Google

Translate blog

lördag 23 maj 2009

Katarina den stora Kejsarinna av Ryssland.


Hon ville förbättra förhållandena för de livegna bönderna. Det var upprorstider under hennes tid och förhållandena för bönderna hade försämrats betydligt.

Storgodsägarna sålde sina livegna till gruvor o fabriker utan hänsyn till att familjer splittrades. Olydnad bestraffades med misshandel och kanske ännu värre dödsstraff eller förvisning till Sibirien.

Sibirien har varit en avstjälpningsplats för icke önskvärda i Ryssland i långa tider. Det var inget nytt att förpassa folk dit när Sovjet använde den metoden i full skala under sina glansår av utrensningar.

De livegna hoppades på en ny resning av samma slag som hänt tidigare då Razin lett ett mer eller mindre lyckat uppror mot godsägarna. Se här.



Något som retade upp de livegna var även att adeln eller som vi kallar dem här godsägarna hade börjat förfina sin kultur genom att börja tala franska sinsemellan. Detta i akt o mening att kunna tala ostört utan att de livegna förstod ett ord. Detta retade upp dessa till vansinne då de såg sig än mer förödmjukade.

Klasshatet var stort och vi vet vad som hände lite längre fram i historien. Nu var det 1700-tal men grogrunden för revolutionen 1917 var sått och skulle några generationer fram i tiden explodera mot adel och tsarvälde.

fredag 22 maj 2009

Platon kontra Fredrik den store


Platons dröm i boken Staten fanns till viss del i Fredriks stat Preussen under senare delen av 1700-talet. Ja kanske man kan säga att vissa delar var igenkända över hela världen och är kanske till viss del det även i dag.


Det uppdelade samhället som Platon ansåg som det bäst fungerande. Adel för sig, bönder för sig, hantverkare för sig och de styrande för sig. Och så den grå massan, då slavarskiktet i dag arbetarskiktet. Men nu har vi ett skikt till, de segregerade och utanförstående, som nu ska segregeras än mer, genom att tvingas leva på än mindre ersättning och konkurrera om de procentuellt få arbeten, som finns.

Främlingshatet stiger i dag på samma sätt som judehatet i Sverige under kriget.

Inte tog Sverige emot några judar under de första krigsåren fast man visste vad som pågick i Tyskland. Inte vill majoriteten av svenskarna ta emot flyktingar i dag heller från några krigshärjade länder. Inget är förändrat. Människan är densamma i alla tider. När en generation lärt sig något ersätts de av en ny som ingen erfarenhet har av liv och medmänsklighet.
Kanske diskussionerna om arvsynd ändå inte är så flummiga som man kan tro.

Nåväl skiktningen av klasser som på Platons tid fanns i Preussen under 1700-talet. Fredrik den stores regeringstid. Bönder var bäst på att odla sa man, så bonde bliv vid din läst och låt arbetet gå i arv. På samma sätt ansågs andra yrken skulle ärvas för bästa möjliga produktion och skicklighet. Mycket lite rörlighet fanns på arbetsmarknaden då som tidigare. Först med industrialismen förändrades allt och människors arbeten fragmenterades till vissa moment i en kedja av en tillverkningsprocess med en lön som knappt gick att leva på i en miljö som i många fall var förödande för hälsan.

Arbetarklassen började opponera sig, början till socialismen kom, fria människor med fria yrken skulle uppfostras in i fabrikers själsdödande tillverkningsprocesser.
Inte konstigt att protesterna kom.

På Fredrik den stores tid beskattades folk utefter status. Lägst yrkesgrupp beskattades procentuellt högst. Så även numera när arbetslösa beskattas hårdast i förhållande till en som har turen att ha ett arbete.

Adeln lägst likt höginkomsttagare i dag som fått än mer över efter herrarna i alliansens ideologi. I dag då de som får en sämre ersättning på grund av samhällets oförmåga att skaffa jobb till sina innevånare. Det är faktiskt samhällets sak och en grundläggande rättighet i ett demokratiskt samhälle att få ett jobb. Alla kan inte ordna detta själva. I dag ska dessa segregerade få mindre ersättning att leva på i Sverige. Medan de som har jobb ska få skattelindring.

Så nog är vi lika på detta område, som på Fredriks tid. De som har ska ha mer. De som inget har, ska det tas ifrån som de redan har. Ja det var bibelns ord som tolkats som att man inget ska ha om man inget har. Feltolkning tagit från sitt sammanhang men ett utryck som ändå kan ses relevant inom politiken av i dag i Sverige.

Ja det får räcka för i dag. Den som är intresserad av Fredrik den Stores tid och hans regeringstid kan här läsa om detta.

torsdag 21 maj 2009

Maria o Jakob i Österrike gjorde vad de kunde och trodde på.


Tiden var 1700-talet och kejsarmakt och nytänkande gjordes till förändring av samhällets strukturer.

Maria var diplomatisk, som regent hade hon klarat sig på denna förmåga i 40 år. Hon sökte målmedvetet enligt despotismens anda att förändra samhället. Stötte hon på motstånd försökte hon maskera sitt nytänkande för förändring. Då hon stötte på motstånd av allvarligt slag som kunde riskera hennes ställning tog hon inte till andra metoder som många av den tidens härskare gjorde. Mord och utrensning. Nej hon vek sig och lät ting vara som de var för husfridens skull eller kanske rättare sagt kejsaremaktens skull.

Hennes son Jakob som sedan tog över var dock inte lika medgörlig. Han hade först börjat sin regenttid med att samregera med sin moder men visade redan då brist på tålamod.

Hans moder reglerade livegenskapen, han avskaffade den. Jakob tog beslutet att alla, oberoende av börd, skulle beskattas lika. Inga extra förmåner för adeln här inte.

Straffpåföljderna förändrades. Även adelsmän fick nu samma straff för brott som gemene man. Någon dömdes att fastkedjad sopa stadens gator exempelvis något som aldrig hade dömts ut tidigare när det gällde adelns folk.

Lite om deras regenttid kan man läsa om här. Mycket mer finns sök på biblioteket i din hemkommun.

onsdag 20 maj 2009

Despoternas tid var en tid som utmärktes av följande.


Det var en upplyst tid under 1700-talet där man satsade på infrastrukturen. Sumpmarker utdikades. Vi ska komma ihåg att Europa hade stora våtmarker som ännu inte var utdikade.

Nya vägar byggdes, tidigare var det mest små stigar och så naturligtvis resterna av vägnäten från romartiden. Broar byggdes. Det fanns inte så många och det var långt mellan dem. Många byggde naturligtvis privata övergångar över floderna. Men de var oftast bara enkla konstruktioner som man försiktigt kunde gå över. Vanligast var naturliga vadställen.

Det var under denna tid som man förmänskligade lagarna till viss del. Tortyren minskade. Dödsstraffen och fängelsehålorna blev dock kvar. En ämbetsmannakår bildades inom de nu bildade förvaltningarna. Byråkratin uppkom. Adelns och prästväldets makt beskars.

Man var mer eller mindre reformvänlig och rationalitet var ledstjärnan. Den så kallade upplysta despotismen hade olika framgångar i skilda länder. I Frankrike och under
Ludvig XV blev framgången minimal.

Problemet här var inte att ämbetsmännen var dummare än annorstädes. Problemet var inkomsten till staten. Enbart bönderna betalade och de var inte speciellt rika. Adeln var skattebefriade och det var dessa som hade kapital.

Vi vet hur det gick med adeln i slutet av 1700-talet i Frankrike. Men redan några årtionden innan revolutionen var missnöjet stort över adelsprivilegierna. Det var dessa som i förstahand stoppade infrastrukturens utbyggnad i Frankrike genom sin skattebefrielse. Det fanns inget kapital för detta då och adelns makt var till stor del större här än i många andra länder. Se något om vad despotism är här.

tisdag 19 maj 2009

I krisen föddes väckelserörelsen.


Det var kris inom kyrkan då som nu. Människor började tvivla på kyrkan som den såg ut och dess budskap. Nya frälsarläror kom därför på löpande band för att fylla det religiösa vakuum som många upplevde.

Det fanns även många inom kyrkan som tvivlade på kyrkans dogmer och nitälskan. Väckelserörelsen var född. Jansenismen kom i Frankrike. Pietismen i Tyskland och metodiströrelsen i England och dess kolonier.

Detta var några av de största men det fanns många fler både seriösa och de som uppstod för att gynna utvecklaren av densamma. Rörelser som mest handlade om att utnyttja sina medlemmars ekonomi. Sådana kallar vi idag sekter och de finns ännu idag och uppstår på nytt i nya skepnader lite då och då för att lura in lättleda i fållan av beroende och utnyttjande.
Lite om dessa väckelserörelser kan man läsa om här.


Om sekter kan man läsa här.


Vad kan man säga? För min del säger jag tänk först handla sedan låt inte känslorna ta överhand.

Känslor kan vara lättflyktiga när krisen slagit till och verkligheten och tryggheten vacklar. Låt då inte lockropen från rörelser av något slag locka in dig i dessa.

Gå aldrig in i någon grupp eller rörelse av något slag om du inte är stabil psykiskt och kan tänka klart på för respektive nackdelar vid inträde. Läs reglerna först inom rörelsen. Läs om den på nätet eller i böcker ställ frågor läs kritiskt.

Inget som låter perfekt är perfekt det finns alltid någon hake sök den först. Kan du acceptera den så ok. Men glöm aldrig allt är inte så bra som det först verkar. Kanske inte tvärtom heller. I dag kan man i mycket bunta ihop många av de nya rörelserna i ett enda begrepp new age. Det säger inte mycket men många av dessa rörelser har sin bakgrund i gamla mer eller mindre bortglömda irrläror som de då kallades. Kanske flum är ett bättre utryck. Men som sagt tron kan försätta berg och alla blir saliga på sin tro eller otro. Däremellan kommer tvivlare och sökare som aldrig kan bestämma sig för varken tro eller otro till något.


måndag 18 maj 2009

Rousseau den obalanserade pedagogen och naturromantikern.


Ännu i dag lärs hans dogmer ut på universitet o högskolor. Han är en av västvärlden mest berömda tänkare inom barnuppfostran o samhällsbyggande. Visserligen orkade han inte uppfostra sina egna barn utan de lämnades bort men likväl är han en guru när det gäller lärande och uppfostran.

Det var därför inga skäl för att inte skriva en av historiens mest uppmärksammade uppfostringsböcker den bok som ingår i all undervisning i pedagogik boken om Emile.

I statskunskap där han också uppmärksammats och görs så även i vår tid är boken om ”Samhällsfördraget” ett rättesnöre för många. Här förespråkar han den lilla stadsstaten och dess möjlighet till demokrati. Kanske man kan jämföra den med kommunen av i dag.

Varje kommun är ju en slags statsstat i dag. Nåväl Rousseau var inte helt av demokratisk anda mycket i hans uppfattningar är konservativt och kontrollerande i statens byggnad.

Läs om honom här.

En av hans tankar var att ingen god människa kunde vara lycklig i samhället som det såg ut. Samhället var korrumperat och förkonstlat. Människan skulle leva med och i naturen och inte i städer. Han tvivlade på att framstegen i vetande var till gagn för människan. Han förordade att människan skulle återvända till naturen och leva i samklang med denna i små lättledda samhällen.

Inget samhälle (stat) fick överstiga en befolkning av en normal småstad på några tusen innevånare. Jag kan tänka mig att många miljörörelser och partier har fått en del idéer från Rousseaus bok Samhällsfördraget. Rosseaus själv fick nog en del idéer från den gamla grekiska stadsstaten (polis).

söndag 17 maj 2009

Varför finns misstron mot främlingar?


Varför denna misstro mot ickesvenskar? Kan det vara för att vi i Sverige levt i fred i över 200 år. Sluppit världskrigen och byggt upp ett folkhem som vi ser som enbart vårt där ingen annan är välkommen?

Varför tror många att arbetslösheten beror på att det finns för mycket invandrare i Sverige? Sverige är inte tättbefolkat i jämförelse med många andra europeiska länder för att ta ett exempel.

Men inte har de större procentuell arbetslöshet än vad vi har och även de har invandrare i många fall inte flyktingar från krig och elände utan gästarbetare.

Ja även helsvenskar är i dag gästarbetare, i Norge exempelvis.

Men varför tror svenskar att vi skulle få mer arbeten om invandrare åker hem? Invandrarna är ju även konsumenter och ju fler konsumenter desto fler måste producera. Något stämmer inte.

I regeringskretsar vill man öka arbetskraftsinvandringen. Jag tror inte detta ska göras för att minska arbetstillfällena för svenskar. Något i resonemanget att invandrare bör stoppas vid gränsen är feltänkt.

Jag misstänker att det handlar om främlingsrädsla en djupt grundad rädsla sedan urminnes tider när man levde i små byar och såg ner på grannbyns innevånare är vad som mentalt ligger bakom främlingsrädslan ännu idag i våra gener.

Jag vill inte använda begreppet rashat vi har sett så mycket av detta skit genom historien och vad det lett till. Men ordet är lätt att ta som förklaring till barnsligheterna av främlingsrädsla som vi ser lika mycket av i dag som alltid. Men nu inte i form av rädsla för grannbyns folk utan nu för folk som växt upp på andra breddgrader på Tellus, vårt gemensamma hem.