Google

Translate blog

fredag 27 augusti 2010

Ser du stjärnan i det blå?

Ja, om du lyfter på huvudet och ser uppåt en mörk natt och molnen inte skymmer sikten ser du troligen många stjärnor.

Men ovanstående rubrik behöver inte tolkas så krasst. Det betyder även att du kanske ser lösningen på dina problem i fjärran och hur du ska nå dit för ett lugnare livsmönster.
I detta fall innebär då stjärnan hoppet. Inte att förväxlas med blå dunster, vilket innebär bluff och båg i betydelsen dagdrömmar som inte kan realiseras.

Istället ska du se det som möjligheter och en väg att gå.

Ser du stjärnan i det blå? Om inte, sök den.

Den finns, och där du ska söka är inom dig själv.

Lycka till med att hitta den.

torsdag 26 augusti 2010

Vad är att vara frisk? Varning: bliv inte sjuk!

Att inte ha behov av att söka läkare på grund av fysiska eller psykiska upplevelser av negativ art?

För många är det säkert så. Andra ser det som att vara på benen och klara av vardag och ev arbete utanför hemmet.

Att vara frisk är inte något som kan ses som annat än en subjektiv bedömning. En person som anser sig, och känner sig, fullt frisk enligt de premisser denne har för begreppet, kan vid en undersökning av en objektiv läkare anses mycket sjuk i någon åkomma.

I dag och i Sverige bedöms en person som frisk och arbetsför efter en viss tid.

Är du inte frisk efter en viss tidsperiod kan du lämnas vind för våg och ingen bryr sig om dig. Du sänds till arbetsförmedlingen, men dessa kan inget göra för sjuka personer. Vilken arbetsgivare anställer en person som inte kan arbeta?

Detta är bara ytterligare ett exempel på Alliansens mantra arbetslinjen, vilket har en begreppsmässigt naiv betydelse. Vi ska satsa på arbetslinjen, inte bidragslinjen. Men vad innebär detta?

Enbart att den som inte kan arbeta, inte får ett arbete eller inte passar in i arbetsmarknaden av andra skäl, ska segregeras ekonomiskt till varning för andra så att de som kan arbeta verkligen gör det.

Det har lite likhet med hur man behandlade brottslingar förr. Man torterade dem så grymt man kunde på öppen plats och tvingade människor att se på. Detta för att visa hur det gick om man inte följde lagen och normerna.

I dag är de utförsäkrade en varning för de arbetande på hur det går om de, av någon anledning, slutar sina arbeten om de inte först har ett annat.

onsdag 25 augusti 2010

Projektion blir ursäkten för att må dåligt

En person som mår dåligt ser snart andra som skyldiga till att denne mår dåligt. För att må bättre vill denne gärna att andra ska veta att denne mår dåligt på grund av de andra och önskar på alla sätt som ges möjlighet visa detta. Målet är att dessa då ska må sämre med anledning av att de fått den förstnämnde att må dåligt.

När så väl ev sker och den förstnämnde upplever detta, mår denne bättre. Denne har då projicerat sitt dåliga mående på den andre och mår bättre av detta alternativt vet att den andre också mår dåligt.

Det har blivit jämvikt och hämnden är ju ljuv som det heter, även om den riktas mot icke skyldiga i detta fall.

Men den som mår dåligt har fått en ursäkt inför sig själv för att må dåligt. Det är ju på grund av några andra denne mår dåligt, har personen konstruerat fram i sin verklighetskonstruktion.

Människan är en projicerande varelse i många fall. När denne skapar ondska, kärlek eller någon annan känsla är det ofta med uppfattningen att någon annan är skyldig till detta.

tisdag 24 augusti 2010

De privata helveteskonstruktörerna

Ju mer som en person ser som privat desto mer begränsar denne sitt liv och sina möjligheter.

Privat kan vara bra ibland men kan bli till en förbannelse i andra sammanhang.

Gränsen kan bara den enskilde dra men gränsen för vad som är vad skiljer sig mellan människor beroende på miljö vid uppväxt och hur arvsanlagen ser ut.

Vi har alla sett de ensamma olyckliga människor som drar på stan, det lyser ur dem hur ensamma de är, men samtidigt är de så frustrerade att de inte önskar social samvaro.
De bryts sakta ner och ingen bryr sig om dem. De har inga anhöriga eller så har de brutit med dem.

Många går på droger eller psykofarmaka och det tragiska slut som väntar dem lyser ur deras kroppshållning och döda blickar.
Varför blev det så?

I många fall genom att de överdrivit vad de såg som privat och därigenom slutade ta kontakt med medmänniskor eller lät ev vänskap ebba ut genom att inte visa initiativ till att behålla den.

Det är människor i skuggans värld. Udda personligheter som skrämmer andra ju längre ner i navelskådande de sjunker.

Livet kan bli tragiskt. En del skapar sitt eget inferno och kommer aldrig att kunna bryta detta onda som i första hand drabbar den enskilde själv.

De har hamnat i sitt eget konstruerade helvete här på jorden.

måndag 23 augusti 2010

Ser du vad jag ser, eller tvärtom?

Säkert inte. Det en person bedömer på ett sätt bedömer någon annan tvärtom.

Vi har alla olika sätt att se på något. Vi ser som vi lärt oss eller har arvsanlag att se saker på. Optimistiskt eller pessimistiskt, allt beroende på hur vi sett på saker tidigare och fått detta bekräftat.

Våra misslyckanden eller lyckanden har präglat oss och ju äldre vi blir desto svårare får vi att tänka om utifrån en specifik händelsekedja. Vi blir allt mer konservativa i vårt tänkande även om vi är radikala i vår samhällssyn.

Vi ser eller tolkar som vår förförståelse är, inte utifrån att vi kanske skulle tänka om.
Krångligt att ta till sig? Säkert för en del, inte för andra, men tänk på detta som står här, det kan vara bra men kan även vara omöjligt att förstå för en del.

Allt beror på vem du är och hur du präglats av livet.

Din miljö, dina arvsanlag eller av dig själv.

söndag 22 augusti 2010

Hur förbereder man sig i vår föränderliga tid till ett vuxenliv?

Tidigare lärde föräldrarna sina barn om hur vuxenlivet var och barnet socialiserades in i ett samhälle och dess sammanhang.

Man visste som barn vad som förväntades av en som vuxen och man lärde sig hur livet var, familjen fungerade och arbetet skulle utföras för bästa möjliga lönsamhet.

I dag kan inte föräldrar lära barnet detta. Det som lärs ut lärs ut tillsammans med föräldrar och förskolepedagoger och det är inte ovanstående som lärs ut. Det är omöjligt att lära för livet då samhället och normerna förändras allt snabbare. Politiken och vad som anses rätt och riktigt förändras även den minst vart fjärde år och vanligast utefter de nya budgetarna som kommer två gånger per år. Allt är relativt utefter föränderliga ideologier och lönsamhetskalkyler.

Barnet som växer upp måste lära att det ska komma in i ett sammanhang med livslångt lärande utan fasta dogmer utan istället föränderliga sådana. Arbete är det inte säkert det kan få som vuxen och om så blir fallet blir arbetet något som måste läras om kontinuerligt och arbetsplatser bytas utefter rationaliseringar och nedläggningar.

Familjen är relativ och tillfällig, nya konstellationer görs kontinuerligt och släktskap blir meningslösa i alla sammanhang utom då det gäller att hitta rätt person som ska betala underhåll när nästa partner gör entré.

Ingen kan med andra ord lära för livet i dag, enbart för tillfället så personen kan leva i nuet som innebär att förverkliga sig själv. Ett begrepp lika obegripligt att analysera och få mening i som Alliansens begrepp jobblinjen. Alla har sin egen tolkning av detta begrepp. 

lördag 21 augusti 2010

Planetforskningen skapar en tro och ett hopp hos alla

Det söks liv i universum. Man har hittat planeter runt andra solar. Ännu så länge dock i första hand jätteplaneter då dessa är lättast att upptäcka med dagens teknik.

Det skulle varit förvånande om inte de flesta, kanske alla, solar (stjärnor) inte haft planeter runt sina kroppar.

Det finns säkert fler planeter i universum än det finns stjärnor.

Men finns det då något slag av liv på någon av dessa?

Byggstenar för att skapa liv finns säkert på oräkneliga platser i universum. Men det är inte samma sak som att dessa tillsammans skapat liv eller ens finns tillsammans för den möjligheten.

Så lätt skapas inte liv, anser jag. Vad är liv och varför finns det? Vad är en människa? Det är frågan alla filosofer frågat sig. Visst, vi kan dissekera en människa och tala om vilka grundämnen som ligger bakom att en människa finns. Men det besvarar ingenting mer än det materialistiska innehållet.

Varför människan blev till och hur människan blev en tänkande och kännande varelse som vi upplever det, besvaras inte.

Kan svaret vara att evolution skapas när något fått liv?
Säkert kan det besvara en del. Men innan detta sker måste en skapelse ske. Min övertygelse är, hur omodernt den än låter i dag, att Gud skapade allt och i denna skapelse finns en evolution vilket innebär att skapelsen fortsätter. Ser vi på universums utvidgande vilken accelererar, ser jag det som att skapelsens evolution är accelererande.

Varför vet vi inte. Men jag är övertygad om uniciteten i detta och därmed att Jorden är den enda plats där liv finns och att det skapats och inte slumpmässigt finns till. Skulle vi varit ett slumpens spel hade det verkligen varit förunderligt 

fredag 20 augusti 2010

Vad innebär det att något är intetsägande

Ofta kan man höra politiker tala om något helt annat än det som en intervjuare eller motståndare frågar om.

Man talar förbi varandra eller försöker få publiken att intressera sig för något annat genom att byta ämne då man inte har rätt svar på en fråga som kan vara lockande för den publik som lyssnar.

Politiker försöker alltid hitta frågor till motståndaren som denne inte kan eller önskar svara på.

Genom detta blir det pajkastning eller intetsägande av en politisk debatt.
Programledare som försöker styra upp det som ska debatteras har ibland ett svårt arbete och misslyckas ständigt.

Är då politik intetsägande? Nej. Den som bestämt sig för att stödja ett visst parti eller som nu något block, hör vad den önskar höra, även när det inte sägs.

Sina egna uppfattningar hos det block denne stödjer och tvärtom från motståndaren vad som än sägs. Man tolkar utefter egna fördomar och egen vilja och sedan har det mindre betydelse vad som egentligen sägs eller inte sägs.

Det är hur politiskt ställningstagande blir till.

torsdag 19 augusti 2010

Det som lärs ut är ofta inte den senaste vetenskapen

Teorier i all ära men innan en teori tas som lämplig att lära ut på grundskole- eller gymnasienivå har många år gott och gäller inte fullt ut bland vetenskapen.

Nya paradigm har uppstått eller är på väg men inget sägs om detta i grund- och gymnasieutbildningarna.

Ett exempel på detta är strängteorin som är förhållandevis ny men som börjat gälla mer och mer. Detta kan bli nästa paradigm inom naturvetenskapen.

Men hur många av de som i dag går grundutbildningarna har läst eller hört något om denna teori i skolan? Ingen påstår jag. Den är en ännu ej accepterad teori i grundutbildningen. Fast den inte är lättare att falsifiera än ex BigBang.

Varför?

onsdag 18 augusti 2010

Hur är tanken möjlig?

Vad är en tanke? Kanske en impuls om att en reaktion är nödvändig. En varning, en orsak på något som orsakats i kropp, psyke eller bör uppmärksammas i omgivningen.

Men vad är den och hur är den möjlig?

Är människan ett ting av elektriska impulser som fungerar utifrån ex gravitationen och kanske något vi ännu inte förstår?

Är det detta vi förnimmer när vi nu börjar förstå att naturlagarna är fler och annorlunda än vad vi först trodde? Strängteorin är ett exempel som kan visa på detta.


Men varför krångla till allt och fundera över allt och härmed få allt krångligare teorier att försöka förstå, vilka alltid hittills visat sig hålla en tid för att sedan få allt fler anomalier och därmed pocka på att ett nytt paradigm behövs?

Det finns en enklare och troligare lösning av allt och alltet. Skapelsen.       
Varför har människan så svårt att ta till sig att den är skapad?
Kanske för att det gör att människan då ser sig som underställd denna.            
Jag vet inte, men själv anser jag att vi är skapade och ser inget konstigt i detta.

tisdag 17 augusti 2010

Abstrakt ses av många som konstigt

När någon ser uttrycket abstrakt få många intrycket att det är något som inte är för vem som helst. Istället ses det som något som man inte förstår men som några säger sig förstå för att vara märkvärdiga.

Abstrakt konst ses som något man inte förstår vad det föreställer.

Merparten av människor önskar se vad konst föreställer. Hötorgskonst har alltid varit populärt.

Men vad är då abstrakt? Jag vill påstå att det är enklare än vad man tror i gemen. Det är konst, vilken den som ser det själv ska lägga in en betydelse i som känns meningsfull. Meningsfullheten i detta fall är subjektiv och härmed även tolkningen.

Konstnären har en egen tolkning av vad det ska föreställa och har namngivit verket efter detta. Men hur man ser det konstrueras i betraktarens psyke. Man kan ta konstverkets titel som utgångspunkt och tolka därefter eller hitta en egen tolkning.

Skönheten eller meningen sitter i betraktarens ögon likväl som meningslösheten.
Genom detta bör abstrakt konst ses och då kan den ges en mening för alla även om det är milslångt mellan denna och hötorgskonst som även denna är meningsfull.

måndag 16 augusti 2010

Glad eller tungsint, det beror på livsenergin

Mår du dåligt blir du tung till sinnet. Mår du bra känner du glädje.

Känslan beror på din energi. Många motgångar tar på din energi och du blir frustrerad och tungsint.

Många lyckosamma ageranden och du känner glädje.

Hur mycket som får dig till det ena eller andra stadiet beror på din normala livsenergi vilket innebär hur du är konstruerad genom arv och miljö.

En del klarar av den ena motgången efter den andra utan att bli tungsinta då de har en stor potential av livsenergi. Medan andra inte klarar en liten motgång utan att bli frustrerade då deras energi är låg från början.

Vi är alla olika och måste ses som sådana. Alla är inte starka psykiskt. Alla är inte heller svaga psykiskt. Därför är det så oerhört viktigt att rätt person hamnar på rätt plats i livet.
Alla behövs, men alla kan inte ersätta vem som helst.

söndag 15 augusti 2010

Att dagdrömma är livsviktigt vid ett löpande bands trygghet

Du som arbetat på fabrik vid ett löpande band, hur själsligt dödande kan inte det vara? Jag har själv gjort det.

Man lär sig uppgiften, sedan går allt på rutin men tiden blir otroligt lång mellan rasterna.
För att inte bli helt utraderad som människa och bli som en robot måste man lära sig att dagdrömma.

Se små detaljer av skillnader i det man gör. Då först går det att arbeta utan att tiden blir ändlös.

Du som arbetat utefter ett löpande band i många år förstår hur jag menar.       
Du som inte gjort det förstår inte.

Men samtidigt är det löpande bandarbetet en trygghet. Du vet vad du ska göra dag för dag och behöver inte engagera dig i något annat eller vara social.

Allt har en fördel och nackdel.
Sedan ska naturligtvis inte ett arbete slita ut kroppen.
Men det är en annan sak.

lördag 14 augusti 2010

Undersöker du ofta din närmiljö?

Närmiljön är den miljö där du lever. Den du dagligen promenerar längs med och där du ev tillbringar din vardag om du har ett arbete.

Om inte, ta dig tid att göra detta. Sänk din blick och se vad som växer längs gångbanan och hur detta skiftar dag för dag och ser ut i olika väder och ljus.

Se efter vilka detaljer som ändrats dag för dag där du vistas. Jag lovar, det förändras alltid på något sätt.

Gå inte i din egen värld när du är ute eller på en plats du ofta besöker. Stäng av MP3 spelaren, upplev var du är, lyssna, lukta och se verkligheten.

Det ger ett betydligt mer givande liv än något som spelar i öronen eller självförsjunkande tankar som isolerar.

Lev, upplev och se. Närmiljön kan ge, och gör det om man är uppmärksam, lika stora psykiska upplevelser som en Thailandsresa eller liknande. Men man måste då lära sig att använda sina sinnen och inte döva dem.

fredag 13 augusti 2010

Om alla människor är unika, vad är då normalt?

Vi får alla veta att vi är unika och att ingen människa är den andra lik. Vi har alla egna fingeravtryck som vi präglar verkligheten med.

Ingen har varit lik någon annan sedan människan kom till och skapades. Vi ingår i en skapelse som fortskrider och som vi utan tvekan kan kalla evolution. Evolutionen är ett bevis på Guds skapelse, inte tvärtom som många fått för sig.

Men om vi nu alla är olika och alla alltid varit unika individer psykiskt som fysiskt, vad innebär det då att vara normal?

Knappast en psykisk eller fysisk status. Man kan däremot se normalitet som det svenska lagom. Inte för mycket och inte för litet. Något som kan accepteras utifrån regler och normer i en viss tid.

Om man tillhör detta lagom kan man accepteras. Men det innebär inte att man inte är olik andra. Man är fortfarande unik men vissa idéer ex bör man inte förverkliga om de ses som icke lämpliga i den tid som man hamnat i.

Utseendet kan man i dag förändra hur man vill genom kosmetika och operationer. Därför ser vi många som ser mycket lika ut då dessa försöker likna det vanligaste skönhetsidealen av vår tid.

torsdag 12 augusti 2010

Känslan av att saker och ting är overkliga

Många har säkert upplevt overklighetskänsla i vissa situationer som snabbt uppkommit.

Som gammal science fiction fan kunde man få den känslan när man läste något som vände upp och ner på den verklighet man skapat inom sig. Man fick en känsla som i science fiction sammanhang kallas ”sence of wonder”.

En bok inom detta gebit, i vilken jag upplevde detta, var
 ”Återkomst till morgondagen” av L Ron Hubbard. En bok han skrev innan han blev berömd för sin egenkombinerade religion scientologin och som inget har med denna att göra.

Överraskande känslomässiga upplevelser kan ge samma känsla. Många har säkert upplevt detta när vardagen vänds upp och ner genom någon oväntad plötslig händelse.

Man ska dock inte jämföra det med en chockartad händelse då chocktillstånd är något helt annat och istället är förlamande psykiskt. Istället ska känslan ses som när man upplever att man fått svar på något man inte ens ställt frågan på.

Det kan kanske ha viss likhet med frälsning eller andra mirakulösa upplevelser.

onsdag 11 augusti 2010

Att fundera ut en mening

Är det inte det vi alla gör dagligen och alltid? Funderar ut en mening och ser en mening i att göra något just nu och inte senare.

Skulle vi inte göra det hamnar vi i ett tillstånd av apati där vi inte ser en mening i någonting.
Meningar kan var subjektiva eller altruistiska men har en gemensam nämnare, att tillfredsställa något behov.

Behov av att ses som betydelsefull, antingen för andra eller egoistiskt.

Att fundera ut en mening för ett handlande kanske inte är så vanligt. Meningen ses utan att man funderar ut den. Om behovet av att fundera ut en mening behövs för ett agerande finns det troligen hos personer som är på väg att ge upp och som riskerar att hamna i ett apatiskt tillstånd.

Men däremot finns behovet att fundera ut en mening hos alla som önskar en förklaring på något som hänt. Något någon annan gjort och för nyfikenhetens stillande i någon av alla naturens eller filosofins teoriverksamheter.

tisdag 10 augusti 2010

Tidsbestämning är subjektiv om man inte gör den med en klocka.

Oj vad tiden gick fort. Så långsamt klockan går.

Känns det igen? Beroende på vad man gör eller vad man väntar på upplevs tiden olika.
Två personer som tillsammans hjälps åt med en uppgift kan uppleva tiden på olikartat sätt. Den ena tycker tiden kryper fram medan den andra upplever att den går snabbt.

En som är nyanställd upplever ofta den första tiden och allra mest den första dagen som att tiden står nästintill stilla. Medan arbetskamraten tycker tiden flyger fram.

Den som upplever att tiden står nästintill still kommer efter några veckor att uppleva att tiden går snabbt. Det beror på att då börjar personen kunna sitt nya arbete och rutiner har arbetas fram. Koncentrationen behöver inte vara på helspänn längre och tiden känns gå fortare då personen kan tillåta sig att slappna av lite mer.

Den som arbetat länge på samma plats upplever tiden som snabbt förflyktigad.
Tidsupplevelse beror på vad som förväntas av en, hur tiden kontrolleras och om personen kan ta egna initiativ. Tid är med andra ord en subjektiv känsla utifrån något mätbart eller något upplevande just nu.

måndag 9 augusti 2010

Är du närvarande eller frånvarande? Plus boktips!

Frågan kan vara dum men likväl finns en substans i den.

Är människan närvarande psykiskt i alla situationer där denne bör vara det eller ses vara det?

Nej, långt ifrån. När arbetsuppgifter blir rutinartade är människan ofta i fantasins domäner då denne ej behöver tänka på vad hon gör utan följer de rutiner som alltid fungerat.

Men det är då olyckan kan vara framme, den överraskande olyckan som händer just för att rutinerna avbryts av något i arbetsuppgiften som inte hänt förut. Något händer. Utifrån kommer något och stör eller om det är en maskin något händer med denna som aldrig hänt tidigare eller som man trodde inte kunde hända och så är skadan där.

Frånvaro kan även vara att en person ses uppmärksam i umgänget med någon eller ses följa en föreläsning koncentrerat. Men det är egentligen enbart ett sken av uppmärksamhet då personen planerar något helt annat, morgondagen kanske.
Motsatsen finns också, en person ses ointresserad ut men är egentligen djupt koncentrerad. Allt är möjligt, att bedöma något eller någon blir ofta subjektivt och därför ofta helt galet.

Jag lånade en bok skriven av dominikanersyster Sofie Hamring med titeln Om jag glömmer dig Jerusalem. Möten mellan judedom och kristendom.

Jag rekommenderar denna bok varmt då jag lärde och förstod mer av vår bibels berättelser och tidsföljden i denna efter att ha läst boken. Många aha-upplevelser levererades.

söndag 8 augusti 2010

Pedagogik är en behandlingsform

Att lära ut är en form av att behandla en annan människa för att forma denne till att kunna något denne inte kan.

För detta ändamål finns många olika former att gå tillväga. Från början var våld en metod, att banka in kunskap som ansågs viktig att kunna.

Numera finns inte denna form då man numera vet att alla inte kan lära på samma vis och inte kan bankas in kunskap på.

Det finns däremot ett otal så kallade pedagogiska inriktningar att tillgå.        Egna och utarbetade. Alla dessa kunskapsförmedlingsinriktningar kallas med ett gemensamt ord i dag pedagogik. Detta begrepp är sedan i sin tur uppdelat i många olika inriktningar. Allmän, idrotts, pedagogisk-psykologi, sociologisk-psykologi mm mm.

Sedan finns olika skolor av detta, Montessori m.fl. Utöver det som sagt egenkombinerade på en särskild läroanstalt. Skolor som koncentrerar sig på att lära en viss kunskap. Gymnasier som kallas fotbollsgymnasier, it-gymnasier mm.
Allt är därmed en enda röra av pedagogik utifrån den tidsanda som råder i dag. Förändring till leda, experiment till leda inom område efter område och besparingskrav från politikerna. Samtidigt som utbildning fortfarande är en klassfråga.

För ett tag sedan kom ytterligare en rapport av samma slag som vi sett lite då och då under hela 1900-talet och som fortfarande gäller. Att barn från hem med icke studievana föräldrar presterar sämre i skolan.

Detta är det enda som är sig likt och aldrig kommer att förändras. Det är min övertygelse, oberoende av alla pedagogiska experiment.

Pedagogik har blivit en lekstuga för pedagoger.

lördag 7 augusti 2010

Varför lockar ett medium fler än en präst?

Ett medium rör sig i en kittlande värld av avlidna som går igen och söker kontakt.

En präst talar om en Gud och en värld dit ingen kommer förrän efter återuppståndelsen och i Guds värld förekommer inga avlidna som söker kontakt med de levande. Detta tänkande fördöms istället i den kristna läran där dessa upplevelser ses som uppkomna från demoners blå dunster i ögonen på människor för att få bort dem från den kristna tron.

Prästens förkunnelse inklusive bibeln anses svår att ta till sig. Medan ett medium är lätt att se och uppleva för den som medverkar vid en seans och tror på vad den upplever som ett hopp om en värld bortom vår med omedelbarhet efter livet.

Det är inte konstigt att medium och även siare i alla tider setts som konkurrenter till kristendomen. De lockar med en enkelhet och omedelbarhet vilket inte kristendomen gör som mer är en form av tro utan så stora eller omedelbart lockande upplevelser.

Båda handlar dock om tro och val av tro. Medan kristendomen fördömer det övernaturliga har medier konstruerat in gudstron i sin världsuppfattning och blir därmed ett hot mot kristendomen och har så varit i alla tider. Därav häxjakterna på 1600-talet då man på allvar tog tag i det man såg som den ondes villoläror.

I dag accepteras det mesta och new age rörelser av skilda sammanblandningar av allt i religionsväg från alla tider plus egenkombinerade riktningar har gett ett sammelsurium av förvilloinriktningar.

Som troende ser jag detta som ytterligare ett tecken på den sista tiden enligt bibeln, då ska förvirringen vara total och alla slag av uppror komma.

fredag 6 augusti 2010

Människan uppfann medelpunkten

Medelpunkt, medelvärde och här i Sverige ordet lagom, allt med betydelsen lik åt alla håll, inte för mycket och inte för litet.

Lagombegreppet är vi ensamma om här. Det är ett relativt begrepp olikt i betydelse person för person men ändå används det som ett begrepp som alla förstår. Förståelse utan substans skulle jag vilja påstå och ett totalt förvirrat begrepp för en invandrare eller besökare i Sverige som önskar förstå vårt språk.

Medelpunkten har vi hittat på som en punkt varifrån kanterna på något är lika långa, ex från  periferin till origo från alla håll.

Men är det nu medelpunkten, finns den? I cirkelns uträkningar finns talet pi och det är ett tal som är vad det verkar evigt. Det finns men kan inte bestämmas mer än som ett tal som fungerar för uträkningar, men som likväl inte verkar vara ett tal utan något oförståeligt utan slut. Kan det vara nyckeln till universum och verkligheten och är strängteorin svaret på vad pi är?

Kanske allt vad medelvärde, absoluta värden och liknande enbart är något som människan behöver och därför upptäckt för sin förståelse av något som vi egentligen inte kan förstå.
Kanske formler innefattar motsatser, regler med något undantag finns det gott om i naturvetenskaperna och matematiken. Primtal mm som egentligen är svåra att acceptera varför de finns.

Frågor utan svar, teorier som visar på att de kan förfalskas men ändå måste användas för att kategorisera och katalogisera. Vad är egentligen verkligheten? Strängteorins många dimensioner är lockande i dag men räcker den till som förklaring?

Så länge det går att förfalska en teori eller det finns undantag i en regel då speglar den inte verkligheten utan människans förmåga att katalogisera och kvantifiera.

torsdag 5 augusti 2010

Parapsykologi, en lek och underhållning för beteendevetare.

Ja, självklart även för lekmän och andra akademiker med intresse likt de gamla alkemisterna.

I kristendomen finns tanken på onda demoner och jag tror själv att sådana finns. Däremot finns i kristendomen ingen tanke på att människan kommer tillbaks efter döden som andevarelse innan domens dag. Medier leker därmed med demoner som tagit sig avlidna personers personlighetsdrag enligt detta.

Parapsykologi innefattar en hel mängd av diffusa fenomen som människor upplevt eller påstått sig ha upplevt.

Säkert är det hjärnspöken i många fall och även demonpåverkan i andra.
Spöksyner och ljud finns. Jag har själv upplevt detta. Jag upprepar gärna min övertygelse om detta. 

Det är att i ett visst avslappnat tillstånd på en viss plats där något tragiskt en gång hänt kan man uppleva detta i syner, ljud eller beröring. Händelsen spelas upp som ur en film med vissa sekvenser som man upplever. Den finns i atmosfären och kan upprepas när en känslig avslappnad person finns nära händelsens centrum. Kanske även tid och datum har betydelse i detta fall.

Men det är inget levande där. Det är en filmsekvens på en plats enkelt uttryckt som spelas upp. Inga spöken finns utan enbart frustrerade känslor som gjort ett avtryck på platsen och som kan upplevas.

Därav finns spökplatser men ingen kontakt kan tas med det som upplevs där. Medier som får detta får kontakt genom sin känslighet med demoner som upplevs som de som spökar men har helt andra syften. Syftet att förvirra människan bort från kristen tro till andeskådning och ofta genom att visa upp falska goda tjänster i kristen anda för att förvirra än fler.

onsdag 4 augusti 2010

Paranoia

Innebär i första hand ett tillstånd där personen misstänker alla för att vara intresserade av denne.

Intresserade av att följa vad denne gör, säger eller uppför sig. Den paranoide tror att andra är intresserade av honom och misstänker därför alla för att förfölja honom.

Samtidigt uppträder den drabbade som om denne ser fiender och spionage överallt. Söker genom att se på fönster om inte någon står där och om någon står där se detta som ett bekräftande på spionage.

Uppförandet gör att människor tittar undrande på denne och så får denne vatten på sin kvarn och blir än mer säker på att ha rätt i sin misstänksamhet. Paranoian förvärras härmed och en självuppfyllande profetia har bildats.

Men hur uppkommer då paranoian? Alla har inte en inre konstruktion som möjliggör detta.
Först måste något smärtsamt ha inträffat i den drabbades liv. Kanske svår mobbing i barn och ungdomsåren kan vara ett exempel som kan få paranoian att uppstå om arvsanlag för sådan finns. Miljön skapar då detta.

Paranoian är en svårt handikappande åkomma av det slag som enbart skapas i den inre världen. En verklighetsbild som inte finns skapas och ursäktar en persons isoleringstendenser, i de flesta fall som flykt från sociala miljöer där denne upplevt skräck och fasa någon gång som ex mobbad.

Paranoian kan något så när botas genom kognitiv terapi men ska inte ses som synonymt med introvert personlighet.

tisdag 3 augusti 2010

Målet med studier var förr att dana till stora handlingar.

Detta var den pedagogik Axel Oxenstierna och Johan Skytte ansåg skulle vara grunden i universitetspedagogiken under 1500-talet.

Man såg studenter som de nya makthavarna många gånger ärvdes ämbetena men även dessa borde ha någon form av bildning började man inse. Därför sändes adelsgossarna, en del prästsöner och kanske även en och annan storbondeson till universiteten.

Man hoppades därmed bevara samhällsordningen och hierarkin i samhället.

I första hand gällde det att dana stora fältslagskommendanter. Präster och kungliga rådgivare. Men även en och annan av de bildade blev den tidens vetenskapsmän. Kvinnor inom dessa gebit fanns knappast och de som fanns nämndes sällan i skrifterna.

Stora handlingarnas män behövdes i dessa orons år. Så blev det och historian känner vi idag till.

måndag 2 augusti 2010

Hur bedöms onani i dag mot förr?

Viktorianska dubbelmoralen var en gång lika vanlig här som i England.

Man skrämde pojkar, och även flickor, med att ryggraden upplöstes om man tillfredsställde sig själv. Händerna på täcket sa mödrarna i all välmening, då de uppfostrats i denna tro att sexualitet och utlösning var fördärvligt om det inte gjordes inom äktenskapet.

När väl detta var i stånd skulle sexualiteten flöda så att så många barn som möjligt kom till världen. Barnadödligheten var stor, därför blev de flesta familjer ändå inte så stora.

Det fanns även olikheter i adliga eller bondefamiljer. I bondefamiljen föddes fler barn då det var status att ha många. I adelns var de inte så många men här roade man sig även med älskare och älskarinnor då det sågs med mer blida ögon i dessa kretsar än bland allmogen. Dock förekom älskarinnor en del även ex bland bönderna som gärna lekte lite med pigorna på gården.

Men varför onani sågs som olämpligt är troligen något som man får gå långt tillbaks för att förstå. Säkert till de stora krigens år då svenska folket minskade och kungen önskade fler födslar vilket även var fallet efter digerdödens dagar.

Att inte gifta sig och använda sin sexualdrift till att skaffa så många barn som möjligt så att det förhoppningsvis överlevde så många som möjligt till vuxen ålder sågs som skamligt och icke gudsfruktigt.

I bibeln visste alla att det stod att människan skulle uppfylla jorden med sin avkomma.
Som sagt, barnadödligheten var stor. Kungen och adeln behövde arbetskraft. Därför skrämdes människor till att spara sig sexuellt så att de fick livsduglig uttömning istället för mindre livskraftig, vilket man trodde den blev vid upprepad onani. 

Man skrämde därför människan med att om du onanerar löses ryggraden upp och du dör eller blir tokig.

Sedan 1950-60 talet ses inte onani som skadligt utan uppmuntras istället för människans hälsa och välbefinnande och ses som något helt naturligt.

söndag 1 augusti 2010

Vad dåligt omdöme kan vara i skilda miljöer

Som så mycket annat är även detta ett relativt begrepp som speglar tidsandan, miljön och personligheten.

I en viss tidsepok är dåligt omdöme att inte lyda övermakten då detta resulterar i majestätsbrott och avrättning.

I en annan tid är det dåligt omdöme att förespråka kungamakt av guds nåde då detta ger ett löjets skimmer av den som förespråkar detta.

Exempel på olika slag av omdömen som skiftar över tid kan ges inom alla områden.
Dåligt omdöme som kan bestraffas hårt är även gjort av den som lever i kriminella kretsar och anmäler sina kamrater för polisen för brottsliga gärningar.

Dåligt omdöme är även om den laglydige inte anmäler brott.

Båda slagen straffar sig men på skilda vis och från olika utgångspunkt beroende på miljön.