Google

Translate blog

söndag 29 juni 2008

Skräp saknas därför kastas det på gator och torg.


I tidernas begynnelse, igenom medeltiden och fram till nutid fanns avföring, avlidna och hushållsavfall liggande på gator och torg. Blivande läkarstuderande under medeltid och tidigare, fick rådet att ta chansen att obducera lik de passerade vid vägkanterna på landsbygden, för att den vägen lära mer om hur människokroppen var beskaffad. Avlidna och mördade låg ofta kvar där de fallit om de inte hade anhöriga i närheten som tog hand om kroppen. Till glädje för råttor och asätare. Korpar var ex väldigt vanliga likätare förr.

Idag hittas självklart inte lik utefter vägarna om det inte handlar om mord.
Mordoffer tas då hand om direkt.

Avfall i dag som hittas och ses vid vägkanterna är oftast papper av skilda slag som kastas ut från fordon, alternativt avställda fordon som sätts ut i naturen av oförstående egoister som inte begriper bättre.

Det absolut vanligaste är dock papper och matrester som kastas under helgkvällar i centrala delarna av våra städer, där uterestauranger och matställena ligger som pärlor på rad. Bevis för detta påstående kan fås vid besök i centrum av någon stad vid tidigare gryningstimmar, innan det kommunala rengörningsarbetet kommit igång.

Varför kastas då dessa förpackningar på gator och torg istället för i de, i många fall, näraliggande papperskorgarna?

Kan det vara för att människor tycker att det är meningslöst, då många papperskorgar är så omoderna att det lika snabbt som de fylls töms av våra kråkfåglar på jakt efter matrester? Kråkfåglarna, inklusive likätaren korpen, har här fått en ny vana i brist på lik.

Nej, jag tror inte det är svaret. Kan det vara slöhet? Nej knappast, kan man vara uppe och röra sig vid dessa tider det handlar om är det inte slöhet. Ja jag vet, rörelserna har i många fall att göra med hopp om sexuella kontakter. Så det kan ses som ointresse för annat och detta accelererat av spritintag.

Kan det vara spritens fel? Nej knappast, även vid nöjesarrangemang där inte spritintaget är stort skräpas det ned.

Kan det vara barns oförstånd? Nej, nätternas folkvandringar innefattar inte barn.
Det är vuxna myndiga och ungdomar i tonåren.

Ska vi skylla på tonåringarna? Nej, de har lärt sig i skolan att nedskräpning inte är så lämpligt agerande.

Min uppfattning av problemet nedskräpning i offentlig miljö är att det ligger i generna. Människan har i alla tider kastat skräp där de går och står. Vid boplatserna har de ibland haft en bestämd plats nära boningen där de kastat hushållsavfallet. Därefter vid den urbana utvecklingen kastades skräp, inklusive nattkärls innehåll, ut genom fönstren ner i gränderna.
Ser man på det historiskt är det då knappast konstigt att människan i dag fortsätter på detta inlärda beteende genom att kasta dagens förpackningar och rester vid utevistelse där de står och går. Jag tror detta är anledningen till att vi ser nedskräpade gator och torg ännu i dag. Det gemensamma utrymmet skräpas ner.


Det privata däremot hålls rent, men sorteringen av sopor respekteras i de flesta fall inte heller. Men det har säkert samma bakgrund som det offentliga nedskräpandet.

Att lära människan nytt agerande tar lång tid. Det som alltid varit självklart finns nedärvt i generna, och av den anledningen får därför inte människan dåligt samvete eller har dålig förståelse för varför man ska sortera sopor eller inte bör kasta papper etc. var man står och går sena kvällar i centrala delar av städerna.
Skräp som inte finns skapas även i vår nya virituella värld. Vi är beroende av att skräp finns. Skräp som smutsar ner och förstör.
När inget finns eller lagar skapas som förbjuder nedskräpning får det till följd att människor kastar skräp lika väl på gator och torg. Likväl som programmerare eller hackers i internets virituella värld ser en utmaning i att bli den som hittar nya sätt att skapa virus och trojaner mm för att skräpa ner nätet. Om det sedan även lönar sig ekonomiskt är glädjen fullständig.

lördag 28 juni 2008

El kostar, men för att minska kostnaden måste du först tillfälligt öka din kostnad.


Charles Dunbar Broad moralfilosofen som skrev en uppsats som blev väl läst, med titeln ”Kritisk och spekulativ filosofi” utkommen 1924. Han ansåg att den viktigaste uppgiften
i den kritiska filosofin är att definiera och analysera vardagslivets o vetenskapens begrepp och kritiskt pröva dess grundläggande antaganden.

Han ansåg att den spekulativa filosofin ska syfta till att ge en bild av verkligheten i sin helhet.

Att analysera verkligheten på ett eller annat metodvalt sätt är något som alltid gjorts inom den vetenskapliga världen. Beroende på val av metod, kan resultatet i många fall ge olika resultat. Att mäta och väga ett fenomen ger helt andra resultat än att kvalitativt avtolka det, kanske hermeneutiskt. På samma sätt ger andra metoder i många fall olika resultat. Ett resultat som har reliabilitet innebär att man oberoende av forskningsmetod får samma resultat om inte det är något fel i användandet av metoden. Man kan ha undersökt olika slag av samma fenomen.

Validiteten måste också den vara tillförlitlig om resultatet ska ses som riktigt och vetenskapligt. Detta innebär att man verkligen visar att man har undersökt det man avsåg att undersöka och inte något helt annat. Det låter konstigt men är mycket vanligt då man kan fara helt vilse genom att vara helt inriktad på vad man undersöker och hoppas få bekräftat det man tror.

Vetenskap är inte bara vetenskap utan kan även vara vetande utan förståelse på vad man fått veta.

EU önskar för att ta ett nytt exempel på en intressant artikel av nuvärde stoppa försäljningen av glödlampor till förmån för lågenergilampor.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article372121.ece
Bra, visst vi måste spara på energin. Men då måste inköpspriset av lamporna subventioneras. Kan EU stötta andra näringar bör de kunna stötta tillverkningen av dessa för att priset inte ska bli så högt att människor inte har råd att köpa lamporna. För även om elräkningen blir lägre när människor använder lamporna måste det första steget vara att köpa desamma. Priset är i dag betydligt högre i inköp än vanliga glödlampor. Alla har inte råd att köpa dem just därför. Löpande kostnader för el är inte samma sak som en engångskostnad av ett större slag.

fredag 27 juni 2008

Med blicken i intet regeras nu Sverige.


Georg Edward Moore och etik. Godhet är en icke naturalistisk och icke definierbar egenskap som vi förstår genom vår moraliska intuition ansåg Moore.

Frågan är då vad som i verkligheten har egenskapen godhet.

Moore räknar som svar upp medvetandetillstånd, glädjen när människor umgås och synen av vackra saker som en godhet i sig själv.

En förandligad hedonism kan man utrycka den syn på problemet som Moore och hans gelikar hade.

En förenklad förklaring på Moores tankar som inte är lätta utan kan ses som lätt förvirrande kan man läsa på om på http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Edward_Moore.

När det gäller den nyligen beslutade FRA lagen var det inte många av de som röstade som hade kurage att gå emot. Någon fanns dock, http://www.idg.se/2.1085/1.168911
FRA-lagen ger nu makt för missbruk, beroende av regim, av spioneri på det svenska folket. Vi har gett regimer i framtiden makt att åsiktskategorisera svenska folket. Vad som det kan ge i förlängningen har vi historiskt sett i forna Sovjet, Nasityskland, Kina m.fl. diktaturer.


En mer tanklös regering än Alliansen av i dag var det länge sedan Sverige hade. Otroligt att svenska folket ännu stöttar denna hop av omogna, egoistiska, segregerande politiker. Det hade aldrig accepterats för några få decennier sedan. Vad ex Palme skulle kallat dagens politik kan man fundera över. Men några vackra ord tror jag inte han sagt.

torsdag 26 juni 2008

Alliansens politik kan liknas vid Stalins i Sovjet, kontrollen av folket hårdnar.


Bertrand Russel, en av de största filosoferna under 1900-talet. Han var kärnvapen- motståndaren som hade mycket att säga om det mesta. Vi ska här ta upp en sak.
Hans vidareutveckling tankemässigt kom utifrån Freges tal om klasser som jag skrev om i går.

Russel sa följande inom det han benämnde, typläran. Man måste strikt skilja mellan olika nivåer av klasser. I bemärkelsen av klasser av individer, klasser av klasser av individer, klasser av klasser av klasser av individer osv.

Vad som tillhör olika nivåer får härmed inte blandas samman i en enda klass. Man ska inte kunna bilda en klass som innehåller både klasser och individer eller både individer o klasser. För att inte tala om klasser och klasser. Att tala om en klass som tillhör eller inte tillhör sig själv skulle därför bli fel.

Kärnvapen är ett hot mot mänskligheten. Den nu beslutade FRA lagen är även den ett hot mot oliktänkande, och beroende på regim, en möjlighet att registrera och arrestera efter en politiks inriktning. Vi har upplevt detta under andra världskriget, etnisk utrensning blir lättare med denna lag och att hitta oliktänkande mm. Det finns en varning som skrevs efter andra världskriget, boken 1984 av George Orwell, och även Du sköna nya värld av Aldous Huxley är av samma varnade slag.
http://etc.se/artikel/17742/nu-jagas-inte-bara-araber

Hur i helskotta kan en borgerlig regering, som sagts sig värna om liberalismens frihetspelare, yttrande- och tryckfriheten och som varnat för socialismens förtryckande av densamma, genomföra ett vansinnesförslag som detta som kan missbrukas av staten?

Vet eller förstår den nu sittande regimen vad de genomfört och hur det kan missbrukas i syfte till att förtrycka svenska folket i framtiden? Knappast. Alliansens politik har bara inneburit ogenomtänkta förslag som kommer att skapa en fattigdomsfälla och misär för fler än de arbetslösa, vilka redan nu korrigerats ner till segregerat skikt i samhället.

onsdag 25 juni 2008

Matematiker är en klass för sig när de samlas.


Gottlob Frege med sin notation i vilken han använde symboler för att återge uttryck.
Uttryck som alla, ingen, något etc. Han arbetade utefter samma bevisföringsstrategi som en gång uppfanns av Euklides, vars bok ”Elementa” ännu i början av 1900-talet användes inom matematikens läroanstalter. Euklides arbetade med olika figurer och namngav dessa.
Euklides har gett oss bl.a. uttrycken definition, axiom, triangel, cirkel, kvadrat och parallell.

Frege arbetade utifrån ett begränsat antal axiom, för att ur dessa härleda olika teorem.
Han såg som sitt livs projekt att härleda matematikens lagar genom en logisk beräkningsgrund.

Han lyckades genom att visa att det gick att definiera de naturliga talen logiskt icke-matematiskt. Ett tal kunde ses som en klass. Exempelvis kan talet fem definieras som
klassen av alla klasser som innehåller fem av något.

Insamlingen i siffror av pengar för nödlidande i världen har ökat. Väl är väl det, då staten försöker slippa sitt ansvar i mesta möjliga mån och lämnar över det till frivilligorganisationer.
Företag har ökat sina bidrag till de flesta organisationer, med ett undantag, till de kristna organisationerna.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154644
Varför och vad visar det för något om vår tid? Tidigare var de kristna insamlings-organisationerna de som sågs som mest seriösa och viktigast. Idag börjar det bli tvärtom,
i Sverige, är väl bäst att tillägga, det är inget globalt fenomen.


Det finns en anledning, men vad är den? Avkristnandet? Så enkelt är det nog inte, hjälporganisationer bedöms nog efter trolig effektivitet i första hand. Dålig marknadsföring? Kanske. Skam? Kanske, de som skänker känner att de tar parti för en tro om de skänker till någon kyrkas hjälporganisation. I dag kan det ses som fånigt att vara troende och kritik kan komma från allt och alla. Troligen är det rädsla för hån och skam som ligger bakom att företag helst ger till icke religiösa organisationer idag.

tisdag 24 juni 2008

Motsägelsefullt om självmordsproblematiken.


Boole, en av de filosofiska analytikerna, sa följande, a gånger b är samma sak som b gånger a. Inom logikens område är då följande sant: Om p och s är sann så är även s och p sann. Genom att fortsätta på samma sätt får vi ett antal av utbytesregler med vilka vi kan upprätta en logisk kalkyl.

Boole ansåg att logikens lagar till 99 % överensstämde med algebrans. Logik och matematik ansåg han var sammanlänkande.

En bra länk för vidare studie av Booles logik som haft stor betydelse inom datateknik är
http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/GU/MAN250/S04/Boole.pdf

Enligt följande artikel önskar kristdemokraternas Maria Larsson att något måste göras för att självmorden i samhället ska minska.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154555
Det är lite ironiskt, då den politik som bl.a. Kd står bakom, segregerar fler än någon politik gjort i Sverige på många decennier. Skatt efter bärkraft är borta, istället skattas du efter om du har en arbetsinkomst eller inte. Mindre i arbetslöshetsunderstöd blir det som straff om du misslyckas med att hitta ett arbete. Vad ger det för trygghet och hur känner sig människor som drabbas och redan är psykiskt förtryckta genom orättvisa skatter? Ska vi minska självmorden får man nog inte föra den slags uppdelning av människor i värde som Kd gör tillsammans med Alliansen.

måndag 23 juni 2008

Lämna oss ifred från civilisationen!!!! FÖRSVINN!


Det som finns, sa Jose Ortega y Gasset, är varken ett naket subjekt eller den nakna materien utan Jaget med dess omständigheter. En värld tolkat av subjekt.

Varje sanning måste därför tolkas utifrån eller relateras utifrån det subjekt som tolkat den.

Förnuftet å sin sida är inte kroppslöst eller opersonligt. Det är istället givet oss och med dess hjälp ska vi kunna klara av våra liv. Det har sin funktion i en reell konkret livssituation som är präglad av (eller ur) en historisk situation.

Vi skapar efterhand vår verklighet utifrån en viss situation vi hamnat i eller sökt oss till, medvetet eller omedvetet. Utifrån denna går vi sedan historiskt vidare. Situationen å sin sida är kommen från tidernas begynnelse. Då allt som hänt sedan dess och innan vår skapelse och födelse fått till resultat att jag eller du just nu befinner oss där vi är, just nu.

Vi lever i en, i många avseenden, omänsklig värld där teknik och lönsamhet är ledmotiven och psykofarmaka trösten. Men det finns ännu människor som vägrar inordna sig i vår tids ordning. Ex original som lever sina egna liv.

Utöver det finns det folk som vägrar att medverka i vår tids värld utan istället blir kvar i traditioner och en miljö de levt under i kanske årtusenden.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=780012
Jag undrar när dessa stammar ändå påtvingas kontakt från yttervärlden. Kontakt från etnografer och personer som önskar lämna civilisationen och bosätta sig hos stammen.
Varför kan en vilja inte respekteras i dag?

Tänk om någon i dag önskar lämna civilisationen och leva med naturen. Slipper denne då skatter, myndigheter, lagar, fastighetsskatt på boendet i jordhålan, grottan eller stugan i skogen?


Kan denne hitta en plats att slå sig ner på som ingen redan äger? Frågorna är många, en är även den om vem som äger marken stammarna ovan brukar och lever på.


Finns frihet i dag? Mitt svar är Nej, inte utifrån de frågor jag ställt ovan, vilka måste besvaras ja om denna frihet skulle finnas. Friheten att slippa civilisationen och bli lämnad ifred.