Google

Translate blog

lördag 13 september 2008

Grymhetens och omänsklighetens ansikte döljs bakom sjuk pressfrihetstanke.


Läser att bilder och obduktionsprotokoll lagts ut på piratebay vilkas ägare anser att det är pressfrihet och helt rätt.
http://sydsvenskan.se/sverige/article365073/Arbogapappa-vadjar-till-The-Pirate-Bay.html
Borde det inte innebära åtal mot den som lagt upp bilderna? Var inte dessa protokoll hemliga? Om detta skulle vara lagligt skulle lika gärna alla rättsfall, psykiska utlåtanden, läkarjournaler, kontoutdrag mm vara helt ok att lägga ut på nätet för den som hade tillgång till detta.

Pressfrihet, yttrandefrihet mm var säkert inte menat att fungera som att förödmjuka och skämta med mordoffers anhöriga. Använd pressfriheten till vad den avsetts till, att sprida olika uppfattningar i samhället, inte som nu att förödmjuka och göra oskyldiga ledsna.
Stoppa grymhetens ansikte och dess lakejers idéer. Vi har sett nog av dessa ondskans människor historiskt. Använd piratebay till fria nedladdningar av vad slag, men använd inte sajten till omogna överdrifter. Vill verkligen ägarna till sajten att deras hemliv och katastrofer läggs ut på nätet? Om någon av deras anhöriga dör, kan de då tycka att bilder av deras obduktion ska läggas upp på nätet? I så fall är hela idén med piratebay sjuk och ägarna likaså. Men genom att ha tillåtit de osmakliga bilder som nu lagts upp så kan vem som helst tolka om idén med sajten. Jag har alltid varit positiv till den. Men nu har jag blivit mycket besviken på ägarnas agerande i detta fall. Fy skäms på er!!!

Kungen eller inte kungen.

Erik Sparre var en lärd man som var motståndare till den absoluta kungamakten. Makten ska utgå från folket skrev han under de sista decennierna av 1500-talet. Lagen skulle stiftas av riksråd och ständer genom detta skulle undersåtarna ha del i makten ansåg han.

Han var bildad i Frankrike men hade inte anammat de teorier som florerade där. De franska naturrättsteoretikerna ansåg att kungen skulle vara insatt av folket och vara folkets tjänare. Nej, Sparre låg ideologiskt närmre den gamla romerska rätten.

Här skulle regler istället upprättas om i vilka former undersåtarna skulle ha rättigheter. Dessa tankar skulle få framtiden med sig. Att tjäna staten, inte ha en härskare som tjänade folket för folkets skull. Det skulle dröja många år innan vi fick en antydan till ett sådant styrelseskick. Som naturrättsteoretikerna i Frankrike önskade, gammalsocialdemokraternas upphovsmän, hade dessa idéer förverkligats under några tiotal år. Men det skulle som vi vet med tiden visa sig att dessa idéer inte skulle hålla utan vi är där i dag där segregation och klassindelning åter är en ledstjärna för politikerna. Dock inte lika öppet som det var en gång för länge sedan.

fredag 12 september 2008

ARBETE SKAPAR FRIHET Arbeit Macht Frei.


Läser om arbetslinjen och hur detta omänskliga begrepp, som går som ett mantra genom Sverige, drabbar oskyldiga som segregeras ut i utanförskap och misstänkliggörs som parasiter.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157337


Detta är inte ett kristet budskap, visst är det ett budskap, men ett ont omänskligt begrepp som utnyttjas i samhällsförändring och människosynssyfte. Människan bedöms som värdelös om den inte har arbete i dag. Samtidigt får inte alla arbete hur mycket de än kämpar för detta.


Den som gör allt för att få arbete och inget får bestraffas i dag hårt av den politik som förs och som inga andra svar har än arbetslinjens budskap. Arbete ger frihet. Tänk lite på dessa ord,
de sas och stod på platser som vi i dag ser med fasa mot. Men är inte Alliansens arbetslinjepolitik detsamma som dessa tre ord som sas i en annan tid där omänsklighet rådde? Utan arbete i dag, låg ersättning, förakt genom högre skatt än den som har turen att ha arbete.


Misstänkliggöranden m.m. m.m. NU senast är beslutat att den som varit arbetslös länge i april ska få en samhällstjänst vilket innebär 8 timmars arbete för som mest 12000 kr/mån alternativt socialbidragsnormen. Vi har härmed fått en underklass på arbetsmarknaden som ska ge gratis arbetskraft för i första hand kommuner och landsting.


Olaus Magnus 1555

Olaus Magnus med sitt jätteverk om de nordiska folkens historia utkom 1555. Det omfattar 476 kapitel på 22 böcker. Här berättar han mycket av hörsägen och egna uppfattningar om lappar o finnar, väder och vind, vidskepelse och religion. För att inte tala om jättehistorier, som vi vet finns ju många historier om hur dessa kastade stora stenbumlingar på de första kyrkorna i Sverige. Amasoner tog han också upp. De som omtalas i grekiska och romerska skrifter ansågs här i norden vara nordiska kvinnor som härjat nere i Europa för länge sedan.

I hans bok fanns information om hur människor levde till vardags o fest. Vilka djur och växter som fanns i norden och även hur åkerbruk, bergsbruk och lag o rätt såg ut och även vidunder togs upp, havsvidunder m.m. Det kändaste vi har i dag är Storsjöodjuret i Jämtland.

Så nog var historiska skrifter mer omfattande under tidigare eror än vad de är i dag. För att få tillgång till detta otroligt vackra verk o original får man vara beredd på att betala runt 80 000 kr hos de få antikhandlare som har verket.

torsdag 11 september 2008

Hur har Gud misstolkats som ondska med uppgift till anhängarna att mörda oliktänkande?


En missuppfattning av vad ondska innebär framförs här.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157186
Det är skrämmande att läsa hur en tro på Gud kan ha missuppfattats till den grad att man tar fel på gott och ont. För nog är det väl en god Gud dessa tror på? Inte Guds motsats hoppas jag.

En krönikör av många fler om hjältekungen Vasa.

Rasmus Ludvigsson, en av många krönikörer som beskrev Vasa och hans söners livshistoria. Det skrevs många hjältehistorier om Gustav Vasa genom seklerna. Långt fram i nutid förskönades historien om Vasas äventyr i Dalarna och ännu i dag finns skrifter i omlopp som förfalskat historien.

Ludvigssons skrifter vilar på en annan historieförfalskare som florerade under dessa år,
Peder Swart. Se denna länk för lite mer om hur det gick till med källinsamlingen.
http://www.sub.su.se/national/tvasa2.htm

Men Vasa är inte den enda som förfalskats i historien, dock den värste svensken. Hur många skolbarn genom åren har inte fått lära sig att Vasas äventyr vilar på sanningen och därför skulle läras in.

Hela mänsklighetens historia är i många fall vinklad utefter vem som skrivit den, vinnarna eller förlorarna i något specifikt krig. Vännen eller fienden till någon statsman, den subjektive upplevaren av någon händelse eller den objektive tolkaren av samma händelse. Man bör därför alltid vara något kritisk vid läsningen av historia och inte ta allt som sant och äkta.

onsdag 10 september 2008

Microsoft snart utkonkurrerad av Google?


Google, dagens komet på företagsmarknaden, har kommit med en egen webbläsare:
http://www.idg.se/2.1085/1.177142
Frågan är när de kommer med ett eget gränssnitt? Det mesta i övrigt inom mjukvaror finns i dag hos Google. Frågan är även vem som kommer att vinna marknaden i framtiden av Microsoft och Google? Mitt tips är att Vista inom några år får konkurrens från Google.



Vasa och aristokratin

Hovkultur anno 1500 tal. Lärdom började spridas utanför kyrkans värld i Sverige under
1500-talet. Ja inte för att Gistav Vasa blev direkt bildad men aristokratin, hovet och inte minst
hans söner, sattes i lära.

Kunskap blev intressant för att man influerades från humanismen ute i Europa.
Det var mode att utbilda sig inom aristokratin. Den som många under denna tid tog intryck av var Erasmus, för lite mer info om honom se: http://www.sub.su.se/national/toran10.htm alternativt sök någon uppsats, det finns en hel del att läsa om honom på nätet.

Erik XIV och även Johan III förkovrade sig mycket inom de humanistiska skrifterna.
De romerska författarna Vergilius och Cicero var Erik väl förtrogen med genom sin läromästare Beurreus.

Detta intresse för romersk kultur kunde ses då Erik kröntes 1561. Han red då in i Stockholm genom en uppbyggd romersk triumfbåge. Han hade även namngivit sin hovnarr till Herkules. Så nog var hovlivet romerskt inspirerat med inslag av grekisk kultur. Att Erik senare avsattes, fängslades och föråt sig på en troligen förgiftad ärtsoppa är en helt annan historia.

tisdag 9 september 2008

Omogenhet hos chefsredaktör gör att bajsbild publiceras.


Jag läser om hur Östgöta Correspondenten publicerat en skymfbild på Jesus.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157148
Visst ska man säga ifrån när någon gjort något så barnsligt och provocerande till glädje enbart för den onda makten. Men man ska inte ta lagen i egna händer eller hota den som gett tillstånd till barnsligheterna. De som gör sådant får en gång stå till svars för sina handlingar. Att döma tillhör Gud i fall som detta, inte människorna. De som publicerat har gjort sitt val, valet att skymfa, och får själva en gång ta konsekvenserna för sitt handlande. Det handlar om tryckfrihet i betydelsen av arr förödmjuka och detta var knappast meningen med den.


Humanism anno 1500-tal.

Humanism var i ropet på 1500-talet. Man läste de gamla filosofernas skrifter och översatte dem till latin. De språk man ansåg förfinade var grekiska, latin och hebreiska.
Språken som de klassiska skrifterna var nedtecknade på. Romarrikets skrifter var på latin.
De grekiska filosofernas originalskrift var självfallet grekiska medan hebreiska var bibelns språk i original.

Att studera skrifter i dess originalspråkdräkt var att gå till källan. Så görs även idag vid nyöversättningar av något klassiskt verk. Helt vad som står i en skrift kan aldrig fullt ut översättas till ett nytt språk. Grammatiken skiljer från språk till språk och känsloyttringar i ett språk kan aldrig helt förmedlas till den som inte talar språket eller är uppvuxen med det som sitt modersmål.

Även i dagens språk finns uttryck som inte helt kan översättas. Hur översätts lagom, ett unikt svenskt utryck, till andra språk för att ge ett exempel. Hur översätts och bibehålls känslan vid översättning av engelska trickster till svenska? Det är alltid problem vid översättningar av skrifter av det slag som vill förmedla viktiga tankeexperiment, som filosofiska eller religiösa alster, och inte förlora något på vägen i översättningen. Det är lätt att översättaren ger sin tolkning av texten som denne tolkar den genom sin förförståelse eller sin kultur. Och det är långt ifrån alltid hur författaren menade att texten ska tolkas. Men detta får författaren aldrig veta då denne inte är införstådd i vad hans verk innehåller känslomässigt i översättningen till ett språk denne inte behärskar fullt ut.

måndag 8 september 2008

1588 trodde man domens dag skulle komma.


Alla uträkningar pekade på detta år. Man var helt överens med de tolkade apokalyptiska skrifterna i detta avseende och bävade för 1588.

Slutet skulle komma, astronomiska kalkyler inklusive numeriska kalkyler pekade alla mot detta ödets år.

Smålänningen Nicolaus Ringius var en av de eldsjälar som nitiskt proklamerade detta och därmed skrämde upp sin omgivning. Han var mycket lärd inom området och man lyssnade till honom.

Någon gång under 1600 talet skulle jordens förutbestämda sextusen år vara till enda också enligt bibeltolkarna. Tecken i skyn hade börjat uppenbara sig. En ny stjärna hade uppenbarat sig i stjärnbilden Cassiopea 1572. Krig, pest och hunger härjade och järtecken hade setts i skyn. Riktigt varför 1588 pekades ut i skrifternas dunkel var dock ingen riktigt på det klara med.

Tiden gick och inget speciellt hände om man inte fortsatte att leta efter tecken. Sök och du ska finna heter ett utryck. Självuppfyllande profetia ett annat. Men inget av detta, inte heller tron som sägs kunna försätta berg, gjorde att 1588 eller 1600 talet hade jordens undergång i sin agenda. Det kan vi nog vara överens om.

Bättre med Socialdemokraterna för de sämst ställda är självklart.

Läser i dagarna att en S-regering skulle klara den ekonomiska politiken bättre än Alliansen. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157127
Det låter jag vara osagt. Men jag tror att den skulle fört en rättvisare politik och inte segregerat arbetslösa ekonomiskt och därmed skapat ny utanförskap.

söndag 7 september 2008

Läten från människor och djur.


Människan är ett däggdjur. Liksom djuren har vi olika läten beroende på hur vi mår eller önskar meddela oss till de som ingår i vår flock eller som tillhör en annan flock.

Misstänksamheten mot främmande artfränder finns hos alla däggdjur, även människan.
Olika dialekter och uttal finns bland fåglar och troligen även andra djur beroende på var de finns och lever.

Detta har uppstått genom isolation från artfränder. Olika fågelläten från samma ras finns på olika öar på ex Galapagosöarna. Men är säkert en sak som finns överallt. Vi människor skiljer oss inte från detta. Människan har många olika språk och i dessa språk finns även många slag av dialekter.

Säkerligen är det samma sak i djurvärlden fast vi kanske har svårt att höra dessa skillnader.

Utseenden och teckningar är även de olika bland samma djurras. Fåglarna på Galapagos (finkarna) skiljde ju, för att ta ett exempel, ut sig på olika öar och så fick Darwin idén om evolutionsläran.

Människor är likadana, vi har olika hudfärg beroende på var vi ursprungligen fanns i årmillioner. Svarta, mörka i olika nyanser, vita i olika nyanser. Hårfärg skiftar och snedheten av ögonen likaså.

Men vi som är vita, för att ta ett ex, ser färgade som väldigt lika varandra och även de med sneda ögon, asiater, ser vi som mycket lika varandra. Detta tror jag inte asiater gör om sig själva eller färgade överhuvudtaget.

Vi vita ses säkert som väldigt lika av dessa grupper medan vi själva ser oss som mycket olika utseendemässigt och därför lätt känner igen släktdrag med våra närmsta och ser hur vi liknar våra fäder och syskon men ändå har olikheter.

Vi är alla lika, djur som människor. Vi är båda djur och som sådana stamdjur i många fall, vi är som människor flockdjur. Att skilja ut sig från flocken kan innebära utfrysning, det gäller både bland människor och bland andra flockdjur.