Citat: Dåligt resultat. Att införa förstelärare i
skolorna ska ge lärare bättre karriärmöjligheter och kan förhoppningsvis också
höja lönenivån generellt. Men reformen garanterar inte förbättrade
skolresultat. Det krävs att vi förstelärare får extra tid i våra tjänster om vi
ska kunna prestera. Tyvärr är inte skolledare med strama budgetar villiga att
skjuta till de resurser som krävs, skriver Pia Kangas, förstelärare. Slut
citat.
Lönerna i skolorna och även resurserna är beroende
på i vilken kommun skolan ligger. Kaos inom skolvärlden blev resultatet när
kommunerna tog över skolans ansvar från staten.
Lönerna blev olika i kommun för kommun för lärarna,
resurserna likaså. Gemensamt för alla kommuner är sparivern inom skolorna.
Vad som då en förstelärare ska ha för betydelse är
en gåta. Högre lön för denne är inget som ger bättre skolresultat, enbart
konkurrens om lönerna och oro inom lärarkåren. Lärare kommer att fråga sig vad
som gör att kollegan får högre lön än denne får. Det blir som inom allt, den
som kan prata för sig har större chans att bli såkallad förstelärare med en
större lön än den som är försagd men istället en bra lärare när det gäller
undervisning.
Förstelärarereformen skapar osämja på skolorna och
hierarki mellan förstelärarna och övriga lärare. Det ger ingen bättre skola
enbart ytterligare en lönegrupp där skolledning försöker få dennes löner att
räcka till i en stram budget, kanske på bekostnad av övrig personal.
Förstelärare reformen är ytterligare en tokig reform skapad av alliansen.