Google

Translate blog

tisdag 27 januari 2009

Kvinnors orgasmtäthet är beroende av deras mäns plånböcker.


Detta har en psykolog kommit fram till vid en studie nyligen.


Vad kan man få ut av detta? Att psykologen önskar uppmärksamhet och härmed kunna öka sitt arvode? Att han skämtar? Att han fuskar med statistik? Att han upptäckt att kvinnor med tryggad ekonomi i familjen lättare kan ge sig hän åt sex och därmed få fler orgasmer?


Frågorna är många, svaren få. Meningen och trovärdigheten av rapporten tveksamma.
Men många gör vad som helst för att få sitt namn i media och därmed uppmärksammas och därmed kunna tjäna pengar på föreläsningsturnéer mm. För min del tror jag inte på seriositeten i denna rapport. Den visar dock på fantasirikedomen hos människor för att få uppmärksamhet. Samtidigt som den ger rön för att de kvinnor som lever med mindre penningstarka män även lever ett sexuellt torftigare liv.



Egyptier o svenskar

tid ca 3000 före Kristus. Det var en ärorik tid där vi ännu i dag ser spåren i form av pyramider i Egypten och avskrädeshögar i Norden.

Man kan undra varför inte forntidens högkultur uppstod här i Norden vilket många försökt bevisa att den gjort. Götismen som frodades på 1800-talet försökte ge svenskarna o dess kungar världens all ära fornhistoriskt sett. Mycket genom att anta att de nordiska folken börjat sin ärofulla historia i högkulturområdena som Egypten etc. Men hur var det i själva Norden? Klimatet under den tid som nämns här var inte den kalla norden, utan vi hade nästan sydeuropeiskt klimat här under denna tid. Så klimat och kultur är inte skillnaden på kultur av högre stånd eller icke högkultur.

Man kan bara spekulera. Min tro är att det uppstod en högkultur där en stark person med stark utstrålning och stora drömmar tog makten. Sedan var inte steget långt till klassamhälle med ett styrande skikt där man fick tid över till att förkovra sig i annat slag av sysselsättning än att arbeta för matens skull. Slavsamhället var säkert en förutsättning för kultur av högre slag likväl som lågavlönade är det idag för samhällsutveckling i de högre klasserna.

Att sedan kultur som uppstår i högre klasser senare och efter hand tas upp av lägre klasser i samhället beror enbart på att en ytterligare förfining eller förändring skett i de övre skikten och den yttring som då blivit möjlig för lägre klasser genom inflation anammats av lägre klasser medan förfiningen eller förändringen för tillfället är ouppnåelig för lägre klasser ekonomiskt eller genom andra hinder.

måndag 26 januari 2009

Ett bra initiativ i vår tid är kristna datorspel.


Något som kan sprida kunskap och intresse i vår avkristnade tid då skolor inte får ha ett ämne som kristendom i undervisningen, är att utveckla äventyrsspel grundade på bibelns berättelser.

Detta kan skapa intresse och nyfikenhet på vad som står i bibeln och kanske även få fler att tro i vår otrohetstid.

Bra initiativ, fler behövs i den riktningen.


Anders af Botin

Han skrev ett stort svensk historiskt populärvetenskapligt verk riktat till de som inte kunde så mycket om historia, verket var som det stod riktat till allmogen och fruntimmer Verket som heter Utkast till svenska folkets historia är i dag nästan helt bortglömt.

Som många historiker på denna tid trodde han på Ynglingasagans äkthet liksom på att Oden hade levt o invandrat till Sverige under 100-talet före Kristus.

Utöver denna syssla som författare var han exempelvis också en av tidens språkvårdare.

Ja det var det sista av 1700 talet som jag just nu tänkt ta upp, i morgon börjar jag med historiska exempel på händelser som skett o kanske påverkat världen. Och då kanske även av personer som inte är helt kända av alla och envar.

För en ingående sammanfattning av vad som hände denna tid, år för år, decennium för decennium.

söndag 25 januari 2009

Drömjobbet tror jag är att vara diversearbetare.


Att kunna både arbeta med kvalificerat administrativa jobb men även allt annat som kan förekomma på arbetsmarknaden. Korta uppdrag av varierande natur.

Men hur och bör man då vara egenföretagare? Jag tror det, annars blir det för begränsat.

Sedan gäller det att få uppdragen, hur ska det gå till?

Sverige är inget stort land. Men i USA skulle det vara lättare för den som ex önskade skriva en bok och möjligen tjäna en hacka på detta. Det finns fler människor och möjligheten ökar då att få sålt så många alster att det ger någon inkomst med skrivandet.

En möjlighet som är begränsad i Sverige om man inte är etablerad författare och även som sådan är det säkert svårt att leva enbart på skrivandet i dag.

Förr var diversearbetare en relativt vanlig titel. Idag är det en mycket ovanlig titel på ett yrke.

Vissa söker diversearbetare men kallar det fixarCalle eller alltiallo. I dessa jobb finns likheter med gamla tiders diversearbetare men ändå icke. Den gamla stammen av diversearbetare var nästan alltid lite speciella egenföretagare med kontoret på fickan.

Men nog skulle ett omväxlande arbete utan yrkesgränser som diversearbetare vara ett spännande sätt att leva på om man lyckades få ekonomi i det hela.

lördag 24 januari 2009

Metan på Mars behöver inte betyda liv på Mars.


Mars har metan men detta bör inte ge världspressen rätt att påstridigt skriva att det finns liv på Mars i syfte att sälja fler lösnummer eller få fler tittare på en viss kanal i teve.

Visst uttalanden från berörda forskare har gjorts att det nu är möjligt att liv finns.


Men det är även möjligt och lika troligt att det inte är organiskt material som ger upphovet till metangasen. Men detta sägs med små bokstäver och nämns i förbigående i pressen.

Faran är att man som forskare önskar tillmötesgå media för att själva bli berömda. Jag menar om det nu vilket är troligt är oorganiskt material som ger metangasen och inte organiskt.
Vem kan då bevisa detta om några oseriösa forskare som vill gå till historien som de som upptäckte liv på Mars förfalskar data för att bevisa att liv finns där? Självklart kommer om detta sker förfalskningen att upptäckas en gång i framtiden. Men likväl skulle dessa forskare ändock bli odödliga. Då som de som förfalskade uppgifter om liv på Mars vilket även det skulle göra att de för alltid fanns i historieböckerna. Vem önskar inte lämna ett spår efter sig i människors tankar eller i historiska annaler? Nedan kommer ett äldre exempel.



Olof von Dalin

Han skrev ett stort historiskt verk som egentligen aldrig blev klart fastän dess sidantal ligger på c:a 3000 sidor. Han önskade ha allt med som fanns om den svenska historien från början till slut. För detta ändamål var han därför inte helt trogen de källor som fanns utan la till det han ansåg måste ha skett mellan olika händelseförlopp när inget fanns att läsa. Ibland gick han lite för långt och hänvisade till källor i verk som ingen hört talats om.

Han skrev för folket och inte för akademiker. Så det är händelserika beskrivningar som han nedtecknade på ett sätt som skulle ge smak för historia och svensk ärofull forntid.

Det finns mycket beskrivet från dennes liv på nätet en sida som jag tycker är bra i sammanhanget är följande sida från Olof von Dalinsällskapet.

fredag 23 januari 2009

Allt fler skapar sin egen lycka sin egen tro och sin egen ensamhet.


Individualismen skapar idag i USA människor som skapar sin egen teologi av tro.


Snart är vi där även här. Alla blir lyckliga på sin tro kan man då tycka. Ja kanske skapelsen görs om och om igen i människors hjärna och inga gemensamma fasta värden verkar finnas längre.

Var och en tror på sin berättelse hopsamlad ur olika filosofers, religioners och dårpippis och veckotidningsfilosofers hjärnor. Vad skapar en sådan tro annat än isolering och bibelfrånstötande? Vem har nytta av detta?

Tillfälligt den egenskapade individualisten som går sin egen väg. I lika stor betydelse som jag ser det den onde som lyckats skapa individualismens agenda bland människorna och därmed dragit dem från Guds väg. Nog är tecknen på sista tiden och kanske även snart sista striden här, vi ser ju hur det ser ut i Israel just nu och har sett ut akut i många årtionden nu. Platsen där denna strid ska uppstå en gång, nu eller senare enligt profetian.

Vad skapar då denna individualism annat än en ensamhet som enbart är av egoistsikt slag.


Jacob Wilde

1700-talets mest betydelsefulle historiker o som sådan skrev han det titelmässigt långa verket Sueciæ historia pragmatica Quæ vulgo Jus Publicum dicitur e traditionibus historicis, legibus non scriptis & scriptis antiquis & recentioribus, provincialibus & communibus, tum pactis conventis, decretis comitialibus, statutis, edicits & mandatis &c.. Inde a primis Regni initiis usque mad hæc nostra tempora per rerum temporumq; versuras periodicas ingenue & fideliter deducta utgivet 1731.

Boken behandlar den svenska statsförfattningen historia. Men innan detta verk kom ut hade han gjort sig till ovän med censor librorum Upmarck Rosenadler. Ovänskapen höll sig livet ut. Han kämpade med näbbar o klor för att få skriva o ge ut verket, Rosenadler kämpade på sitt sätt genom att censurera det.

Det blev många slag inom området, diskussioner och hårda ord. Ständerna blandades in, adel, borgare bönder och präster. Men slutet blev att Wilde till slut vann och fick ge ut sitt verk under det att censorn knorrade livet ut för detsamma och Wilde aldrig förlät honom för hans motarbetande mot honom.

Boken finns att köpa på ett flertal antikvariat för cirka 1000 kr så den är möjlig att skaffa för en var.

torsdag 22 januari 2009

Vägkameror enbart medelsvenssons gissel påverkar ej de som alltid kör fort.


Visst en och annan fortkörare kan den vägen bötfällas men merparten klarar sig.
De notoriska fortkörarna har säkert koll på var kamerorna finns och undviker gaspedalen vid dessa sträckor.


Ögontjänarna klarar sig, slarviga biltvättare likaså då registreringsskylten bör kunna ses. Falskskyltare likaså men de är i knappast så många. Biltjuvar är en annan grupp som slipper bötfällas. Är dessa kameror bra? De kan göra viss nytta då de tar och identifierar medelsvensson som har en ren bil och inte förstår hur kameror kan undvikas eller var de finns. Men de stora skurkarna går här som på alla andra områden fria.


Johan Göransson

Kolardrängen som började studera på Karlstads läroverk och fortsatte på Lunds universitet och sedan fick arbete på Uppsala universitet. Han var historiker och som sådan en kvicktänkt intelligent fanatiker då det gällde Sveriges forntid.

Han gav även ut verk som heter Grundritning till det heliga språket 1747 där han försöker visa att hebreiskans stamord består av två bokstäver och ett ljud vilket enligt honom är en spegling av Guds treenighet.

Han ansåg att Svenskarna var ättlingar i rakt nedstigande led genom sin ärorika historia till Noa. Han diskuterade även runtecknen vilka han tolkade in treenigheten i mm. De var enligt honom kristna symboler i vilka man kan tolka in Jesu kors. Men kollegiet ansåg han var en mycket dålig runforskare och de förbjöd honom att fortsätta då papper skulle användas till vettigare nedteckningar än mystisk runtolkning som ändå var rena tramset.
Papper var dyrt under 1700-talet.

onsdag 21 januari 2009

Statsministern vägrar diskussion med fack och religionsledare.


Vad visar det? Jo en statsminister som inte är religiös och som inte önskar fackliga diskussionspartners.


Med andra ord en egoistisk mörkblå politik där religion och fackliga frågor inte hör hemma utan enbart mantrat som få förstod vad det innebär och innebar i praktiken förra valet.

Jobblinjen. I dag börjar fler och fler förstå vad det innebär för de sämst ställda.

Att då träffa kyrkliga ledare med en kristen livssyn där de svaga ska komma i första hand eller fack där solidaritet kan komma på tal är självklart som att hänga ett rött skynke framför vår statsminister.

Svenska folket valde en mörkblå politik de fick den och fler och fler kommer nu i den ökande arbetslöshetens spår få skörda vad de trodde de skulle vinna på i bekostnad av de svagaste som regeringen gjort vad de kan för att misstänkliggöra som snyltare och bidragsförfalskare.



Erik Julius Björner

Forskare född i slutet av 1600-talet och en eldsjäl i jakten på Atlantica. Han lusläste och studerade den isländska litteraturen och den antikvariska typografin för att den vägen få ledtrådar till var Atlantica funnits. Tron att det funnits i Norden var stor under denna tid.

Han var lätt att komma i bråk med och som anställd på antikvitetsarkivet var han därför svår att komma överens med. Populär var han inte, men däremot den största arbetsmyra de haft. Han jobbade betydligt effektivare än de andra som dessa år arbetade här. Avhandlingarna var många som han skrev men många av dem blev inte publicerade. Arkivet i sig var i förfallostadiet.

Till slut tröttnade han på arbetsmiljön och ointresset från kollegerna, sa upp sig och flyttade ut på landet där han slutade sina dagar mitten av 1750-talet.


Kända skrifter av honom är Nordiska kämpadater från 1737. Här beskrivs kungar och hjältar från det vi idag anser vara sagans värld. Han tog ofta sitt stoft ur isländska litteraturen och ett annat av hans verk heter ”nordisk hjälta prydnad av gullringar” utgiven 1739.

Så nog lämnade han spår efter sig i historien. Mer om honom kan man läsa här.