Google

Translate blog

torsdag 26 juni 2008

Alliansens politik kan liknas vid Stalins i Sovjet, kontrollen av folket hårdnar.


Bertrand Russel, en av de största filosoferna under 1900-talet. Han var kärnvapen- motståndaren som hade mycket att säga om det mesta. Vi ska här ta upp en sak.
Hans vidareutveckling tankemässigt kom utifrån Freges tal om klasser som jag skrev om i går.

Russel sa följande inom det han benämnde, typläran. Man måste strikt skilja mellan olika nivåer av klasser. I bemärkelsen av klasser av individer, klasser av klasser av individer, klasser av klasser av klasser av individer osv.

Vad som tillhör olika nivåer får härmed inte blandas samman i en enda klass. Man ska inte kunna bilda en klass som innehåller både klasser och individer eller både individer o klasser. För att inte tala om klasser och klasser. Att tala om en klass som tillhör eller inte tillhör sig själv skulle därför bli fel.

Kärnvapen är ett hot mot mänskligheten. Den nu beslutade FRA lagen är även den ett hot mot oliktänkande, och beroende på regim, en möjlighet att registrera och arrestera efter en politiks inriktning. Vi har upplevt detta under andra världskriget, etnisk utrensning blir lättare med denna lag och att hitta oliktänkande mm. Det finns en varning som skrevs efter andra världskriget, boken 1984 av George Orwell, och även Du sköna nya värld av Aldous Huxley är av samma varnade slag.
http://etc.se/artikel/17742/nu-jagas-inte-bara-araber

Hur i helskotta kan en borgerlig regering, som sagts sig värna om liberalismens frihetspelare, yttrande- och tryckfriheten och som varnat för socialismens förtryckande av densamma, genomföra ett vansinnesförslag som detta som kan missbrukas av staten?

Vet eller förstår den nu sittande regimen vad de genomfört och hur det kan missbrukas i syfte till att förtrycka svenska folket i framtiden? Knappast. Alliansens politik har bara inneburit ogenomtänkta förslag som kommer att skapa en fattigdomsfälla och misär för fler än de arbetslösa, vilka redan nu korrigerats ner till segregerat skikt i samhället.

onsdag 25 juni 2008

Matematiker är en klass för sig när de samlas.


Gottlob Frege med sin notation i vilken han använde symboler för att återge uttryck.
Uttryck som alla, ingen, något etc. Han arbetade utefter samma bevisföringsstrategi som en gång uppfanns av Euklides, vars bok ”Elementa” ännu i början av 1900-talet användes inom matematikens läroanstalter. Euklides arbetade med olika figurer och namngav dessa.
Euklides har gett oss bl.a. uttrycken definition, axiom, triangel, cirkel, kvadrat och parallell.

Frege arbetade utifrån ett begränsat antal axiom, för att ur dessa härleda olika teorem.
Han såg som sitt livs projekt att härleda matematikens lagar genom en logisk beräkningsgrund.

Han lyckades genom att visa att det gick att definiera de naturliga talen logiskt icke-matematiskt. Ett tal kunde ses som en klass. Exempelvis kan talet fem definieras som
klassen av alla klasser som innehåller fem av något.

Insamlingen i siffror av pengar för nödlidande i världen har ökat. Väl är väl det, då staten försöker slippa sitt ansvar i mesta möjliga mån och lämnar över det till frivilligorganisationer.
Företag har ökat sina bidrag till de flesta organisationer, med ett undantag, till de kristna organisationerna.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154644
Varför och vad visar det för något om vår tid? Tidigare var de kristna insamlings-organisationerna de som sågs som mest seriösa och viktigast. Idag börjar det bli tvärtom,
i Sverige, är väl bäst att tillägga, det är inget globalt fenomen.


Det finns en anledning, men vad är den? Avkristnandet? Så enkelt är det nog inte, hjälporganisationer bedöms nog efter trolig effektivitet i första hand. Dålig marknadsföring? Kanske. Skam? Kanske, de som skänker känner att de tar parti för en tro om de skänker till någon kyrkas hjälporganisation. I dag kan det ses som fånigt att vara troende och kritik kan komma från allt och alla. Troligen är det rädsla för hån och skam som ligger bakom att företag helst ger till icke religiösa organisationer idag.

tisdag 24 juni 2008

Motsägelsefullt om självmordsproblematiken.


Boole, en av de filosofiska analytikerna, sa följande, a gånger b är samma sak som b gånger a. Inom logikens område är då följande sant: Om p och s är sann så är även s och p sann. Genom att fortsätta på samma sätt får vi ett antal av utbytesregler med vilka vi kan upprätta en logisk kalkyl.

Boole ansåg att logikens lagar till 99 % överensstämde med algebrans. Logik och matematik ansåg han var sammanlänkande.

En bra länk för vidare studie av Booles logik som haft stor betydelse inom datateknik är
http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/GU/MAN250/S04/Boole.pdf

Enligt följande artikel önskar kristdemokraternas Maria Larsson att något måste göras för att självmorden i samhället ska minska.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154555
Det är lite ironiskt, då den politik som bl.a. Kd står bakom, segregerar fler än någon politik gjort i Sverige på många decennier. Skatt efter bärkraft är borta, istället skattas du efter om du har en arbetsinkomst eller inte. Mindre i arbetslöshetsunderstöd blir det som straff om du misslyckas med att hitta ett arbete. Vad ger det för trygghet och hur känner sig människor som drabbas och redan är psykiskt förtryckta genom orättvisa skatter? Ska vi minska självmorden får man nog inte föra den slags uppdelning av människor i värde som Kd gör tillsammans med Alliansen.

måndag 23 juni 2008

Lämna oss ifred från civilisationen!!!! FÖRSVINN!


Det som finns, sa Jose Ortega y Gasset, är varken ett naket subjekt eller den nakna materien utan Jaget med dess omständigheter. En värld tolkat av subjekt.

Varje sanning måste därför tolkas utifrån eller relateras utifrån det subjekt som tolkat den.

Förnuftet å sin sida är inte kroppslöst eller opersonligt. Det är istället givet oss och med dess hjälp ska vi kunna klara av våra liv. Det har sin funktion i en reell konkret livssituation som är präglad av (eller ur) en historisk situation.

Vi skapar efterhand vår verklighet utifrån en viss situation vi hamnat i eller sökt oss till, medvetet eller omedvetet. Utifrån denna går vi sedan historiskt vidare. Situationen å sin sida är kommen från tidernas begynnelse. Då allt som hänt sedan dess och innan vår skapelse och födelse fått till resultat att jag eller du just nu befinner oss där vi är, just nu.

Vi lever i en, i många avseenden, omänsklig värld där teknik och lönsamhet är ledmotiven och psykofarmaka trösten. Men det finns ännu människor som vägrar inordna sig i vår tids ordning. Ex original som lever sina egna liv.

Utöver det finns det folk som vägrar att medverka i vår tids värld utan istället blir kvar i traditioner och en miljö de levt under i kanske årtusenden.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=780012
Jag undrar när dessa stammar ändå påtvingas kontakt från yttervärlden. Kontakt från etnografer och personer som önskar lämna civilisationen och bosätta sig hos stammen.
Varför kan en vilja inte respekteras i dag?

Tänk om någon i dag önskar lämna civilisationen och leva med naturen. Slipper denne då skatter, myndigheter, lagar, fastighetsskatt på boendet i jordhålan, grottan eller stugan i skogen?


Kan denne hitta en plats att slå sig ner på som ingen redan äger? Frågorna är många, en är även den om vem som äger marken stammarna ovan brukar och lever på.


Finns frihet i dag? Mitt svar är Nej, inte utifrån de frågor jag ställt ovan, vilka måste besvaras ja om denna frihet skulle finnas. Friheten att slippa civilisationen och bli lämnad ifred.

söndag 22 juni 2008

Varför ses midsommar som alkoholens och sexualitetens förlovade tid?


Många drogar sig varje helg och även däremellan. Men vissa människor, som till vardags som till fest, sällan eller aldrig dricker alkohol och om de någon gång gör det dricker med måtta, super sig redlösa under dessa två helger.

Midsommar och nyårsafton är de två högtider som fler super än under någon annan av årets övriga högtider.

Varför? Vilka traditioner ligger bakom att det är acceptabelt att supa som svin just dessa högtider men inga andra?

Med all säkerhet ligger traditionen långt tillbaks i tiden kanske ända sedan Hedenhös dagar.

Midsommar var en gång en fruktbarhetshögtid och har firats sedan förkristen tid här. Troligen ligger därför utgångspunkten för fritt supande och sexuella utsvängningar denna högtid så långt tillbaks i tid.

Men naturligtvis tänker människor inte på detta när de firar midsommar idag. Det är bara något man gjort varje år och fortsätter med.

Så har ännu en midsommar lagts bakom vår livsresa. En i raden av otaliga sedan det första gången firades här i Norden. Jag hoppas det gav firarna en mening och att det blev en helg värd att minnas. Själv har jag däremot aldrig firat midsommar på något speciellt vis än att jag ätit matjessill och jordgubbar.

Men då jag ursprungligen kommer från landsbygden var och är denna tid en tid då mycket arbete finns inom lantbruket, så det var aldrig en högtid för bönder. Det fanns ej tid.
Hur det är idag på landsbygden vet jag däremot inte.


Is är även nu i midsommar funnet och det på Mars. Men vatten som är en förutsättning för liv innebär inte automatiskt liv.


För min del tror jag att vi är ensamma. Liv är komplext och mycket ska stämma innan det skapas. Vatten bevisar inget mer än att det är en vätska som troligen kan finnas på många platser i universum. Liv tror jag är skapat och när väl det skapats kan det muteras och genom evolution accelerera till många former. Men återigen det kan inte tror jag skapas ur intet. En intelligens som jag kallar Gud är skaparen. Men det handlar om tro jag kan inget bevisa.

lördag 21 juni 2008

Värme dödar, kommer människan att koka bort?


Antonio Gramsci var en socialistisk filosof som sa att makt alltid vilar på en kombination av samtycke och tvång. De styrande måste, för att det ska fungera, ha upprättat en frivillighet i samhället att underkasta sig de styrandes lagar och normer. Annars blir det inbördeskrig.

Den styrande måste visa på en vilja, inte tvunget förverkliga den, men visa på en vilja av mer än att styra utifrån egenintresse eller särintressen, som en viss klass intressen m.m.

Den styrande eller de styrandes representant, premiärministern, statsministern eller vad det nu kan vara, måste visa en fasad av allmänintresse och ge egenskapsintresse med folket för att vi inte ska hamna i terrorstaten.

Och här säger han en sak som jag sagt många gånger och gärna säger igen. Det att varje människa har sin syn på livet och härigenom skapar sin verklighet, sitt sätt att uppfatta den och agera i den.

Det fungerar bra i de flesta fall. Men när en illa formulerad verklighet som är på kollisionskurs med majoritetens verklighet kolliderar, då blir det kaos. Våld och sjuka illdåd blir följden av psykopater eller terrorister.

Men meningar kan skapas som lurar människor att agera i någon annans intressen. Intressen av oftast makt eller kapitalslag. Förfalskning av verkligheten är något som då kan tas till och som många svaga eller lättledda människor gärna tar till sig. Alternativt betalda forskare vilka mot kapital går storkapitalisters intressen till mötes.

Ett exempel är miljöfrågan, där det ännu i dag finns forskare och lekmannaforskare plus en förvillad allmänhet, vilka tillsammans bildar front för att förfalska rönen om att vi lever i en tid där det största hotet mot mänskligheten är uppvärmingen av klotet.

Förvillarna tar till alla medel för att visa att ingen påverkan finns. Medan vi mogna, intelligenta medmänniskor ser hur det är fatt utan larmartiklar. Ett av de senaste bevisen kan man läsa om här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=779476
Mer behöver man inte för att förstå att uppvärmingen fortsätter. Men säkert finns förvillare som kan förfalska även denna rapport från verkligheten.

fredag 20 juni 2008

Nu, 5000 år senare, kan alla snart få uppleva stenålderns somrar.


Miguel de Unamuno påstår att det i människans natur ingår att hon vill bevara sig själv för evigt. Hon har dödsfruktan och hoppas därför på odödlighet. Men likväl är livet en väntan på den ofrånkomliga döden. Det hon fruktar mest av allt.

Här kommer kristendomen in och ger människan ett hopp. Hoppet om odödlighet. Ett hopp som vilar enbart på en sak, tron på detta. Rationellt pekar dock allt på motsatt förhållande.

Här påtalar Unamuno att det avgörande är att vi människor måste tro och då i betydelsen av att vilja tro att Gud finns, fast rationella argument enligt Unamuno pekar på motsatsen.

Tron i sig är ett hopp. Därför borde vi enligt honom inte använda begreppet tro i religionen utan istället begreppet hopp.

Han säger även följande tänkvärda, men enligt mig inte sanna, påstående. Men det beror på
att jag själv är troende. Jag tror, som jag åtskilliga gånger skrivit, på en skapande Gud, en intelligens och vilja som valt att skapa. Slumpen kan inte ha skapat ur ingenting. Det är en fysisk omöjlighet, men inte andlig. Vad sedan intelligens och ande eller Gud är det är en annan fråga. Men något som ingår och kanske är det enda som ingår i Gud är väljande och frihet till detta. I övrigt kan knappast vi människor förstå så mycket mer av detta tror jag.
Fast vi i alla tider har försökt.

Enbart med drömmens hjälp kan vi ge en mening, säger Unamuno. En mening åt ett meningslöst universum. Endast genom drömmen kan vi skapa Gud. Hans filosofi rör sig i gränslandet och spänningen mellan tro och förnuft. I denna spänning tar Unamuno ställning. Ställning för tro, dröm, fantasi och utopi.

Vår värld förändras och vi med den. Klimatet är just nu det som förändras snabbast.
Många ser det som trevligt då värmen ökar och somrarna blir varmare och längre medan andra förfasar sig över denna värme och torka. Jag själv tillhör den senare gruppen.

För ca 5000 år sedan hade vi tropiskt klimat i Norden, snart har vi det igen.

Men vad som även blir följden är nya, allvarliga sjukdomar som kommer att spridas över världen. Tropiska sjukdomar kommer att bli vanliga även på norra halvklotet och de problem som då ökar kan man bara filosofera kring.
Men resistenta bakterier får lättare att få fotfäste då det inte längre finns immuna områden där ex malariamyggor inte förökas mm.


Ett annat ex är

http://hd.se/inrikes/2008/06/12/risk-foer-tropiska-smittor-i/
Så nog har vi skapat problem för framtida generationer.