Google

Translate blog

tisdag 14 oktober 2008

Är detta en agenda för att stoppa troende på höga poster i samhället?


Nya agendor uppkommer ofta på universiteten först. Samhällsutvecklingen och dess värderingar kan ofta först tolkas här. Ligger det i tiden att nu börja stoppa troende från
högre poster i samhället? http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158534


Min uppfattning är ja. Troende kommer mer och mer att diskrimineras lagligt liksom arbetslösa och sjuka redan blir. Det ligger i tiden att ondska och missunnsamhet ska råda. Politiska högerextremer har lättare att få, eller kommer att få, högre poster i samhället än de som tror på medmänsklighet, enligt bibelns tolkning. Ytterligare ett tecken har härmed visat sig på att vi lever i en tid då kristendomens dogmer motarbetas och individualismen och egoismen är rättesnören för de som lyckas i livet, resten räknas inte, de ska skylla sig själva. Elitsamhället är på väg med stormsteg, om vi inte redan har det, men inte ser det.


Den götiska tidens propaganda

fick Gustaf Adolf att i Tyskland framstå som den väntade Messias eller som han oftare kallades Lejonet från Norden..

Det var lyckans dagar för spåmännen som inbillade folk att de sett tecken på att lejonet från Norden skulle besegra kejsaren som de såg som en örn i sina profetior. Alla tecken pekade på Gustaf Adolf som frälsaren som skulle komma från norden och besegra det katolska oket.

Efter det att Gustaf Adolf stupat så blev det betydligt tystare inom götismens kvädediktning.

Men grubbleriet över vår ärorika forntid fortsatte på lärosätena och de dog inte ut.
Götismen kom att finnas kvar och några århundraden senare skulle den få en stark renässans.

Någon som dock inte var speciellt imponerad av götismen var drottning Kristina som ansåg den mer som en överdriven amsaga än sanningsenlig realitet.

Och när Karl Gustaf gifte sig 1654 framfördes en harmlös men ändå ironisk historia för adeln om götismens dogmer. Men inte alla var lika roade över skämt över en sådan allvarlig sak.

Ett verk som heter Thet svenska språkets klagomål gavs snart ut och detta var av götisk art. Författarpseudonymen var Skogekär Bergbo, vad författaren egentliga namn var vet ingen, ännu idag finns det rykten om ett antal möjliga namn, men ingen vet med säkerhet.

måndag 13 oktober 2008

Vetenskap bevisar utifrån den kunskap som accepteras just nu.


http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1832521.svd

Vetenskap är olika slag av paradigmskiften över tid. Det som ses stämma bäst under en viss tid ses som sanning. Men en tid senare när nya rön kommit förfalskas denna sanning och en ny sanning ses som riktig. Vetenskap som inte kan förfalskas är inte vetande utan dogmer som inte bör ses som vetenskap. Se Kuhn när det gäller paradigmbegreppet och Popper när det gäller falsifieringsbegreppet.


1666 kom påbudet


om beskydd av fornlämningar, vilket vi i Sverige var de första att införa. Vår ärorika forntids minnesmärken skulle bevaras till eftervärlden och inte användas i husgrunder och trappor, vändas upp och ner, grävas ner eller sönderslås på grund av rädsla för dessa, som många ansåg, magiska stenar.

Det var inte bara stenar av minneskaraktär från svearnas eller som man kallade det goternas ärorika historia som nu skulle bevaras som minnesmärken för all framtid. Även gamla ruiner o slott skulle bevaras och inte återanvändas till all möjlig byggnation eller utfyllnader av våtmark m.m. som hittills.

Bronsåldersgravar fick ej heller förstöras men de behövde knappt något skydd. Ingen med hut i kroppen vågade på denna tid störa trollen som man trodde hade sina boningar i dessa.
Eller alternativt som man också trodde jättarnas gravar.

Icke heller fick gravar och sarkofager i kyrkor förstöras eller tas bort. Detta var det inte heller så många som vågade men nog hade det hänt lite här o var när misshagliga figurers gravar inne i kyrkorna skändats av folk som tagit mod till sig.

Detta påbud om skydd för antika och heliga värden lästes upp i all Sveriges predikostolar en söndag i slutet av 1666.

Man började även föra förteckningar på vilka fornlämningar som fanns i socknarna.
Många gånger blev detta prästernas uppgift.

söndag 12 oktober 2008

Luftens hav har sin motsvarighet i havet av vatten.



Fåglar eller fiskar, alla tar de sig fram i havet, luftens hav eller vattnets hav.

Det finns stora likheter mellan dessa. Vågor, strömmar, värme, kyla,
förflyttningsmöjligheter. Livets varelser som har detta utrymme som sitt livsutrymme och jaktställe för näring.

Fåglar som flyger på jakt i flock eller ensamma, rovfåglar som örnar i lufthavet, hajar i vattnets hav.

Stim som sillstim i havet, småfågelstim vid flyttning eller nattsamling som råksvärmarna gör.

Skygga fåglar som gömmer sig i skogar och bergsskrevor, på marken under luftens oändliga hav. Fiskar som gömmer sig i bottenväxterna i vattnets hav.

Luftföroreningar som riskerar atmosfärens hälsotillstånd, havsföroreningar som riskerar havets möjligheter till varierat liv.

Inte är det konstigt att människan, som är det djur som styr över tillgångarna, i första hand under och i atmosfären av luftens hav tidigare trodde att det fanns människoliknande varelser som styrde under havets yta.

lördag 11 oktober 2008

Klasskillnaderna kan aldrig försvinna utan enbart öka.


Nyaste bevisen på hur de med kunskap, som de fått möjlighet att använda agerar, ses nu inom vården. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=835353
Lågutbildad och cancersjuk och möjligheten till tillfrisknande minskar radikalt. Jag anser även att socialgrupper håller ihop och hjälper varandra utöver att de talar samma språk och därför förstår varandra bättre. Lågutbildade eller för den skull klassresenärer som inte fått chansen till arbete efter sin utbildning och därför står kvar bland de outbildade får snällt vänta på ev. vård om de inte förstår och kan kräva professionell vård. Ja om de har så pass förtrogenhetskunskap till vården att de söker i tid.


Medelklass och högreståndsklass hjälper varandra inom alla områden och spärrar vägen för lägre klasser eller de som misslyckats i sina egna led inom alla områden i samhället. Se ex på anställda inom kommunerna toppskikt. Hur många par finns inte här, mor, far och barn och släkt som alla jobbar inom samma kommun. Här får ingen arbete utan kontakter. Det gäller både stora och små kommuner och garanterat de flesta större arbetsplatser där inte bara muskelstyrka krävs.


Bureus var inte enbart

mystiker, se min blogg av 16 juni, utan även en ansedd runtolkare. Runor kunde förresten under 1600-talet tydas av betydligt fler personer i samhället än som kan det i dag.
Kunskapen levde kvar bland kloka män o kvinnor i bygd som obygd.

Bureus reste land o rike kring för avritning av runstenar och kom härmed att bli väl insatt i var många runstenar fanns och vad som nedplitats på dem.

Han tolkar dock in runskriften i ett sammanhang som kanske inte i dag kan ses som helt seriöst. Men då togs det på allvar. Runorna visade på den sagolika forntid där svenskarna götarna behärskade världen.

Götiskan såg han som ett av de äldsta språken i mänskligheten och jämförde detta med det andra fornspråket hebreiskan.

Han ansåg även att latin skulle tas bort ur skolans värld och ersättas av lärdom om runorna. Karl IX blev eld och lågor och stödde förslaget helhjärtat. 1611 utkom därför på kunglig befallning Bureus skrift Runa en ABC-bok med det runska alfabetet blandat med kristendom.

Bureus var svensk så det rungade om det, vi kan nämna att danskarna ansåg han absolut inte höra till fornfolken som ett eget folk. Danskarna hade som urfäder utvandrande västgötar.

fredag 10 oktober 2008

Kyrkan blir snart något få förstår innebörden av.


Kyrkan får säkert ekonomiska problem i en snar framtid.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158439
Detta måste ses i sitt sammanhang. Bibelns budskap är sant och även dess framtidsprofetia att människan ska lämna den rätta tron under den sista tiden innan Jesus återvänder. Djävulen den ondes makt ökar i ondska och förvirring. Fler kommer att lämna tron på Gud och vi som tror kommer att hånas och få utstå fler och fler prövningar från människor och den onde för att så många som möjligt ska falla från tron. Många kyrkobyggnader måste självklart stänga i framtiden vilket gör det svårare att komma till kyrkan för många. Men det måste gå att lösa på något sätt, kyrkskjutsar ex. Ja det var några tankar som egentligen inte var så svåra att komma fram till.


Sparwenfeldt sökte efter bevis


över hela Europa på att svenskarna var jordens ursprungsbefolkning och Sverige civilisationens vagga. Han fann intet som bevisade detta. Han trodde att han skulle hitta antikviteter på sina resor för att få en bekräftelse på sina rön som han delade med många på denna tid.

Det hade länge ryktats att handlingar som bekräftade sanningshalten av att Sverige var civilisationens vagga hade förts ur landet av bröderna Magnus.

Rörelsen som trodde på tankar som denna var seglivad och för att kortfattat läsa något mer utförligt om denna så se på http://susning.nu/G%F6ticism

Sparwenfeldt själv reste på långa turer som ibland tog år att genomföra. Han upplevde en del under denna tid, något är känt. Han hade exempelvis en kärlekshistoria med en nunna.

Väl hemkommen beklagade han sig över att inte ha funnit exempelvis en enda runsten i Spanien. Allt från den gotiska tiden är försvunnet sa han. För inte hade han ändrat inställning till Nordens ärorika forntid. Det var förstörelse av fornminnen som var förklaringen till att inget hittats.

Under sina resor hade han även köpt upp alla slags manuskript och böcker i stora mängder som han nu kom hem med. En del finns ännu kvar på kungliga biblioteket i Stockholm.

Han fick ett mycket händelserikt liv. Han dog på sitt fädernegods Åbylund där han framlevde sina sista år som lärd enstöring. 1727 var hans sista år på denna jord.

torsdag 9 oktober 2008

Yttrandefriheten innebär inte rätt att kränka hoppas jag.


Yttrandefriheten är viktig, då kan svåra frågor diskuteras utifrån olika synpunkter. Missförhållanden uppmärksammas mm.

Men det ska inte innebära att det i denna finns möjligheter att kränka eller håna sina medmänniskor och deras tro eller åskådning, politiskt eller religiöst.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158387

Att diskutera och lyfta fram i ljuset ska inte samtidigt vara samma sak som att skapa en nidbild av meningsmotståndaren eller dennes religiösa tro. Hänsyn och respekt ska belysa debatten i ett demokratiskt samhälle annars är det inte en demokrati utan en diktatur där motståndarens uppfattningar ska utplånas med alla medel inklusive hån och nidteckningar.




Rabbin Mose som blev Johan

efter att ha lockats till Uppsala universitet för att bli universitetets egen rabbi.
Namnbytet hade han av någon anledning tagit efter sin besvikelse över att hans väntan
på Messias aldrig infriades.

Han hade mycket stora kunskaper inom den rabbinska litteraturen och fyllde därför väl platsen som undervisare i ämnet. Samtidigt såg han som sin passion (efter sitt namnbyte och lämnande) av förväntan på den uteblivande Messias att försöka omvända messiasväntande rabbiner.

Det han ville omvända dem till var kristendomen. I kristendomen var Jesus den väntade Messias vilket inte judarna ansåg utan de väntar ännu i dag. Även vi kristna väntar men då på den återvändande Jesus som i kristendomen är Messias.

onsdag 8 oktober 2008

Bra att Kyrkan öppnar vårdcentral nu när Socialdemokraterna förborgerligas.


Vi kommer att se fler och fler beslut av kyrkor där de tar på sig fler och fler uppgifter för att hjälpa de sämst ställda i samhället nu när samhällsutvecklingen går mot stenhård segregering av människor. Uppdelningen av rika och fattiga, arbetslösa och arbetande och sjuka och friska är något som kommit för att stanna. Då måste alla goda krafter hjälpas åt så de sjuka, arbetslösa och fattiga även får en rimlig hjälp vid ex sjukdom eller när fattigdomen gått för långt och utanförskapet inte går att brytas av den enskilde.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158289

Fler initiativ som detta. Politikerna har valt väg, utanförskapandets politik, där den som inte kan eller får ett jobb ska ställas utanför till varning för de som redan har jobb. Politiken kan vi inte lita på längre och vid ett eventuellt regeringsskifte kommer skillnaden i behandling av att bli marginell, det har det tysta socialdemokratiska partiet visat. Varför de är tysta är säkert för att de i tysthet till stora delar anser Alliansens politik bra och nu i första hand hoppas få regeringsmakten nästa val utan att öppet behöva medge att Alliansens politik fortsätter även vid ett regeringsskifte. Jobbavdrag blir kvar och med den segregeringen av sjuka och arbetslösas levnadsstandard.


Schefferus den lille gubben

med den långa näsan och alltid klädd i sidenrock, gick till historien som den nyare humanismens förebild, professor som han var på Uppsala universitet. Han var språkforskare och Sveriges första klassiska filolog som vann världsrykte.

Här finns lite kött på benen för förståelse av mannens profil och göranden http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Schefferus

Andra utmärkande ovanligheter på mannen är att han dansade inte en sommar utan enbart en gång under sitt liv. Den gången var på sitt eget bröllop. Sedan var det slutdansat för hans del. Detta är en av uppgifterna han lämnade till eftervärlden i sin självbiografi, en annan han tyckte var av vikt att förmedla var den att han badade ytterst sällan. Så säkert luktade han som många andra på den tiden betydande unket såvida han inte som många under denna tid istället för tvättning hällde väldoftande oljor över sin lekamen och klädesdräkt. Men även om så skedde blev stinkandet betydande och konstigt nog finns inget i historiebeskrivningarna beskrivet att allergin var betydande och det är anmärkningsvärt med tanke på allergin av i dag mot väldoftande oljor. (Läs deodorant och parfym.) En som jag tror i framtiden utdöd bransch då allergiproblemet är här för att stanna och troligen ökar. Själv har jag på äldre dar även själv blivit överkänslig för dessa dofter så jag har full förståelse för problematiken.

Dagens tankar kan bli, om vi tar med ytterligare en detalj om Schefferus och då att han ibland låste in sig i sitt arbetsrum och inte visade sig eller fick störas mer än vid måltiderna, är att skrönorna om tankspridda och världsfrånvarande udda professorer kanske har en viss sanningshalt. Om nu denne var världsfrånvänd är diskutabelt, men udda enligt vårt sätt att se var han definitivt. Men om han var det enligt den tid det handlar om är även det diskutabelt. Tiden ja, den är 1600-tal.