Google

Translate blog

måndag 14 april 2008

Ondskan finns även i vår tid


Marburgskolan innefattade män som Hermann Cohen och Paul Natorp. Nykantianismen var ett i första hand de vetenskapsteoretiska och kunskapskritiska frågeställningarnas forskningsprogram.

Cohen utvecklade ett slag av panlogism enligt vilken de logiskt matematiska fodringarna inte bara bestämmer vetenskapens form utan även dess innehåll. Tänkandet självt producerar den värld som är vetenskapens föremål och erfarenheten sitt objekt.

Det fanns en hel del olika nykantianska skolor och inriktningar under sekelskiftet vi talar då om sekelskiftet mellan 1700 och 1800talet.

Tysklands filosofer var i ropet och mycket inflytande kom därifrån.

Skolor kommer och går medan nya idéer uppstår och andra försvinner. Vissa består i böcker och blir klassiska och intressanta att se som bakgrund för hur filosofin förändrats genom tiderna andra förfaller i glömska och försvinner helt. Vilka som försvinner eller inte är ofta slumpens val.

Något fastnade i rätt tid för en viss tankekedja eller för en viss filosof vilken lyckades rädda minnet av detta för eftervärlden. Ja slumpen kan döda genier och förhärliga dårar det har vi sett många exempel på genom historien. Äras den som äras bör är inte alltid sant.

Nu till denna artikel som visar hur vissa saker en gång ärats men som historien i dag fördömt.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152168

Detta visar att det även i kyrkan som ska gå de godas och mänskligas ärenden om man inte tolkar bibeln som fan läser den finns och har funnits många onda män och kvinnor. Det är inte konstigt, om det är någon plats det onda vill utplåna och nästla sig in i så är det självklart i kyrkan. Förvillade kristna som inte förstår det kristna budskapet men likväl tror sig vara kristna har förstört mycket i vår värld. Läs artikeln och begrunda över det öde som drabbade hundratals under en ond tid där kyrkan gick de ondas ärenden säkert utan att förstå detta. Tänk begrunda och se tecknen från vår tid men stötta dem inte.

Ondskan finns idag också i politik som i vardag. Rättvis fördelning exempelvis finns detta i Sverige i dag exempelvis? Se på arbetslösas situation och hur skatterna fördelas. Är det godhet eller egosim och ondska som styr mer och mer även i vårt land i dag. Vart kan det leda? Tänk vidare.

söndag 13 april 2008

Vem eller vad åker i Hissen?


Hissars konstiga uppträdande, de väntar och öppnar sig och tar sig en egen tur. Hur många har inte upplevt detta? Jag har det många gånger. Du tar trapporna istället för hissen och plötsligt öppnar sig hissen när du kommer upp en våning utan att någon finns i närheten.

Ibland öppnar sig hissdörren innan du kommer fram till den. Ibland följer den dig på väg ner för trapporna du hör den hela tiden och när du kommit ner i källarplanet så stannar den och öppnar sin dörr. Ja exemplen kan göras många. Men vad är det som får en hiss att ta en egen tur? Vad får den att följa en ner för trapporna och öppna sig för en när man kommit till en viss våning utan att någon tryckt på någon knapp?

Jag tror många upplevt detta. Men även att många inte reflekterat på det. Det är konstigt, det kan vara skrämmande, det kan vara oförklarligt. Men en sak är det inte och det är inbillning.

Detta har jag funderat på under v 15 och jag har inte kommit fram till något svar.

lördag 12 april 2008

Bra talare på 1 maj!


Nu ska vi se på Langes om skrev om materialismens historia i sin bok från 1866. Denna bok sträckte sig från antiken till nutid som då var 1800-tal säkert påverkad av tidens strömningar. Det var tiden då Marx och Engels påverkade med sin materialism med flera.

Lange anser som vi i dag också gör att naturvetenskap är en materialistisk vetenskap. Och även som idag att naturvetenskapens inte är den enda verkligheten. Detta var något som vetenskapen inte höll med om då. Allt skulle kunna förklaras naturvetenskapligt ansågs det under den tid som fått sina idéer till stor del från upplysningstiden. Men Lange ansåg att det även fanns en ideell värld som vi kan vi få kunskap om genom dikten.

Riktigt så kanske vi inte tänker i dag. Istället ser vi andra forskningsmetoder än den positivistiska kvantitativa mät och vägbara metoden där statistiken är ett hjälpmedel. Vi har metoder som är kvalitativa. Metoder som den hermeneutiska se för enkel förklaring på följande länk vad denna innebär.
Det hade varit bra om en pastor talat på arbetarnas 1 maj. Detta då socialdemokraternas politik är kristen i så motto att de har en rättvis fördelningspolitik. Detta har inte de borgerliga av i dag som istället fördelar resurser från de sämst ställda till de som har jobb är friska och har framgång. Detta är så långt ifrån Jesus tankar man kan komma. Så Stark är ett bra namn fler borde komma och tala på andra platser från kyrkans värld denna dag. Men nu verkar det som om detta av någon konstig anledning stoppas.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152076

fredag 11 april 2008

Vad finns där ute?


Liebmann var en av de som ansåg att vi skulle återvända till Kants filosofi. I sin bok Kant och epigonerna som han utgav 1865 avslutade han varje kapitel boken med strofen, Vi måste återvända till Kant.

Vad Liebmann retat upp sig på var de nya systembyggarna som kommit efter Kants filosofi. De tänkare som jag här på bloggen har beskrivet efter Kant.

Nykantianisterna var en ny inriktning som ville återgå till renlärighet ifråga om filosofin och då Kants lära. Det dessa män i första hand retat upp sig på och tröttades av var den spekulativa filosofi som kommit efter Kant som Hegel och Marx exempelvis.

Ja nya strömningar föder motströmmar inom filosofi som inom allt annat. Det dialektiska tänkandet är nog inte dumt. Ur ett läge eller en uppfattning föds motstånd som vill göra gällande en motsatt uppfattning och ur dessa motsättningar blir något nytt skapat ut båda dessa ståndpunkter. Detta nya gäller en tid för att sedan få nya meningsmotståndare och så är det två uppfattningar på kollisionskurs igen och ur detta bildas åter något nytt osv. osv. Tes, antites och syntes är begreppen som hör samman med detta dialektiska tänkande som jag själv tror är riktigt tänkt.

Vad finns där ute är en berättigad fråga och då i förhållande till vad finns här på vår planet. Nu har en ny överraskande djurart upptäckts. Men hur många fler finns att upptäcka. Ja upptäcka och upptäcka. För att ett djur eller för den delen växtart ska ses som upptäckt måste den registreras av vetenskapen. Säkert har de flesta om inte alla djur och växtarter redan setts och i flera fall använts av människor genom historien. Men de har inte registrerats så alla människor kunnat få kännedom om dem. Därför ses en upptäckt av en ny art som upptäckt först när vetenskapen registrerat den oberoende hur många människor i närområdet som än i generationer vetat om dess existens.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1095993.svd

torsdag 10 april 2008

Varför ska gamla numera isoleras?


Schopenhauers metafysik behandlar musikens, könslivets och viljeförnekelsen. Hans system börjar med påståendet att Världen är en föreställning som enbart finns till för vår föreställning av verkligheten. Det är en skuggvärld en värld som av Indiens vise kallas Mayas slöja.
Schopenhauer tog sina idéer ur både Platons idévärld och Upanishaderna en av de heliga indiska böckerna.

Världen är en föreställning, är en sats, enligt Schopenhauer, som ska kompletteras med satsen Världen är vilja. Han anser i motsats till Kant att människan kan få kunskap i tinget i sig, tingets väsen.

Människan har ett metafysiskt behov. Att enbart existera i tid och rum är inte nog för människan utan hon önskar även kunskap om tillvarons kärna.

För detta sökande är filosofin ett utryck. Då man genom denna drivs att söka kunskap om allt, vanligt och alldagligt. Men framförallt, naturligtvis, är det dödens faktum för oss alla som får oss att söka meningen med allt och livet.

Därför är döden filosofins egentliga inspirationskälla. Detta var kort hur Schopenhauer tänkte och resonerade i mitten av 1800 talet och i detta finns likheter och instämmanden med hur Platon tänkte i filosofins gryning.

Var kommer dumheterna ifrån att äldre till varje pris önskar bo kvar hemma i ensamhet och misär? Man tar för givet att alla gamla vill bo hemma utan att träffa en människa mer än hemtjänsten. Förr fick de gamla som önskade även om de var friska i övrigt flytta till gemenskap på ålderdomshem. I dag har ensamheten fått social status i så motto att det ses som fel att låta gamla flytta in i äldreboende om det inte finns mycket starka medicinska skäl för detta allt i syfte för att spara in pengar som sedan används till ickeviktiga ting inom kommunerna. Ting som studieresor för tjänstemän mm till gagn för de själva men knappast för äldre. Låt äldre få välja själva om de önskar leva sina sista dagar i sitt hem eller på ålderdomshem. Att ensam behöva leva i sitt hem utan kontakt med andra är människoplågeri. En ynklig politik.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1102587.svd

onsdag 9 april 2008

Planering dålig i vissa kyrkor


Kierkegaard ansåg att tro är att lyda Gud mot allt förnuft. Att upptäcka det osannolika och sedan hålla fast vid detta med stark lidelse.
Så sa Kierkegaard.

Han var även motståndare till en harmonisering och kompromiss mellan kyrka och förnuft. vetenskap, filosofi, etik och världens krav på människan.
Så sa Kierkegaard.

Av den anledningen förkastade han den existerande kyrkan som han ansåg för världslig.
Så sa Kierkegaard.

Ingenting kan förena den kristendom som är ensamhet, ångest, förtvivlan, syndabekännelse och utstötthet med den kyrka som är full av kyrkliga ämbeten.
Så sa Kierkegaard.

Ångest är honnörordet i Kierkegaards filosofi. Den såg han inte som fruktan för något bestämt utan som en metafysisk ångest vilken kommer på oss och avslöjar vår längtan som evighetsvarelser vilka söker något mer än vår jordiska existens. Vår ångest öppnar därför vägen till tro och frälsning en väg som är stängd för den nöjde och tillfredställda människan.
Så sa Kierkegaard.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151918

ett bra förslag man kan läsa om här då det gäller nattvardens utdelande. Men ett problem som inte tas upp är de gudstjänster där prästen av tidsbrist inte hinner dela ut nattvarden. Där prästen en halvtimme efter gudstjänsten ska vara i en ny kyrka för en ny gudstjänst. Dålig planering, javisst. Skulle lätt åtgärdas om gudstjänsten började en halvtimme tidigare i första kyrkan. Men nu är det inte så i många fall. Mitt förslag är då att istället för att avsluta med en nattvard efter gudstjänsten istället börja med en innan gudstjänsten. Denna kunde utdelas på stående fot på väg in i kyrkan eller avsides. Enkelt och tidsbesparande där tid saknas.
Så säger Jag.

tisdag 8 april 2008

Dagens o gårdagens Byggherrar +Marx


Här kan vi läsa om ett evigt problem i vår tid. Sedan 70-talets byggande har vi haft mer fuktproblem i byggnader än någonsin tidigare i historien.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article75932.ece

Hur många tegelbyggnader har haft fuktproblem som varit byggda innan 70-talet? Inte är det många. Hur många sedan 70-talet? Nästintill alla. Skolor har fått rivas privathem fått saneras ja exemplen är många sedan byggbransch blev lika med ackordsbyggande.

Ackordshetsen, nya oprövade material och hänsynslösa byggherrar är problemet. Byggherrar som har en deadline då bygget ska vara klart vilken ska hållas med alla medel. Tidigare generationers byggherrar som satte en ära i kvalitet har ersatts av herrar som bygger så stor kvantitet som möjligt på kortast möjliga tid till en förutbestämd kostnad.

Resultaten har vi sett i många år nu. Byggen som är fulla av fukt och ibland inte kan renoveras utan måste rivas. Hälsovådliga hem som om de ska renoveras, renoveras av samma hänsynslösa kostnadsjagande byggherrar och snart uppstår problemen på nytt. Byggbranschen är kaputt och någon förändring syns inte.

Nu till dagens filosof Karl Marx

Karl Marx och historiska materialistiska dialektiken. Här ansågs att historien gått framåt mot allt ädlare produktions- o arbetsdelningsformer. Marx ansåg att Hegels tal om andens utveckling var galet, istället var det de materiella förhållandena och de ekonomiska fördelningarna som var utvecklingens motor mot den ädla slutpunkten, det klasslösa kommunistiska samhället. Vägen dit kantas enligt Marx av vissa punkter vi redan har passerat. Produktionsförhållandena var utgångspunkten.

Under olika epoker hade olika klasser stått i motsatsförhållande till varandra. Slavar och slavägare under antiken var ett exempel, livegna och feodalherrar ett annat. Arbetare och borgare under vår tid, kapitalismens tid. Under varje tid har klasser kämpat mot varandra och drivit utvecklingen framåt.

Kapitalismen såg han som klassamhällets sista motsatsform enligt ovan. Kännetecknet under denna är förtryck, misär och alienation. Det har även under denna tid utvecklats specialisering av arbetsuppgifter. Vi har under 1900-talet sett sådan specialisering av produktionen exempelvis det löpande bandet.

Men kapitalismens skörd kommer att tas av socialismen trodde Marx. Den socialistiska revolutionen ska komma och med detta proletariatets övertagande av produktionsmedlen. All privategendom och alienation ska sedan avskaffas och det klasslösa samhället att byggas upp.

Det var Marx tanke, kortfattat beskriven. Han levde under 1800-talet och skrev Kapitalet som gavs ut 1867 en bok där han förklarar sina tankar i stor detaljrikedom. Boken ser ut som en bibel i format. Vi har upplevt eller läst om den kommunistiska revolutionen i verkligheten och även dess fall. Kommunismen fungerade inte som statsskick det tror jag ingen realistisk person kan opponera sig emot. 1989 föll den kommunistiska drömmen troligen för alltid.