Detta var och är början på allt som sedan resulterar i en förändring. Revolutioner, förändringar på en arbetsplats, en politik, en ny uppfinning eller en ny idé överhuvudtaget.
Någon fick en snilleblixt och förmedlade denna idé som var den tändande gnistan vilken påverkade och övertygade många. En förändring skedde.
Att tända denna gnista som kunde och kan ge en förändring är ett slumpens spel. Många gnistor självslocknar eller förmedlas inte till de som tycker idén är värdefull och därmed förändras inget.
Att ha en idé innebär att förmedla den om man önskar se den förverkligad. Men då till rätt personer. De som ser fördelen och kan använda den.
Idégivaren ensam kan oftast inte göra detta. Det behövs ett flertals beslut och ofta även pengar.
Många bra uppfinningar har därför fallit i glömska och aldrig realiserats. Många sämre uppfinningar har däremot realiserats då de förmedlats dit förändring och lönsamhet sågs.
När väl något kommer ut på marknaden så är det svårt för något som är bättre att slå igenom.
Ett exempel är videomarknaden. Här slog VHS-formatet igenom snabbt och det betydligt bättre på alla sätt video-2000 fick aldrig en marknad. Tyvärr. Då detta hade betydligt bättre bildkvalité och var enklare att använda och även hade längre speltid.
Men så har hänt många gånger, det bästa kommer inte alltid ut på marknaden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar