Det fanns många ostindiska kompanier under 1700-talet, stora som små. Ofta tror man att det fanns ett enda ostindiskt kompani men så var det inte.
Men även andra kompanier fanns. Ett av dessa var det levantiska kompaniet vilket var ett svenskt rederi som gick mellan Göteborg och den så kallade Levanten. Detta område var det som i dag är Israel, Libanon, en sydlig del av Turkiet och sydöstra Irak.
Alla handelskepp gick inte till Kina.
Handelskrigen rasade och då värst mellan Frankrike och Storbritannien. Dessa fighter kulminerade i och med Napoleons framträdande på världens krigsarena.
Som i dag var det bara de med spännande trader eller med väldig marknadsföring som folk i gemen kände till. Ostindiska kompaniet ser många i dag som det kompani som tog hit ovärderliga skatter från forntida Kina. Plundringsgods och porslin som i dag är värt stora summor.
Men nästan allt som kom in i Sverige var för dyrt att inhandlas för gemena man utan det var gods för överklass och adel som kom hit.
Men även andra kompanier fanns. Ett av dessa var det levantiska kompaniet vilket var ett svenskt rederi som gick mellan Göteborg och den så kallade Levanten. Detta område var det som i dag är Israel, Libanon, en sydlig del av Turkiet och sydöstra Irak.
Alla handelskepp gick inte till Kina.
Handelskrigen rasade och då värst mellan Frankrike och Storbritannien. Dessa fighter kulminerade i och med Napoleons framträdande på världens krigsarena.
Som i dag var det bara de med spännande trader eller med väldig marknadsföring som folk i gemen kände till. Ostindiska kompaniet ser många i dag som det kompani som tog hit ovärderliga skatter från forntida Kina. Plundringsgods och porslin som i dag är värt stora summor.
Men nästan allt som kom in i Sverige var för dyrt att inhandlas för gemena man utan det var gods för överklass och adel som kom hit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar