front för att förfalska rönen om att vi lever i en tid där det största hotet mot mänskligheten är uppvärmingen av klotet.

Förvillarna tar till alla medel för att visa att ingen påverkan finns. Medan vi mogna, intelligenta medmänniskor ser hur det är fatt utan larmartiklar. Ett av de senaste bevisen kan man läsa om här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=779476
Mer behöver man inte för att förstå att uppvärmingen fortsätter. Men säkert finns förvillare som kan förfalska även denna rapport från verkligheten.

fredag 20 juni 2008

Nu, 5000 år senare, kan alla snart få uppleva stenålderns somrar.


Miguel de Unamuno påstår att det i människans natur ingår att hon vill bevara sig själv för evigt. Hon har dödsfruktan och hoppas därför på odödlighet. Men likväl är livet en väntan på den ofrånkomliga döden. Det hon fruktar mest av allt.

Här kommer kristendomen in och ger människan ett hopp. Hoppet om odödlighet. Ett hopp som vilar enbart på en sak, tron på detta. Rationellt pekar dock allt på motsatt förhållande.

Här påtalar Unamuno att det avgörande är att vi människor måste tro och då i betydelsen av att vilja tro att Gud finns, fast rationella argument enligt Unamuno pekar på motsatsen.

Tron i sig är ett hopp. Därför borde vi enligt honom inte använda begreppet tro i religionen utan istället begreppet hopp.

Han säger även följande tänkvärda, men enligt mig inte sanna, påstående. Men det beror på
att jag själv är troende. Jag tror, som jag åtskilliga gånger skrivit, på en skapande Gud, en intelligens och vilja som valt att skapa. Slumpen kan inte ha skapat ur ingenting. Det är en fysisk omöjlighet, men inte andlig. Vad sedan intelligens och ande eller Gud är det är en annan fråga. Men något som ingår och kanske är det enda som ingår i Gud är väljande och frihet till detta. I övrigt kan knappast vi människor förstå så mycket mer av detta tror jag.
Fast vi i alla tider har försökt.

Enbart med drömmens hjälp kan vi ge en mening, säger Unamuno. En mening åt ett meningslöst universum. Endast genom drömmen kan vi skapa Gud. Hans filosofi rör sig i gränslandet och spänningen mellan tro och förnuft. I denna spänning tar Unamuno ställning. Ställning för tro, dröm, fantasi och utopi.

Vår värld förändras och vi med den. Klimatet är just nu det som förändras snabbast.
Många ser det som trevligt då värmen ökar och somrarna blir varmare och längre medan andra förfasar sig över denna värme och torka. Jag själv tillhör den senare gruppen.

För ca 5000 år sedan hade vi tropiskt klimat i Norden, snart har vi det igen.

Men vad som även blir följden är nya, allvarliga sjukdomar som kommer att spridas över världen. Tropiska sjukdomar kommer att bli vanliga även på norra halvklotet och de problem som då ökar kan man bara filosofera kring.
Men resistenta bakterier får lättare att få fotfäste då det inte längre finns immuna områden där ex malariamyggor inte förökas mm.


Ett annat ex är

http://hd.se/inrikes/2008/06/12/risk-foer-tropiska-smittor-i/
Så nog har vi skapat problem för framtida generationer.

torsdag 19 juni 2008

Svenska ungdomar tar inte till sig allt som är amerikanskt.



Giovanni Gentile med sin aktualism godtog ej Croce idé om de fyra distinktioner jag skrev om i går. Istället trodde han på en absolut immanens. Innebärande att det inget fanns utanför det tänkande jaget. Jaget är, som han såg det, enbart tankar och är det enda och därmed slutpunkten.

Så därför är allt som existerar immanent i det tänkande, i den tänkande människan exempelvis. När det gällde Gud ansåg han att människa och Gud var samma sak.
Samma ande.

Det är tänkandet och inte det tänkta som är verklighet påstod han. Jagets, eller om vi
hellre vi säga människans, tanke är i sig en handling, inte något passivt åskådande.

Tanken som redan är tänkt är något förflutet. Det är dött och inte längre verkligt.
Det finns bara en verklighet och det är nuet. Nu är verklighet, enbart nu, inte då eller
sedan, enligt Gentile. Och det kan vi väl hålla med honom om.

Tanken i sig är frihet och begränsas enbart av tanken. Ja, inte kan man opponera sig så lätt, anser jag, mot dessa tankar. Vi kan ju knappast påverka det förflutna. Inte heller framtiden förrän vi är där och då har framtiden blivit nu. Vi kan visserligen planera framtiden och därmed försöka påverka den till vad den ska bli när den väl blir nu. Men hur vi än planerar framtiden blir aldrig den punkt av ett nu, likt som vi planerat. Tidigare nu mellan planeringen och framåt mot det hägrade har förändrat förutsättningarna för det planerade nuet så det aldrig stämmer helt efter den plan vi planerade utifrån. Inget blir som man tror, hur väl man än planerar eller tror eller för den delen planerar, om/när det handlar om delmål som lättare ska få målet att realiseras.

Dagens intressanta artikel blir denna
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154449
Varför är vi i Europa, och då i synnerhet svenskarna, så avkristnade?
Varför har inte vi behov av en tro, som exempelvis amerikanarna har?
Frågor som man kan tänka omkring, nog är det ett mysterium.
Kan det ha en mening som vi människor inte förstår?

onsdag 18 juni 2008

Nu är munkarna här igen.


Benedetto Croce o historicismen, naturen ser han som existerande enbart av det skälet att vi har en uppfattning om den. På så vis blir historien det enda verkliga. Verkligheten är det enda som hela tiden förändras. På det viset får vi en historia och skapar en ny historia kontinuerligt.

Men det finns även ett schema som är oföränderligt. Det Croce ger namnet det andliga livets fyra element.

Ekonomin som är idén om det nyttiga.
Konsten som är idén om det sköna.
Moralen som är idén om det rätta.
Vetenskapen som är idén om det sanna.

Här har vi en återkoppling igen, som så många gånger tidigare i historien, inom det filosofiska tänkandet som leder tillbaks till likheter med Platons idévärld.

Allt går igen, som synes. Nu är det fritt fram att begrunda vad Croce tycker.

Allt går igen som sagt. Något som inte hänt på 450 år i Sverige håller nu på att förverkligas. Ett nytt munkkloster är på väg att byggas. Gustav Vasa och reformationen stoppade en gång klostren i Sverige. Protestantism ansågs inte höra samman med klosterrörelser.

Så är det nog till viss del även i dag. Katolska kloster har det funnits och finns det många i världen och även ett antal i Sverige. Det munkkloster som nu ska byggas är det första på många år i vårt land. Jag ser det som positivt att klosterrörelsen finns och att den inte ses ner på i vårt land i dag utan att det är fritt att bygga och konstruera när människor önskar detta. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154235

tisdag 17 juni 2008

Baudrillard, postmodernism och förödmjukelse.


Han anser att det avgörande i dagens moderna ekonomi, inte som hos Marx är att varan ska ses som ett bruksvärde eller bytesvärde, utan istället som ett symboliskt värde.

Varor köps i dag för vad de symboliserar och då i betydelsen av vilken status eller prestige de upplevs ge ägaren. Subjektivt, objektivt eller både ock.

Han kallar detta tecknens ekonomi, förvaltat och skapat av reklam och media.
Genom teve, som han tillmäter en stor betydelse, har veklighet och fiction suddats ut. Människor lever sig in i tevens serier och upplever dessa som lika verkliga som den verklighet de lever i. De bekymmer som seriers huvudpersoner och familjer upplever engagerar människor, till den grad att de upplever och känner lika mycket eller mer för dessa personers problem än för sina egna eller vänners och bekantas.

Allt kan bli såpoperor som följs av och engagerar människor. Realityserier, som Big Brother m.fl. i ett stadigt ökande produktionstempo, där människor ses som objekt att följa likt djur i bur, är vanliga och populära i dag.

Var detta behov kommit från, om det nu inte alltid funnits, är svårt att säga. Troligen är det först nu i vår tid som vi åter kan se människor förödmjukas och förödmjuka sig själva inför publik. Detta har inte varit möjligt på många år.

Senast var när offentliga avrättningar och tortyr var folknöjen. Men som sagt, även program som skulle förmedla scener av det slaget, in reality, skulle troligen bli populära. Människan är sig lik, enbart kulturen förändras. Behov av våldsinslag är säljande, det visar filmproduktionen på. Ingen film har varit så våldsam att publiken uteblivit.

Ja, så har det kommit till kännedom att den uppmärksammade kistkrossningen även förekommer i Norge.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154307
Frågan man kan ställa sig är om det kanske är globalt förekommande och inte bara ett nordiskt fenomen?