Citat:
Regeringen anser att järnvägsunderhållet inte behöver
organiseras om, trots att en riksdagsmajoritet i våras begärde förändringar för
att tågen ska gå i tid.
-
Organiserar vi om tappar vi tempo och vi skulle få stora kostnader, säger
infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). - - -
- Det är ett hån mot alla de resenärer
som drabbas att regeringen inte tänker vidta några åtgärder för att förbättra
järnvägsunderhållet, säger trafikutskottets ordförande, socialdemokraten Anders
Ygeman. - - -
- Vill de ha något annat (än dagens
organisation) får de komma överens om hur det ska se ut och lägga fram ett
förslag i riksdagen, säger hon. Slut
citat.
Alliansen är otrolig med sina uttalanden
och satsningen i budgeten på järnvägen var nybyggnad för att få snabbare tåg
med 30 milliarder, slöseri på skattemedel.
Men vad ska vi med snabbare tågförbindelser till när det nuvarande
nätet står stilla här och var hela tiden?!
Visst är alliansens budget i detta
avseende ett hån mot den del av svenska folket som åker tåg och får vänta på tåg
och sitta på stillastående tåg i timmar, med resultatet att de inte kommer fram
till sina arbeten i tid.
Är det så alliansen ser på arbetslinjen? Snart är det vinter och då blir det säkert än fler tågstopp igen.
Hur det ska lösas, återinför ansvaret till en enda myndighet! Banverket klarade
underhållet förr och kan det nu. Stoppa satsningen på nya banor - så länge inte
nuvarande banor och tåg fungerar utan problem.
Kanske det bästa för framkomligheten
varit att börja använda lok som inte behöver el. Ånglok och Diesellok.
Som kuriosa påstår här moderaterna att
man satsar stort på järnvägsunderhåll.
Citat: Riksdagen
har tidigare beslutat om satsningar på åtgärder i transportinfrastrukturen på
417 miljarder kronor för perioden 2010–2021. Alliansregeringen föreslår nu att
satsningarna för perioden 2014–2025 ska uppgå till 522 miljarder kronor. Det är
en ökning med nära 20 procent i jämförbara priser. Så säkerställer vi mer
infrastruktur för varje satsad krona, så bekämpar vi sårbarhet och flaskhalsar
i trafiken. Slut citat.
Men precis som i budgeten sägs inget om att det
handlar om att renovera banor och få bort tågförseningar eller tågstopp.
Troligen är det att bygga nya banor -
vilket är vansinniga beslut innan
nuvarande järnvägar och spår renoverats.
Det behövs inga snabbtåg.
Det
behövs fungerande tåg och räls som tål snö och som håller tidtabellen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar