Google

Translate blog

söndag 21 mars 2010

Sammanslutningar av likartade, var hör du hemma?


Grupperingar finns av skilda slag. Då människan är en social varelse och utöver det en gruppvarelse gör det att man söker sig till likar inom något område för att bli bekräftad.

Bekräftad som en i en grupp i en sammanslutning av likasinnade. Förening, vänskapsband, släkt, fotbollsfan eller vad som helst där man är mer än två.

Två blir ett par men knappast en sammanslutning av en grupp. Med tre och fler kan man dock benämna sig en grupp.

Ensam bryter däremot gruppvarelsen människan ihop eller kollapsar till en egenkonstruerad verklighet och ses som udda av andra av den anledningen att den ensamme blir udda på ett eller annat sätt.

Men att hitta den grupp eller sammanslutning där man känner sig hemma kan vara svårt. Man kan ju inte bara acceptera en viss hållningspunkt för att accepteras. Många gör det men den som gör det mår inte bra och blir en medlem som används för andras syften utan att dela dessa.

Många i dag hoppar dock från den ena gruppen till den andra då intressen skiftar, experimentlustan är stor och oron i vårt sociala samhälle är enorm genom den förändringshysteri som kräver offer över hela vår sociala urbana hela tiden föränderliga samhällssystem.

lördag 20 mars 2010

Vad står du som inflytande under?


Ingen? Tror du ja. Dina föräldrar? Inte? Jodå du står under inflytande av dina föräldrar även om du själv är äldre eller kanske till och med pensionerad sedan länge med egna barn och barnbarn.

Du präglades som barn av dina föräldrars fördomar och verklighetsuppfattningar för att inte tala om värderingar. I många fall värderingar eller handlingsmönster som kan ha funnits i din släkt i generationer långt tillbaks i tiden.

Man kan se det som arv. Sedan kan dessa inte alltid ha fått utlopp fullt ut beroende på vilken miljö du växte upp i med dina föräldrar. Dina föräldrars arv från två släkter blev till något annorlunda i din familj. Om dessa grenars arv och värderingar inte kunde sammanhållas blev nog dina föräldrar skilda åt. Är du äldre höll de troligen ihop hur stora schismer detta än gav men då fick någon underkuvas.

Allt går igen och så även släkter. Släktled följas på släktled och de problem som finns i en släkt medföljer till nästa generation. Härifrån kommer uttrycket arvssynd.

Om du vill veta vem du är sök dina rötter.

fredag 19 mars 2010

Meningsfullhet och meningslöshet är subjektiva värderingar


Det någon ser som meningsfullt agerande ser någon annan som meningslöst agerande. Många gånger är det så. Meningsfullhet och meningslöshet hör ihop med hur ett subjekt ser på något intressemässigt, värderingsmässigt eller förförståelsemässigt.

Är det meningsfullt för någon att gå en kurs i självförverkligande är det lika meningslöst för någon annan att gå en sådan kurs om denne ser det som flum.

Man kan ge många exempel på motsatta värderingar av något. Mycket av värderingar kommer ur klasstillhörighet, kulturbakgrund, levnadshistoria, arv och miljö.

Men nog är det spännande att tänka utefter detta då all media är uppbyggt utefter att sälja och då utefter flertalets nyfikenhet eller sökande efter bekräftelse på sina fördomar. Därför nämns ex inte långtidsarbetslösas situation i Sverige i dag i media. De flesta av dessa är lika arbetslösa i dag som innan Alliansens jobbpolitik.

Skulle media tala klartext om förhållandet skulle många människors fördomar mot långtidsarbetslösa krossas. Men då skulle media få mindre köpare då majoriteten vill se Alliansens politik som bäst då de själva upplevt stora förbättringar skattemässigt som löntagare. Detta fastän ex kvällspressen gärna tar till eländesbeskrivningar för att sälja.

Vi får inte heller glömma att nästan all media ägs av borgerliga intressen.

Majoritetens värderingar och livssyn säljer bäst i dag därför nämns ex långtidsarbetslöshet enbart som statistiska uppgifter och aldrig att det till stor del är samma personer i dag som innan den stolta Alliansen kom och sopade bort välfärd för alla.

torsdag 18 mars 2010

Tänk vad språk som försvunnit


Människans språk har varit av hur många olika slag som helst och i dessa skilda språk har det funnits skilda dialekter.

Men från början hade troligen varje stam sitt eget språk och stammarna umgicks knappast. Ur dessa stammar har sedan våra mänskliga språk kommit, alla språk i dag och tidigare har sitt ursprung från någon enskild stam av människor långt tillbaks i tiden.

Naturligtvis har språken förändrats över tid. Men grunden av ett visst språk anser jag komma från en enskild stam från fornstora dar eller stenålderns gryning då stammar bildades.

Många språk är utdöda andra så förändrade genom tiderna att de inte har något som är lätt att se som ursprungsspråk. Men de bör finnas i någon betoning eller i något ords betydelse.

Lite språkfilosofi, semantik kanske man kan kalla det, blev det i dag.

onsdag 17 mars 2010

När människan erkände att hon är begränsad i tid och rum


Detta hände enligt Knut Kjellberg (1867-1921) när människan byggde det första altaret. Man sökte då något utanför det begränsade livet i tid och rum för att ge en meningsfull fortsättning och ett ändamål med livet.

Djur har, vad vi vet, ingen känsla för att detta liv är begränsat. Människans plåga är att vi vet.

Återfödelse har i många religioner varit en tröst man trott och tror på. Men är den inte mer skrämmande än trygg att tro på?

Om man skapats för återfödelse och haft tidigare liv då är det meningslöst att tro på något man inte har minnen av. Då är detta lika meningslöst som att ingen tro ha. Det man inte kommer ihåg är meningslöst. Då är kristendomen bättre, här ser man varje barn som en helt ny individ utan något förflutet men med en möjlighet till evigt liv i en framtida värld hos Gud.

En tanke jag har om återfödelse, vilken jag inte tror på, är följande.

Vad är tid och vart tar tid vägen?

Om man tänker efter så bör den som återföds kunna hamna var som helst. Inte tvunget i ett framtida liv utan lika gärna kan den som återföds efter ett liv i vår tid födas till ett liv i det förgångna. Den som går vidare ex 2009 kan återfödas år 1403 exempelvis.

Lite tankar att grubbla på.

tisdag 16 mars 2010

Forskare tar sig rättigheter


Hur då? Kanske man undrar. Jo, genom att söka respondenter, forskningsobjekt och frivilliga efter eget huvud och subjektiva värderingar.

Man söker ibland objekt eller subjekt för att få förståelse utefter sin förförståelse och få denna bekräftad.

Ibland söker man kunskap inom nya fält men oftast beror resultatet på vilken ideologi forskaren har. En moderat forskare som forskar inom politiska fältet statskunskap exempelvis. Han eller hon hittar motsägelser eller omöjligheter inom det vänsterpolitiska fältet och tvärtom.

Den opolitiska forskaren inom statskunskapen kan inte finnas. En person som läser statsvetenskap är politiskt intresserad och har subjektivt en värdering av områdets teoretiker.

Man har en ideologi och utefter denna forskar man. Därför ska man ej ta forskningsresultat som absoluta sanningar utan läsa dem kritiskt. Alla rapporter kan förfalskas beroende på vilka glasögon man läser dem med och så ska det vara.

måndag 15 mars 2010

Är brottslingar sinnessjuka?


Knappast. Visst finns psykopater som mördar enligt sitt sätt att se på verkligheten och därför inte förstår varför andra inte ser denna som de gör.

Men en brottsling socialiseras in i den värld där brottslighet inte ses som sådan. Jag tänker här på ekonomisk brottslighet. Det finns få nya konstellationer av gängbildning i den professionella undre världen. Alla syndikat har en historia.

Denna går långt tillbaka till ex maffian på Sicilien. Vi kan ta ett ex. Hells Angels som startades av personer som kom hem från andra världskriget och sökte något meningsfullt att leva med. Jag tror inte mycket på att de startade från ingenting den gången utan hade eller fick kontakter i maffian i USA. Maffian hade funnits länge och i den socialiserades människor in och gör så än i dag.

Stora brottssyndikat med ekonomisk brottslighet som meny uppstår inte ur intet utan har en lång historia bakom sig. I dessa syndikat finns grupperingar av alla slag som samarbetspartners. De är en ekonomisk makt som följer med i samhällets utveckling och måste ses som organisationer med lika stor makt som storföretag eller regeringar. I många fall har de sina kontakter även i dessa till synes helt lagliga organisationer eller regeringar.

Men börjar man rota i detta så blir det troligen svårt att veta vad som ska eller kan ses som lagligt eller olagligt.

Så brottslingar är i de flesta fall inte sjukare än någon annan. De är som vem som helst men har en annan social struktur som ses som helt normal om man ingår i deras nätverk. Det är min tolkning.