Google

Translate blog

torsdag 3 juli 2008

Statistik är en källa till bluff och båg för den som önskar bevisa något.


Moritz Schlick var professor i filosofi på Wiens universitet. Här ingick han som en av förgrundsfigurerna i Wienkretsen.

Han ansåg att filosofin har en uppgift som var viktigare än någon annan. Det är att logiskt analysera och klart redogöra för de påståenden som vetenskapen kommer fram till. Detta för att aldrig oseriös vetenskap ska få en möjlighet att förvirra människor.

Att forskningsresultat då blir motsägelsefulla bör visa på fel i metodik och därmed inte publiceras. I dag ser vi ofta i medierna motsägelsefulla forskningsresultat, den ena forskaren säger så, den andre så. Exempelvis är vetenskapen oense om klimatuppvärmningens orsaker.

Nästan dagligen läser vi om nya larm om matvaror. Hur noga är dessa resultat uppmätta och analyserade och klargjorda enligt hur Schlick önskade innan de släpps ut som vetande.
Inte alla, långt ifrån alla. Många resultat släpps ut innan man gjort alla analyser för att undvika fel eller motsägningar bara för att forskningsgruppen önskar publiceringen för att snabbt få möjlighet till mer forskningsresurser i form av pengar, bidrag eller fondanslag. Det är den bittra sanningen. Ju mer uppmärksammad en rapport blir desto större chans till nya fondanslag. Schlick mötte sitt öde genom att 1936 bli mördad av en sinnesförvirrad student.

Nu till en annan tankeställare. Tänk vad man kan visa med statistik. Har man en önskan av att bevisa något eller få uppmärksamhet för något för att bli omtalad är möjligheterna gränslösa.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154899
Säkert skulle det gå att bevisa motsatsen också till vad denna undersökning visar. Det handlar enbart om urval av respondenter och blir det inte som man vill ökar man populationen tills ett spännande resultat uppstår. I annat fall lägger man till någon extra fråga som gör resultatet till något som ger uppmärksamhet. Seriös forskning? Nej!

onsdag 2 juli 2008

Världslig ledning av kyrkan missleder präster.


Ernst Mach var en av de som ingick i den så kallade Wienkretsen på universitetet i Wien. Dessa samlades för möten och diskussion en gång i veckan mellan 1925-1936.

Mach ansåg att verklighetens yttersta beståndsdelar består av varseblivningar vilka han varken ser som objektiva eller subjektiva. De är ej heller kroppsliga eller själsliga.

Detta var Wienkretsens kärna. Att både den kroppsliga och den andliga verkligheten är att betrakta som logiska konstruktioner av de neutrala varseblivningarna vilka är själva basen i konstruktionen av verkligheten som den blir.

Blir, är mitt ord och detta tycker jag förklarar bättre hur Wienkretsen tänkte än att bara tala om bas konstruerad av neutrala varseblivningar.

En artikel som är väl värd att läsa och fundera kring är denna: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154846
Visst skulle det bästa vara om kyrkans tjänare behandlades enligt sin tro. Då skulle godhet råda och fackets roll vara onödig för kyrkans ledare och tjänare.

Men arbetsgivareansvaret ligger i många fall hos församlingsledning eller kyrkofullmäktige och dessa ledamöter är inte alltid troende utan världsliga representanter som har andra värderingar än bibelns och empati.

Därför bör facket finnas även för prästerskapet om deras arbetssituation ses som vilket arbete som helst av ovanstående ledningar.
Men behöver då inte präster en a-kassa? Jo idag behöver de säkert detta. Sekualiseringen kan göra att präster i framtiden blir arbetslösa.
På tal om a-kassa så förstår jag inte hur så många vågar lämna a-kassan i samhället av i dag.
När arbetslösheten kommer är det svårt, ibland helt omöjligt att få ett nytt arbete. Äldre och arbetslöshet är snart självklarheter i vårt samhälle. Flertalet långtidsarbetslösa är över 50 år gamla. Den andra stora gruppen är yngre som inte kommit ut på arbetsmarknaden. Men dessa hör knappast till den grupp som gått ur a-kassan. Avgiften är hög men alternativet vid arbetslöshet är en låg ersättning eller socialbidrag om man nu inte tillhör de som har ett stort sparkapital eller har åldern inne för förtida pensionsuttag. En låg ersättning där man får leva snålt är bättre än en ännu lägre ersättning under förödmjukande former av socialbidrag.

tisdag 1 juli 2008

Förändring med syfte att hitta en modern tro.


Ludwig Wittgensteins bok tractatus logico-philosophicus innehåller ett antal aforismer. Den första säger att världen är allt som är fallet. Vår värld består av sakförhållanden och fakta. Fakta som är helt oberoende av varandra. Ett faktum kan vara fallet, alternativt icke vara fallet, medan övriga blir sig lika.

Tanken är en logisk atomism, vilken säger att varje elementärt förhållande i sak är kontingent och som sådant utan nödvändigt samband med något annat sakförhållande eller med en helhet av något.

Tanken är att man ska eller bör se varje sak för sig och inte söka ett samband med alla andra eller något annat som sker eller är.

Sambandstanken är annars mycket vanlig då man söker förklaringar för fenomen. Det var en liten detalj ur Ludwig Wittgensteins värld.

Världen och samhället är idag under ständig förändring. Många gånger är förändring en ledstjärna i olika slag av organisationer. Många gånger genomförs förändringsarbeten där allt egentligen fungerar bra som det är. Förändringshysterin präglar vår tid. En oro som sprids och accelererar. Detta har även drabbat kyrkan, se ex: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154748

Även bibelns dogmer omtolkas i många fall för att passa vår tid och vårt samhälle.
Men när så sker har vi fått en religion som är relativ i förhållande till det som för tillfället har pondus av rätt eller fel i samhället. Men då har vi även fått en ny tro. Det är inte konstigt att färre och färre lämnar sin tro då den snart inte har fasta värden utan kan ses som en tro som vänder kappan efter vinden. Inte konstigt då att respekten för kristendomen minskar i samhället. Tryggheten med en fast tro försvinner och vad som finns kvar då är egentligen ingenting.

måndag 30 juni 2008

Sannolikheten i om vatten kan hela går ej att beräkna.


Frank Plumpton Ramsey, uppsatsskrivaren, var lärare i matematik vid Cambridge University. Han arbetade med att försöka reducera matematiken till logik och bevisa ett teorem som blev utgångspunkten för en gren av matematiken som fått namnet Ramsey-teorin.

Den behandlar en gren som mest handlar om egenskaper hos ändliga mängder.
En sannolikhetslära, där ett gemensamt urproblem är att beräkna sannolikheten för olika
utfall, vid exempelvis spel med tärning.

Problem vilka kräver resonemang, dels om sannolikheter och dels om antalet av kombinationer av tärningsslag som ger ett visst utfall.

Ett problem som tillhör Ramsey-teorin är följande sats: Utifrån 6 personer finns det antingen en delgrupp av 3 personer där alla känner alla, alternativt en delgrupp med 3 personer där ingen känner någon annan. Analogt kan man visa att från en utgångspunkt av 18 personer kan man hitta en delgrupp med 4 personer där alla känner alla eller ingen känner någon av de andra. Det finns ett tal R(k) för varje heltal k, sådant att man bland R(k) personer alltid kan hitta antingen en delgrupp av k personer där samtliga känner varandra eller en delgrupp av k personer där ingen känner någon annan. Som antytts ovan gäller R(3)=6 och R(4)=18.
Det är bevisat att ett sådant tal R(k) finns för varje heltal k men det exakta värdet är okänt för alla kZ5.

Nu till en spännande artikel om vatten som helar.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154716
Vad ska man säga om detta? Kan det finnas en sanning i att vanligt kranvatten på denna plats helar efter att ha välsignats av kyrkan?

Människor påstår sig ha fått hjälp av det. Kan man tro på det?
Ja, så länge ingen bevisat motsatsen utan bara ser på påståendet enligt logiska ramar så kan det ses som möjligt.

Logik och verklighet, inklusive trons makt är inget som man kan få in i något fungerande system. Vad som är verklighet är olika för olika människor. En helt objektiv verklighet finns inte då det förutsätter ramar som accepteras och upplevs av alla. Man kan inte, för att få verkligheten att fungera som man önskar, åberopa psykologin och psykiatrin för att återställa ordningen. Anser några att vattnet fungerat, då är verkligheten att det kan fungera. Någon har upplevt detta och att motbevisa detta går inte.

söndag 29 juni 2008

Skräp saknas därför kastas det på gator och torg.


I tidernas begynnelse, igenom medeltiden och fram till nutid fanns avföring, avlidna och hushållsavfall liggande på gator och torg. Blivande läkarstuderande under medeltid och tidigare, fick rådet att ta chansen att obducera lik de passerade vid vägkanterna på landsbygden, för att den vägen lära mer om hur människokroppen var beskaffad. Avlidna och mördade låg ofta kvar där de fallit om de inte hade anhöriga i närheten som tog hand om kroppen. Till glädje för råttor och asätare. Korpar var ex väldigt vanliga likätare förr.

Idag hittas självklart inte lik utefter vägarna om det inte handlar om mord.
Mordoffer tas då hand om direkt.

Avfall i dag som hittas och ses vid vägkanterna är oftast papper av skilda slag som kastas ut från fordon, alternativt avställda fordon som sätts ut i naturen av oförstående egoister som inte begriper bättre.

Det absolut vanligaste är dock papper och matrester som kastas under helgkvällar i centrala delarna av våra städer, där uterestauranger och matställena ligger som pärlor på rad. Bevis för detta påstående kan fås vid besök i centrum av någon stad vid tidigare gryningstimmar, innan det kommunala rengörningsarbetet kommit igång.

Varför kastas då dessa förpackningar på gator och torg istället för i de, i många fall, näraliggande papperskorgarna?

Kan det vara för att människor tycker att det är meningslöst, då många papperskorgar är så omoderna att det lika snabbt som de fylls töms av våra kråkfåglar på jakt efter matrester? Kråkfåglarna, inklusive likätaren korpen, har här fått en ny vana i brist på lik.

Nej, jag tror inte det är svaret. Kan det vara slöhet? Nej knappast, kan man vara uppe och röra sig vid dessa tider det handlar om är det inte slöhet. Ja jag vet, rörelserna har i många fall att göra med hopp om sexuella kontakter. Så det kan ses som ointresse för annat och detta accelererat av spritintag.

Kan det vara spritens fel? Nej knappast, även vid nöjesarrangemang där inte spritintaget är stort skräpas det ned.

Kan det vara barns oförstånd? Nej, nätternas folkvandringar innefattar inte barn.
Det är vuxna myndiga och ungdomar i tonåren.

Ska vi skylla på tonåringarna? Nej, de har lärt sig i skolan att nedskräpning inte är så lämpligt agerande.

Min uppfattning av problemet nedskräpning i offentlig miljö är att det ligger i generna. Människan har i alla tider kastat skräp där de går och står. Vid boplatserna har de ibland haft en bestämd plats nära boningen där de kastat hushållsavfallet. Därefter vid den urbana utvecklingen kastades skräp, inklusive nattkärls innehåll, ut genom fönstren ner i gränderna.
Ser man på det historiskt är det då knappast konstigt att människan i dag fortsätter på detta inlärda beteende genom att kasta dagens förpackningar och rester vid utevistelse där de står och går. Jag tror detta är anledningen till att vi ser nedskräpade gator och torg ännu i dag. Det gemensamma utrymmet skräpas ner.


Det privata däremot hålls rent, men sorteringen av sopor respekteras i de flesta fall inte heller. Men det har säkert samma bakgrund som det offentliga nedskräpandet.

Att lära människan nytt agerande tar lång tid. Det som alltid varit självklart finns nedärvt i generna, och av den anledningen får därför inte människan dåligt samvete eller har dålig förståelse för varför man ska sortera sopor eller inte bör kasta papper etc. var man står och går sena kvällar i centrala delar av städerna.
Skräp som inte finns skapas även i vår nya virituella värld. Vi är beroende av att skräp finns. Skräp som smutsar ner och förstör.
När inget finns eller lagar skapas som förbjuder nedskräpning får det till följd att människor kastar skräp lika väl på gator och torg. Likväl som programmerare eller hackers i internets virituella värld ser en utmaning i att bli den som hittar nya sätt att skapa virus och trojaner mm för att skräpa ner nätet. Om det sedan även lönar sig ekonomiskt är glädjen fullständig.

lördag 28 juni 2008

El kostar, men för att minska kostnaden måste du först tillfälligt öka din kostnad.


Charles Dunbar Broad moralfilosofen som skrev en uppsats som blev väl läst, med titeln ”Kritisk och spekulativ filosofi” utkommen 1924. Han ansåg att den viktigaste uppgiften
i den kritiska filosofin är att definiera och analysera vardagslivets o vetenskapens begrepp och kritiskt pröva dess grundläggande antaganden.

Han ansåg att den spekulativa filosofin ska syfta till att ge en bild av verkligheten i sin helhet.

Att analysera verkligheten på ett eller annat metodvalt sätt är något som alltid gjorts inom den vetenskapliga världen. Beroende på val av metod, kan resultatet i många fall ge olika resultat. Att mäta och väga ett fenomen ger helt andra resultat än att kvalitativt avtolka det, kanske hermeneutiskt. På samma sätt ger andra metoder i många fall olika resultat. Ett resultat som har reliabilitet innebär att man oberoende av forskningsmetod får samma resultat om inte det är något fel i användandet av metoden. Man kan ha undersökt olika slag av samma fenomen.

Validiteten måste också den vara tillförlitlig om resultatet ska ses som riktigt och vetenskapligt. Detta innebär att man verkligen visar att man har undersökt det man avsåg att undersöka och inte något helt annat. Det låter konstigt men är mycket vanligt då man kan fara helt vilse genom att vara helt inriktad på vad man undersöker och hoppas få bekräftat det man tror.

Vetenskap är inte bara vetenskap utan kan även vara vetande utan förståelse på vad man fått veta.

EU önskar för att ta ett nytt exempel på en intressant artikel av nuvärde stoppa försäljningen av glödlampor till förmån för lågenergilampor.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article372121.ece
Bra, visst vi måste spara på energin. Men då måste inköpspriset av lamporna subventioneras. Kan EU stötta andra näringar bör de kunna stötta tillverkningen av dessa för att priset inte ska bli så högt att människor inte har råd att köpa lamporna. För även om elräkningen blir lägre när människor använder lamporna måste det första steget vara att köpa desamma. Priset är i dag betydligt högre i inköp än vanliga glödlampor. Alla har inte råd att köpa dem just därför. Löpande kostnader för el är inte samma sak som en engångskostnad av ett större slag.

fredag 27 juni 2008

Med blicken i intet regeras nu Sverige.


Georg Edward Moore och etik. Godhet är en icke naturalistisk och icke definierbar egenskap som vi förstår genom vår moraliska intuition ansåg Moore.

Frågan är då vad som i verkligheten har egenskapen godhet.

Moore räknar som svar upp medvetandetillstånd, glädjen när människor umgås och synen av vackra saker som en godhet i sig själv.

En förandligad hedonism kan man utrycka den syn på problemet som Moore och hans gelikar hade.

En förenklad förklaring på Moores tankar som inte är lätta utan kan ses som lätt förvirrande kan man läsa på om på http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Edward_Moore.

När det gäller den nyligen beslutade FRA lagen var det inte många av de som röstade som hade kurage att gå emot. Någon fanns dock, http://www.idg.se/2.1085/1.168911
FRA-lagen ger nu makt för missbruk, beroende av regim, av spioneri på det svenska folket. Vi har gett regimer i framtiden makt att åsiktskategorisera svenska folket. Vad som det kan ge i förlängningen har vi historiskt sett i forna Sovjet, Nasityskland, Kina m.fl. diktaturer.


En mer tanklös regering än Alliansen av i dag var det länge sedan Sverige hade. Otroligt att svenska folket ännu stöttar denna hop av omogna, egoistiska, segregerande politiker. Det hade aldrig accepterats för några få decennier sedan. Vad ex Palme skulle kallat dagens politik kan man fundera över. Men några vackra ord tror jag inte han sagt.