Google

Translate blog

måndag 7 juli 2008

Katastrofen är kanske redan oundviklig


Alfred Jules Ayer är känd bl.a. för sin teori om de moraliska omdömena. De positivistiska fantasterna som ville se logiska satser inom alla områden kunde inte få någon ordning på de moraliska omdömena. De kunde varken ses som tautologier innebärande att hur man än vände på en sats så blev den rätt. Exempelvis den klassiska tautologin att ”antingen regnar det eller regnar det”, båda lika sanna eller osanna.

Ayers lösning på det moraliska dilemmat blev att påstå att moraliska omdömen inte ska ses som omdömen då de egentligen inte säger någonting varken av sanning eller av lögn.

De är pseudobegrepp utan innebörd i verkligheten. När man säger att det var orätt av dig att ta chipspåsen i köpcentret så är inte något annat sagt än att du stal chipspåsen, i en ton av ilska.

De moraliska satserna är därmed enbart känslouttryck och sätt att påverka andras handlingar.
Ayer jämför dem med utrop eller befallningar. Det enda de moraliska omdömena åstadkommer är att ge olika slag av känsloreaktioner.

Ännu en larmrapport har sett dagens ljus när det gäller den globala uppvärmningen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=799201

Jag börjar misstänka att det är en kombination av normal regelbunden klimatförändring av det slag jorden upplevt många gånger genom historien.

Kombinationen är då miljöförstörelsen orsakad av mänskliga förbränningar och just genom detta går det fortare än vad vi kan föreställa oss.

Det som ses som en uppvärmningssiffra efter ett antal år framåt kanske istället bör minskas med åtskilliga år. Vi har kanske katastrofen här om några få år inte om femtio eller hundra år. I så fall är allt försent.

söndag 6 juli 2008

Det finns dumma, dumskallar och så tokstollarna som är allra värst.


Tokstollarna ser vi och hör talas om då och då. Exempel på sådana är sedan gammalt de som visserligen misslyckas men ändå med alla medel försöker bevisa att förintelsen aldrig ägt rum
I dagarna har en ny tokstolle fått uppmärksamhet för sin idé om att VM 58 i fotboll aldrig ägt rum.

Jag undrar när nästa tokstolle uppenbarar sig. Kanske det kommer någon och påstår att vi aldrig haft VM i fotboll eller ishockey utan allt är falskt.

Ja sedan finns de som påstår att månlandningen 1969 aldrig ägt rum.

Säkert finns det fler som snart uppenbarar sig. Förslag på ämnen till dessa presumtiva tokstollar är att försöka bevisa och påstå att andra världskriget eller Vietnamkriget aldrig ägt rum.

Kanske ett annat förslag kunde vara om man vill vara riktigt tokig att försöka bevisa att man själv aldrig blivit född.

Gränserna för tokstollars idéer är gränslösa. Man kan le åt dem men det hemska och mystiska är att en tokstolle samlar andra tokstollar till sig och så har vi en konstellation av tokstollar. Lik andra udda knäppgökar kan då dessa tokstollar i vissa fall få ett infall att ta till vilka medel som helst för att få uppmärksamhet eller få gehör för sin snedvridna verklighetsbild. Det kan jämföras med terrorister av skilda slag.

Därför får dessa tokstollar aldrig nonchaleras utan måste bemötas hur fåniga utsagor de än hittar på. I annat fall blir fler o fler människor lurade till att gå på någon tokstolles verklighetsbild och så kan vi få ytterligare en terroristgrupp.

lördag 5 juli 2008

Dårarna samlas och förvillar de lättrogna.


Rudolf Carnarp var en tysk-amerikansk filosof och logiker som levde mellan 1891-1970.
Han ses som en av den logiska positivismens förgrundsgestalter och var medlem i Wienkretsen.

1931 blev han professor vid tyska universitetet i Prag men flyttade 1935 till USA.

Hans huvudverk är ”Världens logiska uppbyggnad# utgiven 1928. Här ville han visa hur logisk analys kan återföra alla fenomen i världen på sinnesupplevelserna.

Det finns enligt honom fyra huvudtyper av fenomen. Dessa är ett: egna upplevelser, det man upplever av världen runt omkring sig. Två: De fysiska föremålen, föremål som man kan ta på substantiven om vi ser det grammatiskt. Tredje fenomenet är andras medvetande, vilka vi inte kan undgå att påverkas av eller ta hänsyn till i en civilisation. Slutligen, de sociokulturella fenomen om hur samhället och dess kultur formats och därigenom påverkat oss och omgivningen exempelvis dess konst, lagar och normer.

I den logiska positivismen är verifierbarhetstesen ett huvudtema. Detta säger att alla påståenden som inte kan verifieras med hjälp av enbart sinnesförnimmelser är meningslösa påståenden. Positivismen är därmed en materiell vetenskapsmetod.

I dag är denna metod i första hand förbehållen laboratoriemiljön.
Frågan är bara om den alltid är den rätta ens där.

Ja, så kommer ytterligare ett miljölarm.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1408961.svd

Klimatet förändras till ett varmare sådant. Det är bevisat och ingen normalt funtad människa tror heller något annat. Det är bara att gå ut en vinterdag i Sverige för att ta ett exempel.
Men lik förbannat finns dårar som vägrar se och som troligen tror att vi inte har eller är på väg mot ett helt annat och människofientligt klimat.


Men människor har alltid vägrat inse sanningen i många fall även om de haft den rakt framför ögonen. Människan söker faran och stimuleras av denna. En global fara som denna stimulerar säkert många och vad kan stimulera mer än att vägra se en uppenbar fara. För att även utöver detta förvilla sina medmänniskor i att denna fara inte finns. Vi ser det tidigare när det gällde kärnkraften på 50-talet, politiska yttringar som nazismen under 30-talet mm.

fredag 4 juli 2008

Alliansen skapade möjlighet till ett övervakningssamhälle där alla misstänker alla.


Otto Neurath som levde mellan 1882-1945, var en filosof och sociolog från Österrike och var medlem av Wienkretsen. Han var en av grundarna av kretsen. Hans största roll inom denna var i utvecklingen av den logiska positivismen. Politiskt var han dock annorlunda mot de övriga i kretsen som var socialister. Neurath var marxist.

Han var en förespråkare av tanken på att det skulle utarbetas en enhetsvetenskap.
Han ansåg att samtliga vetenskaper behandlar samma sak, nämligen fenomen i rum
och tid och dess relationer.

Han ansåg även att alla deskriptiva vetenskapliga termer och begrepp ska kunna återföras på termer som betecknar iakttagbara fysiska egenskaper.
Tankar som dessa, att allt ska kunna vägas och mätas och därmed iakttas är en av hörnpelarna i den kvantitativa forskningsmetodiken. Den så kallade positivismen. Den är självklar inom laboratorievärlden. Men utanför denna ses den numera som mer eller mindre tveksam att använda. Hur mäts ett psyke i förhållande till ett annat exempelvis? Varje psyke är unikt. Vad ska då mätas och vad får man för resultat? Knappast något vettigt. Psykologiska förlopp exempelvis bör istället beskrivas kvalitativ exempelvis med en hermeneutisk metod.

Här har jag hittat ännu ett bevis för hur Alliansen försöker skapar ett övervakningssamhälle.
Var finns den frihet borgerligheten så glatt sa sig värna om under tidigare regimer?
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154929
Den som inte rättar sig efter partitoppen får hot som synes. Likadant var det i forna Sovjet,
i nazityskland m.fl. övervakningssamhällen i historien. Hot först, utrensningar sedan.
Är det detta samhälle vi vill ha? Tydligen. Men jag varnar åter för hur ex FRA lagen kan missbrukas eller brukas för att hålla koll på oliktänkande. Vilka dessa är beror på de politiska uppfattningarna.


I dag är det misstänkliggöranden mot sjuka, arbetslösa, flyktingar och internetanvändare i första hand men vilka fler det blir i framtiden vet vi inte.
Politisk åsiktsregistrering kan vara ett slag som kan registreras. Historien är full av detta slag av registrering och angiveri. Alliansen tänker inte, de regerar utefter en skrämmande ideologi liksom kommunismen, fascismen och nazismen gjorde och gör.

torsdag 3 juli 2008

Statistik är en källa till bluff och båg för den som önskar bevisa något.


Moritz Schlick var professor i filosofi på Wiens universitet. Här ingick han som en av förgrundsfigurerna i Wienkretsen.

Han ansåg att filosofin har en uppgift som var viktigare än någon annan. Det är att logiskt analysera och klart redogöra för de påståenden som vetenskapen kommer fram till. Detta för att aldrig oseriös vetenskap ska få en möjlighet att förvirra människor.

Att forskningsresultat då blir motsägelsefulla bör visa på fel i metodik och därmed inte publiceras. I dag ser vi ofta i medierna motsägelsefulla forskningsresultat, den ena forskaren säger så, den andre så. Exempelvis är vetenskapen oense om klimatuppvärmningens orsaker.

Nästan dagligen läser vi om nya larm om matvaror. Hur noga är dessa resultat uppmätta och analyserade och klargjorda enligt hur Schlick önskade innan de släpps ut som vetande.
Inte alla, långt ifrån alla. Många resultat släpps ut innan man gjort alla analyser för att undvika fel eller motsägningar bara för att forskningsgruppen önskar publiceringen för att snabbt få möjlighet till mer forskningsresurser i form av pengar, bidrag eller fondanslag. Det är den bittra sanningen. Ju mer uppmärksammad en rapport blir desto större chans till nya fondanslag. Schlick mötte sitt öde genom att 1936 bli mördad av en sinnesförvirrad student.

Nu till en annan tankeställare. Tänk vad man kan visa med statistik. Har man en önskan av att bevisa något eller få uppmärksamhet för något för att bli omtalad är möjligheterna gränslösa.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154899
Säkert skulle det gå att bevisa motsatsen också till vad denna undersökning visar. Det handlar enbart om urval av respondenter och blir det inte som man vill ökar man populationen tills ett spännande resultat uppstår. I annat fall lägger man till någon extra fråga som gör resultatet till något som ger uppmärksamhet. Seriös forskning? Nej!

onsdag 2 juli 2008

Världslig ledning av kyrkan missleder präster.


Ernst Mach var en av de som ingick i den så kallade Wienkretsen på universitetet i Wien. Dessa samlades för möten och diskussion en gång i veckan mellan 1925-1936.

Mach ansåg att verklighetens yttersta beståndsdelar består av varseblivningar vilka han varken ser som objektiva eller subjektiva. De är ej heller kroppsliga eller själsliga.

Detta var Wienkretsens kärna. Att både den kroppsliga och den andliga verkligheten är att betrakta som logiska konstruktioner av de neutrala varseblivningarna vilka är själva basen i konstruktionen av verkligheten som den blir.

Blir, är mitt ord och detta tycker jag förklarar bättre hur Wienkretsen tänkte än att bara tala om bas konstruerad av neutrala varseblivningar.

En artikel som är väl värd att läsa och fundera kring är denna: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154846
Visst skulle det bästa vara om kyrkans tjänare behandlades enligt sin tro. Då skulle godhet råda och fackets roll vara onödig för kyrkans ledare och tjänare.

Men arbetsgivareansvaret ligger i många fall hos församlingsledning eller kyrkofullmäktige och dessa ledamöter är inte alltid troende utan världsliga representanter som har andra värderingar än bibelns och empati.

Därför bör facket finnas även för prästerskapet om deras arbetssituation ses som vilket arbete som helst av ovanstående ledningar.
Men behöver då inte präster en a-kassa? Jo idag behöver de säkert detta. Sekualiseringen kan göra att präster i framtiden blir arbetslösa.
På tal om a-kassa så förstår jag inte hur så många vågar lämna a-kassan i samhället av i dag.
När arbetslösheten kommer är det svårt, ibland helt omöjligt att få ett nytt arbete. Äldre och arbetslöshet är snart självklarheter i vårt samhälle. Flertalet långtidsarbetslösa är över 50 år gamla. Den andra stora gruppen är yngre som inte kommit ut på arbetsmarknaden. Men dessa hör knappast till den grupp som gått ur a-kassan. Avgiften är hög men alternativet vid arbetslöshet är en låg ersättning eller socialbidrag om man nu inte tillhör de som har ett stort sparkapital eller har åldern inne för förtida pensionsuttag. En låg ersättning där man får leva snålt är bättre än en ännu lägre ersättning under förödmjukande former av socialbidrag.

tisdag 1 juli 2008

Förändring med syfte att hitta en modern tro.


Ludwig Wittgensteins bok tractatus logico-philosophicus innehåller ett antal aforismer. Den första säger att världen är allt som är fallet. Vår värld består av sakförhållanden och fakta. Fakta som är helt oberoende av varandra. Ett faktum kan vara fallet, alternativt icke vara fallet, medan övriga blir sig lika.

Tanken är en logisk atomism, vilken säger att varje elementärt förhållande i sak är kontingent och som sådant utan nödvändigt samband med något annat sakförhållande eller med en helhet av något.

Tanken är att man ska eller bör se varje sak för sig och inte söka ett samband med alla andra eller något annat som sker eller är.

Sambandstanken är annars mycket vanlig då man söker förklaringar för fenomen. Det var en liten detalj ur Ludwig Wittgensteins värld.

Världen och samhället är idag under ständig förändring. Många gånger är förändring en ledstjärna i olika slag av organisationer. Många gånger genomförs förändringsarbeten där allt egentligen fungerar bra som det är. Förändringshysterin präglar vår tid. En oro som sprids och accelererar. Detta har även drabbat kyrkan, se ex: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154748

Även bibelns dogmer omtolkas i många fall för att passa vår tid och vårt samhälle.
Men när så sker har vi fått en religion som är relativ i förhållande till det som för tillfället har pondus av rätt eller fel i samhället. Men då har vi även fått en ny tro. Det är inte konstigt att färre och färre lämnar sin tro då den snart inte har fasta värden utan kan ses som en tro som vänder kappan efter vinden. Inte konstigt då att respekten för kristendomen minskar i samhället. Tryggheten med en fast tro försvinner och vad som finns kvar då är egentligen ingenting.