Men förundrat undrar jag varför det finns så många som med glädje drar in avgaserna från brinnande tobak i lungorna. Skönt? Nej säger jag som rökt, man får bara varsel på en svår möjlig kvävningsdöd i framtiden när lungorna tjärat igen. Så kände jag det. En skorsten behöver sotas då och då. En mänsklig lunga sotas aldrig utan gror igen med tiden av tjäraktiga ämnen. Varför söker människor en så svår död som kvävningsdöden medvetet? Inte vet jag men människans intelligens är inte vad vi ibland tror den vara. Kortsiktigt tänkande är dock vad människan kan ses som. Finns ett dummare djur än människan? Inget av mig känt djur söker rökintag frivilligt eller ännu värre som människan vänjer sig vid det och därmed kräver det. Hur ska människan kunna ta miljöförstörelsen på allvar när den inte tar sin egen inre miljöförstörelse på allvar?
Själv slutade jag lätt att röka när jag började snusa, att det sedan var tufft att sluta snusa är en annan sak. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160411
Christiernin bråkstake o
rektor som bl.a. jagade studenter på Uppsala gator o torg. Ekonomifilosofen kan man kalla honom. Detta då han efter sina ekonomiskt tänkande första år på Uppsala universitet blev titulerad filosof. Han hade även en professur i ekonomi. Titel: nationalekonom och filosof, inte dålig titel eller hur.
Han försvarade merkantilismen http://www.linnaeus.uu.se/online/ide/merkantilism.html
och hade inte mycket till övers för den framväxande Fysiokratiska ekonomins teorier. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiokrater
Han var en man som delade John Locke och dennes filosofi men hade inte mycket till övers för Emanuel Kant och dennes kategoriska imperativ mm. Varför, kan man undra, om man som jag anser detta imperativ som mycket intressant och en bra levnadsregel. Läs gärna om dessa giganters filosofi på nätet det finns mycket om dem och båda är intressanta varför Christiernin såg dessa tänka som motpoler är inte lätt att förstå de kompletterar varandra anser jag. Christiernin hette föresten Pehr Niclas i förnamn och levde mellan 1725-1799.
Hans bana inom den uppsalaakademiska världen fick ett abrupt slut. Han var en som jag skrev ilsken och hetlevrad person och bråkstake och tog alla tillfällen till att bråka. Humöret var välkänt och då i negativ bemärkelse. Han var rektor på universitetet 1795 men avskiljdes snabbt från ämbetet genom sitt uppförande detta år som blev kulmen av vad man stod ut med här. Han hade då börjat ta lagen i egna händer och roade sig med, ja roade o roade men han kunde inte behärska sig när någon student var som han ansåg uppstudsig.
Så han hade börjat jaga dessa som han tyckte uppstudsiga studenter genom Uppsala gator. Och att en rektor springer runt jagande universitetets studerande på gator o torg sågs lite löjeväckande av alla o envar. Ilsket springande, gormande och hotande sprang han efter den han hyste agg till och det blev droppen. Han avskildes från sitt rektorsämbete.
Själv slutade jag lätt att röka när jag började snusa, att det sedan var tufft att sluta snusa är en annan sak. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160411
Christiernin bråkstake o
rektor som bl.a. jagade studenter på Uppsala gator o torg. Ekonomifilosofen kan man kalla honom. Detta då han efter sina ekonomiskt tänkande första år på Uppsala universitet blev titulerad filosof. Han hade även en professur i ekonomi. Titel: nationalekonom och filosof, inte dålig titel eller hur.
Han försvarade merkantilismen http://www.linnaeus.uu.se/online/ide/merkantilism.html
och hade inte mycket till övers för den framväxande Fysiokratiska ekonomins teorier. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiokrater
Han var en man som delade John Locke och dennes filosofi men hade inte mycket till övers för Emanuel Kant och dennes kategoriska imperativ mm. Varför, kan man undra, om man som jag anser detta imperativ som mycket intressant och en bra levnadsregel. Läs gärna om dessa giganters filosofi på nätet det finns mycket om dem och båda är intressanta varför Christiernin såg dessa tänka som motpoler är inte lätt att förstå de kompletterar varandra anser jag. Christiernin hette föresten Pehr Niclas i förnamn och levde mellan 1725-1799.
Hans bana inom den uppsalaakademiska världen fick ett abrupt slut. Han var en som jag skrev ilsken och hetlevrad person och bråkstake och tog alla tillfällen till att bråka. Humöret var välkänt och då i negativ bemärkelse. Han var rektor på universitetet 1795 men avskiljdes snabbt från ämbetet genom sitt uppförande detta år som blev kulmen av vad man stod ut med här. Han hade då börjat ta lagen i egna händer och roade sig med, ja roade o roade men han kunde inte behärska sig när någon student var som han ansåg uppstudsig.
Så han hade börjat jaga dessa som han tyckte uppstudsiga studenter genom Uppsala gator. Och att en rektor springer runt jagande universitetets studerande på gator o torg sågs lite löjeväckande av alla o envar. Ilsket springande, gormande och hotande sprang han efter den han hyste agg till och det blev droppen. Han avskildes från sitt rektorsämbete.