Google

Translate blog

söndag 8 november 2009

Alla folkhögskolor och deras kurser.


Folkhögskolan grundades en gång i Danmark och sedan spred sig idén till bl.a. Sverige.

Här kan man lösa kurser i ämnen som inte kan fås på andra skolor. Man kan även läsa de vanliga ämnena och ett flertal specialkurser.

Ännu finns en marknad för denna idé av undervisning.

Det finns mycket att lära och många har lärt sig på dessa skolor vilka även i de flesta fall har lägenheter för de studerande. Man bor på skolan.

Här finns en förteckning på alla skolor och deras utbud av kurser.


lördag 7 november 2009

Att lära innebär inte alltid att förstå.


Detta vet nog de flesta som gick i den gamla folkskolan. Här skulle man lära sig årtal, psalmer och kungalängder utantill. Kunde man det så ansågs man ha grundläggande kunskaper om den svenska historien eller de mest sjungna psalmerna i psalmboken.

Men vad förstod man? Kungars födelse och dödsdagar, kända slag, psalmer med ord som man inte förstod men ändå skulle kunna rabbla upp.

Krig och kungars agerande i dessa visste man men skulle bara kunna i förhållande till resultatet, bakgrunder till slagen visste man eller skulle man inget veta om.

Meningslös kunskap om händelse man inte visste bakgrunden till.

Samma sak är det att lära sig formler i matematiken när man kan dem kan man lösa ett tal men man förstår inte varför det fungerar.

Att lära innebär inte alltid att förstå.

fredag 6 november 2009

Emigration är i dag mindre vanligt än i går.


Varför är inte emigration lika vanligt i dag som under 1800-talet? Knappast för att äventyrslustan är mindre eller att samhällsklasserna försvunnit.

Resandet har ökat, fattigdom och arbetslöshet ökar.

Men inte emigrerar fler för det. Svaret är självfallet att det inte finns jungfruland att emigrera till längre och gränserna till existerande stater är svåra att forcera om man önskar bo och inte har arbete.

Amerika är stängt för invandring av arbetslösa i dag. Det finns inte jordbruksland för emigranter att ta över.

Världen är stängd inga nya kontinenter finns att upptäcka och befolka. Detta är självfallet anledningen till nu och då. Fri rörlighet över EU är inte samma sak. Här ska arbete först ha ordnats och dessa länder är inte nya utan har funnits i många sekler.

torsdag 5 november 2009

Dånet från den flygande tunnan präglade min barndom.


1950 och början av 1960 talet. Vi levde i det kalla krigets dagar. Jag växte upp dessa år på landsbygden. I dag hör man inte det jag nästan dagligen hörde i skyn. Den flygande tunnans karakteristiska motorbuller. Ja även andra militärplans men just tunnans var högt och ljudligt.

Ljudet påminner mig om den tid jag växte upp i. Ett nostalgiskt ljud som man inte kan höra i dag om man inte ser på någon gammal film.

Exempelvis den svenska filmen Den gula divisionen. Den finns på vhs handlingen är kanske inte så intressant i denna 50-talsfilm men ljuden av flygplanen är igenkänningsljud för många i min generation.

Nostalgi så det föreslår.

onsdag 4 november 2009

Finlands sak är vår, sades det och visst förstår man historiskt detta.


Finland och Sverige var ett land under många århundraden och delades först 1809 genom misslyckade krig och kungaintrig.

Gustav IV Adolf åtlyddes inte och schismerna inom dåvarande Sverige och Napoleonhatet från kungen resulterade till slut i förlusten av Finland till Ryssland.

Först efter första världskriget blev Finland helt självständigt men Sovjet försökte sedan under andra världskriget återta landet.

Finland sak är vår sa man i Sverige och sände frivilliga till vårt broderland.

Visst förstår man bättre varför Sverige försökte hjälpa Finland när man vet historien bakåt. I svenska folksjälen fanns säkert då, kanske även fortfarande djupt känslan att vi fortfarande är broderfolk. Denna känsla har inte varit lika stark mot Norge som mer varit ett broderland till Danmark historiskt. Danmark däremot har för Sveriges del mest setts som ett fiendeland genom historien.

tisdag 3 november 2009

Filosofi är bla. sökandet efter Vad en människa är och varför.


Denna eviga fråga som filosofer och religioner sedan tidernas begynnelse sökt svaret på är ännu ej besvarad. Olika svar ges från olika tänkare, fysiker, kemister och allmänhet.

Finns svaret? Självfallet tycker nog de flesta. Men jag tvivlar.

Är människan skapad eller en slumpartad konstruktion från gåtan Big Bang som var alltings början enligt nu gällande evolutionsteori?

Inget svar bara teorier som inte kan bevisas bara ses som troliga.

Har människan en både andlig och fysisk kropp? Svaret blir ja hos religioner. Nej hos de flesta naturvetare.

Vem som har rätt kan knappast bevisas. Allt sammanfaller i tro och teorier. Ju mer man förstår eller tror sig förstå desto fler nya frågor uppkommer. Strängteorin är en relativt ny förklaring på verkligheten. En krånglig och svår som troligen är början på ett nytt paradigm.

Men svaret på ovanstående fråga som följt människan sedan tidernas begynnelse ser jag som omöjligt.

måndag 2 november 2009

Glädje i undervisningen är viktigt.


Ett av de uttalanden som kommer från filantroperna är just ovanstående.

Jag vill tolka det som att det ger tillfredsställelse för både elev och pedagog.

För eleven att denne får känslan av förståelse och för pedagogen att denne får upplevelsen av att ha kunnat förmedla en kunskap som eleven visar sig ha förstått och tagit till sig.

Men även att eleven frågar utifrån vad som förmedlats och att de följdfrågor som ställs visar att eleven har förstått och är intresserad av att lära mer.

Ovanstående är vad som jag anser ger glädje i undervisningen. Hur den utförs är mindre viktigt då det är ovanstående upplevelser som visar på det som filantroperna kallar glädje enligt mitt sätt att tolka på som själv är utbildad pedagog.