Citat: Tänker Catharina Elmsäter-Svärd fullfölja
planerna eller är hon beredd att satsa mer pengar, egentligen finns svaret
redan nu i den budgetproposition Anders Borg lade fram idag, där det finns
mindre pengar anslagna till drift och underhåll än vad som används nu, säger
Pia Nilsson.
Det kanske inte finns några pengar?
- Det finns pengar att sänka skatten med 15
miljarder, då tycker jag att 400 miljoner kronor till järnvägsunderhåll är
småsmulor i sammanhanget. Slut citat.
Problemen med tågunderhållet och tågförseningar som
följd samtidigt som passagerarantalet har ökat får inte alliansen att öka anslagen, istället ser de det som lämpligt
att efter förra budgetens tillfälliga ökning minska anslaget igen, fastän problemen inte är lösta.
Självklart reagerar människor på detta usla
ställningstagande. Anledningen är garanterat att pengar behövs för jobbskatteavdrag nummer fem. Pengar som inte
finns, utan man får låna till och att
då låna till järnvägsunderhållet än mer blir för dyrt.
Jobbskatteavdraget segregerar ett snäpp mer
arbetssökande och sjuka i förhållande till de med arbete ekonomiskt ännu mer,
och det är den viktigaste åtgärden i
alliansens politik.
Att arbetsgivare inte
med denna åtgärd får mer behov av arbetstagare för att dessa får lägre skatt
betyder intet. Segregationen måste göras då risken är att alliansen åker ur
regeringsställningen efter 2014 och då inte har mer än denna chans att
segregera arbetssökande och sjuka än mer på några år. Stolt kan de se tillbaks
på en lyckad förändring av synen på
människovärdet och en segregerad befolkning i ”vi och dom”. De rödgröna har
de även lyckats få att acceptera jobbskatteavdragen.
Nog blir det en nöjd allians som lägger fram sin -
kanske sista - utanförskapande budget innan de garanterat kommer tillbaks 2018
med Sverigedemokraternas hjälp.
Men nu var det järnvägsunderhållet som skulle
nämnas. Vad säger då infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Citat: Catharina Elmsäter-Svärd tillbakavisar
kritiken, och framhåller att det kommer att ta flera år att åtgärda bristerna i
det svenska järnvägsnätet.
Men är det fel att uppfatta 7,7 som blir 6,7 som en
minskning?
– Nej absolut inte, men det är inte det som är
intressant. Slut citat.
Svaret kan ses som: Goddag yxskaft då det inte säger något vettigt utan enbart förvånar
i sitt osammanhang av ordval.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar