Google

Translate blog

söndag 18 januari 2009

Alliansen fick mandat för att håna arbetslösa och slippa ansvarsfull jobbpolitik


Dumma, som många av oss var, trodde vi att jobblinjen innebar i Alliansens vokabulär att de skulle satsa på fler jobb och att detta var deras politiska vilja. Men nej då nu när krisen kom vägrar de ge Volvo pengar för att fler ska slippa bli arbetslösa. Omställningsbidrag nej tack ingen hjälp för företag som har det svårt. Ingen hjälp till friställda på ex Volvo. Ingen hjälp från staten alls för att försöka få fler att få behålla arbetet.

Nej detta innebar inte jobblinjen.

Vad innebar den då?

Jo att lämna arbetslösa och företagare vind för våg för att de själva skulle lösa alla problem. Istället skulle det satsas på de redan framgångsrika. De som hade arbete skulle få skattesänkningar fast de inte gjort något i många fall för att få behålla arbetet. Att de har arbete beror på att det företag de arbetar på är framgångsrikt eller på att de arbetar på någon kommunal eller landstingsanläggning som måste fungera även under en ekonomisk kris.

Jobblinjen innebär konkret att har du arbete ska du gynnas har du inget skiter vi i dig och du ska även ha det sämre ekonomiskt av en enda anledning. Anledningen att ingen vill anställa dig. Du är inget värd och ska därför inte tro du ska leva på en mer dräglig nivå än att du ska känna av ditt utanförskap.

Du är skit och inget värd. Skaffa jobb ha,ha,ha. Detta är kontentan av Alliansens politik som de kallar jobblinjen. Motbevisa det den som kan. Alliansens svar på frågor om varför människor ska segregeras och ovärdigförklaras har jag ställt i många sammanhang nu till politiker. Svaret blir bara ett mantra vi håller hårt på jobblinjen. Det ska löna sig att jobba. Svaret kunde lika väl varit God dag yxskaft

lördag 17 januari 2009

Nya flerfamiljshus är rena dödsfällor!


Dessa nya komplex byggs med stora rymliga hissar vilket är bra. Både för ambulanspersonal och vid in och utflyttning.

Men däremot har man istället dragit in på rymligheten jag tänker då på bredden i trapporna. Du kan inte mötas i de smala trappor som finns i nybyggda flerfamiljshus. Jag påstår inte att alla hus är lika idiotiskt byggda men de jag sett under de senaste två åren är detta.

Vad händer då om en brand uppstår och elen går och hissarna stannar? Panik alla ska ut samtidigt, det blir totalstopp i trappan, handikappade och äldre trycks ner när friska yngre personer slår sig ner för dessa som jag vill kalla fasta stegar.

Mitt upprop är detta: Flytta inte in i dessa dödsfällor! Åtminstone inte högre upp än första eller andra våningen. Tänk vad som händer i ett höghus med kanske 6 våningar och uppåt när paniken sprider sig och kanske 100 tals människor ska ut och ner på dessa kanske 80 centimeter breda fasta trappor.

I dag är min blogg en varning, tag den på allvar!

Kan de långa handläggningstiderna på försäkringskassan vara medvetna i sparsyfte?


Långa handläggningstider och försenade utbetalningar är lönande för staten. Pengarna ger ju ränta under den tid de hålls inne.


Samtidigt ger de väl även mantra hänvisningen, som vi hört Alliansen skrika sig hesa genom hela sin mandatperiod, ”Jobblinjen” ytterligare en dimension. Jobba och du slipper vänta på ersättning från försäkringskassan och de ekonomiska bekymmer det kan föra med sig.

Säkert ligger det en del sanning i mitt resonemang.


Jöran Nordberg

Han var liksom Andreas Rhyzelius, vilken jag skrev om igår, hovpredikant. Men även regementspräst och som sådan hade han följt den svenska armen sedan 1707 tills han vid slaget om Poltava blev rysk fånge.

Han släpptes tillsammans med en hop andra prominenta svenskar ur rysk fångenskap och var hemma i Sverige igen 1715.

Här blev han predikant för återstoden av sitt liv i Klara församling i Stockholm.

Hans berömmelse vilar dock på sin krönika om Karl XII, vilken utkom 1740, och som var rikt illustrerad. Kungen framställdes så verklighetstroget som möjligt. Kungens slag och gärningar uppförstorades inte utan tvärtom stora slag och gärningar framställdes som mindre viktiga.

Detta fick Voltaire, den store franske filosofen, att grymta om förklenande och kritiskt kalla verket illa skrivet. Boken översattes nämligen till både tyska o franska så den lästes även ute i Europa. Den är dock trogen verkligheten i många stycken och ännu i dag ses den som en oumbärlig historiekälla.

Voltaire själv var som författare en stor satiriker så att han kritiserade Nordberg är nog inte så konstigt. Deras stil och berättarkonst skildes sig åt som natt och dag.

fredag 16 januari 2009

Jesus lidande på korset skrämde folk i England, krucifixet togs ner.


Det är en församling i England som nu beslutat ta ner krucifixet av den lidande Jesus som hängde utanför kyrkan.


Fler och fler kände ett obehag av att se det när de besökte kyrkan.

Frågan man ställer sig är, varför och varför just detta kors på just denna plats? Krucifix av liknande slag finns i och utanför all världens kristna kyrkor. Har något behövt tas ner tidigare? Jag vet inte. Men funderingar runt detta kors som nu tagits ner bör göras.

Vem tillverkade det och under vilka förutsättningar? Vad finns i närheten, under korset ex? Vad har fått en kristen symbol av hopp att te sig skrämmande? Kan det vara så enkelt som det sägs att några få barn blivit skrämda och ledningen av kyrkan utifrån detta bestämt sig för att ta bort det och ersätta det med ett lite mindre verklighetsavbildande kors? Varför den just nu blivit skrämmande är konstigt då den, som jag tolkat, hängt där sedan 1960.


Andreas Rhyzelius

Han var hovpräst och fältpräst hos Karl XII dennes sista färd till Norge där kungen sköts med en kulknapp som vi alla vet. Kulknappen finns att bese på Varbergs fästning.

Efter kungens död tog Andreas arbete som domprost för att sedan bli biskop på gamla dar.

Hans stora intresse var att kopiera urkunder ur den svenska kyrkans historia. Han fick med tiden en omfattande samling av denna litteratur.

Utöver detta var han ilsk och omedgörlig mot all form av ickeortodox lutheranism. Hernhuttarna ex förföljde han nitiskt och utan pardon i skrift och ord.

Han arbetade också för att de trånga medeltidskyrkorna skulle ersättas med rymliga kyrkor. Tiden var en befolkningsökningstid så kyrkorna räckte inte till.
För lite mer om vad han skrev om kan man få en liten inblick i här.

torsdag 15 januari 2009

Att bli lurad har att göra med människans tro på en bättre värld.


Människan vill tro på en allsmäktig frälsare som kommer och räddar människan från orättvisor och problem och i förlängningen utrotar sjukdom och åldrande och ger människan evigt liv.

Jag tror själv på Gud och är övertygad kristen. Men även de som inte tror på en Gud tror i många fall på varelser på andra planeter som ska komma hit en gång i ett utvecklingsstadium som gör att de kan lösa alla våra ovanstående drömmar.

Därför ser många, eller rättare sagt, tolkar många ljusfenomen som en bekräftelse på besök av UFO som har ett vakande öga på oss så vi inte utrotar allt liv här mm.


Men som nästan alltid kan dessa fenomen rättas ut till verkligheten omkring oss. Där detta inte går är det brist på kunskap anser jag, som gör en förklaring omöjlig. UFO tror jag inte på men Gud tror jag på. Vi är ensamma i ett stort ödsligt obegränsat universum tror jag, tills jag blir överbevisad om motsatsen, vilket jag tvivlar på händer.


Abraham Sahlstedt

Han började som kopist och slutade som vår första proffsiga litteraturkritiker. Han skrev språkliga handböcker och slog vakt om den svenska moralen i litteraturen.

Hans etiska grundsyn var fransk klassicism. Denna hade som grundbult två viktiga kännetecken, Förnuft och Måttfullhet. Inga överdrifter och förnuftigt beskrivande och ordval.

Man kan se likheter med de gamla filosofernas tankar, förnuft och måttfullhet var grundbegrepp hos bl.a. Sokrates. Men även hos Platon och Aristoteles.

Allt går igen och påverkan av de gamla filosoferna finns överallt då som nu.

onsdag 14 januari 2009

Nya rön om Vintergatan visar hur lite vi egentligen vet.


Man kan tro att vi visste det mesta om vintergatan eller åtminstone dess storlek.
Men nej då, inte visste vi det fast vi har alla dessa mätinstrument.


Hur mycket vet vi egentligen och vad ska man tro om allt vetande som egentligen är teorier och inget annat? Kan man jämföra vetenskap med gudstro? Ja visst båda handlar om ställningstagande och tro inget annat. Det finns ingen konkret vetenskap. Inget konkret vetande. Enbart vetande grundat på teorier och metoder som ses som riktiga i just vår tid.


Sven Hof

levde mellan 1703-86 och är mest uppmärksammad som språkforskare, lärare och slutligen rektor vid Skara gymnasium 1742-57. 1757 blev han professor. Han gjorde värdefulla iakttagelser om sin tids språk och hur det användes vilket han nedtecknade i sin skrift Swänska språkets rätta skriftsätt där han förordar en mer ljudenlig stavning och i sin Dialectus Vestrogothica där han beskriver västgötadialekten. En helt riktig ståndpunkt tycker jag vilket även skulle behövas i det engelska språket.

Men han misslyckades och även med det han kanske än mer ville bli ihågkommen för och det var sin forskning i lanthushållning. Han lämnade in många arbeten till vetenskapsakademin inom detta fält men refuserades ideligen.

Men nog kan han vara nöjd ändå, ihågkommen blev han, bland språkforskare och är så även i dag. Nog är det få förunnat, då jag misstänker flertalet önskar att få ett odödligt namn i historien och inte bara försvinna när de anhöriga glömt. Men då i positiv bemärkelse.
Det finns personer som blivit odödliga på grund av sin dumhet och grymhet också.
Låt oss ta varning av dessa drumlar och inte se upp till dessa omogna tokskallar.

tisdag 13 januari 2009

Nakenhet i dag är skamligt, för 30-40 år sedan var det tvärtom.


I dag ska finns det sexuella anmälningsmöjligheter inom all slags media. Jämställdheten har resulterat i sexförbudsreklam. En inriktning har utbytts till sin motsatts.

Jag tänker på 60 talets sexvåg, fri sex och 70 talets låtgå-sex då tidningar var fulla av poseringsannonser och även lättklädda damer. Vi som var med då förstår dåligt den sexuella frihetens motsats som nu sett dagens ljus. Men så är det väl, nya generationer har motsatta ideal mot föräldragenerationen, konstigare är det inte.


Jacob Jonas Björnståhl

Specialintresset för honom var de orientaliska språken. Han reste mycket och samlade på sig diverse ting då han även hade samlarvurm.

Han skrev en avhandling 1763 om arabiska språkets betydelse för att rätt kunna tolka de hebreiskt nedtecknade tio Guds bud.

Han arbetade som lektor i Uppsala men reste snart ut som handledare för två av den berömda ätten Rudbecks ättlingar.

Efter tolv års resor dog han under en resa i Salonki.

För något mer kunskap om denne resenär se här