Det talas vitt o brett om miljöbilar. Men kostnaden
är hög för dessa. Man kan fråga sig varför.
Det går att få ett bidrag på 40,000 kr vid köp av en
ny miljöbil, något få har ansökt om och då kostnaden utan bidrag är
300 000 kr är summan försumbar om bilarna ska köpas av merparten av
svenska folket.
Det
är troligen nästan enbart rika miljöfantaster som kan och vill köpa dessa
bilar.
Då kommer frågan om varför dessa bilar kostar som de
gör? Min misstanke är att det är lobbyism från oljeindustrin som får priserna
att ligga på en hög nivå. Bilindustrin har i många fall även intressen i
oljeindustrin. Men om merparten köpte miljöbilar av det slag det handlar om här
och oljeindustrin inte brydde sig skulle bilindustrin varit lika lönsam som
idag - eller mer. Vilket slag av bilar de tillverkar har för dem ingen
betydelse, bara det är lönsamt och ju fler av ett visst slag desto lägre
priser.
Varför
har då regeringen ett så litet intresse av miljöbilar
att bidraget är så lågt som 13 % av nybilspriset?
De lågt avsatta medlen på 200 millioner finns till
övervägande del kvar, enbart 96 bidrag har betalats ut.
Misstanken är att då man tillsatte dessa medel
förstod man att det inte skulle behövas så stor summa utan att det enbart var
en summa som skulle se ut som
regeringens goda vilja att stötta dessa bilars inslag i Sverige.
Misstanken är att även regeringen har påverkats av
lobbyister från oljeindustrin och att dessa kanske hotat med arbetslöshet för
stora grupper om miljöbilar fick för stor marknadsandel i form av elbilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar