Google

Translate blog

onsdag 23 juli 2008

Tron på vad som känns spännande och ger en svindlande känsla av spänning.


Richard Rorty (1931-2007) o pragmatism i nutid. Han tvivlade på att den sanna kunskapen är en avspegling av verkligheten. Det innebär en förnekelse av att objektet förhåller sig till subjektet som en spegelbild till det avspeglade.

Sanning är istället det som är bra och konstruktivt för oss att tro på. Här kan man tala om relativism anser jag. Men visst kan jag hålla med Rorty då han fortsätter med följande påstående.

Sanna teorier är de med vilka vi kan åstadkomma det vi önskar åstadkomma. En bra teori är en som fungerar i verkligheten, oberoende av vad den egentligen speglar för del av denna, utan hänsyn till helheten o den absoluta sanningen som vi bara kan anta finns.

Helt galen är denna tanke inte, kanske vi kan påstå att den är helt korrekt utifrån vad vi vet i dag och utifrån vad våra föregångare trodde var absolut kunskap. Den absoluta kunskapen har aldrig funnits eller hittats men många anser att de kunnat visa en bild av den. Hela vår mänsklighet har genom åren haft tänkare som tyckt sig visa verkligheten och förklarat denna och de har fått många anhängare, då som nu.

En serie av artiklar i tidningen Dagen speglar vår tids sökande efter en tro och trygghet. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155567
Människor söker en andlighet och då av ett slag som är mer spännande än den kristna kyrkans. Det är upp till var och en vad de tror på, men att kalla sig kristen och tro på reinkarnation är helt galet. Fundamentet i kristen lära är trobekännelsen. I den apostoliska finns följande ord: Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Detta är en grundsten i kristen tro. De dödas uppståndelse innebär som det låter och ska inte tolkas som att den döde återföds i en ny kropp eller lever i en annan dimension efter döden. Är man bekännare av kristendomen tror man på uppståndelsen, om inte ska man inte kalla sig kristen bekännare utan då är det en annan form av tro med inblandning av indisk religion och andra trosinriktningar. New age anser jag låter bättre då.

tisdag 22 juli 2008

Bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa, ett första steg tillbaks till en mänsklig politik.


Francis Fukuyama o historiens slut. Det finns enligt honom enbart ett förnuftigt samhälle.
Det liberala. Efter kommunismens fall är alla samhällssystem genom historien förbrukade.
Samtliga har haft brister av skilda slag när det gäller hur man fördelar sina resurser. Enbart det liberala som innebär den marknadsbaserade demokratin, är ännu inte prövad fullt ut och som sådan såg han detta som det enda som kan fungera.

Hans bok Historiens slut och den sista människan som utkom 1992 poängterar detta.
Och nog såg vi hur det nyliberala samhället såg ut efter uppbyggnad i många stater inklusive Sverige under 90-talet.

Jag är inte imponerad. Välfärdssamhällets nedrustning, bidragsberoendet på i många fall lägsta existensnivå, egoismen i löneförhandlingar genom att varje person får förhandla själv för sin lön, individuella löner har skapat retorikbehov vid förhandlingen. De som ej har denna förmåga får nöja sig med lite eller ingen lönehöjning. Hela samhället har blivit ett elitsamhälle, ja man kan upprepa i det oändliga.

När sedan Alliansen fick makten så segregerades människorna snabbt och effektivt genom sänkt a-kassa, jobbavdrag och höga löneökningar till de som hade ett arbete. Utanförskapande åtgärder såg och ser dagens ljus dagligen och allt vinklas till att det ska se ut som om det ger det motsatta resultatet. Media hjälper till så gott de kan genom att inte beskriva försämringarna för de arbetslösa, sjuka eller pensionärerna. Man går i den borgerliga grymhetens maktband då de själva oftast är borgerliga tidningar. Vänsterpartierna tiger och gör inte något för att visa missförhållandena heller. Ynkligare socialdemokrati än den vi har i dag hittar man inte i den svenska historien.

I detta Alliansens förlovade land finns även Centerpartiet. Här talar partiledaren om värderingsskifte.
http://www.centerpartiet.se/defaultnormal.aspx?id=64126
Ett begrepp som verkligen fått en ny innebörd för arbetslösa, sjuka och pensionärer som fått se en segregation utan like i modern tid i Sverige. Återgången till en samhällssyn där dessa har sig själva att skylla framgår tydligt i dag och botemedlet för att komma ur dåliga och försämrade levnadsförhållanden botas, enligt Alliansen, av att man upprepar mantrat sök jobb. Gör det inte det får man skylla sig själv, då anses man inte ha försökt tillräckligt. Nej, bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa. Stoppa segregationspolitiken, förmänskliga Alliansens politikers ideologi och inte minst Centerledningens.

måndag 21 juli 2008

Rättning i ledet maktgalenheten och maktberusningen leder partiet åt helve..


Michael Waltzers tanke var att ett samhälle ska byggas upp utefter att varje etnisk grupp har sina egna skolor, kyrkor med mera. Tanken bakom detta är att det då blir det jämställdhet mellan grupperna.

Jämställdhet ska koncentreras till att i första hand konstrueras mellan grupper av olika ras, religion eller kön. Detta är enligt honom mycket viktigare än jämställdhet mellan individer.

Detta är kvoteringstanken som vi sett fullbordas inom många områden i dag. Hälften kvinnor hälften män inom politiken är målet, pappaledighet för att få ut föräldrapenningdagarna m.m. vi har sett många exempel på detta.

Men jag tror för min del att det viktiga är jämställdhetsarbete som lika lön o rättigheter är det viktigaste att arbeta för. Då får vi rätt peson på rätt plats i samhället. Inte rätt kön för kvoteringens skull. Även detta kan bli rätt men då fodras kanske ibland sökning efter rätt person med rätt kön och så ratas de som redan finns för en befattning på grund av fel kön. Detta är diskriminering om något, oberoende om det är män eller kvinnor som ratas för kvoteringens skull. Nej till kvotering, som är ett fint ord för att dölja diskriminering grundat på feltänkt jämställdhetsarbete.

Nu har den gamla stammen av folkpartiledare vaknat och dammar av folkpartiets ideal som gått förlorade i nyliberalismens (dagens folkparti).
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155509
Frihet, jämlikhet mm vilket missats i dag genom att arbetslösa segregerats genom orättvisa skattesänkningar, minskad a-kassa mm.

Men vad som nu tas fram i artikeln är att de gamla partiledarna uppmanar sin nye ledare, som går i halskedja styrd av Reinfeldts och Borgs hårda nypor, bör slita sig från bojorna och lyssna på folket i FRA-frågan. Att som moderaterna avfärda kritiken genom att påstå att folket inte förstår lagens syften är att fördumma svenska folket.

Men bara för att många var så dumma att vi röstade fram ett parti som segregerar svenskarna i arbetslösa, sjuka, invandrare och pensionärer och missgynnar dessa är vi inte så naiva att vi går på detta en gång till, eller är vi det? Förhoppningsvis inte. Osympatin för de sämst ställda och misstron mot dessa ska väl ändå inte Alliansen få fortsatt mandat för att i accelererande takt eskalera? Men man kan aldrig veta, det gick i Tyskland på 30-talet, det kanske går här denna gång.


Nej låt oss hoppas på en regering som bekämpar arbetslösheten och inte de arbetslösa.

söndag 20 juli 2008

Bilar av idag tråkiga att köra - svårt lära om. Automatare HJÄLP!


Bilkörning har blivit svårare i dag. Jag körde bil dagligen i över 20 år men slutade med detta 1993. Körkort har jag kvar och nu har jag försökt att uppgradera mina körkunskaper igen.
Jag har ingen bil.

Men bilfirmornas provkörningsdagar besöker jag och testar att köra igen. Men fy, automatväxel, motorstopp, svårt att bara komma igång. Saknar kopplingen.
Gick ej alls, så aldrig igen en automatväxlad bil.
Känsligheten på gaspedalen har även gjort att dagens bilar är mer snabba på att reagera på små tryckförändringar på pedalen. Varför har man gjort detta? Hemskt.

Är det då ingen ny bil jag kan köra och känna igen mig i? Jo, dieselbilar reagerar långsammare. Här känner jag mig hemma. Självklart skulle jag även göra detta i en äldre modell av bil. Hade alltid Volvobilar en gång. Amason, 244 och 245 var de bilar jag ägde.
Bra lättkörda och om man jämför med dagens bilar inte så snabba i reaktionen av gaspedalstryck.


15 år utan att köra bil har lärt mig att mycket har hänt med bilarna. Vad är alla konstiga reglage och displayer till för? Någon undrar kanske om jag inte ens åkt bil under dessa år? Svaret är mycket lite, jag har till kanske 98 % åkt buss, cyklat eller gått när jag transporterat mig.

Men körkunskapen, har jag numera förstått, ska eller bör man hålla kvar. Jag har slarvat med detta och då jag inte har bekanta som har bil kan jag inte låna en bil för att köra då och då. Hyra vill jag inte. Alternativet blir då att hänga på när det är provkörningsdagar hos bilförsäljarna och ta en kort tur. Man får i vilket fall som helst då testa många olika märken. Men som sagt, aldrig mer bakom ratten i en bil med automatväxel. Den skräckupplevelsen önskar jag aldrig uppleva igen. Jag gjorde bort mig totalt. Vilken bil det var?
Det var Dodge Nitro.

lördag 19 juli 2008

Känner du som jag eller jag som du? Riskanalysera med ett DNA-test.


Charles Taylor menade att de önskningar vi har kan kategoriseras som lägre eller högre önskningar i betydelsen av dygdiga eller lastbara önskningar, låga eller ädla, modiga eller fega. I alla tider, sa han, har vi försökt reducera dessa kvalitativa värderingar till en mätbar kvantifierbar standard utifrån olika njutbara tillstånd som vi upplever att vi ska kunna mäta.

Detta ansåg Taylor vara en bristande moralisk styrka och ett försök att dölja kategoriseringen till objektiva värden för att lättare kunna kontrollera känslorna genom mätning o klassificering som har sin grund från en specifik önskning och dess fullbordan eller misslyckande.

Att mäta känslor är näst intill omöjligt såvida man inte ger känslor olika benämningar av sjukdomskaraktär för laboreringens skull.
Många vetenskapare har försökt och mer eller mindre tyckt sig lyckats men aldrig fullt ut.

Känslor och önskningar är individuella och av den anledningen bör de inte kvantifieras utan ses på i kvalitativ synvinkel.

Önskningar om god hälsa gör att möjligheten av att göra DNA-test på nätet kan bli en lukrativ affär för de som erbjuder detta.
http://sydsvenskan.se/kropp/article345489.ece

Men är det så lämpligt att göra detta test? Jag är tveksam.

En känslig person som får veta att denne har förhöjd risk för ex förhöjt blodtryck eller något annat, kan påverka sig själv så att det verkligen blir förhöjt. Trons kraft och psykets makt över kroppen är stor. En självuppfyllande profetia har uppstått.

Motsatsen kan naturligtvis också uppstå. En person som anser att denne har stor risk för en viss sjukdom får i testet veta att denna risk inte är så stor. Här kan den självuppfyllande profetian bli att personen blir övertygad om att han inte är i riskzonen för ex förhöjt blodtryck och därför inte bryr sig om hur han lever och tror att inget kan hända, men det kan det. Risker kan nämligen förändras beroende på ändrade kostvanor och rörelsemönster.

fredag 18 juli 2008

Stoppa verklighetsförvrängningen i dagens kristdemokraters ledning.


Alasdair MacIntyre påstår att den instrumentella vetenskapen (positivismen) för länge sedan distanserat sig från subjektet (människan) då man mäter det som egentligen inte bör mätas eller kan mätas vid observationer.

Därmed kan fakta manipuleras obegränsat. Man bevisar det man vill bevisa. Och som vi alla vet statistik manipuleras till att bevisa det vi vill bevisa. Han säger att validitetsproblemen är stora och det kan vi hålla med om.

En mycket bra förklaring på begreppet och det lika viktiga begreppet i sammanhanget reliabiliteten mm kan man läsa om här http://www.infovoice.se/fou/bok/10000035.htm

Inom vissa vetenskaper bör man vara försiktig med statistikförfaranden. Inom naturvetenskap är de ok. Inom humanistisk vetenskap blir de löjeväckande i många fall då man ofta här försöker beskriva fall av något slag eller människors ageranden och tankar utifrån något. Ingen kvantitativ mätningshysteri här om resultatet ska bli seriöst.

All form av diskriminering av religion eller oliktänkande, etniska grupper mm är ett steg tillbaks i historien. Vi måste motarbeta alla uppfattningar som kan locka lättrogna och obildade till främlingsfientlighet mm. Men även förvrängning av verkligheten måste motarbetas. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155671

Visst misslyckades socialdemokraterna med sin arbetsmarknadspolitik när de hade makten. Men Alliansen har inte gjort så mycket som kan ses som positivt mer än haft tur med en högkonjunktur. Men värre är att Alliansen segregerat långtidsarbetslösa genom att göra det svårt att leva utan arbete. Minskad ersättning och utanförskap genom att ge skattelindring enbart för de som har arbete. Man måste hålla i minnet att äldre långtidsarbetslösa är och i de flesta fall blir kroniskt arbetslösa med korta avbrott av praktik och nu senast av plusjobb som numera inte är tillåtna av Alliansen.

Alliansen skapar en än starkare känsla av utanförskap för långtidsarbetslösa men även för sjuka och pensionärer. Långtidsarbetslösa får inte arbete oberoende av hur mycket ersättningen än sänks, de får enbart än mindre självförtroende och orkar i många fall därför inte längre söka jobb. De känner det totalt meningslöst när ersättningen sänks. Tidigare när de sökte jobb kände de i alla fall att de inte förolämpades av staten genom de inte fick samma skattesats som de som arbetade och ersättningen gick att leva på.

I dag har många gett upp och arbetsförmedlingen hittar inte ens praktikplatser till alla som hamnat utanför. Segregationspolitik och utanförskapande för i första hand äldre långtidsarbetslösa är vad Alliansen skapat. Och KD bör skämmas för att föra en så okristen och segregerande politik. Medmänsklighet borde vara varje kristens ledstjärna, inte egoistiskt handlande på bekostnad av de sämst ställda genom att ingå i och stötta en högerpolitik som vi i Sverige inte sett på generationer.

Man kan fråga sig vem eller vad som förvirrat dagens KD till att gå ärenden som inte kan ses som kristna om man inte ser kristendomen som framgångslära av det slag som ultrahögerns kristna sekter i USA.

torsdag 17 juli 2008

Utan de fyra sista siffrorna i personnumret är du fredlös på arbetsmarknaden.


John Rawls, en politisk filosof, vars arbete ”En teori om rättvisa” kom att bli mycket uppmärksammat och har följande tema.

Rättvisa är en fråga om hur man ska välja agerande utan kunskap på vilken roll eller position man ska få i ett kommande samhällsbygge.

Rawls ansåg att människor i en sådan position som skulle få uppdraget att upprätta ett samhällskontrakt då skulle koncentrera sig på två frågeställningar för rättvisesökande.

1. Man skulle koncentrera sig på grundläggande fri och rättigheter för alla utan undantag.

2. Man skulle enbart tillåta sociala och ekonomiska olikheter om de var till fördel för de sämst ställda i samhället.

Exempelvis genom att ekonomisk tillväxt gynnade de svaga i samhället.

Boken är ett intressant mastodontverk som det tar tid att ta sig igenom. Men det har inte hindrat att den studerats av många politiker av i dag och varit obligatorisk kurslitteratur på många universitet i Europa. Boken finns på svenska.

Ibland blir man överraskad när man läser en artikel. Se

http://sydsvenskan.se/skane/kavlinge/article344972.ece

Man har ibland fördomen att svenskar i gemen är främlingsfientliga.
Men när man läser om hur många som vill bli flyktingfaddrar i Kävlinge blir man positivt överraskad. Förförståelsen skulle annars vara att få skulle anmält sitt intresse.

När det gäller flyktingar som egentligen är fel ord har jag nu lärt mig (det ska kallas migranter då de flesta som kommer är just detta) vill jag tipsa om en bok som fick upp ögonen på mig när det gäller kunskap om de nya svenskarna som ännu inte fått uppehållstillstånd.

Kristina Mattssons bok: ”De papperslösa och de aningslösa.”