Google

Translate blog

torsdag 10 april 2008

Varför ska gamla numera isoleras?


Schopenhauers metafysik behandlar musikens, könslivets och viljeförnekelsen. Hans system börjar med påståendet att Världen är en föreställning som enbart finns till för vår föreställning av verkligheten. Det är en skuggvärld en värld som av Indiens vise kallas Mayas slöja.
Schopenhauer tog sina idéer ur både Platons idévärld och Upanishaderna en av de heliga indiska böckerna.

Världen är en föreställning, är en sats, enligt Schopenhauer, som ska kompletteras med satsen Världen är vilja. Han anser i motsats till Kant att människan kan få kunskap i tinget i sig, tingets väsen.

Människan har ett metafysiskt behov. Att enbart existera i tid och rum är inte nog för människan utan hon önskar även kunskap om tillvarons kärna.

För detta sökande är filosofin ett utryck. Då man genom denna drivs att söka kunskap om allt, vanligt och alldagligt. Men framförallt, naturligtvis, är det dödens faktum för oss alla som får oss att söka meningen med allt och livet.

Därför är döden filosofins egentliga inspirationskälla. Detta var kort hur Schopenhauer tänkte och resonerade i mitten av 1800 talet och i detta finns likheter och instämmanden med hur Platon tänkte i filosofins gryning.

Var kommer dumheterna ifrån att äldre till varje pris önskar bo kvar hemma i ensamhet och misär? Man tar för givet att alla gamla vill bo hemma utan att träffa en människa mer än hemtjänsten. Förr fick de gamla som önskade även om de var friska i övrigt flytta till gemenskap på ålderdomshem. I dag har ensamheten fått social status i så motto att det ses som fel att låta gamla flytta in i äldreboende om det inte finns mycket starka medicinska skäl för detta allt i syfte för att spara in pengar som sedan används till ickeviktiga ting inom kommunerna. Ting som studieresor för tjänstemän mm till gagn för de själva men knappast för äldre. Låt äldre få välja själva om de önskar leva sina sista dagar i sitt hem eller på ålderdomshem. Att ensam behöva leva i sitt hem utan kontakt med andra är människoplågeri. En ynklig politik.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1102587.svd

onsdag 9 april 2008

Planering dålig i vissa kyrkor


Kierkegaard ansåg att tro är att lyda Gud mot allt förnuft. Att upptäcka det osannolika och sedan hålla fast vid detta med stark lidelse.
Så sa Kierkegaard.

Han var även motståndare till en harmonisering och kompromiss mellan kyrka och förnuft. vetenskap, filosofi, etik och världens krav på människan.
Så sa Kierkegaard.

Av den anledningen förkastade han den existerande kyrkan som han ansåg för världslig.
Så sa Kierkegaard.

Ingenting kan förena den kristendom som är ensamhet, ångest, förtvivlan, syndabekännelse och utstötthet med den kyrka som är full av kyrkliga ämbeten.
Så sa Kierkegaard.

Ångest är honnörordet i Kierkegaards filosofi. Den såg han inte som fruktan för något bestämt utan som en metafysisk ångest vilken kommer på oss och avslöjar vår längtan som evighetsvarelser vilka söker något mer än vår jordiska existens. Vår ångest öppnar därför vägen till tro och frälsning en väg som är stängd för den nöjde och tillfredställda människan.
Så sa Kierkegaard.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151918

ett bra förslag man kan läsa om här då det gäller nattvardens utdelande. Men ett problem som inte tas upp är de gudstjänster där prästen av tidsbrist inte hinner dela ut nattvarden. Där prästen en halvtimme efter gudstjänsten ska vara i en ny kyrka för en ny gudstjänst. Dålig planering, javisst. Skulle lätt åtgärdas om gudstjänsten började en halvtimme tidigare i första kyrkan. Men nu är det inte så i många fall. Mitt förslag är då att istället för att avsluta med en nattvard efter gudstjänsten istället börja med en innan gudstjänsten. Denna kunde utdelas på stående fot på väg in i kyrkan eller avsides. Enkelt och tidsbesparande där tid saknas.
Så säger Jag.

tisdag 8 april 2008

Dagens o gårdagens Byggherrar +Marx


Här kan vi läsa om ett evigt problem i vår tid. Sedan 70-talets byggande har vi haft mer fuktproblem i byggnader än någonsin tidigare i historien.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article75932.ece

Hur många tegelbyggnader har haft fuktproblem som varit byggda innan 70-talet? Inte är det många. Hur många sedan 70-talet? Nästintill alla. Skolor har fått rivas privathem fått saneras ja exemplen är många sedan byggbransch blev lika med ackordsbyggande.

Ackordshetsen, nya oprövade material och hänsynslösa byggherrar är problemet. Byggherrar som har en deadline då bygget ska vara klart vilken ska hållas med alla medel. Tidigare generationers byggherrar som satte en ära i kvalitet har ersatts av herrar som bygger så stor kvantitet som möjligt på kortast möjliga tid till en förutbestämd kostnad.

Resultaten har vi sett i många år nu. Byggen som är fulla av fukt och ibland inte kan renoveras utan måste rivas. Hälsovådliga hem som om de ska renoveras, renoveras av samma hänsynslösa kostnadsjagande byggherrar och snart uppstår problemen på nytt. Byggbranschen är kaputt och någon förändring syns inte.

Nu till dagens filosof Karl Marx

Karl Marx och historiska materialistiska dialektiken. Här ansågs att historien gått framåt mot allt ädlare produktions- o arbetsdelningsformer. Marx ansåg att Hegels tal om andens utveckling var galet, istället var det de materiella förhållandena och de ekonomiska fördelningarna som var utvecklingens motor mot den ädla slutpunkten, det klasslösa kommunistiska samhället. Vägen dit kantas enligt Marx av vissa punkter vi redan har passerat. Produktionsförhållandena var utgångspunkten.

Under olika epoker hade olika klasser stått i motsatsförhållande till varandra. Slavar och slavägare under antiken var ett exempel, livegna och feodalherrar ett annat. Arbetare och borgare under vår tid, kapitalismens tid. Under varje tid har klasser kämpat mot varandra och drivit utvecklingen framåt.

Kapitalismen såg han som klassamhällets sista motsatsform enligt ovan. Kännetecknet under denna är förtryck, misär och alienation. Det har även under denna tid utvecklats specialisering av arbetsuppgifter. Vi har under 1900-talet sett sådan specialisering av produktionen exempelvis det löpande bandet.

Men kapitalismens skörd kommer att tas av socialismen trodde Marx. Den socialistiska revolutionen ska komma och med detta proletariatets övertagande av produktionsmedlen. All privategendom och alienation ska sedan avskaffas och det klasslösa samhället att byggas upp.

Det var Marx tanke, kortfattat beskriven. Han levde under 1800-talet och skrev Kapitalet som gavs ut 1867 en bok där han förklarar sina tankar i stor detaljrikedom. Boken ser ut som en bibel i format. Vi har upplevt eller läst om den kommunistiska revolutionen i verkligheten och även dess fall. Kommunismen fungerade inte som statsskick det tror jag ingen realistisk person kan opponera sig emot. 1989 föll den kommunistiska drömmen troligen för alltid.

måndag 7 april 2008

Demonutdrivning i Nu-tid


Hegel den historiska dialektikens grundare talar om anden som kan ses som Gud och som genom historien utvecklats till allt högre nivåer. Den historiska dialektiken går i tresteg för att därefter med ny utgångspunkt ta ytterligare ett tresteg. Från enhet av en viss utveckling som sedan splittras och därefter fogas till en ny enhet varifrån en ny splittring får till följd en ny enhet o.s.v. Vi pratar om samhället och dess utveckling genom historien mot allt högre civilisation och förfining.

Den ursprungliga enheten representeras bäst av det grekiska Hellas enligt Hegel. Därefter uppstod en splittring genom två makters intressen och motsättningar, det grekiska och det romerska väldet. Genom denna splittring uppstod något nytt, den romerska rätten.
En ny enhet och sammanhållning av anden och samhället uppkom. Kristendomen medförde en ny och högre uppfattning av den mänskliga friheten och personligheten ansåg han. Men med kristendomen uppkom även det olyckliga medvetandet. En splittring mellan gott och skönt där jordelivet föraktades medan det paradisiska fanns på andra sidan livet. Detta förfrämligande av livet nådde sin höjdpunkt under upplysningstiden då sekualiseringen blev stor bland de lärda.

Kulminationen kom med den franska revolutionen då människan ville kasta sina ok. Men denna frihetslängtan övergick i den värsta terror resulterande i revolutionärernas död. Men varje gång nya steg tas blir kunskapen större. Utgångspunkten bättre, på vägen mot andens ultimata läge som hägrar i framtiden utopia.

Samma utveckling som samhället tar gör också individen. Ja det var kort vad som den historiska dialektiken kan tolkas som. En av Hegels elever var Karl Marx denne hade ett annat slag av dialektik den materialistiska som tog en kommunistisk väg. Men detta återkommer vi till.

Om allt är fakta eller förvirring i filosofiska system kan man diskutera. Allt kan inte vara sant men däremot kan tankar oftast följas och man kan fascineras av hur väl de är genomtänkta. Ibland är det maktbegär och bluff som skapat ett tankesystem många sektledare har haft detta som utgångspunkt. Ibland har det varit förvirrade personer som lyckats förvirra fler och så har vi troende sektmedlemmar ibland fanatiska sådana. I dagarna läser vi om makthungriga penningälskande präster som bluffat känsliga personer för egen vinnings skull se
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151976

Falska profeter har historien sett många av och även makthungriga icketroende präster som förvillat människor. Exemplet här är från nutid. Jag ser och tror följande om just det dessa präster inte tror på men utnyttjat tron på för egen vinnings skull. Demoner finns utdrivning kan fungera och att då göra en föreställning av detta är lika ont som att som medium försöka få kontakt med andar för att den vägen lura människor till att det är deras anhöriga som söker kontakt. Medier får kontakt men inte är det goda andar som kontaktar det är demoner. Dock ska inget ont sägas om medier som är äkta.

De tror och är säkra på att de hjälper människor och är säkra på att de får kontakt med goda krafter och anhöriga till sökande. Men sanningen är att de utnyttjas och har blivit lurade av just demoner. Om man läser bibeln varnar denna för kontakt med spåmän och de som har kontakt med andar då dessa är utnyttjade av demoner från den onda sidan. Tron på att det är goda andar är fri valet att välja vad man önskar tro på är fri. Vi är fria, skapade att själva välja utefter fria valmöjligheter.

söndag 6 april 2008

Varför tretal redan då?


Det heliga tretalet ser vi överallt som ex Fadern, sonen och den helige ande. Trefaldigt leve utbringas vid födelsedagar. Tre återkommer i allt även som det tredje hjulet det som är i vägen vid vänskap mellan två.

De tre vise männen. I ramsor ett tu tre på det fjärde ska det ske. I alla möjliga och omöjliga sammanhang möter vi om och om igen tretalet. Tänk efter själv, inom filosofin, inom sporten, litteraturen, historien och även i nutiden.

Men något kanske inte många lagt märke till är bronsåldersgravarna. Många av dessa ligger tre och tre i rad. Varför? Kan fler ha gjort detta kanske flertalet innan någon grav odlats bort i nyare tid. Kanske det var av vikt för nästa liv att det var tre hövdingar eller familjer som reste tillsammans till nästa liv. Kanske tretalet var ett skydd.

Jag vet inte om jag har rätt i mina funderingar eller det bara är en slump att många gravar ligger i rader av tre.

Men nog kan man undra då man ser det och då ska man helst se det på avstånd. Det är en vacker syn att se tre stora högar på rad och veta att de finns där av någon anledning och att i dessa ligger en gång mäktiga personer.

Det finns mycket av det förflutna vi inte kan förstå. Kan vi förstå tretalet? Tanken är värd att fundera över likaså tanken på varför tretalet även i dag återkommer i skilda sammanhang.


lördag 5 april 2008

Kentauer på väg bli verklighet?


Schleiermacher ondskan är nödvändig ansåg han. I detta kan man även uttolka Stagnelius ord, Kaos är granne med Gud. De här männen levde under samma tidsepok i början av 1800-talet. Stagnelius var poet i Sverige. Schleiermacher teolog från Tyskland.

Men nu är det Schleiermachers filosofiska teologi vi ska se på. Han sa bland annat att grunden är förutsättningen för Gud och människorna. Grunden innebär det mörka, irrationella och kaotiska. Ur detta lyfts människorna till ett liv. Ett liv som har sitt ursprung i mörker och kaos. Vi blir härmed splittrade personlighetsmässigt då vi vill till viss del vill dra oss till godhet, ljus och Gud. Medan en del av oss vill till ondska, mörker och kaos.

Denna splittring mellan ondska och godhet som vi upplever och dras mot är en förutsättning för att vi ska vara fria och ha en fri vilja. Utan valmöjlighet mellan gott och ont hade vi inte behövt någon vilja därför att det då inte funnits några valmöjligheter. Så tack vare de motsatta polerna att välja mellan behövs en fri vilja och denna kan användas och används till att välja den onda eller goda vägen genom livet. Genom motsatsers kamp uppkommer utveckling och förändring. Men nu ska vi inte gå längre för då hamnar vi i morgondagens stora gigants tankevärld.

Kaos skapar även människan i vår värld. Krig, miljöförstöring orättvis politik mm. Nu senast kan man läsa om detta
http://sydsvenskan.se/varlden/article312981.ece

Ett hybridembryo tillhälften människa till hälften ko. När vetenskapen kommit än längre ser vi kanske människor med ko-ansikten eller insektsben för att ta något exempel. Om figurer som dessa börjar uppenbara sig efter att ha släppts ut ur laboratorierna hur kommer de då att bemötas av människor av den gamla beprövade sorten? Blir det nya raskravaller till slut. I en värld där man fortfarande tror sig förmer beroende på hudfärg eller uppväxtort ska man knappast experimentera med halvmänniskor hur intressant det säkert är för vissa forskare att en dag skapa en kentaur.

fredag 4 april 2008

Rashat helt Ok i kyrka i USA


Schelling var underbarnet som blev professor i filosofi 1798 vid 23 års ålder på universitet i Jena. Schelling delade den gamla tron på att mikrokosmos är en del av makrokosmos. Makrokosmos speglas därmed i mikrokosmos och tvärtom. För att förstå universum måste man förstå atomnivån kan man utrycka det som. Allt är en del av en helhet och för att förstå helheten måste delarna förstås.

Gör vi sedan jämförelser med Newtons anhängare han som upptäckte gravitationskraften m.m. och utarbetade regler för denna så var newtonisterna av uppfattningen att naturen var död och främmande. Genom denna ståndpunkt hade det blivit en splittring av verkligheten en åtskillnad mellan människa o natur. Människan var förmer än naturen som skulle bemästras för människans skull och utnyttjas i dennes tjänst.

Men genom att ta till sig Schellings idé om att mikrokosmos speglar sig i makrokosmos eller som han utryckte det, är delar av varandra, kan människan upptäcka sig själv i naturens spegel. Människan blir en del av helheten av mikro-makrokosmos som i sig är delar av varandra. Och då blir resultatet att allt är Ande och då kan inget vara död materia.

De vegetativa livsformerna övergår i de animala som i sin tur övergår i de mänskliga. I mänsklighetens högsta manifestationer filosofi och konst når anden sin högsta grad av medvetande. Och då allt är en del av allt, så genomsyrar anden allt.

Ja det var kort ett försök att förklara Schelling och hans värld. Självklart bara en del av allt han ansåg. Men som i Makrokosmos som är en del av mikrokosmos och tvärtom är den del vi sett på av Schellings tankevärld en del av en större del som speglar sig i den andra liksom mikro makro gör och genom detta kan vi få en skymt av en helhet av ett filosofiskt system genom att som i detta fall se på en av delarna.

Ännu en förödmjukande handling med hånfulla inslag har sett dagens ljus. Denna gång i USA och en kyrka där.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=151724

Här har man inte kommit längre i medmänsklighet än att man släppt in Ku Klux klans värderingar att fritt säljas i kyrkan. Hur detta en gång gjorts lovligt kan man förundra sig över. Nu försöker en färgad präst få slut på dumheterna. Varför ingen vit präst tagit tag i detta långt tidigare är också det en fråga. Misstanken att vita penningstinna rashatare styr i kyrkan eller gjort detta är påtaglig. I vilket fall så skulle Jesus kastat ut dårarna och stängt kyrkan om han kommit dit. Rashets i kyrka är något som man bara förfasar sig över att det får och fått ske.