Alliansens eländespolitik med avreglering och upphandlingsvansinne
med idén om valfrihet inom skilda områden plus vinstmöjligheter för olika mer
eller mindre suspekta företag har som vi alla vet skapat ett kaossamhälle i
segregation.
Men det finns annat som borde kunna stoppas om
viljan fanns. Nu tänker jag på tågeländet där förseningar, rälsfel och aktörer
som inte har koll har fått ansvar på en bansträcka genom att uppge lägst anbud
på kostnader för detta. Lätt gjort om man tänker arbeta med lite personal och
låta underhåll ligga nere.
Men koppartjuvarna, vilka likt tågrånare inte tar
hänsyn till passagerare eller tåg, härjar på rälsen och knycker koppar.
Citat: Orsak: kopparledning längs en sträcka på två
kilometer var stulna under måndagen.
– Det är livsfarligt, tjuvarna kan få elström genom kroppen. Vi vet inte
hur de har gjort för att undvika det, säger Denny Josefsson vid Trafikverkets
pressjour till Expressen. Slut citat.
Hur de kan knycka två km koppartråd utmed rälsen innan nästa tåg kommer är
en gåta. De bör ju köra utmed rälsen med bil för att vira upp rälsen eller
utmed denna.
Det bör ju även ha skett i ödemark då ingen uppmärksammat ofoget.
Åtminstone har ingen haft civilkurage så att de har anmält det. Men civilkurage
är ovanligt idag då både barn och vuxnas liv koncentreras på Facebook och Instagram,
man ser bara sin mobil, världen utanför fotograferas och läggs ut till nytta o
glädje för få på ovanstående sociala nätverk.
Tjuvarna ovan är proffs då de kunnat undvika elstötar vilket de annars
varit väl värda.
Vi har hög arbetslöshet efter alliansens alla katastrofår vid makten.
Vi har otroliga mängder av anställningsstöd till glädje för företag som
tillfälligt önskar anställa eller utnyttja dessa. Vi har likväl otroligt hög
arbetslöshet och idiotiåtgärden fas 3 har blommat under alliansens
katastrofpolitik.
Bort helt o hållet med bidragen i anställningsstöd.
Det behövs nya arbetsuppgifter som en gång sågs som självklara att utföra
men rationaliserats bort. Banvakten är en.
Många banvaktsstugor finns kvar, de används där de finns av
ickebananställda idag.
Återupprätta banvakten, lägg ansvaret på denne att kontrollera banan och
hålla kontroll på tjuvpacket, sätt upp kameror med övervakning på sträckor där
det är svårt att se vad som sker och låt banvakten larmas när rörelser sker av
okänt slag vid banan när tåg inte ska passera.
Nog har vi råd att göra detta i ett land där vi har råd med anställningsstöd
in absurdum och att människor tjänar pengar på arbetssökande utan att dessa får
annat än förvaringsutrymme, vilket skett under alliansens löjliga ”arbetslinje”
och arbetsmarknadspolitik.
Stoppa det usla banunderhållet, återupprätta banvaktsyrket och ge ansvaret
till dessa på banans beskaffenhet, vilken ska lagas vid anmälan från denne och
jag är övertygad om att koppartjuvarna - vårt tids tågrånare - stoppas i
flertalet fall också.
För de som inte vet vad banvakt var för något, se följande länk.