Skrevs av Sartres vän Simone de Beauvoir som även hon blev en känd filosof. Det är ett stort verk där hon går igenom myter och fakta om kvinnan som hon ser som förslavad av samhället och mannen. Hon tror på ett framtida samhälle där jämställdheten har nåtts och kvinnan inte längre är en slav.
Det finns mycket i hennes bok som kan kännas sårande att läsa som man, men läser man med öppet sinneslag är det en intressant bok som speglar hela människans historia.
Ett citat från hennes bok tar jag med här. Det finns i boken som gavs ut som pocket 1993 av Nordstedts förlag och sidan är 442. Boken finns i min bokhylla.
Det citat jag valt ut är valt ut slumpvis, det finns mycket intressant och tankeväckande i boken. Nåväl, det står så här:
De otaliga konflikter som utmynnar i gräl mellan män och kvinnor uppstår därför att ingendera parten vill ta fulla ansvaret för den situation som den ena föreslår och den andra underkastar sig.
Tankeväckande tycker, jag samtidigt som det är genusmässigt neutralt.
Lika tankeväckande är följande artikel:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153413
Här påstås att Sverige inte kristnades på några år genom Ansgars försyn och Kung Björns tålamod på Birka under 900-talet. Istället var kristendomen känd till stora delar redan under 500-talet och kanske tidigare, enligt mig, i Skandinavien.
Säkert är det så, inget sker så snabbt och tillrättalagt som Ansgars historia. Däremot nedtecknades den av Rimbert och genom detta är den ihågkommen. Troligen var fler munkar i Skandinaven och betydligt tidigare. Påverkan kom säkert också som det står i artikeln, från de resor som gjordes i redan kristna områden i Europa. Det var säkert en lång och förvirrad tid innan kristendomen fick fast mark i Sverige. Ansgar var ett steg, men säkert inte det första.
Det finns mycket i hennes bok som kan kännas sårande att läsa som man, men läser man med öppet sinneslag är det en intressant bok som speglar hela människans historia.
Ett citat från hennes bok tar jag med här. Det finns i boken som gavs ut som pocket 1993 av Nordstedts förlag och sidan är 442. Boken finns i min bokhylla.
Det citat jag valt ut är valt ut slumpvis, det finns mycket intressant och tankeväckande i boken. Nåväl, det står så här:
De otaliga konflikter som utmynnar i gräl mellan män och kvinnor uppstår därför att ingendera parten vill ta fulla ansvaret för den situation som den ena föreslår och den andra underkastar sig.
Tankeväckande tycker, jag samtidigt som det är genusmässigt neutralt.
Lika tankeväckande är följande artikel:
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153413
Här påstås att Sverige inte kristnades på några år genom Ansgars försyn och Kung Björns tålamod på Birka under 900-talet. Istället var kristendomen känd till stora delar redan under 500-talet och kanske tidigare, enligt mig, i Skandinavien.
Säkert är det så, inget sker så snabbt och tillrättalagt som Ansgars historia. Däremot nedtecknades den av Rimbert och genom detta är den ihågkommen. Troligen var fler munkar i Skandinaven och betydligt tidigare. Påverkan kom säkert också som det står i artikeln, från de resor som gjordes i redan kristna områden i Europa. Det var säkert en lång och förvirrad tid innan kristendomen fick fast mark i Sverige. Ansgar var ett steg, men säkert inte det första.
2 kommentarer:
Angående Beauvoir så förstår jag hennes frustration; så är det för pionjärer (de känner viss panik gentemot etablissemanget, dvs männen på den tiden):
Analogi:
Tänker t ex på Darwin som menade sig ha bevisat intellektuellt att inga mirakel behövs för att förklara vad som händer här i världen:
Mycket verkade inte stämma i bibeln, speciellt om man vill tolka Gamla Testamentet bokstavligt:
Jag förstår att Darwin drog slutsatsen att Gud nog inte finns, men visst tycker jag att det är synd.
"inget sker så snabbt och tillrättalagt som Ansgars historia"
Så kände jag på historietimmarna i skolan. Det var något som inte stämde.
Tack för kommentaren. Ja Ansgars historia kan ses som väldigt tillrättalagd så de nya rönen är säkert sanna tror jag. Man har ofta tidigare tillrättalagt historan. Bäst ex är Gustav Vasas historia med hölass och hjälteäventyr. Genom sådana som vi vet idag falska historier präglar man in ett fosterlands kärlekshistoria. Men fel är det verklighet ska i första hand gälla oberoende av om den inte alltid är så trevlig. Tänk ex på Tyskland detta lands historia kan knappast ses som trevlig under 1900-talet men den måste accepteras av tyska folket utan förskönanden. Rolf
Skicka en kommentar