Google

Translate blog

lördag 1 augusti 2009

Arbetsbetyg kodas i första hand av kommunala och statliga arbetsgivare.


Du har, tror du, ett topparbetsbetyg men får inget nytt jobb. Förstår du vad det står egentligen?

Svaret kan ges utefter hur den som ger det ser och sett dig som anställd. Har någon klagat på dig? Då kan betyget exempelvis bli kodat.

Här kan du läsa något om vad som egentligen står i ditt arbetsbetyg. Därmed inte sagt att alla arbetsgivare kodar eller förstår koder. Mest används de på större företag, kommunala eller statliga organisationer.

Läs och tänk dig mycket noga för innan du visar upp ditt arbetsbetyg om följande står i det.

Exemplen är tagna från länken ovan. Där du kan läsa vad egentligen Bra, mycket bra, våra rekommendationer, God och Mycket god egentligen betyder i klartext. Läs och du förstår.

2 kommentarer:

Ingemar Wincent sa...

Intressant - men skrämmande om det det skulle vara sant, för det är det väl inte...eller?!

Skulle gärna vilja veta i vilka arbetsgivarkretsar som ett sådant symbolspråk figurerar...

Rolf sa...

Tyvärr är det sant. Jag har själv ett sådant betyg som ser mycket bra ut men som jag förstod inte var så bra som det lät. Det gav inte positivt resultat av att visa upp det. Så jag sökte på nätet efter om betyg kunde kodas. Fann att så var. Ändrade orden i mitt betyg efter kodorden och då var betyget inte så trevligt längre. Men få om ens någon privatarbetsgivare kodar eller kan läsa koderna som är gamla och i första hand använda fortfarande av en del offentliga arbetsgivare. Mitt var ett kommunalt betyg från en större skola.