Universum kan lära sig att utvecklas till ett mer stabilt
kosmos. Det är den udda idé som föreslås av ett team forskare som säger att detta
lärande omformar universum precis som Darwins teori om det naturliga urvalet en gång förnyade vår syn på
naturen.
"Vi försöker ändra diskursen likt Darwin gjorde för att få en djupare förståelse för biologin",
säger författaren Lee Smolin, fysiker vid Perimeter Institute for Theoretical
Physics, i Waterloo, Kanada (Darwin
förändrade diskursen inom biologin till det naturliga urvalet).
"Ett av målen i grundläggande fysik idag är
inte att endast förstå vad fysikens lagar innebär utan även varför fysiken råkar
vara som den är och varför den tar de former som den tar", säger
författaren William Cunningham, fysiker och mjukvaruledare på
kvantdatorstartföretaget Agnostiq. "Men det finns egentligen ingen
uppenbar anledning till att en uppsättning naturlagar skulle föredras framför
andra."
Denna kontroversiella idé är utgångspunkten i ett försök att förklara varför fysikens lagar är de vi antaget, lär ut och använder i ett accepterat
matematiskt ramverk för att beskriva olika teorier inom fysik, såsom
kvantfältteorier och kvantgravitation. Resultat i ett system som används och liknas som ett
maskininlärningsprogram.
Forskare har upptäckt många fysiska lagar och otal med fasta värden som hjälper oss att definiera universum och verkligheten som vi upplever den. Från en elektrons massa till gravitationens effekter. Men det finns även ett flertal specifika konstanter i universum som verkar godtyckliga med tanke på deras exakta och till synes mönsterlösa värden.
Teamet fann att vissa kvantgravitations- och kvantfältsteorier som kallas gaugeteorie – en klass av teorier som syftar till att bilda en bro mellan Einsteins teori om speciell relativitet och kvantmekanik för att beskriva subatomära partiklar – kunde kartläggas eller översättas på matrismatematikens språk och skapa en modell som liknar ett maskininlärningssystem.
Denna koppling visade att i varje iteration eller
cykel i maskininlärningssystemet kan resultatet ses som universums fysiska
lagar. Inlärningsramen som beskrivs i deras studie och som nu publicerats finns i
preprintdatabasen i arXiv.
Men alla forskare är inte lika entusiastiska över den nya
idén. Tim Maudlin, professor i filosofi vid New York University vilken inte varit
involverad i det nya arbetet hävdar att det inte finns några bevis för
konceptet och mycket talar emot det, till exempel att vissa fysiklagar som har
mätts är desamma idag som de var kort efter Big Bang. Dessutom, om universums
lagar skulle utvecklas över tid, anser Maudlin att det måste finnas en större
oföränderlig uppsättning lagar som styr att den förändringen sker och detta
skulle då motsäga idén om ett självlärt system.
"När vi tittar på de grundläggande lagarna –
som Schrödingers ekvation eller allmänna relativitetsteorin – ser dessa inte
alls slumpmässiga ut", säger Maudlin till Live Science. "De kan
skrivas ner matematiskt på mycket snävt begränsade sätt med ett fåtal
justerbara parametrar."
Forskarna bakom den nya studien medger dock att
deras arbete bara är preliminärt och inte avsett som en slutteori, utan snarare
ett sätt att börja tänka på gamla dogmer på ett nytt sätt.
Jag (min anm.) anser att förändringar i
universum inte är av lärande slag av något slag utan enbart effekter av försök
till ett balansläge av materia.
Bild från pxhere.com Frågan man kan ställa sig och
se på bilden är ”Vad är du universum- Vem är jag- och varför finns vi?”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar