Bild https://www.deviantart.com/ Inget säger att aliens måste vara trevliga, spännande och vänligt sinnade utan de kan likaväl vara skrämmande och annorlunda. Men döm aldrig någon efter utseendet.
"Invasionen har ägt rum – allt är över", beskriver
rymdhistorikern Robert Smith vid University of Alberta som undervisar i en kurs
om utomjordingars historia.
Det handlar inte så mycket om att Smith tror på
deras existens utan på att utomjordingar
ingår i den mänskliga fantasin.
Så sent som för en månad seden släpptes den sjunde
filmen i Alien-serien, Alien Romulus, på biografer över hela världen. Serien
har gripit tag i den kollektiva fantasin sedan 1979 och visar inga tecken på
att avta. Romulus har hittills spelat in mer än 225 miljoner dollar över hela
världen vilket gör den till den tredje mest inkomstbringande filmen i serien.
När Smith inte spårar varje detalj i James Webb-teleskopet, som sköts upp i december 2021, för en kommande bok i ämnet, granskar Smith sina anteckningar för att ge ett seniorseminarium som heter "The History of the Extraterrestrial Life Debate". Enligt honom är det den enda kursen i världen som undersöker "existensen, naturen och den möjliga betydelsen av utomjordiskt liv från den antika världen till idag".
Smith hävdar att utomjordingar har invaderat vår fantasi åtminstone sedan antiken. Den grekiske filosofen Epikuros – var först med idén att universum består av atomer. Han spekulerade om andra världar liksom även den romerske poeten Lucretius.
På 100-talet e.Kr. skrev Lukianus av Samosata vad
som anses vara det första science fiction-verket, en satir med titeln A True Story om solens och månens invånare som kämpar om koloniseringen av Venus.
"Utomjordingen blir en slags spegel och genom
att försöka förstå hur människor ser på utomjordingar lär vi oss också om vad
människor tycker att det är att vara människa." beskriver Smith. Vi ser aliens som en spegelbild på mänskliga
problem och möjligheter.
Till och med den katolska kyrkan under medeltiden
betraktade möjligheten av främlingar som en manifestation av Guds kraft, säger
Smith.
"Om du gick på ett medeltida universitet skulle
ett av de ämnen som du troligen skulle ha undersökt varit andra världar för om
du sa att det inte fanns några andra världar ansågs det begränsa Guds makt.
Den populära fascinationen för utomjordingar tog
fart i och med publiceringen av Conversations on the Plurality of Worlds, av
den franske författaren Bernard le Bovier de Fontenelle 1686, beskriver Smith.
Den bästa engelska översättningen av texten, enligt
Smith, gjordes av en före detta engelsk professor och science
fiction-författare, H.A. Hargreaves, 1990.
Verket anses vara ett av upplysningens första stora
verk och var delvis inspirerad av Copernicus revolutionerande upptäckt att
jorden kretsade runt solen. Detta skifte i kosmologin
möjliggjorde tanken på andra solsystem och andra världar.
På 1700-talet "trodde den stora majoriteten av
utbildade människor förmodligen på liv på andra världar", beskriver Smith.
Populariteten för idén om utomjordiskt liv ökade
långt in på 1800-talet, vilket gav bränsle åt en het debatt mellan två av
tidens stora intellekt – vetenskapsmannen David Brewster och den anglikanska
ministern och vetenskapsfilosofen William Whewell. Den debatten "gav
upphov till en enorm mängd litteratur", beskriver Smith, inklusive den
kanske mest kända berättelsen om en utomjordisk invasion genom tiderna: H.G.Wells Världarnas krig från 1897, som lämnade sitt outplånliga avtryck långt in
på 1900-talet.
Wells roman sågs allmänt som en återspegling av oron
över den brittiska imperialismen. Författaren sa en gång att historien
hade sitt ursprung av en diskussion med hans bror om den brutala brittiska
koloniseringen av Tasmanien; Han undrade vad som skulle hända om marsianerna
behandlade England på samma vis.
War of the Worlds tog fasta på grundläggande
mänsklig rädsla, som manifesterades när CBS Radio-versionen 1938, berättad
av Orson Welles, enligt uppgift orsakade panik bland vissa lyssnare som inte
insåg att berättelsen var fiktion.
Smith beskriver även det minskade intresset för
utomjordingar under första halvan av 1900-talet eftersom astronomer antog att
solsystem var relativt sällsynta. Men intresset tog fart igen i och med
rymdkapplöpningen i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet.
"Så fort vi skickade upp en rymdfarkost i
rymden funderade vi på vad det skulle innebära", beskriver Smith. "Kom
ihåg att amerikanerna faktiskt firade sitt tvåhundraårsjubileum delvis genom att
leta efter liv på Mars (med uppskjutningen av Viking 1 1976)."
Sedan dess har intresset för utomjordingar varit
stort och genomgripande, med en flod av filmer som vittnar om vår
fascination för allt som är utomjordiskt från Invasion of the Body Snatchers,
Star Trek och 2001: A Space Odyssey till Alien, Närkontakt av tredje graden,
Arkiv X och Dr. Who.
Många beskriver det som att ”Det finns två
möjligheter: Antingen är vi ensamma i universum eller så är vi inte det. Båda alternativen
är lika skräckinjagande.
För
min del anser jag att vi alltid kommer att söka efter tecken på liv från andra
varelser där ute likt forna upptäcktsresande sökte detsamma i det inre av
Afrika exempelvis. Själv var jag en gång ett stort science fiction fan och
läste i ungdomen hundratals sf-böcker köpte nästan allt som utgavs av det
största utgivningsförlaget en gång i genren Delta förlag.